Voor alle enthousiaste fosfaatkopers en dealers hier op het prikkebord
Neem 1 ding even mee in je afwegingen
De vragen die de PVV gesteld heeft zijn een speldenprik bij wat er nog meer gaat komen
Er zijn meerdere juridische procedures in voorbereiding die gaan leiden tot een aanpassing van de wetgeving
Voor je jezelf een strop om doet door de aankoop van een grote hoeveelheid fosfaat het volgende:
Zorg er voor dat je een eventuele aflossing, zoals er na afschaven het melkquota ook nog nodig was voor aangekocht quotum, op kunt brengen in het geval er een andere beperking komt
Let wel: het is maar een tip
Deel ook jouw kennis en inzicht
De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Die fosfaat rechten raken we nooit weer kwijt net als bij melkquotum.
Die fout heeft de overheid 1 x gemaakt.
Los van prijs opdrijven,denk ik dat de fosfaat rechten in de toekomst duurder worden omdat er nog steeds afgeroomd wordt.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Het is de ambitie van het kabinet om het stelsel van fosfaatrechten voor melkvee niet langer van kracht te laten zijn dan strikt noodzakelijk is om aan de doelstelling te voldoen. Doel is het borgen van het mestproductieplafond. Zoals de Staatssecretaris van Economische Zaken in zijn brief van 3 maart 2016 heeft aangegeven is zijn inzet voor de gesprekken met de Europese Commissie er op gericht om voor de periode van het zesde actieprogramma (2018- 2021) een verlenging van de bestaande derogatie voor graasdiermest te realiseren. Daarnaast is de inzet er op gericht om het fosfaatproductieplafond, zoals dit thans als voorwaarde aan de derogatie is verbonden, te laten vervallen. Per 1 januari 2014 is het stelsel van verplichte mestverwerking van kracht, waarmee wordt geborgd dat de mest die niet verantwoord kan worden aangewend binnen Nederland, ook daadwerkelijk buiten de Nederlandse landbouw wordt gebracht. Het kabinet is voornemens vanaf 2017 de mestverwerkingspercentages op een zodanig niveau vast te stellen dat daadwerkelijk sprake is van evenwicht op de Nederlandse mestmarkt. Op het moment dat geborgd is dat het nationale fosfaatoverschot geen extra milieurisico met zich meebrengt, is een absolute begrenzing van de nationale mestproductie niet langer noodzakelijk en vervalt ook de noodzaak voor een mestproductieplafond in de derogatiebeschikking. Gezien de groei van de mestproductie in de melkveehouderij, de maatregelen die met onderhavig wetsvoorstel per 1 januari 2017 van kracht worden en de noodzaak om per 1 januari 2018 een generieke afroming door te voeren ligt het niet in de verwachting van het kabinet dat het mestproductieplafond met de start van het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn (1 januari 2018) kan komen te vervallen. Een meer realistische ambitie is de start van het zevende actieprogramma per 1 januari 2022. Op het moment dat het mestproductieplafond niet langer als voorwaarde aan de derogatie is verbonden vervalt de noodzaak van directe sturing op de productie van dierlijke mest en daarmee de noodzaak voor het stelsel van fosfaatrechten voor melkvee. De fosfaatrechten zullen dan ook naar de stellige verwachting van het kabinet per 1 januari 2022 kunnen worden afgeschaft