Milieudefensie wint historische klimaatzaak: Shell moet CO2-uitstoot verlagen

Ook voor de landbouw is dit een zorgelijke uitspraak:

Shell moet in 2030 45 procent minder CO2 uitstoten dan in 2019. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag geoordeeld in de klimaatzaak van Milieudefensie en zeventienduizend mede-eisers tegen Shell. Het is wereldwijd de eerste keer dat een oliebedrijf aansprakelijk wordt gesteld voor klimaatverandering.

Deel dit topic

Reacties

+7
hans1980
NGO'S (Non Government organizations) en linkse rechters bepalen hoe het gaat in de wereld hun macht wordt als maar groter t.o.v. overheden
kanniewaarzijn
@hans1980 We worden hier inderdaad geregeerd door de milieumaffia. Maar laten we eerlijk zijn: de overheid leert ook niet snel. Als zij ieder doel meent wettelijk vast te moeten leggen, creëert ze zelf de mogelijkheid voor de milieumaffia om bij de activistische rechterlijke vriendjes hun gelijk te halen. Als ze eens zouden beginnen met "we streven ernaar om....." i.p.v. "in 2030 moet dat en dat doel gehaald zijn", dan kunnen ze daar niks mee. Of zou het bewust zo gespeeld worden?
+1
EDOO
@hans1980 Het nieuwe normaal.
+10
Kringloper
Als ik shell was zou ik 2 weken geen brandstof meer leveren, en daarna de boel verhuizen naak het VK.
+2
@Kringloper Wij geen melk en vlees leveren , en alle problemen zijn opgelost.
Kringloper
@Detukkeroettwente
Het word zo onderhand wel eens tijd dat er hardere acties gaan plaatsvinden, op deze manier blijven die linkse ratten hun wil opdringen!
arie.j
Quote Reactie van @Kringloper:
Het word zo onderhand wel eens tijd dat er hardere acties gaan plaatsvinden, op deze manier blijven die linkse ratten hun wil opdringen!

De echt actie was nu dus weer van de andere kant.
Zolang de grote meerderheid in de maatschappij en politiek bij zoiets knikt en zegt "eigenlijk hebben die rechters gelijk" moet je van andersoortige actie nu niet direct alles verwachten
+1
Albert Altena
@arie.j De linkse rakkers hebben zelfs nog niet door dat ze zelf de opdrachtgever van de industrie zijn!.
Net zo dom als een elektrisch rijder die zegt goed voor het milieu te zijn.
arie.j
Quote Reactie van @Albert Altena:
@arie.j De linkse rakkers hebben zelfs nog niet door dat ze zelf de opdrachtgever van de industrie zijn!.Net zo dom als een elektrisch rijder die zegt goed voor het milieu te zijn

Vind je jezelf nu niet een beetje eenzijdig?
Echt , elektrisch rijden heeft de toekomst, of jij dat nu wil of niet
+3
Noorderling
Quote Reactie van @arie.j:
Echt , elektrisch rijden heeft de toekomst, of jij dat nu wil of niet

Dan moet je alleen wel het zo maken dat je dat 100% op groene energie doet zonder lithium gewonnen met kinderarbeid. Anders ben je hypocriet.
Dus niet snachts op kolen of gas stroom opladen, dan hoort daar de stap 2 of 3 in verantwoordelijkheid nemen ook bij, en daar houdt het al gauw bij op omdat je daarmee niet rond kunt rijden of status draagt, wat een Tesla voor sommigen wel doet.

Sprookjes hebben we niks aan, elektrisch is vaak de goedkoopste vorm van energie en daarin wil ik dan ook echt wel investeren als me dat wat oplevert. Die "toekomst" is ook vooral gecreëerd door lage bijtelling en bergen SDE subsidie. Maar de illusie dat ik de wereld ga verbeteren heb ik echt nog niet, als op een half uurtje rijden een kolenschip aanmeert, afval uit Italië wordt geimporteerd voor verbranding, hout en biomassa uit noord amerika en gas uit onze eigen ondergrond met alle gevolgen van dien.
George
Quote Reactie van @Noorderling:
status draagt, wat een Tesla voor sommigen wel doet.

Gruwelijk saaie auto's , allemaal dezelfde saaie uitstraling.
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
Gruwelijk saaie auto's

Maar een droom om mee te rijden (zonder je arm te tanken) 😄
+1
George
Quote Reactie van @Grasbaal:
Maar een droom om mee te rijden (zonder je arm te tanken)

Koop eens een 4 serie jonguh , er komt nu ook een i4 , elektrische Gran Coupé.
Mijn Gran Coupé is ook een droom om mee te rijden en elke 16 km een liter dieselolie is ook niet echt om je arm te tanken. Bovendien rijd ik er met 1 tank zo mee naar Oostenrijk.
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
Bovendien rijd ik er met 1 tank zo mee naar Oostenrijk.

