Illustratie van:

International 533 - Motor revisie tips gevraagd.

Hallo.

Ik ga over een weekje de motor van de inter reviseren. Nu heb Ik al aardig wat blokken van minitractoren gedaan maar dit is toch iets groter. Wat ik in ieder geval van plan ben om te vervangen is. Zuigers bussen drijfstanglagers alle pakkingen en keerringen kop laten vlakken afpersen nieuwe klepsteel rubbers verstuivers laten testen. Wat vergeet ik nog? Is het ook slim om de hoofdlagers te vervangen? Ik heb ook gelezen dat het slim is om de krukas op te laten meten. Is dit waar? En zoja hoe moet die joekel eruit? Ben een beetje schrikachtig om hem van tijd af te halen. Is dat allemaal gemarkeerd? Als ik iets vergeet hoor ik het heel graag

Groet Thomas.

Deel dit topic

Reacties

+2
jim353
Maak je nog maar niet te bang over de krukas. Opzich is het niet onverstandig om voor je met de revisie begint, eerst de motoroliedruk te meten. Aan de hand daarvan weet je al iets meer over olieverlies in het systeem, of evt een oliepomp die niet meer doet wat hij moet doen. Als je dan je zuigers met drijfstangen er uit hebt, kun je je lagerschalen al bekijken. En kun je ook je krukas inspecteren op evt schade. Aan je lagerschalen kun je vaak zien of ze al overmaat hebben, en je krukas evt al een keer geslepen is. Voor de zekerheid kun je het controleren door je krukas op te meten met een beugelschroefmaat. Hoofdlagers kun je ook vervangen zonder je je krukas er uit haalt. Staan genoeg topic over op deze site.

Let wel op dat je 533 een zware carterpan heeft die ook een deel chassis uitmaakt. Veel mensen die aan zo'n inter sleutelen slopen alles er voor heen. En zeggen dat de carterpan er niet onderheen kan zonder dat de vooras er voorheen gaat. Maar dit kan wel. Je kunt je bouten zo ver losdraaien tot je koelvan bijna tegen de radiateur komt. En dan kan het. Er zitten net achter de voorasdrager nog wel 4 bouten. 2 lange en 2 korte. Kun je bij met een lang 1/4 verlengstuk met daaraan een dopje 1/2" of als je die niet hebt 13mm.

Succes er mee.
Yanmarthomas
@jim353 motorolie druk heb ik gemeten. Stationair 3 bar volgas 5 bar. Goeie tip over die bouten. Had inderdaad begrepen dat de vooras een stuk naar voren moet maar jij zegt dus dat dit ook zonder dat ding los te halen kan.
+1
jim353
@Yanmarthomas je moet hem gewoon door de knieën laten zakken. Bouten lossen tot de ventilator tegen de radiateur komt
Fast Eddy
Is de motor zo slecht dan?
+1
Yanmarthomas
@Fast Eddy helaas wel...
Klein Rot
@Yanmarthomas
Hier is een link naar een werkplaats handboek voor deze motor.
drive.google.com/file/d/…

Bij de koprevisie ook de klepgeleiders controleren anders hebben nieuwe rubbers geen zin
Yanmarthomas
@Klein Rot bedankt!
+2
ronald73
@Yanmarthomas Het klinkt zo vanachter het beeldscherm misschien een beetje bruut of onaardig, maar als je schrijft dat je een motorrevisie van plan bent en je bent bang om bijv. de krukas los te halen of je vraagt of het slim is om de krukas op te meten, weet ik niet in hoeverre ik jouw motorrevisie een revisie mag noemen 😉
+3
Yanmarthomas
@ronald73 alles moet geleerd worden😊 zo ook een krukas loshalen
+5
volvo430
@ronald73 elke monteur is zo begonnen, ervaring krijg je door te doen en te vragen!
+1
ronald73
Quote Reactie van @volvo430:
elke monteur is zo begonnen

Maar jij weet ook wel, er bestaan monteurs en er bestaan 'monteurs' 😉
volvo430
@ronald73 dat ben ik geheel met jou eens😂
+1
Corne S
@ronald73

Monteurs die iets maken en monteurs die iets kapot repareren?
+1
ronald73
@Corne S Bijvoorbeeld, er zijn monteurs die het maken en er zijn monteurs die het maken tot de eerstvolgende keer dat de machine in werking wordt gezet en er dan uren verwonderd naar staan te kijken en zich af staan te vragen wat er mis ging.
+1
Corne S
Krukas kan er alleen uit als distrubitiedeksel eraf is. Vliegwiel etc moet er dan ook af. Wat eigenlijk betekent dat het hele blok er tussenuit moet. Ik spreek uit ervaring met een 4 cilinder d206 blok.
Yanmarthomas
@Corne S klopt dat had ik ook al bedacht haha. Was benieuwd of iemand tips kon geven met het weer op tijd zetten van de motor.
Corne S
@Yanmarthomas

In principe haal je alleen de krukas los. Met verf meerdere stipjes erop zetten, dan kom je er wel. Krukas draait 2x zo snel tov brandstofpomp / nokkenas.
Anders staan er altijd nog stippen op. Zolang je de krukas alleen loshaalt, is het goed te doen. Brandstofpomp / tussentandwiel is lastiger.
Yanmarthomas
@Corne S zitten er geen merktekens op?
Klein Rot
@Corne S
Je kan ook een voor een de lagerkappen verwijderen en dan staat van de lagertap controleren
Yanmarthomas
@Klein Rot oké. In het boek staan aandraai momenten maar dit is geen Newton meter denk ik. Wat staat daar dan?
InsaneNL
@Yanmarthomas waarschijnlijk kg/m gebruikte de Duitsers best veel vroeger. Kwestie van de comma 1 plek opschuiven voor nm
Klein Rot
@Yanmarthomas
Aanhaal momenten staan in MKP dat is Kilopond meter. 1 MKP is 9,80 Nm. Op internet zijn omreken tools te vinden waar je de opgegeven momenten in MKP kunt omrekenen naar Nm
+1
Corne S
@Klein Rot

Klopt. Behalve als je hem wilt laten slijpen of er een ander tandwiel op moet voor balans assen (4 cilinder).
+1
Corne S
Ja zitten erop. Maar dit is makkelijker / extra.

Hier kun je een werkplaathandboek downloaden. Goed voor je Duits😉. ihcparts.nl/documentatie-informatie/…
verwijderd
+1
Yanmarthomas
@wantcanro helaas.
verwijderd
Martichr
@seaaswitmal

Je meent het...🖕
Beheer de trollen zijn weer los..
+1
InsaneNL
+1
Yanmarthomas
@seaaswitmal ga toch heen. Wacht ik verwijder je reactie wel😈
SJB533
@Yanmarthomas
Ben jij er ook al achter, dat het niet helpt, Thomas?🙈
Yanmarthomas
@SJB533 yup ze gaan gewoon verder😂 ben al voorzien haha
+1
bram-hamminga
Als je wil weten hoever de krukas versleten is en welke maat lager schalen je moet gebruiken, kan je ook zo iets als plastigage gebruiken, hier een voorbeeld: histoparts.com/plastigage-groen-voor-afstellen-bab…
zoek ook maar eens op YouTube naar het gebruik er van. ik heb het nog nooit gebruikt, maar het schijnt toch wel een aardige tool te zijn. op YouTube zag ik laatst een filmpje van Lord Muck
rond 8 minuten gaan ze met dat spul aan de gang.
Succes met je project
+1
Yanmarthomas
Nou luitjes ben vandaag begonnen met de trekker. Heb nu alle rommel er rond omheen af behalve de radiateur

(klik om te vergroten)

caseboy
Wat is er slecht aan de motor? Je verteld dat je sowiezo bussen wil zetten en de kop vlakken maar ik zou zulke dingen pas beoordelen als je de motor open hebt, je kan pas weten of de kop krom is als je het hebt gemeten. 'T zelfde geld voor de bussen, eerst meten dan beoordelen. En als je toch bussen moet doen zou ik de zuigerveren ook mee pakken. En als de kop toch krom blijkt en naar een revisie bedrijf gaat zou ik hun ook gelijk klepzittingen en kleppen laten slijpen. Als je onderdelen los gaat halen die optijd staan kom je meestal al een heel eind met markeren met verf of een centerpuntje. Ik zou de hoofdlagerkappen van de krukas meten met die plastigauge zoals iemand anders al zij
Yanmarthomas
@caseboy motor gooit olie uit de uitlaat en verbruikt best wel wat olie. ik was al vanplan om de kop volledig te laten reviseren belangrijk onderdeel. Ik ga er compleet nieuwe bussen + zuigers + zuigerveren in zetten. Is een set van KS voor beschikbaar. Weet ik zeker dat alles dadelijk goed is goede tip van de hoofdlagers👍
caseboy
@Yanmarthomas oke maar houd er wel rekening mee als je de laat vlakken dat je ook een dikkere koppaking nodig hebt
Yanmarthomas
@caseboy mij is bij de vorige motoren door verschillende revisie bedrijven verteld dat de kop vlakken los staat van de dikte van de koppakking wel als je het blok zelf gaat vlakken dan moet er wel een dikkere tussen.
+2
Klein Rot
@Yanmarthomas
Dat heeft alles te maken met hoe hoog de bussen boven het blok uitsteken na het vlakken. Als je die hoogte weer terug brengt naar de fabriek specificaties door bv de nieuwe bussen in te slijpen in het blok kun je weer gewoon de originele koppakking gebruiken.
Yanmarthomas
@Klein Rot ok. Ik heb nog nooit een blok hoeven te vlakken dus bedankt voor de uitleg

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 533 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN