Waarom het door sectorpartijen ingezette reductie spoor een doodlopende weg is.

De afgelopen maand zijn er twee sectorplannen gepresenteerd die moeten zorgen dat we uit de stikstof impasse komen. Het plan " Duurzaam evenwicht " van Verhagen en v d Tak en het plan van de coalitie toekomstbestendig melkveehouderij.
Het wordt gepresenteerd als de oplossing. Maar is dat het ook?

Vooropgesteld, ik heb persoonlijk geen belang in welke richting dan ook, Hoe wel de grievende en emotionele telefoontjes en mails van knelgevallen mij aangrijpen.

Stikstofclaim heeft in november 2020 een onderzoek gedaan naar de Nederlandse interpretatie van de habitat richtlijn art 6.1 en art 6.2. En of de Wsn zorgt voor een oplossing van de stikstof impasse.

Deze ochtend laat de heer Wosten van de MOB dezelfde conclusie opschrijven.

De huidige wetgeving dwingt de staat om eerst de KDW s te halen alvorens er ontwikkelingsruimte wordt uitgegeven.

Nu is de depositie vanuit het buitenland 742.5 mol. En deze depositie uit buitenland neemt alleen maar toe. Dus de KDW zal in een groot aantal gebieden nooit gehaald worden. En zolang die niet gehaald worden geen ontwikkelingsruimte voor PAS knelgevallen, bouw, industrie enz.

Dus al die goed bedoelde plannen ten spijt, het is een herhaling van zetten, en ze bieden geen perspectief.
De belangenclubs lijken hier hoorndoof voor en sturen de gehele sector het moeras is.

Er is maar 1 oplossing, volgende week tijdens het ronde tafel gesprek stikstof problematiek, waar SSC ook aan deel neemt, zullen we dat uitleggen.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

John Spithoven
Bijbehorende afbeeldingen

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Nevergiveup
Er komt een moment dat de beleids makers zullen denken (zeggen niet snel) , wat hebben we een water naar de zee (laten) dragen ......
j h p
Voor diegene die denk dat die er geen last van zal krijgen, over heel het land liggen N 2000 gebieden met een KDW van 400 mol.
j h p
Met de huidige KDW van 400 mol (5 kg/ha) voor bv het Bargerveen kan SBB de gewenste hoogveen groei nooit realiseren.
Doet SBB daarmee de Brusselse eisen geweld aan?
spotmelker
@j h p moeten ze even in b.v. de Deurnese Peel gaan kijken, daar groeit het wel. Zal vast een andere KDW hebben...😁
+1
j h p
@spotmelker Komt omdat de KDW bij lange na niet gehaald wordt. 😂
J Andringa
De MOB heeft hoe dan ook al raak geschoten. Op moment dat een PAS bedrijf wil doorontwikkelen/investeren dan ziet een kredietverstrekker hem als meer riskant dan iemand met een NB vergunning.
+2
hans1980
@J Andringa ja en wanneer die intern wil salderen mag dat niet omdat Wösten MOB twijfelt over emissie arme vloeren

Bedrijven staan met rug tegen muur , sommigen zijn nog beetje blij omdat ze een dikke worst voor wordt gehouden voor uitkoop...

Onze belangenbehartiging heeft hoogverraad gepleegd door in te stemmen met zeer ambitieuze reductie ver boven eis 🤮🤮
+2
spotmelker
@hans1980 probleem in dit land is dat er een ongeschreven AVV geldt t.a.v. verbod op nadenken..... ergens in de jaren 90 al op basisonderwijs ingevoerd.
+3
John Spithoven
De stikstof crisis houdt de economie in zijn wurggreep. Elke oplossing gaat van de gedachte uit dat als we maar voldoende reduceren, dan kunnen we weer verder. Maar de Nederlandse interpretatie van de HR art 6.1 en 6.2 schrijdt voor dat eerst de instandhoudingsdoelen gehaald moeten worden. En deze kunnen onmogelijk gehaald worden , omdat ze zo scherp gesteld zijn dat zelfs bij een leeg Nederland ze nog niet gehaald worden.

