50

Heeft er iemand ervaring met een elektromotor op een mengwagen te bouwen?

Heeft iemand ervaring of voorbeelden van een elektromotor op een mengwagen? Wil het mengen elektrisch laten doen dmv kabel, lossen met de aftakas. Is een aparte 3x 80 ampere aansluiting genoeg voor een 24m3 wagen?

Deel dit topic

Reacties

Ligt toch gewoon aan wat voor elektromotor je eronder hangt ?
Wij hebben een 14 cuubs solomix gekocht, die nog niet geinstaleerd is, en daar zit een 30 kw motor op.
Een zeer interessante vraag ! Maar niet zo simpel als het lijkt vooral omdat je een combinatie wenst van elektrisch en aftakas .

Als ik zo even kijk naar de specificaties van een trioliet 24m³ dan vraagt deze zo een 80kW vermogen .
ucarecdn.com/6446fa61-2204-405e-b85f-34213950b4c3/…

Natuurlijk de 80kW is voor een trekker met 540tpm aftakas , een elektrische motor van 30kW (zoals hier eerder voorgesteld) draait meestal zo een 1500 tpm , dus met behulp van een vertragingskast zou dat wel moeten lukken .

En een 30kW motor heeft een stroom van circa 75A nodig dus dan zit nje ver aan de max met je 80A aansluiting

(voorbeeldje : shop.eriks.be/nl/… )

Met behulp van de juiste tandwielkasten moet het wel lukken dus , al heb je wel schakelkast nodig om de aftakas los te koppelen en de elektrische motor net te koppelen en een vertragingskast voor de elektromotor .

Let wel op een 80A aansluiting vraag in principe een 25mm² aderdikte en bijhorende aansluiting , dat zijn niet de kabels waar je graag mee rondsleept dagelijks 😉

(klik om te vergroten)

+1
@O N

Goede uitleg. Kleine correctie, 30kw blijft 30kw. Of het nu bij 1500 toeren is of bij 540. Vermogen is namelijk toeren x koppel.

Als je die 30kw motor gaat vertragen van 1500 naar 540, gaat het koppel een kleine factor 3 omhoog, snelheid vermindert met een kleine factor 3, maar vermogen blijft hetzelfde en wordt iets minder door verlies in overbrenging.

Edit: koppel maal toeren is mijn versimpelde versie van de formule maar die hangen zeker zo samen
@Corne S ik was dan naar een nog veel lager toerental gegaan zodat je het met een veel lichtere motor af kunt. Dan maar wat langer mengen.
@Corne S Klopt , heb ik verkeerd verwoord .

Maar wat je zegt bedoelde ik , door het verlagen van het toerental kan je het koppel verhogen (factors van omrekening ben ik niet mee bekend) en in dit geval zal het koppel maken of je het kan laten draaien of niet .

Klein foutje in men post van gister , type motor zou voor dit soor toepassingen beter 400/690 zijn uiteraard :
shop.eriks.be/nl/…

Deze draait ook 3000 tpm , levert een koppel van 94Nm
Dus als we deze gaan verlagen naar 500tpm ( /6 ) zouden we volgens die redenering uitkomen op 564Nm

Heb net even gespiekt en onze T6030 (86kW) heeft een koppel van 516Nm (SAE)(werktuigen.nl/machine-specificaties/new-holland/…)

Dus dat zou wel mooi uitkomen dan , met behulp van een frequentiedrive en een sturing kan dit wel lukken lijkt me (zo efficient mogleijk)
@O N

Klopt. Met frequentieregelaar kun je bijvoorbeeld de motor met de helft van de snelheid laten draaien. Ook dan kost het maar de helft van de stroom aan de ingang van de regelaar, terwijl de motor volledig koppel heeft. Motor kun je zelfs voor 1 1/2 minuut overbelasten (koude motor) voor 165%. Ook kortstondig tot 250%.

Eventueel kun je de motor met frequentieregelaar ook over nominaal toerental laten draaien, echter wat je aan snelheid omhoog gaat, ga je qua koppel naar beneden.
Frequentieregelaars zijn voor mij dagelijkse kost.
@Corne S Idd met de juiste sturing zijn er veel meer mogelijkheden , werk er ook vrij frequent mee ( Maintenance / automation engineer in de automobiel industrie )
@O N

Ik ben service engineer (als ondersteuning van de verkoop) in die apparaten, zodoende dat ik de meeste toepassingen al 'ken' waar ze gebruikt worden. Eventueel accupakket zou ook een optie Zijn, scheelt een grote aansluiting en als er voldoende spanning uitkomt, kun je daarmee de frequentieregelaar voeden.
Quote Reactie van @Corne S:
Klopt. Met frequentieregelaar kun je bijvoorbeeld de motor met de helft van de snelheid laten draaien. Ook dan kost het maar de helft van de stroom aan de ingang van de regelaar,

Ben je dit zeker? Ik werk veel met grote ventilatoren met frequentieregelaar ertussen, maar als je ventilator op halve snelheid laat draaien is het zeker niet zo dat hij maar de helft van de stroom gaat nemen (geeft mijn meter toch aan)
@Fendttrisixfan Frequentieregelaar regelt de spanningsfrequentie. Die regelt in de meeste gevallen de snelheid van de motor. Stroom is (kort gezegd) afhankelijk van de vermogensvraag van de motor.
@Fendttrisixfan

Als de frequentieregelaar hetzelfde vermogen heeft, is de ingangsstroom afhankelijk van de belasting. Een grote motor van bijvoorbeeld 75kW krijg je makkelijk weg op een 32A aansluiting, mits onbelast. Een frequentieregelaar regelt ook de uitgangsspanning. Dus als je maar de helft aan netvermogen hebt, laat je hem op 50% van de snelheid draaien, maar heb je wel nominaal koppel.

De ingangsstromen zijn alleen niet sinusvormig dus je hebt wel een True rms stroomtang nodig.
@O N 516 nm bij de new holland is wel het motor koppel bij ongeveer 1500 toeren lijkt mij ,en dat zou je dan ongeveer x3 moeten doen voor de aftakas nm (of ik moet er hellemaal naast zitten)
@Welgerap52 Nee klopt , dat was ik vergeten omrekenen .
Quote Reactie van @O N:
schakelkast nodig om de aftakas los te koppelen

hoeft niet perse, kan ook gewoon met een vrijloopkoppeling zoals bij elektrische wagens.
@inspecteurfendt

Elektromotor mee laten draaien (mits nominaal snelheid niet overschrijdt) is ook geen enkel probleem, echter met een vertraging er tussen draait alles wel harder, dus vrijloop koppeling is inderdaad beter.
@inspecteurfendt heb je een voorbeeld van een vrijloopkoppeling?
@Johen je hebt verschillende soorten, kijk een bij Kramp oid. Hierdoor draait de cardanas naar de trekker niet mee als de elektromotor draait.
@O N kun je in boerentaal uitleggen hoe je een trekker van 80kw kan vervangen voor een electomotor van 30kw, en het meng toerental gelijk houden?
@ronald-deutz-fahr Euh . . .

Door in de plaats van de PTO van een trekker te gebruiken de ingang van de mengwagen te verbinden met een elektromotor met reductiekast das een beetje de basis , je kan dan in de reductiekast kiezen of je mogelijkheid hebt om een 2de ingangspower te hebben (voorbeeld PTO trekker) met eventuele vrijloop of om dit niet te doen .

Voor de motor te sturen gebruik je dan best een frequentiedrive , zodoende de motor zacht kan aanlopen (en variabel toerental kan hebben ed.)

Of welke informatie hoopte je te krijgen ? 😁
@O N ik bedoelde meer, waarom kan je met 50kw minder vermogen toe? Waarom kan electrisch met 30kw toe, en heeft een trekker 80kw nodig…?
@ronald-deutz-fahr

Een dieselmotor van 80 kw kakt bij de 80 kw ook echt. Een elektromotor kan kortstondig wel 1,'5 tot 2 keer overbelast worden in uitgaand koppel(van koud tot warm meestal 80 / 90 s).
Bovendien heb je met een frequentieregelaar altijd het nominale koppel (tot wel 2x kortstondig) aan de as, met terugkoppeling zelfs bij stilstand. Bij een diesel heb je altijd een koppeltoerenkromme.
@ronald-deutz-fahr ik vraag mij ook wel af of dat 30 kw genoeg is , wel als je 2 x zo lang over het mengen gaat doen , ik weet ook niet hoeveel kw electrische kuhn wagens hebben ,electrische auto,s hebben veel vermogen en schieten van zijn plek
@ronald-deutz-fahr Goh , die 30kw kwam van iemand die hier een solomix had gekocht met dat vermogen motor erop .

Het gaat ook deels om het koppel dat je moet kunnen opwekken voor alles te laten draaien , en dat komt wel ongeveer uit op hetzelfde vermogen van een 80kw trekker vs een 30-37kw, elektromotor maar inderdaad op misschien lager toerental en dus langere mengtijd .
De vraag is of dat een probleem is natuurlijk .

Grootste voordeel aan elektrisch mengen lijkt me als je dmv een batterijpack dan zou kunnen leegdraaien , dan kan je eenvoudig aanpikken (enkel trekbek) met het voertuig dat laad en dan lossen met het batterij pack .
@ronald-deutz-fahr Voor mobiele E-aandrijvingen zijn de IEC/industriële E-motoren meestal ongeschikt ivm gewicht en afmeting. Inschakelduur, koppel en toerental zijn belangrijk. Dat goed bepalen levert betere gegevens dan vergelijkingen tussen diesel- en elektromotoren. Als er al een vertragingskast nodig is één kiezen met hoog rendement dat scheelt in piekvermogen en stroomverbruik.
Passende accupakket en motorregelaar zoeken maakt het vooral duur en zonder subsidie voorlopig onrendabel.
Inmiddels is er redelijk wat keuze, maar de vraag is ook groot en beschikbaarheid beperkt.
Zodoende ben ik benieuwd wat jij kan kiezen.
"Let wel op een 80A aansluiting vraag in principe een 25mm² aderdikte"

Kan ook wel met dunnere draden. Hangt af van de lengte. Bij korte kabel kan 80A al met 10mm2. Juiste dikte kan je bepalen met tabellen of met sofware laten uitrekenen.
@Raf76 Had enkel snel gekeken naar het Arei daar werd toch 25mm² voorop gezet , lager dan 16mm² voor 80A zou ik niet gaan ...
Je kabel is toch al snel enkele meters lengte
Volg
+1
Ik ben eigenlijk benieuwd wat je reden is? Omdat je wel lost met een trekker
+1
@John k ik denk brandstof besparing
+1
@John k brandstof besparing en trekker kost ook al gauw 10 euro per uur aan onderhoud afschrijving ect. Er zou dan ook een kleinere trekker voor kunnen. we hebben een horizontale mengwagen. zit zelf te denken om met een andrijfriem te werken. een aparte elektriciteits aansluiting aan te leggen voor het mengen en de beregeningspomp. Voor zowel pomp als mengen dezelfde frequentieregelaar te gebruiken.
@Johen Dan moet je de frequentieregelaar afneembaar maken. Kabel tussen frequentieregelaar en motor moet kort zijn.
@Raf76

Hoeft niet, maar ivm afscherming, zijn stekkers niet eenvoudig.
Beetje frequentieregelaar is wel uitgerust met 2 motormappen (2 verschillende instellingen voor motoren), die je met een schakelaar om kan zetten.

Voedingsspanning iets lager door lange kabels kan ook geen kwaad, zolang je maar niet het maximale toeren en koppel bij maximaal toerental wilt halen.
@Corne S toch wel, ivm EMC is korte kabel beter. Kan opgelost worden met afgeschermde kabel. Maar door de hoge dU/dt (pwm gestuurde hakker vanuit tussenkringspanning) kan je veel te hoge spanningen krijgen op je motor bij lange kabel. In industriële ontwerpen moeten we de freq.reg altijd dicht bij de motor zetten of motor met ingebouwde freq.reg. En bij lage snelheden ook koeling controleren.
@Raf76

Klopt. Je moet hem ook geen honderden meters maken. Je hebt dan teveel capaciteitswerking van de kabel. Toch zie je in de praktijk dat lengtes 50 meter vaak toegepast worden (bijv pompen in de olie industrie) zonder problemen. Alleen moet je geen oude motor van 30 jaar achter de fo hangen. Maar zo te lezen, weet jij er ook meer vanaf dan de gemiddelde tfer hier. Mag ik vragen wat je dagelijks qua werk doet?
@Corne S hier ook bij mestpompen in de lagoons. Lange afstanden maar laten ze langzaam opstarten
@Corne S Ja, weet er wel iets van 😀. Geef oa opleiding elektrisch ontwerpen, PLC sturingen, industriële netwerken...
@Raf76

Toevallig HBO elektrotechniek Breda? Of elders?
+1
@Corne S nee, universitaire campus Diepenbeek (België).
Quote Reactie van @Johen:
10 euro per uur

En de rest. Als je echt alles meerekent van een nieuwe 140 pk boerentrekker zit je zo op 30-50 euro per uur inclusief brandstof, afschrijving, stalling/verzekering, onderhoud etc.
@frank_mf Je kunt ook overdrijven... 50 euro uur voor een trekker die beetje voor mengwagen staat.
+1
@J asper 50 euro is inderdaad overdreven, maar een tientje is ook eerder wens dan werkelijkheid.
@worteljcb Hij heeft het ook over afschrijving, zonder brandstof kosten en dergelijk.
@J asper 10 euro per uur aan onderhoud afschrijving etc. staat er.
En het ging hem voornamelijk om het brandstofverbruik/besparing, dus die zou ik ook even meenemen in de berekening dan.
@frank_mf trekker is er in feite al, heb je namelijk nodig voor het lossen. kan wel een wat lichtere zijn. dus rente ruimte risico, vallen af. blijven de variabele kosten nog over, onderhoud en brandstof.
@Johen en afschrijving
Iemand een idee waar deze motorreductor te koop is? fabiton.nl/agro/portfolio/…
@Johen
Lijkt mij gewoon een vlakke reductor met een holle as. Die zijn ook wel te koop van Nord.
Suma is blijkbaar een merk van mixers, die tandwielkast kan wel een soort van special zijn met die flens.
pompentechnieknederland.nl/suma/
Hoe ziet zon vrijloop koppeling eruit dat zowel via aftakas als elektromotor kan aangedreven worden

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0