Eindhoven Airport haalt opgelucht adem: minister Schouten verleent stikstofvergunning
EINDHOVEN - Eindhoven Airport kan opgelucht ademhalen: het vliegveld krijgt gewoon een vergunning voor de stikstofuitstoot. Uit ingewikkelde berekeningen concludeert minister Carola Schouten dat de uitstoot van vliegtuigen en het verkeer rond de luchthaven niet is toegenomen. Milieuorganisatie Mobilisation for the Environment kondigt al juridische stappen aan tegen het besluit van Schouten.
Deel ook jouw kennis en inzicht
De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Alles komt goed
Luister nu toch naar de lto!!!
En het cda!!!
Denk dat johan daar gelijk in heeft,maar de ecologen zijn ook niet vrij van, naar
Een natuurprobleem toe te rekenen.
rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/…
Conclusies uit rapport.
Algemeen
• Voor het uitvoeren van 45.000 vliegtuigbewegingen (vtb) per jaar met commercial aviation op Lelystad Airport moet een passende beoordeling worden opgesteld.
• Omdat op dit moment ten aanzien van stikstof een vergunning voor 45.000 vtb per jaar niet tijdig zeker gesteld kunnen worden door een collectieve legalisatie, wordt nu eerst een vergunning aangevraagd voor 10.000 vliegtuigbewegingen per jaar.
Stikstofdepositie
• Ten aanzien van de mogelijke effecten van stikstofdepositie als gevolg van de Activiteit zijn alle emissiebronnen, zowel van de vliegbewegingen, de grondgebonden activiteiten en het aangetrokken wegverkeer, ingevoerd in AERIUS voor een integrale berekening voor zowel 10.000 als 45.000 vtb.
• Uit de berekening van het huidige gebruik van Lelystad Airport in relatie tot het bestaand recht (de referentiesituatie) blijkt dat de depositiebijdragen van het huidige gebruik lager zijn dan in de referentiesituatie (het bestaand recht). Het huidige gebruik is daarmee op zichzelf beschouwd niet vergunningplichtig op grond van de Wet natuurbescherming.
• De realisatie van de activiteit met 45.000 vliegtuigbeweging commercial aviation zal, vooral als gevolg van de verkeersaantrekkende werking daarvan, leiden tot een maximale stikstofdepositie van 4,2 mol/ha/jr op een stikstofgevoelig habitattype in Natura 2000-gebied Naardermeer.
• De totale Activiteit met 45.000 vliegtuigbewegingen waarvoor de PAS-melding is gedaan zal gelegaliseerd worden met nationale bronmaatregelen gericht op reductie van stikstof. Deze maatregelen worden komende tijd uitgewerkt en daardoor op dit moment nog niet beschikbaar voor de vergunningaanvraag. Daarom kiest LA ervoor de vergunningaanvraag voor de luchtgebonden activiteiten vooralsnog te beperken tot (i)10.000 vtb voor commercial aviation en (ii) general aviation voor het huidige gebruik.
• Deze depositie zal extern gesaldeerd worden met beschikbare stikstofruimte van Luchthaven Schiphol.
• Daarmee staat vast dat als gevolg van de aangevraagde Activiteit met 10.000 vliegbewegingen (met extern salderen) op geen enkel stikstofgevoelig habitattype of leefgebied een toename van de stikstofdepositie plaatsvindt. Vergunningverlening op basis van deze externe saldering is
mogelijk.
Eindconclusies
• Het huidige gebruik is passend binnen de bestaande rechten;
De veranderingen in stikstofdepositie, geluidscontouren en optische verstoring als gevolg van de Activiteit, leiden in geen enkel Natura 2000-gebied tot effecten die het behalen van de instandhoudingsdoelstellingen in gevaar brengen. Dit geldt zowel voor 10.000 als voor 45.000 vtb.