Is een emissie vrije veehouderij middels innovatieve bronmaatregelen in de toekomst juridisch houdbaar?
Door de uitspraak van de voorzieningenrechter is er een juridische discussie ontstaan over de rechtszekerheid van emissie arme bron technieken in de veehouderij
nieuweoogst.nl/nieuws/2021/…
Heel slim schuift LNV de verantwoordelijkheid naar de sector. Het ligt niet aan de tot stand komen van de RAV lijst, maar aan de toepassingen. Mocht in de nabije toekomst blijken dat de juridische theorie niet matched met de weerbarstige praktijk, ontstaat een nieuwe realiteit.
nieuweoogst.nl/nieuws/2021/…
Heel slim schuift LNV de verantwoordelijkheid naar de sector. Het ligt niet aan de tot stand komen van de RAV lijst, maar aan de toepassingen. Mocht in de nabije toekomst blijken dat de juridische theorie niet matched met de weerbarstige praktijk, ontstaat een nieuwe realiteit.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Mijn vraag bij de grote rechtsonzekerheid door de discussie in het artikel: Hoe dan...?
En of dit allemaal niet voldoende is, bied de sector de komende dagen een extra reductie bovenop de Wsn aan de BV Nederland.
Op weg naar een emissie loze veehouderij in Nederland
Of is het:
Op weg naar een veehouderij loze landbouw in Nederland.
(klik om te vergroten)
Als je maar lang genoeg een negatieve stemming uitspreekt in en over de sector sterft de sector vanzelfs wel. We zitten nu nog in een tussenfase dat de agribuisness met innovaties bepaalde groepen boeren "valse" hoop geeft dat dat de oplossing gaat geven. Kan wel maar tis uitstel meer niet tot de volgende uitspraak ... wie zijn vergunning niet op orde heeft verdwijnt of sterft uit...keihard maar die conclusie is gewoon helder maar wordt niet hardop uitgesproken
Blijven dromen dat er minder regels komen is wensdenken.
prikkebord.nl/topic/252237/…
Verder haalde JC hierboven de NGO 's, en noemde de ze Niet Gekozen Organisaties.
Wij laten ons vertegenwoordigen door NGP 's, Niet Gekozen Personen. Reden wordt vaak genoemd dat je alleen dan de juiste personen op de juiste plaats krijgt, met het juiste netwerk.
Deze week gaan we de gevolgen van zo'n NGP met netwerk meemaken.
We worden verkocht door 1 van ons, of zoals U2 het in Pride benoemd " One man comes to be justifyed, one man be trailed with a kiss".
De Peel de Kempen en de Meinerij. Ook dit gebied kenmerkt zich door het voorkomen van veel veehouderij bedrijven. Het gebied waar decennia lang een blind vertrouwen was in de ZLTO en het CDA. Worden zij als dank voor die loyaliteit nu door het CDA en ZLTO geofferd?
De komende week wordt met een goed nieuws show en allerlei ingewikkelde termen de volgende boodschap gebracht.
1)Woon je in de buurt van N gevoelige natuur gebieden , dan is er door de sector voor je besloten dat je geen toekomst hebt op die plek. Je bedrijf zorgt voor een berekend natuurprobleem ondersteunt met subjectieve beoordelingen en bedreigt daarmee een algemeen belang. Als je verder wil in de veehouderij, moet dat op een andere plaats.
2) De bedrijven verder van N gevoelige natuur gebieden zullen investeren in innovatieve systemen, kostprijs verhogend. Door de aanhoudende juridische onzekerheid zal ook jouw toekomst onzeker zijn.
En voor de burgers van Nederland, uw voedsel zal door import en handelspolitiek fors duurder worden. Daarnaast zal het staatsmenu voor het grootste gedeelte uit vegetarische bestanddelen bestaan.
Redden we de natuur er mee? Nee! Maar het geeft bij de elite wel een goed gevoel.....
Nu zie ik reacties van waarom we niet gebruik moeten maken van de ondernemers, in de nabije omgeving van N gevoelige natuur, die hun bedrijf willen beeindigen.
Vooropgesteld, het voortzetten of beeindingen van een veehouderij moet een vrije keuze wezen.
Maar waar ik voor wil waken is een uitrookbeleid.
Ik heb eens naar de waarde vaststelling gekeken bij beeindiging hetzij voor de SRV, hetzij voor de Regeling provinciale of landelijke aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden.
SRV was alleen mogelijk is gebied Oost en Zuid, waarbij de vergoeding bestond uit een vastgestelde waarde voor het varkensrecht en een m2 prijs afhankelijk van de leeftijd van de stallen. Voorwaarde was dat de ondernemer geen intensieve veehouderij meer opstart in Nederland. De gefasseerde uitkering zorgt voor grote onzekerheid of een ondernemer 100 % van de vastgestelde waarde krijgt. Er zitten nogal zware sancties op het niet halen van tijdsdoelen.( waarschijnlijk ook de reden waarom een groot gedeelte van de inschrijvers weer afhaakt)
Regeling provinciale of landelijke aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden worden productierechten, grond en gebouwen tegen marktwaarde getaxeerd, staat in de regeling te lezen. De ondernemer krijgt een "beroepsverbod" opgelegd en mag zich niet meer als veehouderij ondernemer vestigen in Nederland. Inkomenschade of schadeloosstelling bij verplaatsen is dan ook niet aan de orde. En wat is marktwaarde als je bedrijf straks in een door sectorpartij voorgestelde bufferzone valt. En overstijgen dan op den duur de financieringen niet de marktwaarde.
En dan kom ik weer terug op het vrijwillige karakter. Als de overheid in het kader van algemeen belang bufferzones rondom stikstofgevoelige natuur wil creeeren, waarom onteigent de staat de veehouder dan gewoon niet. Dan heeft de ondernemer een vrije keuze om zich te hervestigen, worden inkomens- en verhuisschades (bijv) ook vergoed. Dan wordt de marktwaarde bepaald door de rechter op basis van transacties in de omgeving. Kortom, een ondernemer kon er in deze laatste optie wel eens veel beter uitspringen, en mocht hij of zij zich willen hervestigen, dan bied volledige schadeloosstelling meer perspectief.
Of is het gewoon een centenkwestie voor de overheid om bedrijven in bufferzones zo goedkoop mogelijk is de vingers te krijgen? Dat laatste mag een sectorpartij nooit achter gaan staan!
ruim 7000 rechten die vragen op roepen zie tabel met x er achter
peildatum IR_v_kalf IR_m_kalf IR_v_pink IR_m_pinkIR_koe
01Jan2012 287 46 176 3
01Jan2013 329 42 175 3
01Jan2014 314 31 173 1
01Jan2015 349 x 33 254 x 1
02Jul2015 451 x 29 545 x 2
01Aug2015 321 x 22 237 x 1
01Jan2017 347 57 309 1
01Jan2018 179 66 54 1
Dit kreeg ik doorgestuurd. In plaats van met de boeren, praten sector partijen eerst met Nederland.