Wij hebben hier steeds voor gewaarschuwd, maar zijn genegeerd. Met steun van sector partijen is LNV een verkeerde weg i geslagen. Een dood lopende weg. Met als gevolg dat PAS meldingen als eerste aan de beurt zijn om slachtoffer te worden van de verkeerde afslag van LNV gesteund door sectorpartijen.
+5
John Spithoven
@John Spithoven Wat ook op valt dat de personen die hier de afgelopen maanden zo druk waren mij , al dan niet in opdracht, in discredit probeerde te brengen, nu stil zijn. Jammer dat dit de realiteit is in belangenbehartigend Nederland.
mlkvhoudr
@John Spithoven weet je wel hoe warm het gisteren was.....ik kan me in ieder geval voorstellen dat men bezig is met hun hoofd koel houden, ik heb in ieder geval totaal nog niet inhoudelijk naar je verhaal kunnen kijken
+1
mlkvhoudr
@mlkvhoudr heb het ondertussen even doorgelezen, het is voor uit verdedigen en de andere partijen al vast onder druk willen zetten voor het aankomende overleg, ik kan me voorstellen dat er door die andere partijen gedacht word ok daar heb je John weer met het vooraf druk zetten, we horen het wel tijdens hun presentatie
Nevergiveup
@mlkvhoudr iets net hond en stok gaat jou goed af ....
+2
George
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
weet je wel hoe warm het gisteren was

Ik ben in die hitte 110 km naar Vaals gefietst jonguh. Binnen 3 uur zaten mijn maat en ik vanuit Budel op 't terras op 't Vrijthof in Maastricht. Daarna door getrapt naar Gulpen om daar nog een paar glaasjes te drinken voor de laatste bergetappe naar Vaals. Daags erna naar de Altstadt van Aken gefietst en toen met de Gran Coupé met de fietsen achterop de drager weer naar huis.
+2
robbies
@George
Quote:
toen met de Gran Coupé met de fietsen achterop de drager weer naar huis.

Hier breekt het hart van menig BMW-rijder van
George
Quote Reactie van @robbies:
Hier breekt het hart van menig BMW-rijder van

Bij mij ook , maar gelukkig kan al die zooi er makkelijk vanaf en zie je er helemaal niks van. 😄
+3
@John Spithoven Het mooie is dat er helemaal geen CONCREET probleem is, alleen een rekenkundig gemaakt probleem, ook al los je dat rekenkundig op , dan veranderd er nergens iets. Gewoon lachwekkend en bespottelijk dat LTO zich hiervoor leent !!!
crisis
Quote Reactie van @John Spithoven:
Maar de Nederlandse interpretatie van de HR art 6.1 en 6.2 schrijdt voor dat eerst de instandhoudingsdoelen gehaald moeten worden.

Dat is niet de interpretatie van LNV/DG Stikstof.
+1
John Spithoven
@crisis Het dossier kan pas ambtelijk opgelost worden als men inziet dat er juridisch geen uitweg is.

Rond 1 april hebben wij als enigste partij middels een aansprakelijkheidsstelling richting LNV een vangnet proberen te creëren voor de PAS knelgevallen en beweiden en bemesten . Er werd toen lacherig over gedaan.....
Zwarecross
@John Spithoven Iedereen die het verstand heeft om het op te lossen wordt uitgelachen
Dat begon al bij de vorming van het landbouwcollectief
De vaste kern die niets presteert maakte een plan met water bij de mest
En dan ook veel geld willen vragen van de overheid
Surrealistische wanprestatie
Waarom zouden we ze nog helpen?
Larpfarm
@John Spithoven is daar nog wat uit gekomen, behalve dat de LNV zei dat het zich niet aansprakelijk voelt?
Nevergiveup
Ze willen het probleem eigenlijk gewoon niet oplossen , eerst de boeren weg. En dan zal de norm wel gelijk met duitsland getrokken worden , iets met decimeren van boeren en zo ....
John Spithoven
Naar aanleiding van de discussie hierboven, nog een aanvulling.

foodagribusiness.nl/rvs-duidelijkheid-nodig-over-s…

Dit artikel heeft de volgende bron gebruikt

raadvanstate.nl/@124844/w11-21-0084-iv/

Hierbij wordt dezelfde conclusie getrokken.

Alle reductie plannen (Wsn, Duurzaam evenwicht en coalitie toekomstbestendig melkveehouderij) staan in dienst van de instandhoudingsdoelen met daaraan gekoppeld de te behalen KDW.

Deze plannen zullen niet bijdragen aan ontwikkelingsruimte en legalisering van de PAS knelgevallen .

De ingeslagen weg in het stikstof dossier is een doodlopende weg en bied geen perspectief voor economie, woningbouw of veehouderij.
+5
John Spithoven
@John Spithoven Stikstof beleid is als een rupsje nooitgenoeg. Van 1990 tot 2018 is de depositie van 44 kg N per ha per jaar naar 22.3 kg N per ha per jaar gedaald. Een halvering. Effect op de natuur is, als we de overheid en NGO 's moeten geloven , niets! De biodiversiteit holt zelfs achteruit.

Vanaf 2008 ging de vergunning verlening steeds moeizamer. Beschikbare stikstof ruimte raakte in sommige gebieden op.
Het PAS werd bedacht. En ondanks dat vele juristen waarschuwen voor het naderende onheil werd er een PAS convenant door sectorpartijen getekend in 2014. We moeten verder was het devies.

Wat heeft dat 6 jaar later gebracht? Vele bedrijven vertrouwden op de PAS , gingen er op investeren en zitten nu in de knel. Ze zijn buiten hun schuld aangeschoten wild.

En de geschiedenis herhaalt zich. Wederom komen sectorpartijen met plannen omdat "we verder moeten". Wederom worden waarschuwingen in de wind geslagen.

Wie wordt de volgende groep knelgevallen?

(klik om te vergroten)

+3
@John Spithoven LTO heeft geen belang bij oplossingen, lto ligt an de TITTE bij LNV .
crisis
Quote Reactie van @John Spithoven:
Hierbij wordt dezelfde conclusie getrokken.

Dacht het niet. SSC/Damen /Wösten gaan er vanuit dat eerst kdw gehaald moet zijn voordat ontwikkelingsruimte uitgegeven kan worden. RvS geeft aan dat er een realistisch reductieprogramma moet liggen om de doelen in 2035 te halen. Dan is ontwikkelingsruimte uitgeven mogelijk.
jg
@crisis Niet waar , de reductie is ook in 2035 nog nodig om de doelstellingen te halen . Zodoende is er volgens de RvS geen ruimte om uit te geven .
mlkvhoudr
@jg de situatie mag niet verder verslechteren, maar eigenlijk als je even nadenkt wil je toch ook gewoon elke generatie het land een beetje beter achter laten dan het was, los van of ammoniak nou zo n grote boosdoener is is dat toch volslagen logisch dat je dat als bv NL nastreeft
mlkvhoudr
@mlkvhoudr maar we hoeven niks te doen want er komen met zoveel stikstof de grens over zodat we nooit de kdw kunnen halen vind ik een non argument want ook in Duitsland worden de regels strenger
robbies
@mlkvhoudr in Duitsland werken ze niet met KDW's.
mlkvhoudr
@robbies dit bedoelde ik we komen allemaal aan de beurt

duitslandinstituut.nl/artikel/44169/….
+1
Nevergiveup
@mlkvhoudr In duitsland ligt de norm niet 20% hoger , niet 50 , niet 100 niet 200. Maar zo'n 1500 x.

Dat jij je zo laat bespelen .....

En zoals zo vaak gezegd , de veehouderij heeft hier in NL al zo'n fantastische bijdrage geleverd aan een niet bestaand nh3 fake probleem.

Het reken probleem word alleen maar erger door en met de overbevolking vooral hier in NL.

De jakoezie's staan hier in de straat te dampen om maar eens iets te noemen , wat afname bio energie nox ??

"
In 2020 heeft de coronacrisis (met het zelfde aantal stuks vee) gezorgd voor een sterke verbetering van de luchtkwaliteit."
+1
@Nevergiveup DE leugen regeert.Op alle fronten !!!
John Spithoven
@crisis Zie screenshot uit RvS advies

(klik om te vergroten)

+1
crisis
@John Spithoven Precies goede screenshot. Kan aangetoond worden met een realistisch reductieprogramma dat de stikstofwinst niet nodig is om de stikstofdoelen van 2035 te halen, dan kan deze weer uitgegeven worden. Anders niet. Hopeloze uitdaging, maar een andere interpretatie dan SSC/Damen/ Wösten.
jg
@crisis Wie wil je nou voor de gek houden ?
crisis
@jg Niet zo boos doen tegen mij. Ik leg uit wat er staat.
BertK
@crisis Aantonen dat de natuur niet gered wordt met het behalen van de KDW zal misschien een paar boeren redden.
hans1980
@John Spithoven dus bij geen stikstof winst geen nb voor pas boeren

Ernstig daarom wil rabobank ook duidelijkheid
jg
@hans1980 Barre tijden
J Andringa
@jg Zo lijkt het nu wel maar is dat ook zo. Ik kan me met gezond verstand niet voorstellen dat er 3600 pasboeren voor de trein gegooid worden (figuurlijk). Dat brengt de hele sector in economische onbalans, dat wil niemand.

Generiek korten is in het verleden al vaker gedaan maar lijkt in deze situatie ook niet echt logisch.

Dus ik hoop dat er nog een andere optie opduikt binnenkort waar niemand van ons tot nu aan dacht. Een positieve optie welteverstaan
BertK
@J Andringa De zin en onzin van het stikstof verhaal in beeld brengen!

Generiek korten totdat doel 2035 bereikt is?
dijkstra uit w
Groot gelijk.
Frans Z.
Hoe is het vandaag gegaan John?
John Spithoven
debatdirect.tweedekamer.nl/2021-06-21/…

Hier is de link van het Ronde tafel gesprek stikstof deze middag, aangevraagd door BBB. De middag was opgedeeld in 4 blokken. De juristen, de wetenschap, de boeren en de belangenbehartiging. SSC zat samen met LTO, POV, Greenpeace en WNF in het laatste blok.
Dat blok begint op 2 uur en 7 minuten. Na 4 pitches konden politieke partijen vragen stellen.
Bekijk de bijdrage van Greenpeace.......

Mij is duidelijk geworden dat bij ongewijzigd beleid dit land nog decennia lang in een stikstof wurggreep zit waarbij legalisering en ontwikkeling van de economie stil ligt.

mlkvhoudr
@John Spithoven we kunnen Lullen tot we een ons wegen maar van der tak heeft het maar mooi voor elkaar met zijn plan, pov heeft ook een plan dan word je serieus genomen in den haag, zo komt het op mij over in ieder geval, nette presentatie ook van jou John, ik vond de Greenpeace vrouw juist inhoudelijk zwak en gaf eigenlijk nauwelijks antwoord op de vragen, de heer van der tak kletste er trouwens ook wel een paar keer om heen omdat die anders zijn achterban op zijn nek krijgt, dit is wat het gaat worden, het plan van LTO opgeplust naar commissie remkes, met meer geld voor uitkoop dan voor innovatie
Thomas2000
@John Spithoven
De sector heeft een goed verhaal neergelegd, meten is weten.

Wel jammer om te zien aan de vragen van diverse partijen dat de feiten er eigenlijk niet toe doen. Standpunt is allang ingenomen. De vragen lokken alleen spreektijd van hun favoriete clubje uit. Dat neemt niet weg dat de onmogelijkheden van het huidige beleid weer eens duidelijk naar voren zijn gebracht.

Ook vd tak gaf duidelijk aan dat modellen niet werken. Eerst meten wat er neerkomt en dan waar het vandaan komt. Onderscheid maken in ammoniak en stikstofoxiden. Daar beleid op baseren helpt iedereen verder. Hoeveelheid uitstoot landelijk heeft niets met depositie te maken, maar loopt de landbouw wel voor de voeten.
@John Spithoven Goed verhaal john , heb het gisteravond bekeken, die van der tak ........... kweet nie ??? is ie te vertrouwen ???
+1
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @Detukkeroettwente:
is ie te vertrouwen ???

Nee natuurlijk niet! Het is een LTO-er!
Jan-T
Volgens mij is het een juridische rat race richting de afgrond.
en zal er eerst een hongersnood moeten volgen.

Denk dat de huidige extreme prijs verhogingen en heel lange levertijden van materialen al mooi weer geeft tot welke problemen het leid als iets niet gaat zoals het altijd ging.
+1
Zwarecross
Het is goed om te zien en te horen dat Lely en lto samen ons gaan helpen nog verder het juridische onhoudbare systeem in stand te houden
Wanneer ammoniak idd heel dicht bij de stal blijft zullen investeringen in technische oplossingen weggegooid geld zijn
Noorderling
@Zwarecross
Dat ligt er aan waar je stal staat.
Maar dat het nergens over gaat zijn we gauw eens. Politiek en rechtstaat is failliet, RVS regels alles wel met de d66 er thom de graaf aan het roer.
@Zwarecross Bij de boer in Markelo waar de stal ontplofd is , steken buizen door het dak om de gassen te laten ontsnappen vanonder de emissie armefloer, wie is er nu knettergek in nederland.. Kan iemand hier foto s/filmpje plaatsen ???
robbies
@Detukkeroettwente dan wordt er in de stal iig geen emissie gemeten
+1
Zwarecross
@Detukkeroettwente Goede oplossing van de boer
Hoe en hoeveel ammoniak uit de stal komt is niet zo belangrijk
Hoeveel geld er aan het gecreëerde probleem verdiend kan worden is politiek gezien het belangrijkste
Betonboeren en mannetjes met technische hoogstandjes hebben een vaste koffiehoek in het gebouw van de tweede kamer
@Zwarecross LTO maakt ook gebruik van die koffiehoek, die hebbeb ook belang bij die KLOTENvloeren, nauwe banden met de betonboeren .
Zwarecross
@Detukkeroettwente Ik weet er alles van
MTSTAMMINGA
@Detukkeroettwente Derogatie behouden is nog grooter probleem als stikstof !!
Werd ons gisteravond vertelt We zijn druk met het ene en het andere pakt ons @Detukkeroettwente
+4
George
Quote Reactie van @MTSTAMMINGA:
Derogatie behouden is nog grooter probleem als stikstof !!

Ze grijpen alles aan om het boeren steeds onmogelijker te maken. Al het beleid is daar op gericht.
Dat is toch wel al lang duidelijk nu.
MTSTAMMINGA
@George Maar buiten de landbouw gaat het net zo als binnen de landbouw 😉
+2
spotmelker
@George het gaat ze er om dat ze via een gecreëerd milieuprobleem onder een groene dekmantel op kosten van de belastingbetaler voor weinig tot niets onze grond in handen krijgen om zo hun privé vermogen op te krikken. Het is één corrupte bende beschermd door het onbenullenlegioen.
Zwarecross
@MTSTAMMINGA En jij gelooft dat?
Heel bijzonder!!
+3
@MTSTAMMINGA Karst de veehouder in markelo heeft INDERDAAD buizen door het dak om de amoniak te laten ontsnappen, wie is hier gek in nederland ???. En jij geloofd dat stikstof een probleem is ??? En fosfaat ??? Dacht dat jij nuchterderderderderder in de ``natte prakke `` stond En de lto bestuurders die verkloten zo de hele sector , voor een niet bestaand probleem. Die moeten een rake trap in de kloten hebben.
MTSTAMMINGA
Quote Reactie van @Detukkeroettwente:
En jij geloofd dat stikstof een probleem is ??? En fosfaat ???

Ik geloof wat als ik het zie ,en wat ik momenteel allemaal zie Wat er gebeurd
De werkelijkheid lijkt op een onwerkelijkheid !! 😬 😁
Zwarecross
Welk plan kost het minste.
Deze? Of die van Maxime?

(klik om te vergroten)

Twentsch Land
Deze ! .... kost Maxime het minste 😉

@Zwarecross

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
69
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
0