Bijplussen stikstof gevoelige natuur kan boeren de vergunning kosten.

Stikstofclaim waarschuwt boerenorganisaties en politici voor de mogelijke gevolgen van de uitspraak van de Raad van State op 20 januari (ECLI:NL:RVS:2021:71). De Raad besliste dat een bestaande vergunning niet zomaar kan worden ingetrokken, als er sprake is van verslechtering van het Natura 2000-gebied in de buurt. Echter, als er op de rand van het natuurgebied stikstofgevoelige natuur is bijgeplust, kunnen de zaken anders liggen. Dat komt omdat de stikstofberekening met Aerius in dat geval wél een verslechtering uitwijst.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Noorderling
Als er al jaren een bedrijf is, iedereen al ingerekend is in aerius, knelgevallen worden immers ook al meegenomen. wat is dan de verslechtering?
John Spithoven
@Noorderling Toename van depositie op een nieuw hexagoon. Toename krijgt je door meer emissie boven vergunning op een bedrijf, of als (en daar komt ie) er (bijgepluste) N gevoelige natuur dichterbij een bedrijf komt dan de vergunde situatie. Daardoor neemt de totale depositie toe. ( berekenend en op papier).
@John Spithoven En wat zeggen onze vrienden van LTO hier over ???
marcel r
@DetukkeroettwenteGaan in gesprek met de provincies over deze ontoelaatbare zorgelijke situatie.
Jean-PierreK
@John Spithoven, als er stikstof gevoelige natuur bijgeplust wordt dan neemt de depositie per hexagon toch niet toe?
Wel is het mogelijk dat een hexagon dat dichter bij een bedrijf ligt (en dus meer invloed van dit bedrijf ondervindt) aangewezen wordt als stikstof gevoelig. Normaal werd gezegd dat een activiteit vergund werd in een NB wet. Dus als bijvoorbeeld de berekening verandert of stikstof gevoelige natuur bijgeplust wordt zou dat geen invloed hebben op de vergunning. Nav de recente blog van Franca Damen (francadamen.com/natuurbescherming/…) twijfel ik hier nu weer over. Omdat daarin gesteld wordt dat voor intern salderen geen vergunning nodig is, omdat het niet om de activiteit maar om de depositie zou gaan.
John Spithoven
@Jean-PierreK Kijk op de afbeelding, bedrijf met 3700 kg emissie langs de uiterwaarden van de Rijn.

De rode stippen is van de habitats zoals bij dit bedrijf in zijn vergunning zitten.
De aanduiding Zg en Lg zijn de bijgepluste natuur. Kijk naar de depositie en vergelijk dat met de H aanduiding ten tijde van vergunning.

Op hexagoon niveau oude situatie bij vergunningverlening verandert er niets. Maar door bijplussen zijn er nieuwe overbelaste hexagonen bijgekomen, dus verslechtering van de natuur.

(klik om te vergroten)

Jean-PierreK
@John Spithoven "Toename van depositie op een hexagoon. Toename krijgt je door meer emissie boven vergunning op een bedrijf, of als (en daar komt ie) er (bijgepluste) N gevoelige natuur dichterbij een bedrijf komt dan de vergunde situatie. Daardoor neemt de depositie toe. ( berekenend en op papier)."

🙄 De depositie op het betreffende hexagon is niet toegenomen, op het hexagon is wel een bepaald habitat ingetekend. Als dat habitat een KDW heeft wat lager is dan 932.mol of bijvoorbeeld 932 mol + depositie uit buitenland, dan zou idd geredeneerd kunnen worden dat zonder aanpassing/verwijderen van het bedrijf de KDW daar niet haalbaar is... Erg zorgwekkende situatie.
+1
John Spithoven
@Jean-PierreK sorry, gisteren een klein interpretatie foutje gemaakt, maar we snappen het. De afbeelding is 1 bedrijf, de omgevingsdepositie komt er nog boven op.
Jean-PierreK
@John Spithoven, "De afbeelding is 1 bedrijf, de omgevingsdepositie komt er nog boven op."
🙄 Dat begreep ik al de stikstofaanpak is bedoeld om die omgevingsdepositie te verlagen. Op de depositie uit het buitenland heeft Nederland nauwelijks invloed. Het aanwijzen van extra N gevoelige N2000 is een idd risico.
+1
John Spithoven
@Jean-PierreK Dom van mij😁de omgevingsdepositie daalt onder invloed van de wet.🤔

De voorgenomen wet zorgt voor een emissie reductie van 50 % tot 2035.
In 15 jaar opkoop en gedwongen bron maatregelen om de emissie te reduceren. Daar ligt natuurlijk de oplossing. 😥

De afgelopen 15 a 20 jaar de emissie 65 % gereduceerd met diverse bronmaatregelen en veekrimp. Resultaat nog steeds een stikstof probleem.

Over 15 jaar na veekrimp en bronmaatregelen , een emissie reductie van 50 %, met als gevolg een stikstof crisis.

De laatste 15 jaar de hoeveelheid stikstof gevoelige natuurgebied van 90.000 ha naar 172000 ha. De komende 15 jaar meer dan 300.000 ha N gevoelige natuur......?

Het probleem ligt niet aan de emissie Het probleem ligt in het voordurend creëren van nieuwe depositie gevoelige gebieden.

Daar ligt de kern van het probleem. En door de complexiteit van het stikstof probleem zien maar weinigen dit
Jean-PierreK
@John Spithoven, heerlijk dat sarcasme.

Het overheidsbeleid is gebouwd op een aantal (volgens hun onderbouwde) aannames. Zoals de KDW per habitat. En de afstand die NOx en NH3 afleggen vanaf de bron.
Door onderzoek (zoals dat van de UvA) kunnen zulke aannames ontkracht worden.
crisis
Quote Reactie van @John Spithoven:
Het probleem ligt in het voordurend creëren van nieuwe depositie gevoelige gebieden.

Veel kabaal om intrekken vergunningen. Gebeurt niet zomaar. Mag alleen wanneer provincie geen andere maatregelen kan treffen. Bijplussen natuur leidt niet tot intrekken vergunning. Storm in glas water.

Bijplussen natuur blokkeert wel ontwikkeling. Procedure bijplussen is correct uitgevoerd. Kan niet aangevochten worden. Ondernemer heeft wel schade. Kan minder ontwikkelen. Dat is planschade.

Wanneer start SSC een proefproces om planschade te claimen. Wanneer elke ondernemer € tonnen schadevergoeding krijgt, dan wordt er niet meer bijgeplust. Hiervoor is SSC toch opgericht. Juridisch de strijd aan gaan. Met memo's schrijven win je niet van de overheid.
+2
John Spithoven
@crisis De memo's dienen als steun voor belangenbehartiging aan de onderhandelingstafel 😥
+1
crisis
Quote Reactie van @John Spithoven:
als steun voor belangenbehartiging

Goed bedoeld. Maar belangenbehartiging maakt niks klaar. Ik hoop dat SSC nu eens juridisch terug slaat. Er wordt genoeg gepraat.
crisis
Quote Reactie van @John Spithoven:
De komende 15 jaar meer dan 300.000 ha N gevoelige natuur......?

Dat is in theorie mogelijk. Er is 309.000 hectare N2000 op land.
John Spithoven
@crisis Niemand kan in de toekomst kijken, vandaar mijn stippellijn. Wat de afgelopen 15 jaar gebeurd is, is duidelijk .

Ik kwam een analyse tegen over de RvS van 1 van Nederlands grootste agrarische architectenbureau , had de zelf de conclusie als wij. Ligt inmiddels bij jou gehele organisatie.....
crisis
Quote Reactie van @John Spithoven:
Ligt inmiddels bij jou gehele organisatie

Ik heb niks. Blijkbaar aan de verkeerde organisatie geadresseerd.

Inhoudelijk. Probleem bijplussen is tweeledig.
1 Bijplussen in hexagoon aan rand N2000. Hierdoor is ook agrarische grond, erf of stal die in dezelfde hexagoon, maar buiten N2000 vallen, aangewezen.
2 Bijplussen in N2000 waardoor extra hexagonen in de depositieberekening vallen. Hierdoor meer hexagonen met kdw en mogelijk dichterbij een bedrijf.

Oplossing voor 1: lobby dat hexagonen met overlap buiten N2000 of afgekapt worden bij de grens N2000 of dat betreffende stikstofgevoelige habitat in dat hexagoon wordt geschrapt.

Oplossing voor 2: lobby voor scheiding habitats. Habitat met uitbreidingsdoelstelling mag bijgeplust worden. Dan wel vooraf doel vastleggen. Habitat met instandhoudingsdoelstelling mag niet bijgeplust worden.

Realistische oplossingsrichting?
John Spithoven
@crisis Ik denk het wel. Aan oplossing 1 wordt gewerkt middels gebiedbezoek .
crisis
Quote Reactie van @John Spithoven:
Aan oplossing 1 wordt gewerkt middels gebiedbezoek

Overijssel geeft aan dat zij leefgebieden op agrarische grond uit Aerius gaan halen. Vraag Aalt maar. Die zit daar kort bij.
Noorderling
@John Spithoven
Eigenlijk is de situatie vergelijkbaar met het aanwijzen van N2000 gebieden.
Het bedrijf was er al en de natuur wordt ingetekend.
Iedereen heeft minimaal de referentie van 94 of 2004 van het moment van het aanwijzen van de gebieden.

Waarom is die situatie nu niet vergelijkbaar, of gaat iedereen nu ook voor de bijl die daarop terug wil vallen?
robbies
Quote Reactie van @Noorderling:
Iedereen heeft minimaal de referentie van 94 of 2004 van het moment van het aanwijzen van de gebieden.

Akkerbouwbedrijven die na 1994 of 2004 omgevormd zijn naar veehouderij bedrijven hebben niks
Noorderling
@robbies
Klopt, dan ben je helemaal de sigaar.
Waar sommige intensieve bedrijven juist met de referentie beter af zouden zijn.

Mij ontgaat alleen de volgende logica, misschien moet ik de logica loslaten in dit juridisch moeras.
Waarom moest men bij het aanwijzen in 1994/2004 niet een nieuwe vergunning aanvragen omdat er natuur is aangewezen en vandaag de dag wel wat @John Spithoven aanhaalt. In mijn ogen gebeurt exact hetzelfde.
+1
Jean-PierreK
robbies
Quote Reactie van @Noorderling:
Waarom moest men bij het aanwijzen in 1994/2004 niet een nieuwe vergunning aanvragen omdat er natuur is aangewezen en vandaag de dag wel wat @John Spithoven aanhaalt. In mijn ogen gebeurt exact hetzelfde.

Ik veronderstel dat het een artikeltje 1 van Evrm is bij het aanwijsbesluit, wat je heb mag je houden. Nu hoef je in principe niks hé. Niemand verplicht je een NB-vergunning aan te vragen als je bedrijf gewoon doordraait. Pas bij ontwikkelingen moet je aan de slag. In Brabant leefde die vrees wel ff dat iedereen een nieuwe NB-vergunning moest aanvragen, maar naar nu blijkt hoef je bij intern salderen geen nieuwe NB-vergunning aan te vragen. Kunnen we de discussie over inname van latente ruimte ook weer even vooruitschuiven.

Het venijn zit hem volgens mij - maar ik begin eerlijk gezegd het spoor ook een beetje bijster te raken - dat provincies vrolijk stikstofgevoelige habitats bijplussen en op basis van "verslechtering" vergunningen in kunnen trekken. Een beetje vergelijkbaar met de Omgevingswet, die de mogelijkheid geeft milieuvergunningen in te trekken wanneer bijvoorbeeld blijkt dat emissiearme stalsystemen niet blijken te functioneren.
burg
@Noorderling bij aanvraag/ nieuwe druk je je vergunde in aerius als beginsituatie dus daar zit dan de huidige depositie op de “nieuwe hexagonen” ook al vergund in. Alleen zodra je dan wilt toenemen in emissie dan heb je meer hexagonen waar je invloed op hebt en kun je sneller een piekbelaster worden aangezien de habitats toe kunnen nemen en verschuiven in het gebied
Noorderling
@burg
Dus met intern salderen is een er weinig aan de hand. Pas bij extern salderen wordt het lastig als piekbelasters omdat het over veel mollen gaat en bijna iemand dichterbij zit. Dan ga je met een paar tientallen of honderden mollen wel met je rug tegen de muur inderdaad mocht je al emissiearm zijn.
burg
@Noorderling bedrijven om je heen hebben daardoor ook meer depositie op die nieuwe dus word lastiger maar dat is zwz om een passende match te maken met extern salderen.
Bijkomend probleem is de reductieopgave word een bewegend doel en kan hierdoor groter worden waarbij de druk van het ene kant van het gebied naar de andere kant kan schuiven of aan weerszijde.
Noorderling
@burg
Kan ook in je voordeel werken. Er zijn toch relatief veel hexagonen bijgetekend met een hoge kdw die veelal gehaald wordt?
Daarmee zouden we eerder aan de doelstellingen voldoen.

Schuilt wel het gevaar dat iemand met blauw grasland stekken Nederland plat kan leggen, dat dan weer wel.

Hele systematiek deugt ook niet, binnen 1kilometer berekent aerius deposities die een keer zo hoog zijn als het betreffende hexagoon. Als alles 500meter opschuift of met het kappen van 10bomen de wind beïnvloed zijn we er al.
burg
@Noorderling bewegend doel moet je niet willen maar das al geregeld in aanwijzingenbesluit van de gebieden toentertijd. Als je boven de 700 mol wilt komen moet je wel heel veel koeien hebben of boven op een stikstofgevoelig hexagoon boeren😁
@burg Stop met dat gelul over mollen.
Noorderling
Quote Reactie van @burg:
Als je boven de 700 mol wilt komen moet je wel heel veel koeien hebben of boven op een stikstofgevoelig hexagoon boeren

Afstand rekent heel hard door. op 500meter zit je zomaar al op 100mol.
Ook wel eens interessant om bemesting in aerius in te voeren. Als je nagenoeg al je mest zelf plaatst kom je op een nagenoeg evenhoge depositie als je staldepositie.
Komt ook wel naar voren in monitor waar bemesting en stal redelijk gelijk op gaan.
+1
John Spithoven
@Noorderling LNV ziet de bijgepluste N gevoelige zoek en leefgebieden niet als nieuwe natuur😥

Zie de beantwoording van de kamervragen van de heer Madlener van de PVV die ik hierboven gisteren plaatste op vragen van Frsnsz.

tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/…
Jean-PierreK
@robbies, toen die gebieden aangewezen werden wist men volgens mij nog niet waar ze op moesten letten of toetsen. Eerst dacht men dat het er alleen om zou gaan wat er binnen die gebieden mocht gebeuren, later werd gesproken over een straal (bv 1 km) rondom die gebieden. Toen bestond er misschien nog niet eens een rekenmodel om de depositie te bepalen. Aerius is nog niet zo oud, daarvoor was een ander programma, ik geloof AgroStacks of zoiets. Ik weet niet hoe oud dat programma was.
verwijderd
John Spithoven
@John Spithoven Hier het volledige persbericht.

(klik om te vergroten)

mlkvhoudr
@John Spithoven voor mij is de enige ter zake doende vraag :word de natuur daar terecht bijgeplust of onwil, onkunde of zit er een plan achter het bijplussen van nieuwe natuur zodat er meer extern gesaldeerd kan worden ten behoeve van de rest van nl
kanniewaarzijn
@mlkvhoudr De vraag stellen is hem beantwoorden.
+1
John Spithoven
@mlkvhoudr De officiële intentie van de provincie is daar waar habitat voorkomen, ze te beschermen. Maar het bijplussen betreft veelal leefgebieden en zoekgebieden. Dat zijn hexagonen waar een habitat in de toekomst mogelijk gaat voorkomen. Allen met een kdw. De kaarten waarop duidelijk wordt waar de bijgepluste natuur ligt, zijn voor de normale burger ( geen specialisten ) niet openbaar.

De rest van de intentie blijft gissen.
Jannus
@John Spithoven Dit is ook waar Mark vd Oever op doelde dat bedrijven met geldig afgegeven vergunningen door ambtelijk dwalen vogelvrij dreigen te worden verklaard en of gedwongen worden of te stoppen of te vertrekken,maar goed er mag niet over deportatie gesproken worden dus geef het maar een naam
Frans Z.
Dat nieuwe natuur nooit een bestaand bedrijf met vergunning op orde kan hinderen,geld dat niet meer John?
John Spithoven
@Frans Z. tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/…

Dit zegt de minister over bijgepluste N gevoelige natuur. Het zijn geen nieuwe gebieden, maar nieuwe katering waar bestaande habitat typen en soorten voorkomen. (over dit antwoord is door LNV al goed nagedacht)
j h p
@John Spithoven Op die manier kunnen ze langzaam maar zeker alles onder natuur drukken.
+2
Stoppen met al deze LARIEKOEK/ONZIN /LEUGENS.nl
John Spithoven
Even terug komen op een topic van drie maanden geleden. SSC kwam toen met bovenstaand persbericht. Bijplussen kan gevolgen hebben voor onherroeplijke vergunningen. Het leverde ons veel hoongelach op van partijen die het beter wisten. Onderstaande is een mailing naar de aangeslotenen van vorige week waarbij we de vragen uit het artikel hebben laten stellen aan een provincie ambtenaar gespecialiseerd in de problematiek. Hieronder de vragen en antwoorden. En ons artikel was helaas een weergave van de werkelijkheid.

De gestelde vragen:

De provincie moet beoordelen of een natuurvergunning moet worden ingetrokken als sprake is van (mogelijke) verslechtering of verstoring met significante gevolgen voor een habitattype of soort waarvoor een Natura 2000-gebied is aangewezen en de onderneming waaraan een natuurvergunning is verleend daar zulk een effect op heeft (artikel 5.4 lid 2 Wnb, cf. art. 6 lid 2 Hrl). In het geval de verslechtering van Natura 2000 uitsluitend kan worden voorkomen door een natuurvergunning in te trekken, dan moet een provincie die natuurvergunning intrekken. Als door de provincie echter stikstofmaatregelen worden uitgevoerd, kan zulks intrekking van bestaande natuurvergunningen voorkomen.


Kan door het college van GS worden uitgesloten dat er bestaande natuurvergunningen in Overijssel zullen moeten worden ingetrokken vanwege "gewijzigde omstandigheden" ten gevolge van de "actualisatie" van de Aerius-kartering (2017-2020), waaruit mogelijk achteraf blijkt dat de eerder verleende natuurvergunning niet verleend had mogen worden of uit een herbeoordeling blijkt dat de vergunning tot (mogelijke) verslechtering of verstoring met significante gevolgen voor een habitattype of soort waarvoor een Natura 2000-gebied is aangewezen kan leiden?


De minister van LNV stelt weliswaar in haar latere schriftelijke antwoorden op Kamervragen in een Kamerbrief van 22 februari 2021 dat de AERIUS-berekening tijdens de beoordeling gedurende de vergunningsprocedure bepalend zou zijn. Of zulks echter ook uit toekomstige jurisprudentie zal volgen en door de rechter zo zal worden beoordeeld, moet nog ten zeerste blijken.

Antwoorden van de Provincie Overijssel:

Hieronder worden de antwoorden op bovenstaande vragen gegeven:

Nee, dit kunnen we niet uitsluiten.

In de door u aangehaalde uitspraak van 20 januari 2021 gaat de Raad van State uitgebreid in op diverse intrekkingsgronden voor natuurvergunningen. Uw vraag gaat over gewijzigde omstandigheden als mogelijke intrekkingsgrond (art. 5.4 lid 1 sub d Wet natuurbescherming).
De gewijzigde omstandigheid is dan volgens u het toevoegen van leefgebieden na vergunningverlening. Deze gewijzigde omstandigheid is in de uitspraak niet aan de orde geweest.
Het is dus niet duidelijk hoe een rechter hierover oordeelt. Het intrekken van onherroepelijke natuurvergunningen heeft niet de voorkeur van Gedeputeerde Staten. Wij zetten hier niet actief op in.
Evenwel kunnen we niet uitsluiten dat intrekkingsverzoeken worden gedaan waarbij ook de leefgebieden betrokken worden. Op dat moment moeten wij beoordelen of het toevoegen van de leefgebieden een gewijzigde omstandigheid is die moet leiden tot intrekking of wijziging van de vergunning.
Dit is afhankelijk van vele specifieke factoren (ligging bedrijf, overbelasting N2000-gebieden, toestand natuur in de gebieden etc.). De Raad van State heeft in de genoemde uitspraak óók duidelijk gemaakt dat bij de intrekkingsgrond ‘gewijzigde omstandigheden’ de belangen van de vergunninghouder meegewogen mogen worden.
Die belangen maken dus ook onderdeel uit van de beoordeling van en besluitvorming over het verzoek. De uitspraak heeft ons tot slot geleerd dat we ook moeten beoordelen of, naast de gewijzigde omstandigheden, de intrekkingsgrond uit artikel 5.4 lid 2 van de Wet natuurbescherming van toepassing is.
Dit betekent een beoordeling van de vraag of maatregelen nodig zijn om achteruitgang van de natuurwaarden te voorkomen. Als het antwoord hierop ‘ja’ is dan is er weer geen ruimte om de belangen van de vergunninghouder mee te wegen.
Dan moeten we bepalen met welke maatregelen we denken de achteruitgang te kunnen stoppen binnen afzienbare termijn. Het intrekken van vergunningen kan in dat kader een maatregel zijn, maar dat mogen ook andere maatregelen zijn.

In zijn algemeenheid is dus niet te zeggen of het uitgesloten is dat vanwege het toevoegen van leefgebieden vergunningen ingetrokken worden. Het al of niet intrekken van vergunningen is de uitkomst van een ingewikkelde beoordeling van de feiten en omstandigheden van een specifiek geval. Nogmaals geven wij aan dat Gedeputeerde Staten niet actief inzetten op het intrekken van vergunningen (tenzij op vrijwillige basis).

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
43
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0