Geen vervolging voor kapitein die containers verloor boven Waddeneilanden

De kapitein van het schip dat in 2019 ten noorden van de Waddeneilanden containers verloor, gaat vrijuit. Het Openbaar Ministerie (OM) zegt na onderzoek dat er geen sprake is van opzet of schuld.
De MSC Zoe verloor in de nacht van 1 op 2 januari 2019 342 containers toen het ten noorden van Vlieland en Terschelling voer. Een deel van de containers kon worden geborgen, anderen sloegen stuk.
Plastic bolletjes
Op de eilanden en het vasteland spoelden krukjes, dekbedden, speelgoedauto's en andere spullen aan, en ook miljoenen kleine plastic bolletjes.
De rommel en de voor het milieu schadelijke bolletjes werden door vrijwilligers, vissers en defensiemedewerkers zo goed mogelijk opgeruimd. Het Rijk, gemeenten en natuurbeheerders dienden een schadeclaim van in totaal 3,35 miljoen euro in bij de rederij.
In eerste instantie werd gedacht dat de Zoe 277 containers verloor:
Een strafrechtelijk onderzoek moest uitwijzen of de kapitein zich aan milieuverontreiniging had schuldig gemaakt of scheepvaartregels had overtreden.
Het OM heeft daar geen bewijs voor gevonden, onder meer omdat niet is vastgesteld waardoor de containers overboord konden slaan. Mogelijk heeft het schip de zeebodem geraakt, maar dat is niet genoeg om de kapitein te kunnen vervolgen. Hij heeft ook niet te hard of te zacht gevaren of een onverantwoorde koerswijziging gemaakt. De containers waren volgens de voorschriften vastgezet.
Gezien de weersomstandigheden had de kapitein beter een noordelijker route door dieper water kunnen nemen, maar hij overtrad geen scheepvaartverkeersregels door dichter langs de Waddeneilanden te varen.
 Geen vervolging voor kapitein die containers verloor boven Waddeneilanden (nos.nl)

De kapitein van het schip dat in 2019 ten noorden van de Waddeneilanden containers verloor, gaat vrijuit. Het Openbaar Ministerie (OM) zegt na onderzoek dat er geen sprake is van opzet of schuld. De MSC Zoe verloor in de nacht van 1 op 2 januari 2019 342 containers toen het ten noorden van Vlieland en Terschelling voer. Een deel van de containers kon worden geborgen, anderen sloegen stuk. Plastic bolletjes Op de eilanden en het vasteland spoelden krukjes, dekbedden, speelgoedauto's en andere spullen aan, en ook miljoenen kleine plastic bolletjes. De rommel en de voor het milieu schadelijke bolletjes werden door vrijwilligers, vissers en defensiemedewerkers zo goed mogelijk opgeruimd. Het Rijk, gemeenten en natuurbeheerders dienden een schadeclaim van in totaal 3,35 miljoen euro in bij de rederij. In eerste instantie werd gedacht dat de Zoe 277 containers verloor: Een strafrechtelijk onderzoek moest uitwijzen of de kapitein zich aan milieuverontreiniging had schuldig gemaakt of scheepvaartregels had overtreden. Het OM heeft daar geen bewijs voor gevonden, onder meer omdat niet is vastgesteld waardoor de containers overboord konden slaan. Mogelijk heeft het schip de zeebodem geraakt, maar dat is niet genoeg om de kapitein te kunnen vervolgen. Hij heeft ook niet te hard of te zacht gevaren of een onverantwoorde koerswijziging gemaakt. De containers waren volgens de voorschriften vastgezet. Gezien de weersomstandigheden had de kapitein beter een noordelijker route door dieper water kunnen nemen, maar hij overtrad geen scheepvaartverkeersregels door dichter langs de Waddeneilanden te varen.

Nieuwsgrazer

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden water , nacht , milieu , voer , varen en vlieland geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!