Met een lange reis wil ik mezelf onderweg ook af en toe wel opladen om verder te gaan. Ben afgelopen jaar naar Polen geweest, geen enkel probleem om elke 400 km even te pauzeren en alles op te laden.
casev
@Grasbaal 400km op 1 tesla batterij? Dan heb je de rest van het gezin thuis gelaten, en rij je 80 op de snelweg?
Grasbaal
@casev bij rustig rijden red ie 500 km
+2
Albert Altena
@Grasbaal Bij vorst wordt het aantal behaalde kilometers fors minder.
+1
George
Quote Reactie van @Albert Altena:
Bij vorst wordt het aantal behaalde kilometers fors minder.

Dat klopt dat merk ik al goed aan mijn elektrische fiets.
+2
Nevergiveup
@George En die hoeft nog niet eens het interrieur te verwarmen , want dat is best een dingetje bij electrische auto's, airco trouwens ook.
George
Quote Reactie van @Grasbaal:
Met een lange reis wil ik mezelf onderweg ook af en toe wel opladen om verder te gaan. Ben afgelopen jaar naar Polen geweest, geen enkel probleem om elke 400 km even te pauzeren en alles op te laden.

Ik heb niks tegen dat elektrisch rijden hoor en ook niks tegen een Tesla , alleen ik vind ze zo ontzettend saai. Gewoon niet mooi. Ik ben gewoon een BMW man.
Albert Altena
@George BMW heeft nu ook elektrisch
Wordt gezegd: 460 km met één lading.
Maar als je op wintersport wilt kan het zakken tot onder de 300.
Daarbij komt nog bij dat als je wilt rijden alsof de de lantaarnpalen op schuttings lijken en het raadzaam is niet helemaal leeg te rijden, zit je onder de 200 km.
Maar het zal steeds verbeterd worden.
Maar de kern opmerking blijft: Het milieu schiet met de verplaatsing van vervuiling niets op.
George
@Albert Altena Nee de i4 kan tot 600 km ver komen .

De actieradius voor het productiemodel van de BMW i4 is volgens de WLTP-norm 600 kilometer, met een vermogen van 530 pk. Het accupakket bestaat uit een 80kWh sterke batterij. In zo'n 35 minuten is het accupakket, met een 150 kW-lader, tot 80 procent van zijn capaciteit vol te laden. De topsnelheid zal boven de 200 km/u liggen en een sprintje van 0 naar 100 km/u zal binnen 4 seconden gaan. Een elektrische auto maakt geen geluid maar ook daar heeft BMW aan gedacht. In samenwerking met een componist en BMW’s Sound Designer zijn er unieke geluiden gemaakt. Zo zijn er geluiden gecomponeerd voor normale rijmodus, voor sportmodus en voor het starten van de auto.
arie.j
Quote Reactie van @Albert Altena:
Maar de kern opmerking blijft: Het milieu schiet met de verplaatsing van vervuiling niets op.

Misschien goed om naar de2 grote EU landen te kijken en hoe die dat denken te doen
wattisduurzaam.nl/20123/energie-beleid/…
+1
Noorderling
@arie.j
Als je je verdiept in hoe aerius werkt, knallen ze het in de berekening door een hoge schoorsteen met veel warmte, in het noord oostelijke hoekje van Nederland in verband met de zuidwesterwind. De pluim verspreid over een gigantisch gebied zodat je geen piekbelasting hebt.

Dit doe je dan in de eemshaven waar 3 energiecentrales staan, zodat alle depositie op papier op de Waddenzee, Noordzee, Duitsland en Denemarken komt. Vervolgens zet je wat lelijke masten met kabels door het open landschap naar Diemen om de randstad van stroom te voorzien.

Ze trekken stroomkabels voor windparken door de beste grond van Nederland welke dreigen te verzilten, 180 graden om je heen staan snachts lelijke rode lampen te branden van windparken op land. Die met helder weer op 50km nog te zien zijn en Amsterdam piept als ze wat in het ijmeer willen doen. Nimby politiek, maar hun handen wassen in onschuld.
de Tank
@arie.j biomassa centrale zou ook duurzaam zijn.
Albert Altena
@arie.j Bedoel je dat Duitsland bezig is met een nieuwe gasleiding? en Frankrijk vol staat met kernreactors.
marcsterreborn
@George Testosteron boy
+1
arie.j
Quote Reactie van @George:
Gruwelijk saaie auto's , allemaal dezelfde saaie uitstraling.

Kwestie van welke auto fabrikant je hebt.
Of is BMW zelfs bij jou nog niet goed genoeg?
bmw.nl/nl/content/…
Ford had in het begin ook alle kleuren vertelde die, als het maar zwart was 😀
Dat kwam later wel weer goed
Voor mij is een auto overigens in de eerste plaats een vervoermiddel.
En geen status of showgeval
Wat niet wegneemt dat een wat leuk uiterlijk en innerlijk natuurlijk altijd meegenomen is.
George
Quote Reactie van @arie.j:
Voor mij is een auto overigens in de eerste plaats een vervoermiddel.

Voor mij is een auto een BMW 😂
hans1980
@George Chinese rommel
cs-agrar
Quote Reactie van @George:
dezelfde saaie uitstraling.

inductie
+3
Zwaagdijk
@arie.j in Amsterdam de GroenLinks stad willen ze windmolens plaatsen. Grote protesten. Niet in mijn wijk
Doe maar bij die boertjes
En zo is het hele elecktrische duurzaamheid verhaal.
+1
Nevergiveup
@arie.j Waterstof gemaakt met groene stroom is dan vele malen beter als met al die vervuilende accu's en grondstoffen roof.
casev
@Nevergiveup zover ik het begrijp is er nogal wat energie nodig voor die waterstof. Saudi arabie zet er in ieder geval vol op in, dus dan weet je vast van wie je afhankelijk word in de toekomst...
Nevergiveup
@casev Dat heb ik niet zo gevolgd , jammer dat de EU zoiets weer laat gebeuren. Maar Frans zet liever boompjes denk.
Grasbaal
@Nevergiveup een waterstof auto is weer veel duurder als een relatieve simpele elektrische auto.
+1
Nevergiveup
@Grasbaal zegt een Tesla rijder 🙈
Grasbaal
Quote Reactie van @Nevergiveup:
zegt een Tesla rijder

Ja, maar ben er niet mee getrouwd.

Quote:
'Waterstofauto duurder en minder duurzaam dan elektrische auto', ze zijn weliswaar beter voor het klimaat dan benzineauto's, maar scoren op dat vlak niet zo goed als elektrische accu-auto's.

rtlnieuws.nl/tech/artikel/…
Nevergiveup
@Grasbaal tja , iets met WC eend ....

Maar geniet maar gewoon van je Tesla hoor
Nevergiveup
@Nevergiveup In de agrarische sector zie ik zo nog niet een electrische trekker met een 6 schaar 16inch ploeg gaan ...... Waterstof moet dan geen probleem zijn. Voor vrachtverkeer idem.
BertK
@Nevergiveup Dat sluit niet uit dat ie toch een punt heeft.
de Tank
@arie.j het electrisch rijden geeft meervraag naar stroom zodat extra vervuilende opwekkers langer operatief blijven. Het zal zeker de toekomst zijn, niet de oplossing.
Albert Altena
@arie.j Ik zeg ook niet dat het de toekomst niet is.
Maar het veranderd niets voor het milieu.
Het enigste voordeel is dat vervuiling verplaatst wordt naar elders.
Verder zijn er heel veel nadelen, maar zolang het niet de mensen zelf treft is het oké.
+3
matt
Brandstof word dus duurder.
rene-de-jong
En toch staat er een auto (Volvo uiteraard) bij Donald Pols voor de deur.
Hij tankt wsl bij BP of de tank max 45% vol bij Shell...
+4
ricardo
@rene-de-jong hij zou uit principe moeten fietsen
+1
ted9
Op boerderij.nl ook alweer een artikel over broeikasgassen in de melkveehouderij..... het zal nooit stoppen.
+4
slagakker
Advies aan de grote bedrijven: vertrek uit dit land en ga elders ondernemen.Stamp maar 200000 mensen op straat zodat de rechters dan snappen dat je niet van de bloemetjes en de bijtjes kan leven.Mileu is gewoon een geld kwestie.
BertK
@slagakker Geld voor en van een ander vooral.
casev
Volgens mij had Shell na unilever al vergevorderde plannen om naar het VK te vertrekken. Ik neem aan dat er een hoop medewerkers alvast op funda.co.uk aan het kijken zijn...
Melkweb
@casev andere landen volgen snel, dus dat schiet voor hun niet op. Maar wat er Nigeria al jaren gebeurd daar hoef je niet links noch rechts voor te zijn om daar kritisch over te zijn. Voor Shell speelde altijd het geldelijke gewin.
of kijken we nu even de andere kant uit?
sjuu
Ik geniet nog elke dag van dat v6 geluid in me MB.
Spuit11
Ff kijken. Hoe zat het ook alweer met de olieboeren...
interessantetijden.nl/2018/12/…
Spuit11
interessantetijden.nl/2021/05/…

Handig van vadertje staat. De overheid spant een rechtszaak aan tegen zichzelf om zo de burger tot meer belasting te dwingen.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's ammoniakrechten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
56
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN