Projec t ford 8730

Goedenavond.

Ik ben Karlo Coster. 17 jaar en zit in het tweede jaar van de opleiding tot trekkermonteur. Ik woon op een boerderij waar ik in de vrije tijd en savonds op help. Overdag werk ik bij een mechanisatiebedrijf.

Zoals velen vind ik het leuk om projecten van anderen hier op tractorfan te volgen. Nu heb ik na een aantal trekkers gehad te hebben, ook m'n droom trekker en tevens project gekocht. De ford 8730. Toen ik hem kocht lag het de achteruit en de koppakking eruit. Ook is het uiterlijk niet het mooiste meer.

Een paar gegevens over de ford.
Ford 8730
Komt uit Tsjechië
16000 uren ongeveer
40km/p
Full powershift 18v/9a

Ik hoop jullie voldoende geïnformeerd te hebben en hoop dat jullie het interessant vinden. Vragen/opmerkingen staan altijd vrij.

Deel dit topic

Reacties

+1
fordt5110
De eerste foto van de trekker toen ik hem een poos terug opgehaald heb.

(klik om te vergroten)

+1
roscho
Leuk dat je meedoet. Trekkermonteurs kunnen we altijd goed gebruiken in deze groep.
Ik ben benieuwd naar je 8730. Misschien kun je ook wat actiefoto's plaatsen. Ook een mooie Steyr trouwens.
fordt5110
@roscho bedankt👍
+1
Johndeereforlife
Hoe ben je in tsjechië uitgekomen?😅 vond je er geen hier?
+1
fordt5110
@Johndeereforlife medetractorfanner @martijnimmink had hem gekocht en opgehaald. via tractorfan heb ik de ford van hem gekocht.
+6
fordt5110
Ik heb het geluk dat ik van het bedrijf waar ik werk, in de vrije tijd aan de trekker mag sleutels.

(klik om te vergroten)

Na een paar dagen sleutelen de bak er tussen weg
+2
fordt5110
De bak uit elkaar gehaald en zoals verwacht waren de meeste platen hardstikke glad. Meteen de andere 2 platenpakketten bekeken maar die waren gelukkig nog wel goed.

(klik om te vergroten)

Zo zagen de meeste versleten platen eruit.

(klik om te vergroten)

De bak zelf

(klik om te vergroten)

De onderste hoe het er ongeveer uit hoord te zien
+2
fordt5110
Ondertussen de bak in elkaar gezet en de trekker weer opgebouwd. De trekker geprobeerd, en hij wil weer achteruit😇 maar toen kwamen we op het volgende probleem. De trekker slipt in versnelling
1-9. versnelling 10-18 en de achteruit werkt perfect naar de lage versnellings dus niet. Dus dat Wordt zoeken naar het probleem😌 ook kwamen we tijdens het testen er achter dat de trekker olie naar de koelvloeistof lekt, en hij veelste warm wordt. Dus nu gaan we eerst te motor repareren, zodat als de motor weer goed is , we de bak kunnen caliberen.

(klik om te vergroten)

De toerentalsensor miste, dus besteld en die werkt weer 👌

(klik om te vergroten)

Hoe hij er nu bij staat
+3
roscho
@fordt5110 Als ik zie wat je allemaal al gedaan hebt, dan heb ik goede hoop dat de rest ook gaat lukken. Succes!
+4
2850Johndeere6R
Petje af, Die heeft nog wel wat uurtjes liefde nodig zo aan het zien. Maar het begin is er.
fordt5110
@2850Johndeere6R bedacht, gelukkig hoeft hij niet snel klaar te wezen.
mdoornekamp
Mooi project. Vraagt wel wat sleutel ervaring. Wel balen dat de bak nu nog slipt. Deze bakken zijn normaal wel van goede kwaliteit dacht ik
+1
fordt5110
@mdoornekamp ja nornaal gesproken zijn ze van goede kwaliteit, behalve de achteruit die platen will een wel verslijten
JD3010
Quote Reactie van @fordt5110:
behalve de achteruit

