Schepen met vee vast door blokkade Suez: 'Het welzijn aan boord is erbarmelijk'

Al bijna een week blokkeert de Ever Given het Suezkanaal. Er liggen minimaal 20 schepen met dieren aan boord vast. "Het gaat om tienduizenden dieren en het welzijn aan boord is erbarmelijk."

Deel dit topic

Reacties

+1
Tjeerd kan wel een paar weken weg uit Oenkerk, en mark rutte kan ook zo mee , en dan DAAR blijven .!!! Verder zorgen dat die dieren te vreten hebben .
sorry
@Detukkeroettwente tjeerd en carola(en wieben) zijn in rouw

rtvutrecht.nl/nieuws/2158009/

helemaal kringloop...
weurding
@sorry die hond😪😪
kanniewaarzijn
@weurding Aandoenlijk hè?
+1
weurding
@kanniewaarzijn ja, heeft het heel goed door
+2
demelkboer
Dat krijg je als je je voedsel van ver gast halen......
+1
doetmaarwat
@demelkboer
Of wegbrengt. 😉
+2
weurding
Benieuwd of er gekoelde of beperkt houdbare waar op dat schip zit en de schepen erachter

(klik om te vergroten)

+1
weurding
@weurding in elk geval lopen de leveringen aan easytoys enige vertraging😋
+1
Farma_boerke
@weurding dat weet je goed, waar wacht je op😲
+3
weurding
@Farma_boerke had iemand wat kado gedaan, altijd lollig, of lullig😆
Farmer_
@weurding Voor de vrouw? 😬
weurding
@Farmer_ manwijf
+1
Farmer_
@weurding 3de geslacht? 😁
+1
weurding
@Farmer_ genderneutrale wa🙈👀
+3
walker1
@weurding Ojee, dan zit de mysterieuze dildoplakker straks zonder werk!
gelderlander.nl/nijmegen/…
+2
@weurding Het bootje vaart weer en als hij goed de vaart erin krijgt , wellicht wordt dan de Easytoys nog voor pasen geleverd en anders met pinksteren .😎
diekman
@Hans is Hobby boer bunt wel alternatieven 😎
Nevergiveup
@diekman Bananen zitten ook in de file toch 🥳
cjw73
@weurding daar hebben ze koelcontainers voor.
weurding
@cjw73 ja, maar die zijn er ook niet op uitgerust op een week vertraging
Jawis
@cjw73 hierdoor komt er meer vraag naar europese producten....wat zal china balen.. .opzetje?
Elvis
Zag er al een shoveltje bij staan op de kant. Die heb hem zo los
+2
Weidezicht

(klik om te vergroten)

+1
Herbert
Ik vraag mij nog wel af wat met wat voor reden die boot vast is komen te liggen. Ik krijg al foto's van de route vlak voor het Suez kanaal. Als dit klopt en je als kapitein eerst zo'n figuurtje tekent is er wel meer loos🙈

(klik om te vergroten)

@Herbert Die mafkees wilde draaien , en dat nie .
Farma_boerke
@Herbert wachtpatroon net als vliegtuigen?
In ieder geval blijkt maar weer hoe een kleine verstoring ergens de gehele wereldhandel kan beinvloeden. Dit gecombineerd met een zeecontainer tekort en Corona en we hebben weer een leuke invloed op de economie en de landbouw is stabiel en draait door. Wat als dit schip ons voedsel had vervoerd richting Europa?
walker1
@Herbert en de rest ook. Die rare vorm varen was door een ander schip gedaan, omdat het kanaal toen al geblokkeerd was. Waarschijnlijk is het daar te diep om een anker uit te gooien en varen wachtende schepen maar rondjes, anders drijven ze af in een richting waar ze niet naar toe moeten en ik vermoed dat bij veel schepen de motoren toch wel moeten blijven draaien voor de stroom voor alle apparatuur, voor de verblijven, de eventuele gekoelde containers, etc.
Nevergiveup
@walker1 nou de stroomvoorziening liggen wel een paar andere 8 cilinders voor in , daar hoeft de hoofdmotor van 80.000 pk niet voor te draaien.

