€˜Het CBL is tot de conclusie gekomen dat het initiatief Farmerfamilie niet met het CBL als vertegenwoordiger van de gezamenlijke supermarktbranche besproken kan worden‘. Dat is de officiële reactie van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel over het eventuele meedoen aan het keurmerk FarmerFriendly.
Actiegroep Farmers Defence Force (FDF) ging op 10 februari en op 8 maart met onder meer het CBL in gesprek om via een keurmerk betere prijzen voor boerenproducten te realiseren. Met een systeem dat is gebaseerd op het sponsormodel, konden supermarkten de rechten voor keurmerk FarmerFriendly inkopen tegen 3 procent van de omzet. Met dit keurmerk kon het CBL laten zien dat de supermarkten die onder het CBL vallen zich actief inzetten voor een beter verdienmodel voor de boeren.
Die vlieger gaat niet op. FDF eiste voor 1 april duidelijkheid en die is er nu. In de brief schrijft het CBL dat het op basis van haar bevoegdheden en de mededingingswet niet kan en mag beslissen over dergelijke keurmerken. Dat is aan de individuele supermarkten om te doen. Ook schrijft het CBL dat dit punt al tijdens de gesprekken op 10 februari en 8 maart is aangehaald.
Deel ook jouw kennis en inzicht
De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Reacties
waarom zouden de supermarkten geld geven aan schreeuwende boeren? er is gewoon letterlijk geen enkel nut
hoe graag ik ook een betere prijs had..