Is daar ook een reden voor waarom deze dan wel slijt?
fordt5110
@JD3010 ja, als je vooruit rijd, draaien de platen van het achteruitpakket ook mee, op lange termijn slijt er dan zoveel af dat de bak gaat slippen.
+1
JD3010
@fordt5110 Maar dat is toch normaal voor een Powershift dat alles ook onbekrachtigd meedraait? Daarom zit er ook zoveel ruimte tussen de platen zodat de olie er tussen kan zitten om te koelen en ze vrijgenoeg van elkaar te houden.
Ik ben afgelopen voorjaar namelijk druk geweest met een Powershift van mijn JD4020. Dat was ook een mooi leerproject en soms goed om effe het te kunnen laten liggen, dan komt de oplossing later wel
+3
fordt5110
@JD3010 ja daar heb je zeker gelijk in. Maar om 1 of andere reden hebben deze types ford er vaak last van dat het achteruitpakket versleten is. Ook zit het probleem wel vaak tussen het stuur en de stoel🙈. Met een behoorlijke vaart de trekker van vooruit in de achteruit zetten vind geen enkele versnellingsbak fijn.
+1
wouterdp
@JD3010
dat de achteruit sneller slijt is inderdaad een bekend probleem ( in zoverre je dit een probleem kunt noemen want is meestal tussen de 8 en 10000 uur). Bij 70 serie zijn er modificaties gebeurt: extra boring in het pakket van de achteruit voor smering en minder speling tussen de platen. Waar je bij de 30 serie 7.37mm koers mocht hebben van de zuiger is het bij de 70 serie aangepast naar dikke 4 mm. Van die speling 3 mm te verkleinen gaan ze niet minder slijten, maar je hebt wel meer ruimte voor de zuiger over zen punt gaat.
JD3010
@wouterdp Uit de documentatie begrijp ik dat ze bij JD toen ook wat bezig geweest zijn met het aantal platen in het pakket en de systeemdruk in de bak. Ik ben zelf ook wat aan het experimenteren met druk om te kijken wanneer hij lekker schakelt. Dan is het wel weer lastig met koude en warme olie, dan reageert die weer anders.
En ach bij 8000u een revisie kan je ook nog niet veel van zeggen, vario's zijn er bij die uren ook al zat gewisseld. 😉
+1
valmet6400power
Pfoe, interessante materie!
+1
a3vandiejen
Mooi project, Succes.
+1
CaseCS130
Mooi project en super dat je er bij de baas aan sleutelen mag in je eigen tijd.
+1
fordt5110
@CaseCS130 ja daar ben ik ook blij om. Ik heb daar al het gereedschap zo bij de hand😅
mdoornekamp
@fordt5110 Is het ook een Nh garage waar je werkt
fordt5110
@mdoornekamp nee vroeger wel ford, fiat en valmet/valtra verkocht, maar nu van alles wat.
HolderB12
@fordt5110 Bisschop Punthorst?
+1
fordt5110
@HolderB12 klopt ja
+4
RickHensbergen
Mooi project! Goed om te zien dat er weer een mooie Ford 30 serie opgeknapt gaat worden.
Zelf ook al aan meerdere Ford 30 series gesleuteld dus voor vragen kun je altijd bericht sturen!
Je kunt ook @wouterdp proberen, een van de TF'ers die technisch behoorlijk veel van Ford af weet.

Succes met de restauratie, hou ons op de hoogte met foto's!
fordt5110
@RickHensbergen het moet nog een mooie ford worden kwa uiterlijk🙈 daarom ben ik onderandere dit topic ook begonnen, om zo als ik vragen heb die te kunnen stellen.
De foto's komen nog zeker👍
+1
HansN
Goed bezig! Ik volg mee 👍
+1
Interford
Succes , kump goed
+1
GerbertXL
Mooi man.
Je bent er vroeg bij, nu al zo'n slagschip kopen 👍
Mooie leerervaring die bak open trekken, zou mij wel een brug te ver zijn.
+1
fordt5110
@GerbertXL ja een hele ervaring. Gelukkig een werkplaatshandsboek online erbij en een maar mensen met veel ervaring in de 30serie die ik altijd een appje kan sturen.
+1
Fendt280S
Mooi, leuk dat je ervaringen deelt.
Hannesman
Mooi project! Succes man, wordt vast een topper
+1
fordt5110
@Hannesman dat ga ik wel proberen ja😅
+1
frammi
Harstikke mooi. Veel succes. We blijven volgen
+1
wilbertkw
Mooi en leerzaam project👍💪
+3
wouterdp
Voor je f1 probleem begin maar met de hele kleppenblok te reinigen. 12 potjes nemen en er de koppelingen opschrijven A b c 1 2 3 f1 f2 r mc1 mc2 en overdrukventiel. Blok volledig leegmaken, grondig schoonmaken en terug monteren. Op je mc1 en 2 zitten filters en piepkleine kalibratieopeningen deze zijn het belangrijkst om schoon te maken. Mc1 en mc2 zijn proportionele spoelen die de groepen voeden en dienst doen als koppeling. Mc1 voor de f1 en mc2 voor f2 en R.
fordt5110
@wouterdp bedankt voor de uitleg. Ik ga mee aan de gang.
+3
fordt5110
Vandaag een paar uur met een kameraad aan het sleutelen geweest. De kop eraf gekregen, dus die gaat morgen naar vekoma om gevlakt en afgeperst te worden.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Henkkouters
@fordt5110

vaak is het probleem als er water bij de olie komt bij deze type motoren dat er een gaatje in de cilinderbus zit of net op een lagering van de nokkenas deze zit op een punt heel kort tegen de wand aan en deze willen wel een door roesten net als de ciliderbus

vaak word er gedacht aan koppakking of cilinderkop

cilinderkoppen van deze motoren zijn zelden tot nooit problemen mee

het ergste van dit probleem is dat het vaak pas zichtbaar is als je de motor even warm hebt dan zet de bus iets uit en dan heb je het probleem

zelf al vaak tot ergernis gezocht naar dit probleem

7 van de tien keer is het niet de koppaking (wat mijn ervaring leert )
fordt5110
@Henkkouters bij deze komt juist olie bij het water, maar kan dat ook aan hetzelfde liggen?
+1
Henkkouters
@fordt5110 dan meestal niet kan wel natuurlijk

Maar controleer eerst de olie koeler eens
fordt5110
@Henkkouters ik ga er na kijken👍
Kramer U800
Wat een reus!! Hoeveel pk mag zoiets wel niet hebben? Leuk dat je ook op vroege leeftijd zoiets aanschaft, daar kan je een heel hoop van leren. Eigenlijk een moderne tractor voor toen, met al die elektronica en versnellingsbak, maar nog wel lekker een oude degelijke diesel motor erin.
Ik blijft je volgen ook al is Ford niet persé mijn merk.
+1
fordt5110
@Kramer U800 orgineel maar 155 pk. Ik ben er ook zeer blijf mee, en het is een mooi leerproject. Ja er zit veel elektronica op voor die tijd, en ook niet alles is even storing vrij.
Ik volg joun project van de kramer ook al een poosje, en heb er ook veel respect voor hoe jij die opknapt.
Kramer U800
@fordt5110
Quote:
maar 155 pk

Dat is nogal wat 🤣

Ja de eerste elektronica die op zulke tractoren zit is inderdaad niet alles meer na zoveel jaren.

Bedankt dat je mij ook volgt, ik wist niet dat je een Ford aan het restaureren was maar dat is weer een mooi restauratie project erbij voor hier op TractorFan!
+3
fordt5110
@Kramer U800 ja ik vind zelf projecten van anderen op tractorfan ook leuk om te volgen dus daarom ben ik ook dit topic begonnen.
+1
edwin-hensbergen
Succes met t project!
Technisch al wat vorderingen gemaakt zie ik💪🏻💪🏻
+1
fordt5110
@edwin-hensbergen ja we komen steeds wat verder. Eerst technisch goed maken en daarna het uiterlijk.
selectford
Ja een mooi project wordt een mooie tractor 👍
+1
fordt5110
@selectford dat hoop ik wel ja👌
+2
DualPower
Mooi leerproject, veel succes! Altijd mooi als er weer een Ford wordt opgeknapt, ik volg mee
fordt5110
Weet iemand hoeveel de verstuiverdruk ongeveer moet zijn vam de ford?
+1
wouterdp
fordt5110
Nog een vraagje. Weet iemand zo de aanhaalmomenten van de kop? Alvast bedankt
+1
county854t
Hallo, ligt aan de maat kopbouten als het 1/2 duims bouten zijn is het 165Nm, bij 9/16bouten is het 190Nm.
Liefst in 3 stappen van binnenuit naar buiten aantrekken
Succes met je mooie project
wouterdp
@county854t
30 serie is altijd 9/16 bouten
fordt5110
Bedankt voor de reacties maar ik had ondertussen al een foto van een medetractorfanner gekregen

(klik om te vergroten)

+6
fordt5110
Weer een update van mijn kant. Afgelopen week een paar avonden aan de gang gegaan, en de moter zo ver in elkaar dat hij weer gestart kon worden. Vrijdagavond was het zo ver, eerst alles geprobeerd te ontluchten maar nergens kregen we diesel. Alle leiding nagelopen en bekeken en kwamen we erachter dat het opvoerpompje kapot is. Een nieuwe besteld maar die komt pas deze week binnen, dus het is wachten op het opvoerpompje en dan wil die hopelijk wel ontluchten.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
selectford
Mooi leuk dat je ons zoo ophoogten houd
+9
fordt5110
Weer een update van mijn kant.

Woensdag heb ik het opvoerpompje ontvangen er erop gezet. Een paar keer pompen en we hadden gelukkig diesel, daarna wou hij ook zo weer starten. Maar na een paar minuten lopen zag ik de olie uit de turbo lekken, meteen uitgezet en gekeken. En toen zag ik tot mn schrik dat er wel een centimeter speling op de turbo. Dus dat word opzoek naar een andere😶

(klik om te vergroten)

+1
roscho
@fordt5110 Je wordt met deze trekker wel meteen voor de leeuwen gegooid. Je kunt eigenlijk niks aanpakken of er mankeert wel iets aan. Als het klaar is, heb je er een enorm leerproject aan gehad. En dan zul je er waarschijnlijk uiteindelijk een probleemloze trekker aan overhouden.
+3
valmet6400power
@roscho
Precies wat jij zegt! Wel jammer dat het wel in de papieren loopt ipv dat er een keer een slangetje lekt of een boutje afbreekt. Nieuwe of tweedehands turbo heb je niet voor €250. Maar je leert er wel ontzettend veel van dat is zeker waar!
fordt5110
@roscho precies. Soms denk ik wel van, waar ben ik aan begonnen maar ik heb er nog steeds plezier van😅
+1
DANOONTJE POWERR
@fordt5110 nog even een tip voor een nieuwe turbo of revisie.
Turbo's Hoet is daar heel scherp mee.
Paar offertes gedaan zelf toendertijd en kreeg prijzen van 1000 en 750 euro en bij Hoet 500 euro voor precies dezelfde turbo!
+1
fordt5110
@DANOONTJE POWERR bedankt voor de tip, ik ga ze een berichtje sturen.
+1
Saeghershof
Mooi project. Veel succes en geduld.
+1
mf 6150
Goed bezig! Er moet veel gebeuren, maar daardoor zeker een mooi leerproject. Veel succes👌
+1
fordt5110
@mf 6150 jaa het word een steeds groter leerproject🙈😅
+2
Farmax.
Mooi project!!!
Heel veel succes!!
+4
fordt5110
Goedendag, weer een update van mijn kant.

De afgelopen 2 maand is er weinig gebeurt aan de ford, druk met school en ander werk thuis. Ondertussen had ik turbo hoed een mail gestuurd maar die konden niks beteken, daarna een bericht op Facebook gezet en na een paar weken kreeg ik begin deze week reactie dat iemand een dezelfde turbo had met nog maar 50 uur gedraaid.

De turbo gekocht en gisteren erop gezet. Een rondje gereden en de turbo draaid goed. Maar het probleem met olie in het koelwater is niet voorbij, na een poosje rijden was de trekker veelste warm en kwam er een stoomwolk aan water gemengt met olie uit de overdruk van de radiateur.

We gaan weer rustig verder opzoek naar het probleem en de oplossing.
+1
Pieter Buren
@fordt5110 olie in het koelwater zal wel komen door een lekke pakking ergens.
Dat de trekker te warm wordt zal wel weer een andere oorzaak hebben. Misschien iets verstopt of de waterpomp stuk.
+1
Arie_MF
@fordt5110 heeft deze een motoroliekoeler gekoeld met koelwater? Daar zou motorolie in de koelvloeistof kunnen komen.
fordt5110
@Arie_MF deze heeft de oliekoeler in je radiateur zitten ja. Dus die ga ik nog afpersen
roscho
Als er olie bij de koelvloeistof komt of koelvloeistof bij de olie, dan moet er tussen beiden een lek zitten. Daar zijn eigenlijk maar 2 plekken voor: de kop(pakking) of inwendig, als de cilinders bussen hebben die niet goed afdichten.
Nou dacht ik dat zo'n Ford geen bussen heeft, blijft dus de kop(pakking) over. In het begin heb je al geschreven dat de kop is gereviseerd en gevlakt, blijft de pakking over. Misschien niet helemaal goed gemonteerd of de verkeerde pakking (weet niet of er verschillende mogelijk zijn).
RobVolvo
@roscho Gebeurt vaker bij Ford motoren dat de wand tussen 2 cilinders doorrot. Dus gevolg is olie in het koelsysteem of water bij de olie. 😉
roscho
@RobVolvo Zijn daar oplossingen voor of is dat einde verhaal voor de motor?
RobVolvo
@roscho Ik geloof dat ik wel eens gehoord heb dat sommige ze laten opboren, gat dichtmaken en er dan een losse bus van de juiste maat in duwen. Maar of ieder blok daar 'vlees' genoeg voor heeft weet ik niet.. 😉
roscho
Quote Reactie van @RobVolvo:
opboren, gat dichtmaken en er dan een losse bus van de juiste maat

Dan heeft Karlo ( @fordt5110 ) nog een mooi karwei voor de boeg.
fordt5110
@roscho dit type heeft dacht ik wel bussen, dus kunnen die ook verrot zijn
mdoornekamp
Zit er toevallig geen water gekoelde lucht compressor op? Zo'n verhaal heb ik bij een Combine van New Holland wel eens gehoord. Hele motor gereviseerd. Maar bleek in de lucht compressor te zitten.
fordt5110
@mdoornekamp nee deze heeft dat niet, maar bedankt voor het meedenken
+2
wouterdp
Ford motoren zijn bekend voor gaten in de cilinderwand. Haal de kop er maar af, cilinders halverwege en blok vol water. Nachtje laten staan en je zal wel zien waar het gat is.
fordt5110
@wouterdp ik ga er mee aan de gang👍
+8
fordt5110
Goedendag, weer een update van mijn kant.

Na een hele poos niks gedaan te hebben aan de ford (door drukte met school en thuis op de boerderij) er maar weer is aan begonnen.

Vorige week begonnen met de carterpan er onder weg te halen, zodat als ik het koelsysteem ga afpersen en er een lek is, ik het kan zien waar het lek is. Ondertussen was ik erachter gekomen dat de vooras er onderweg moest voordat de carterpan er onderweg kan.

Vanavond begonnen met het demonteren van de gewichten, dieseltank, steun voor de gewichten en dieseltank.

En komende week hoop ik de vooras er voor weg te krijgen

Grt karlo
+5
fordt5110
@fordt5110 ik zie net dat de foto's er niet bijgevoegd zijn. Bij deze de foto's

(klik om te vergroten)

Gewichten en dieseltank er voor eeg

(klik om te vergroten)

De steun voor de gewichten en de dieseltank er ook voor weg

(klik om te vergroten)

Zo lijkt hij al een heel stuk korter🙈
+5
new holland koen
@fordt5110 En dan ineens heb je een 8630 over🤣
+2
a3vandiejen
@fordt5110 Veel werk, vindt het knap allemaal. Succes weer.
+4
fordt5110
Goedendag.

Gisteravond weer een poosje met de ford aan de gang geweest. De radiateur ervoor weg gekregen, daarna de vooras losgebout en met de shovel geprobeerd om we te tillen. Die was toch wat zwaarder dan ik dacht, waardoor hij nu wel los ervoor zit maar nog niet ervoor weg is. Vanavond met wat groter geschut proberen🙈

Vandaag de radiateur meegenomen naar het werk om hem af te gaan persen. Onder het afpersen erachter gekomen dat de oliekoeler die in de radiateur zit hardstikke lek is, wat het motorolie in het koelwater wel verklaard.
Dat word dus opzoek naar een nieuwe.

(klik om te vergroten)

Hoe hij er nu bij staat

(klik om te vergroten)

De radiateur
+2
roscho
@fordt5110 Misschien kun je er een radiator op zetten zonder oliekoeler en vervolgens een aparte oliekoeler voor de radiator zetten. Misschien een sloper van een kraantje of minishovel?
selectford
@roscho het is eigenlijk meer een warmte wisselaar . Dat heb je dan niet meer .
+1
roscho
@selectford Waarom moet er dan warmte gewisseld worden tussen olie en koelvloeistof? Als ze beide op acceptabele temperatuur blijven, is het toch goed? Of moet de olie om een of andere reden dezelfde temperatuur houden als de koelvloeistof? Op die manier kun je natuurlijk wel de temperatuur van de olie aflezen via de koelvloeistof.
RickHensbergen
@roscho In principe hoeft dat niet (bij mijn weten). Ik heb bij mijn Ford de motorolie ook een tijd lang gekoeld via een extra oliekoeler, deze zat tussen de tank en de radiateur gemonteerd. Echter heb ik een Powerstar blok er in zitten ipv een standaard 6.6L blok, daarom uiteindelijk wel een CNH warmtewisselaar langs het blok gemonteerd.
selectford
@roscho het is ook niet persee nodig . Maar was omdat dan de olie en het water de zelfde temperatuur kreeg .
fordt5110
@roscho bedankt voor het meedenken. Ik ga morgen is wat adressen rondbellen. En anders word het wel zoiets oplossing👍
+3
fordt5110
Goedendag.

Na een paar avonden beunen bijna alles uit het blok gekregen. Maar nu kom ik op het volgende probleem, ik krijg de bussen in geen mogelijkheid uit het blok. Met een draadeind en een plaat onder de bus al aan het trekken geweest maar dan buigt het plaatje krom en schiet hij in de bus zelf.

Als iemand een oplossing daarvoor weet hoor ik het graag.

(klik om te vergroten)

+1
Arie_MF
@fordt5110 je plaat is een strip zo lijkt het? ik zou een dikke ronde schijf nemen, draagt beter en dus minder kans op vervorming. Ook lijkt het me dat je "maar" een M12 of M16 moer erop hebt zitten? Ik zou eerder een M24 of M30 draadeind gebruiken om te trekken. Ik neem aan dat je bovenop het blok de holle pers hebt staan met een bus die lang genoeg en groot genoeg van diameter voor de cilinderbus om erin te passen?
+3
RPCounty
@fordt5110 hahahaha dat is ook n kansloze missie....die bussen worden er onder krimp in geperst. Als je ze dr al uit kreeg was je nog niks verder want die bussen moeten na montage nabewerkt worden. Dat is gewoon blok strippen en wegbrengen.
+3
fordandre
Je blok moet uitgekorterd worden en dan nieuwe bussen erin.
+1
GerbertXL
Zoals gezegd een dikke ronde schijf een heul groot draadeind en dan wellicht vloeibare stikstof erin gieten?
+1
Ford6000
Mooi project, succes verder.
Benieuwd naar eindresultaat
+2
steyr 9087
Komen er nieuwe bussen in?
Als dat zo is kun je er met het lasspparaat een las in die bus leggen net zoals je een buitenring van een lager verwijder uit een behuizing
+1
Valtra man
Mooi project! Ik kocht op jouw leeftijd ooit een Jeep Wrangler, daar mocht ik vervolgens zowat alles aan veranderen dat ik aanraakte.. ergens doet jouw project me eraan terugdenken. Waarom wil je eigenlijk persé die bussen eruit? Is je lek in de oliekoeler dan niet de reden van je eerst beschreven probleem?
+1
fordt5110
@Valtra man dat zijn zeker de mooie projecten als je jong bent en er tijd voor hebt.

De reden dat ik de bussen wil vervangen is, dat dat de trekker een poos heeft stil gestaan voordat ik de kop eraf had gehaald. En toen de kop eraf was zat op 1 cilinderwand roest. En omdat de kop er nog op zat kan er geen water vanaf buiten erin zijn gekomen.

En nu hij toch zo ver uit elkaar ligt, wil ik er alles nieuw in doen zodat hij straks weer goed loopt. Ook al kost het nu maar wat meer😄
+3
mestyle
@fordt5110

Weet niet waar je woont maar er zit in tiendeveen een man die vrij veel met ford motoren doet qua revisie. Mis dat je een blok kan ruilen met wat betaling erbij. Of dat hij een geschikte prijs heeft voor kortere en nieuwe bussen. Heeft destijds mijn cilinderkop gedaan. Was niet te duur
fordt5110
@mestyle Staphorst, dus maar een half uurtje rijden. Heb je een naam daarvan? Mag ook in pb.
+1
basia
@mestyle

Adverteerd onder de naam ; A.H , Tiendeveen op marktplaats : Ford traktormotors te koop -reviesie-onderdelen
+2
fordt5110
@basia en op tractorfan volgens mij onder @fordandre
+1
basia
@fordt5110

Ja kan kloppen ; ik meende al dat hij een account had op TF
+3
Martinsame
Mooi project respect er voor
+2
fordt5110
Omdat de vooras er toch onderweg was, die maar mee naar het werk genomen om speling te verhelpen en nieuwe olie erin. De stuurkogels van de spoorstang hadden wel bijna 4 centimeter speling in totaal dus vernieuwen was wel nodig🙃

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+4
mf 35x
Respect voor je! Je pakt het keurig aan ondanks de tegenvallers
+4
fordt5110
Goedendag.

Na een aantal weken het motorblok bijna helemaal gestript en toen kwam ik iets opvallend tegen. In het blok zit om elkaar bussen, 1 geen bus 2 wel, 3 geen bus en 4 wel. Ook is de cilinderbus van de 4de cilinder dikker dan de anderen.

(klik om te vergroten)

1

(klik om te vergroten)

2

(klik om te vergroten)

3

(klik om te vergroten)

4

(klik om te vergroten)

5

(klik om te vergroten)

6
wouterdp
@fordt5110
Ze hadden hem beter in 1 keer volledig kunnen verbussen. Meet bij het monteren heel goed de zuigerhoogte. Want blok kan dus al 3 keer gevlakt zijn
RJBrouwer
@wouterdp Dus nu moeten alle bussen eruit en 6 nieuwe bussen erin?
wouterdp
joske1980
Ik dacht dat dat 6 cilinder motoren waren, zal wel keer op zijn oost Europees gereviseerd zijn
DANOONTJE POWERR
@joske1980 Dat zou helemaal wat zijn als hier een 4 cilinder voor gebeund is...
joske1980
@DANOONTJE POWERR
Hij telt niet verder dan 4 dus vandaar
Frappant dat zo’n ding nog loopt
+2
Fendt926Driver
@joske1980 er staan 6 fotos van 6 verschillende cylinders
En dan kom jij aan met een 4 cylinder
roscho
@Fendt926Driver 't Bint Hollanders, dee könt neet tell'n....
+6
fordt5110
Goedendag.

Na lange tijd weer een update van mijn kant.
zoals jullie weten was het motorblok voor de helft verbust, ook had ik het waarschijnlijke probleem van de olie in het koelwater gevonden (de oliekoeler in de radiateur). maar omdat ik de motor zover los had en geen risico wou lopen dat het blok na een poosje weer inwendig lek zou zijn, had ik besloten om het blok te laten afpersen en dan nieuwe bussen erin laten vrezen. Zoals velen van jullie aangaven was Andre Haar hier de perfecte man voor. contact met hem opgenomen en hij wou het wel doen. het motorblok erheen gebracht en overlegt dat hij eerst het blok ging afpersen op lekkages voordat hij er nieuwe cilinderbussen in ging vrezen. Dat bleek nog geen gek idee, want onder het blok afpersen kwam er bij 1 verbuste cilinderbus het roestwater door de wand heen. daarna heeft hij het hele blok voorzien van overmaatse cilinderbussen zodat dat probleem ook weer opgelost is.

(klik om te vergroten)

De cilinderbus waar het roestwater doorheen kwame
+6
fordt5110
Daarna het blok weer opgehaald en begonnen om hem weer te monteren.
maar zoals bij die project gaat niet alles vanzelf. tijdens het monteren van de drijfstanglagers bleek dat er andere drijfstangen (iveco) inzaten dan de orginele. De lagers daarvan moesten uit Italië komen en waren niet goedkoop. Onder het wachten op de lagers, de zuigers schoongemaakt en nieuwe zuigerveren gemonteerd. Toen de lagers er eindelijk waren kon het monteren beginnen. Gelukkig kon ik met het werk overleggen dat ik de motor daar mocht monteren zodat ik al het gereedschap zo bij de hand had. Het blok het ik toen in m'n vrije tijd rustig in elkaar gezet zodat er niet iets overhaast vergeten word. omdat het blok gevlakt is moest ik de zuigerhoogte meten zodat de zuiger niet tegen de cilinderkop zou komen, de zuigerhoogte bleek te hoog te wezen voor de originele koppakking, maar gelukkig had een new holland dealer in de buurt nog een dikkere koppakking liggen, zodat dat ook geen problemen zou veroorzaken.

(klik om te vergroten)

Het verbuste blok. Jammer genoeg ben ik vergeten om een foto recht van de bovenkant te maken

(klik om te vergroten)

Drijfstanglager

(klik om te vergroten)

Het in elkaar gemonteerde motorblok
HansN
@fordt5110 Dat doe je goed. Is er zo weinig speling voor zuigerhoogte? Wat is het verschil in dikte dan tussen een gewone en dikke koppakking?
fordt5110
@HansN de zuiger mag van een motor met turbo slechts 0,3 mm boven het blok uitkomen. Deze kwam ongeveer 0,6 boven het blok uit. De originele koppakking was 1,5 mm dik en die ik er nu tussen heb is 2 mm dik
wouterdp
@fordt5110

Drijfstangen zijn verandert ergens midden jaren 90, dus heb jij wssl niet meer de originele motor. Gietdatum staat rechtsonder op het blok. Blokken van 1996 zijn een drama. Die koppakking was dat origineel? Heb er namelijk nog nooit van gehoord. Wij draaien altijd zuigers af
fordt5110
@wouterdp ik heb net gekeken, op het blok staat 06 02 92 dus het originele blok denk ik nog. Ik had de new holland dealer gebeld of er ook dikkere koppakkings waren, en die had deze nog liggen, dus ga ik er vanuit dat het wel origineel geleverd is.
+1
JD3010
@fordt5110 Wat een hoop herkenbaar.👋 Vroeger op m'n stage veel van dit soort dingen op mogen lossen. Veel 4 cilinder blokken weggebracht om uit te boren en er zelf de nieuwe bussen in te zetten. De 3 cilinder motoren waren veel goedkoper, dus daar kwamen nieuwe in.
Prachtig leerproject toen waar ik nog steeds profijt van heb
+6
Siete
Volg het niet op de voet, maar in stappen toch alles gelezen.
Respect voor dat je dit zo aanpakt.
Mooi ook hoe je alles uitlegt, en je niet laat ontmoedigen door tegenvallers. De algemene reacties zijn ook leuk en behulpzaam zo te lezen. Al met al een mooi topic van een prachtig project!!
+4
a3vandiejen
Vindt het knap allemaal..mooi dat je weer wat verder bent met het project.
+5
Hannesman
Strak werk man, zo te zien aan de aanpak zijn we weer een vakman rijker 💪
+7
roscho
Grondige aanpak. Als je dit project klaar hebt, heb je er een geweldig leerproject aan gehad. Zoals ik dit lees, kun je straks bij elk LMB een baan krijgen als monteur. Dus een goede investering, niet alleen in de trekker, maar voor je hele toekomst.
+3
JD3010
@roscho Ik heb net de moeite genomen om alles te lezen, hij werkt eral schrijft hij.
+3
R Bouwmeesters
Mooi verslag om door te lezen.👍
+2
mf 35x
Ik vind het echt leuk dat je alles met ons deelt! Je bent een vakman!!
+1
DualPower
Mooie verslagen. Het kost wat, maar je komt wel vooruit. Misschien zie ik je nog een keer met de Ford over diek hen knappm 😉
fordt5110
@DualPower het kost zeker wat, maar straks als ik alles gehad heb is hij weer als nieuw😅 jij woont toch, als je van de lichmis naar zwolle rijd, aan 1 van de eerste boerderij aan de rechterkant? Maar als hij het weer doet zie je me vast wel weer een keer rijden👍
DualPower
@fordt5110 Haha mijn ouders ja, de 1e rechts na het viaduct, hoe had je dat gezien? Woon zelf inmiddels al 6 jaar weer in het dorp maar ben er wel vaak, wie weet toch nog een keer boer worden
fordt5110
@DualPower ik herkende de trekkers daar, van de foto's die je had geplaatst. Tja maar met al die regels word het steeds moeilijker om boer te worden, en dan nog boer te blijven.
+7
fordt5110
Goedendag, hierbij weer een update na een lange tijd van stilte, ivm met drukte op de boerderij thuis en het laatste jaar van de opleiding op school.