Het voor anker gaan is wel een puntje , zeker omdat er schijnbaar veel wind stond.

en.m.wikipedia.org/wiki/Ever_Given/
Dwers.
Dan zal Ouwehand er wel heen flipp( er)en
arie.j
Allemaal arbeidskrachten uit landen waar ze goedkoop te krijgen zijn.
Behalve de Kapitein en stuurman en misschien nog iemand, die moeten blijkbaar ook nog wat kennis zijn bijgebracht.
Verder natuurlijk het onder goedkope vlag (Panama) laten varen.
En dat om met zo'n reuze schip met nieuw waarde van ruim 130 miljoen met een 20.000 ! containers aan boord te varen.
Zwaagdijk
@arie.j die goedkope vlag scheelt gewoon in de belasting. Die aan het roer zat heb gewoon een foutje gemaakt. Heeft niks met goedkoop
Personeel te maken
+1
weurding
@Zwaagdijk ook duur personeel kan men omkopen, vraag het me af of er geen opzet in het spel is
Zwaagdijk
@weurding oké dat kan. Maar wie wordt hier winnaar van dan??
weurding
@Zwaagdijk geen idee, the great reset?🤭 de economie schade toebrengen? Schip vaart duizenden mijlen over zee maar gaat letterlijk en figuurlijk dwarsliggen op een relatief klein stukje kanaal
Zwaagdijk
@weurding jawel maar als het een week duurt is het een hele dure voor de reders. Maar na 2 weken is het toch weer normAal?
weurding
@Zwaagdijk na 2 week is het voor veel zaken echt te laat, vooral de veetransporten waren er niet op berekend, en denk ook wel meerdere dingen
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@Zwaagdijk geen idee, the great reset?🤭 de economie schade toebrengen? Schip vaart duizenden mijlen over zee maar gaat letterlijk en figuurlijk dwarsliggen op een relatief klein stukje kanaal

Logisch dat op smal stuk voor dat schip de meeste kans op vastlopen is .
Opzet? Het is altijd goed om alles na te trekken.
Maar bij elke grote tegenslag direct aan opzet denken,dat heeft ook iets krampachtigs, alsof er zonder opzet nooit iets mis zou gaan in deze wereld.
weurding
@arie.j het is vooral goed het weer vlot te trekken, maar gezien de manoeuvres die hij voortijd heeft gemaakt mag je best je bedenkingen hebben
+2
achterhoeker2
@weurding Oja tuurlijk het is een complot..
Er is ook zoiets als .onoplettendheid en domme pech.
jan w
@arie.j
Dit schip heeft al een paar keer vaker voor problemen gezorgd.
+1
ted9
@arie.j Als dat schip maar 130miljoen kost dan is een beetje nieuwe trekker knap aan de prijs.
casev
Stond in het nrc pas nog een artikel over die zeevaart. Door de wereldwijde corona histerie, zitten de meeste opvarenden al ruim een jaar aan boord, en mogen er nergens vanaf. Overal worden ze al een soort van melaatsen gezien die nergens welkom zijn. Ik denk overigens wel dat deze kapitein en stuurman snel van boord mogen/moeten....
Vdejong
Zou maar zo kunnen dat vee duur wordt.
+1
weurding
Tja...

(klik om te vergroten)

+5
Sjaakiee
Gewoon een grof schandaal om zo met vee om te gaan.
weurding
@Sjaakiee overmacht
Sjaakiee
@weurding als hier 1 dier geen oormerken meer heeft en nvwa komt ben je haast een crimineel.
+9
JanCees
@Sjaakiee Waarom slachtdieren op een boot zetten? Fokvee en jonge dieren vervoeren kan ik me iets bij voorstellen maar slachtdieren ???
Jaap40
@JanCees het slachten van dieren in lage lonen landen lijkt me het argument. Gaat altijd om geld.
Weinig controle, goedkope arbeid, makkelijk reststromen wegwerken etc.
Noorderling
@Jaap40
Of geloof, gaan nogal wat schapen vanuit australie naar de zandbak in het midden oosten.
Boerbakje
@JanCees de reden kan financieel zijn.
Ook kunnen er religieuze motieven achter zitten.
+1
overstekend wild
@Boerbakje allebei hele goede reden om er per direct mee te stoppen en het economisch onrendabel te maken
casev
@JanCees We weten niet half hoeveel er met (slacht)vee over deze wereld gesleept word. Paar jaar geleden was er flink wat ophef over vee wat vanuit het noorden richting Indonesië gevaren word om daar geslacht te worden. De beelden van de slachthuizen aldaar waren alles behalve fraai..... btw, Nederlandse varkens voor de parmaham is ook een beetje bedenkelijk......
+1
JanCees
@casev Met je eens slachtvee meer dan 4 uur op transport is echt niet nodig ook niet voor prijsvorming in de markt. Fokvee is ander chapiter.
cjw73
@JanCees vier uurtjes is niet veel hoor. Combi moet ook geladen worden.
Kringloper
@JanCees
De Moslims en Joden willen er zeker van zijn dat ze ritueel geslacht worden.
+4
JanCees
@Kringloper Ieder zn geloof maar ritueel slachten is niet meer van deze tijd. Mohammed had voorschriften opgesteld om het slachten met de toen voorhanden technieken en gereedschappen zo goed als mogelijk te doen. Sinds die tijd is er een technische vooruitgang geweest die het slachten sneller en minder impact op het dier heeft. Alhowel dood maken van een dier nooit een aangename activiteit zal zijn. Echter die technische vooruitgang kun je inmiddels wel in de geest van Mohammed gaan toepassen
kanniewaarzijn
@JanCees Probeer ze dat nu maar eens aan het verstand te brengen!
familie pelle
@JanCees
Quote:
. Echter die technische vooruitgang kun je inmiddels wel in de geest van Mohammed gaan toepassen

Is dit een sollicitatie naar je volgende partij Denk? 😅 grapje JC.
+2
duitser
@JanCees laat mevr Kaag je niet horen. Krijg je zo “andere functie” 😁
Hans van Bergen
@JanCees Dat is dan toch een misverstand JC. De dieren worden in stalen kooien geplaatst en hydraulisch vastgezet en vervolgens levend de keel afgesneden. Brullend kreisend en en stampend maken zijn hun laatste minuten mee. Ik heb jarenlang mijn koeien zelf naar het slachthuis gebracht. Daar aangekomen lopen ze een knap lange krachtvoerbox in en dan pats lopen ze ineens in de eeuwige weiden zonder 1 krimp en zonder dat ze het ooit merkten. Dit in bijzijnde van een dierenarts. Dat is bij de rituele slacht ook. Daar mag alles. Als bij een reguliere slacht een kreupel dier komt heb je in een half uur de nvwa op je stoep
JanCees
@Hans van Bergen Hans het klopt dat ritueel slachten een drama is. En wat ik wellicht onduidelijk stel. Is dat het huidige reguliere slachten veel minder impact heeft dan het ritueel slachten dat zijn wij dus met elkaar eens.
Moslims houden sterk vast aan de geschreven tekst in de Koran terwijl als ze ritueelslachten invulling zouden geven in de geest zoals de profeet Mohammed het slachten heeft trachten te omschrijven juist de huidige reguliere slachtmethoden in combinatie met de religeuse uitingen beter zou zijn .
Overigens doen ze dat bij Ekro in Apeldoorn heel netjes
+1
Hans van Bergen
@JanCees Tis puur een aanname mijnerzijds maar er zijn vlgs mij export subsidies van de eu voor fokvee waar vrolijk misbruik van gemaakt wordt door slachtvee het fokvee stempeltje te geven. Daarnaast hebben de moslims joden en wat heb je liever halal geslacht dus bij hun eiges. Fokvee export naar woestijnlanden is alleen maar om de corrupte machtshebbers van verse zuivel te voorzien. En dus ook van vers vlees. Van mijn boerderij zijn er nimmer dieren naar dit soort oorden vertrokken. Ik vind het verwerpelijk de gehele gang van zaken
+4
dieks2
Gewoon stoppen met transport van levend vee dat langer dan 4 uur duurt. Geldt dus ook voor import. Dit schaadt onze sector, maar als veeliefhebber vind ik het ook helemaal niks!
+4
labella
@dieks2 dan ook stoppen met transport van mensen, de virusverspreiders bij uitstek!
Koeien boertje
@labella als je vanaf huis naar Schiphol moet en dan de halve wereld over vliegt ben je al gauw een dag onderweg
JohnDeere7serie
@dieks2 groen links stemmen.
+2
cjw73
@JohnDeere7serie maakt weinig meer uit waar je op stemt. Ze maken het in den haag toch even later zo als ze het graag willen hebben.
+1
Jaap40
@cjw73 eens, links is volledig geïntegreerd binnen VVD en CDA.
JanCees
@dieks2 Als je de kans krijgt maar eens met een paardentransport meevliegen of met fokvaarzen.
bio boer
@JanCees hoe doen ze dat met turbulentie vroeg ik mij zo af met paarden in het vliegtuig
JanCees
@bio boer Dat valt redelijk mee als ze heel erg onrustig worden krijgen ze wat rustgevends . De containers waar ze in staan (drie paarden per container) zijn uitermate stevig en degelijk. Er zijn jaarlijks duizenden paarden die vanuit Nederland en Belgie vertrekken naar verre bestemmingen.Alleen China jaarlijks en kleine 5000.
Jaap40
@JanCees als we al die kalver import willen verminderen, wat de overheid vast gaat lukken, heeft dat wrs ook consequenties voor exportvaarzen. Vaarzen export is nu niet echt een lucratieve handel voor melkveehouder trouwens. Maar alle lange afstand diertransporten afschaffen is ook niet realistisch.
+1
JanCees
@Jaap40 Vaarzen zijn nu niet lucratief maar dat kan ook veranderen heb zelf in jaren 90 vrazenhandel gedaan op Ierland, Schotland, Portugal, Polen en Hongarije en dat was voor hele mooie prijzen op de boer hier in Nederland van 2800 tot 5000 gulden.Het si nu inderdaad minder maar dat kan ook weer anders worden.
Jaap40
@JanCees mooie prijzen. Zolang er fosfaatrechten zijn zal er meer vraag naar te dure import vaarzen zijn dan dat wij ze zullen exporteren.
Grasbaal
De Ever Given is bijna los: edition.cnn.com/2021/03/…
arie.j
Nu helemaal vrij
15.41 (ABM FN-Dow Jones) Containerschip Ever Given die het Suezkanaal blokkeerde, is weer op koers met de hulp van Boskalis.

"Kort na het aan de grond lopen van de Ever Given werden wij via SMIT Salvage verzocht om assistentie te verlenen bij de bergingsoperatie. Ik ben verheugd te kunnen melden dat ons team van experts, in nauwe samenwerking met de Suez Canal Authority, de Ever Given op 29 maart om 15:05 uur lokale tijd met succes heeft vlotgetrokken, waardoor een vrije doorvaart door het Suezkanaal weer mogelijk is geworden", zei CEO Peter Berdowski van Boskalis in een toelichting.

Voor het vlottrekken van het 224.000 ton wegende containerschip werd ongeveer 30.000 kubieke meter zand gebaggerd en om het schip los te trekken werden in totaal elf sleepboten en twee krachtige zeesleepboten ingezet.
Het schip wordt nu met behulp van sleepboten verplaatst naar een locatie buiten het kanaal voor een nadere inspectie.

Vorige week strandde de Ever Given, een schip met een lengte van 400 meter en een breedte van bijna 60 meter, en blokkeerde het voor de wereldhandel zo belangrijke Suezkanaal.
Honderden schepen liggen momenteel voor anker in afwachting om door het kanaal te kunnen varen. Ongeveer 13 procent van de wereldwijde maritieme handel en 10 procent van de olietransporten over zee passeren jaarlijks het kanaal.
arie.j
Binnen een week was de vaargeul weer vrij,
Dat moet geen ramp zijn, zo wel dan wordt er een te strak schema zonder genoeg voorraad aangehouden.
Onderaan dit bericht een filmpje met het wegslepen van het losgetrokken schip
nu.nl/economie/6124723/…
sorry
Quote Reactie van @arie.j:
Dat moet geen ramp zijn,

fosfaatrechten gaan gelijk weer omhoog
JohanvS
@sorry Ben je alweer te laat.
+2
Grasbaal
Toch nog net op tijd voor de Ramadan:
Quote:
SUEZ - Na de heropening van het Suezkanaal, rond 18.00 uur Nederlandse tijd, hebben de eerste schepen de tocht door de wereldberoemde vaarverbinding volbracht. Als eerst waren de schepen vanaf de Middellandse Zee aan de beurt. Volgens persbureau AP kregen zogenaamde ’livestock carriers’ - boten met dieren aan boord - daarbij voorrang richting het zuiden.
telegraaf.nl/nieuws/1863384557/…

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
83
DEELNEMERS
42
WEERGAVES
0