Zoals jullie in de laatste update hebben kunnen lezen had ik daar het motorblok compleet opgebouwd. Daarna het blok mee naar huis genomen en het voor de trekker gebouwd. Toen de trekker weer opgebouwd (de vooras, brandstof tank enzovoort) en was het tijd om hem weer wakker te maken.

De eerste keer starten (zonder uitlaat erop) en wat klonk hij weer lekker. De olie en koelvloeistof bleven op de plekken waar het hoort te zitten, dus dat probleem was gelukkig opgelost.

De dagen daarna de trekker verder opgebouwd (uitlaat, motorkappen enzovoort er op) Toen hij daarna weer gestart werd klonk er een verontrustende tikkent geluid aan de uitlaat zeide van het blok. De kleppen opnieuw gesteld, maar geen verbetering. Zou dan toch de zuigers het probleem zijn, dat ze te ver boven het blok uit kwamen? Om verder geen risico's te nemen, de trekker naar het werk gebracht om daar de kop te demonteren en verder te kijken. De kop eraf gehaald maar niks te zien wat niet hoorde. Maar om zeker te weten dat het niet aan de zuigers ligt, de zuigers gedemonteerd om er af te draaien wat ze te ver boven het blok uit staken. Om daarna de afgedraaide zuigers weer te monteren in het blok. Toen de cilinderkop gemonteerd met een originele maat koppakking er tussen.

Toen alles weer gemonteerd was, de trekker weer gestart en onbelast was het geluid weg. Als je ging rijden of de trekker belasten kun je het nog steeds horen, dus het is nog steeds niet perfect.

Hierbij het eerste gedeelte.
(Als de pechduivel je eenmaal te pakken heeft, kom je er moeilijk vanaf😶)

(klik om te vergroten)

De ford klaar om gestart te worden

(klik om te vergroten)

De afgedraaide zuiger weer in het motorblok.
+3
roscho
Ik hoop dat het 2e gedeelte niet zo vol met tegenvallers zit als het eerste. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je speurtocht naar de "klopgeest".
+2
fordt5110
Het tweede deel.

Intussen dat ik met de motor bezig was, heb ik de ford nog opgeven voor trekkertrek staphorst afgelopen week.

Toen de motor voor de tweede keer in elkaar gemonteerd is, waren we ondertussen al aanbeland in het eind van de maand mei. En omdat het nog maar een kleine maand duurde voordat het trekkertrek staphorst was, had ik besloten om eerst met de versnellingsbak bezig te gaan, omdat die in de eerste groep (versnelling 1-9)slipte.

Eerst geprobeerd om met het reinigen van de bedieningsblok van de powershift, de versnellingsbak weer goed werkend te maken, maar dat lukte niet.
Toen maar weer besloten om de versnellingsbak uit elkaar te halen om te kijken wat er mis mee was. Omdat dit de tweede keer al word dat de versnellingsbak er tussen weg moet, wist ik nog hoe alles in elkaar zat. Wat er voor zorgde dat de versnellingsbak met een ruime dag er tussenuit was.

Toen de versnellingsbak uit elkaar gedraait en het pakket van de vooruit uit elkaar gehaald. Toen erachter gekomen dat de zuiger, die de platen tegen elkaar aandrukt, wat er voor zorgt dat de trekker gaat rijden. Dat die zuiger bijna vast in het huis zat, die met veel pijn en moeite er uit gekregen, en zag ik ook meteen dat de oringen die voor de afdichting zorgen, ook gesneuveld waren.

Daarna alle afdichtingen die kapot waren of die ik niet meer vertrouwde besteld en vervangen. Toen kon het in elkaar zetten weer beginnen. Het in elkaar zetten ging gelukkig zonder al veel problemen, zodat hij ruim een week voor trekkertrek weer liep.

Toen hij eenmaal weer liep, werkenden gelukkig alle groepen (1e groep versnelling 1-9 2e groep versnelling 10-18 achteruit versnelling 2-10) weer, alleen wou de trekker niet gedoseerd wegrijden. Maar na een keer caliberen was dat ook weer mogelijk. Wel had ik bij het monteren van de versnellingsbak 1 van de 2 snelheidsensoren gesloopt waar door hij niet hoger dan in de 10de versnelling wil. Dus een nieuwe sensor besteld waar het wachten nog op is.

(klik om te vergroten)

Versnellingsbak er tussen uit

(klik om te vergroten)

Het f1 pakket met de zuiger er alleen nog in

(klik om te vergroten)

De zuiger

(klik om te vergroten)

Het f1 pakket uit elkaar
+6
fordt5110
Toen de trekker weer reed, een paar proef rondjes gereden, en afgezien van een paar kleine lekkages schakeld hij goed. Wel toen er achter gekomen dat de voorwiel aandrijving het niet deed. Doordat de voorwielaandrijving word uitgeschakeld door stroom op het magneetventiel te zetten waarna die een oliestroom, naar het pakket van de voorwielaandrijving stuurt zodat die word uitgeschakeld. Door de trekker uit te zetten en met de voorwielen op een krik, om daarna te proberen om de voorwielen te draaien (wat niet lukte) kon ik zien dat het bijna wel aan het magneetventiel moest liggen.

Doordat die natuurlijk onderin de versnellingsbak zit, kon er eerst weer bijna 100 liter olie worden afgetapt voordat ik er bij kon, zonder een olie douche te krijgen. Het magneetventiel gedemonteerd en die zat dus inwendig vast, waardoor hij altijd olie stuurde om de voorwielaandrijving vrij te drukken. Die weer gangbaar gemaakt zodat dat ook weer werkte.

Ondertussen was het al de donderdag voor trekkertrek, en zaterdag moest ik al trekken. Gelukkig kon ik een trekhaak van de buurman lenen zodat ik die niet meer hoefde te maken. Toen heb ik nog een bok vooraan de trekker gemaakt zodat ik er nog best wat gewicht op kan laden, omdat ik de ford had opgeven voor de 9 ton klasse terwijl hij een dikke 7 ton weegt.

Op de dag van de trekkertrek
De ford kon zich niet meten met de toppers van de 9 ton, maar ik had nog Ongeveer 500 kilo te weinig gewicht, niet de beste achterbanden en zonder de dubbeluchten ernaast en de trekhaak te ver naar achter. En de rest van de klasse rijdt ook regelmatig mee op andere wedstrijden. Zodat ik al met al niet ontevreden ben wat hij deed.

(klik om te vergroten)

De ford opgehaald vanaf het werk
+3
2850Johndeere6R
Mooi verhaal en fijn dat het gelukt is, dan kun je straks volgas genieten van de Ford 💪
+3
roscho
Langzamerhand wordt het een complete trekker waaraan veel vernieuwd is en alles werkt. Mooi dat je zover bent gekomen. Proficiat.
Je hebt er natuurlijk een geweldig leerproject aan gehad, maar ik vraag me af of zo'n revisie nog loont als je dit door een bedrijf laat doen. En natuurlijk heb je nu een werkende trekker die 100% beter is dan toen je hem kocht. Maar is de waarde nu ook navenant gestegen?
+3
fordt5110
@roscho het scheelt dat ik bijna alles zelf heb gedaan, behalve het blok laten verbussen. Maar als je alles moet laten doen, kan het niet uit denk ik.
aldwin-wouters
Zijn deze bakken geschikt voor trekkertrek? Heb er momenteel een op het oog maar mijn voorkeur ligt gevoelsmatig toch bij dualpower ivbm sterker zijn. Maar ik weet niet of je ooit problemen krijgt als je met deze bak voor de sleepwagen gaat?
fordt5110
@aldwin-wouters normaal gesproken gebeurd er niks als je met zo'n bak voor de sleepwagen gaat. Pas bij ruim 250pk zou zo'n hij door de bak gaan slippen. Dus standaard is er niks aan de hand.
ford8630power
@fordt5110 Ze lopen er ook wel met aardig meer dan 250pk en dat gaat ook goed.
fordt5110
@ford8630power standaard drukken in de bak was het 300pk dacht ik ongeveer, en als je de druk opvoerd, moet het met nog meer pk wel goed gaan ja
dennisbouter
@aldwin-wouters hoeveel pk ga je uit de motor halen is misschien wel , de belangrijkste tegen vraag het zou met 200 pk niet zo veel uitmaken
+1
brauheist
Hoe is het nu met het project?
+8
fordt5110
@brauheist dit topic is een beetje in de vergetelheid gekomen. Maar net de trekker gaat het een stuk beter.

De klop in de motor is er ook uit. Van het winter de motor weer uit elkaar gehaald, en nieuwe drijfstangen en zuigers gemonteerd. En nu is de klop eruit. Aan de oude zuigers er drijfstangen kon ik niks zien, maar toch zat er iets niet goed.

Verder de aandrijving van de voorwielaandrijving nog losgehad omdat hij achteruit slipte.

Fronthef gemonteerd voor wat makkelijker frontgewichten te monteren.

3 en 4 ventielenblokken gemonteerd

Stabilisatoren voor de hef gemonteerd

Andere achterbanden gemonteerd, dubbellucht voor en achter pasgemaakt

Van het voorjaar de trekker meerdere dagen voor de tank gehad, geschijvenegt en mestgestrooid, afgezien van een lekkage aan het ventielenblok heeft hij het verder zonder problemen gedaan.
Ojaa en een turbslang met trekkertrek erichem

Volgende week mag hij het weer proberen op trekkertrek staphorst

(klik om te vergroten)

Ritje naar trekkertrek kamperveen

(klik om te vergroten)

Met de schijveneg

(klik om te vergroten)

Koppeling van de voorwielaandrijving, waar schuine kantjes aan waren gesleten waardoor hij er overheen slipte

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Met de mesttank

(klik om te vergroten)

Het natte gat gevonden🙈

(klik om te vergroten)

Stabilisatoren gemonteerd

(klik om te vergroten)

Trekkertrek erichem

(klik om te vergroten)

3 en 4 ventielenblok gemonteerd

(klik om te vergroten)

Fronthef pas gemaakt

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden ford en Opknappen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
155
DEELNEMERS
51
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN