Agractie: Inventarisatie gegevens PAS melders

LNV heeft na de inventarisatie van het aantal en locaties van PAS melders nu gevraagd om verdere gegevens van deze bedrijven. Dit moet voor 1 februari 2021 gebeuren. Wij kregen hierover verschillende emails met vragen. Het blijkt namelijk dat het ministerie om een forse lawine aan gegevens vraagt die via RVO moeten worden doorgegeven. Om fouten te voorkomen is het verstandig een adviseur in te schakelen om de benodigde gegevens te verzamelen en door te geven en tevens het proces te begeleiden. De kosten hiervan zullen snel €1500.—tot €2000.—bedragen.

Kosten inventarisatie gegevens
Wij zijn van mening dat deze en andere kosten die gemaakt worden om de legalisatie te realiseren voor rekening van LNV dienen te komen en hebben dit ook bij LNV aanhangig gemaakt. Zij hebben dit nu in beraad. Over het totaal van circa 3400 PAS melders zullen deze inventarisatiekosten snel tussen de 5 en 6 miljoen euro bedragen, en dan is over de knelgevallen nog niet gesproken.

Ons advies is wel stappen te zetten om de benodigde gegevens tijdig aan te leveren, dat wil zeggen dat dit uiterlijk 31 januari 2021 gebeurd moet zijn.
We zullen ons inzetten concreet te krijgen dat LNV deze kosten daadwerkelijk voor haar rekening gaat nemen. Zodra we hierover meer informatie hebben zullen we hiervan bericht geven.

Zie voor meer informatie over legaliseren meldingen ook HIER op de website van DLV advies: dlvadvies.nl/nieuws/…

Meldpunt
Uit verschillende delen van het land horen wij dat door de provinciale ambtenaren bezoeken afgelegd worden aan boeren met betrekking tot de stikstofkwestie. Wij brengen deze bezoeken in kaart om te kunnen reageren op ongewenste en onacceptabele ontwikkelingen. U kunt dit melden door een mail met een kort verslag te sturen naar meldpunt@agractie.nl.

Wanneer u vragen heeft over dit bericht, op het gebied van stikstof of andere vragen kunt u ons ook mailen op info@agractie.nl. Wij zetten ons in voor alle boeren van Nederland. Dat kunnen we alléén met uw steun!

Deel dit topic

Reacties

Bi@nc@
En waar gaat schouten die ruimte weghalen .. is daar al mee over bekend ?
+2
Nijhof
@Bi@nc@ Volgens voorstel van Agractie
Dat staat nl al in de voorliggende wet
Dus....jij en ik gaan inleveren om de pas knelgevallen te helpen
Tenminste, denken ze op de Veluwe
Maar ze hebben nog steeds njet door dat deze zgn zachte maatregelen hen niet helpt
Conclusie: agractie bezorgt ons bewust grote problemen en de pas melders komen er geen steek verder mee. Sorry, wel verder maar dan van huis
Wanneer je het totale volume in de sector door die kamikaze actie gaat reduceren is er minder om extern en intern in de sector te salderen
Maar deze redenatie overschrijdt menig geestelijk vermogen
Het is ook bar ingewikkeld
+2
Bi@nc@
@Nijhof hier was ik al bang voor .. agractie zegt zo mooi we helpen alle boeren .. ja nog verder de afgrond in dus .. zoals jan.1 zegt zit de stikstof van de pas melders al in de berekeningen van het N plafond ..
DAT moeten onze “belangenbehartigers” aankaarten i.p.v het uit de sector te laten halen want dat is voor schouten dubbel winst .. ik vermoed dat veel van de bestuursleden van onze “ belangenbehartigers” zelf pasmelders zijn en zich daarom voor schouten haar karretje laten spannen... want waarom ga je anders met zulke afspraken akkoord?

Natuurlijk moeten de pasmelders geholpen worden ! maar met de ruimte die er al voor ze gereserveerd is.
schouten helpen het nogmaals van de sector af te laten pakken .. dan pas helpen de belangenbehartigers ons allemaal.
@Bi@nc@ Ook de AMVB /EN de Hinderwet boeren moeten geholpen worden, en ook dit gezeik moet stoppen , het gaat nergens over .
Bi@nc@
@Detukkeroettwente zeker! en laten we de interimmers niet vergeten die zijn er ook nog ( al wist ik tot kortgeleden niet dat die ook bestonden 😊)
+3
Nijhof
@Bi@nc@ Ik kan je zo een naam geven die zich sinds 1 oktober 2019 overal strategisch gepositioneerd heeft om zijn eigen hachje te redden
Hij krijgt deze week nog om te laten zien dat hij er ook is voor ons
Na het werkend kan de landbouw deze persoon missen als kiespijn
cornelissen
Quote Reactie van @Bi@nc@ :
Ik vermoed dat veel van de bestuursleden van onze “ belangenbehartigers” zelf pasmelders zijn

Dat weten wij niet ,want Schouten en onze belangenorganisaties doen alles om publicatie van gegevens tegen te houden, terwijl niemand naar eigen zeggen iets fout gedaan heeft.
Zo is het uiteraard ook moeilijk voor een collega melkveehouder te beoordelen of het echte knelgevallen zijn..
Ik zelf heb er een gezien, dus inzage gehad in de papieren, maar dat viel mee.
Had t.o. v. de referentie van voor de aanwijzing van de natura 2000 een ziekenruimte cq afkalfbox er bij gebouwd en voor 2 stuks melkvee extra aangevraagd d.m.v. de PAS .Maar of dat typerend is voor de sector weet ik natuurlijk niet. (denk het niet, maar als de "knel"gevallen zelf niet naar buiten komen is het gissen)
Nijhof
@cornelissen In sommige provincies is het eenvoudig om bij een naam een vergunning te zoeken
+2
Dirk van Zetten
@Bi@nc@ laten we die vouchers van schouten schenken aan de pas melders en gebruiken voor stikstofvergunning
+5
jan.1
De stikstof van de pas melders zitten al in de berekening van N plafond.Schouten hoeft alleen maar de vergunning af te geven.....Maar het zal stroperig gaan!
Stroompie
@jan.1 Dat is wel zo maar omdat de beloofde verbeteringsmaatregelen voor de natuur die daar tegenover stonden niet gerealiseerd zijn helpt je dat niet veel. In de PAS werd vanalles 'gratis' uitgedeeld in ruil voor natuurverbetering. En dat heeft dus geen stand gehouden bij RvS. Daar kan de boer niets aan doen maar hij is wel de sjaak.
jan.1
Quote Reactie van @Stroompie:
Dat is wel zo maar omdat de beloofde verbeteringsmaatregelen voor de natuur die daar tegenover stonden niet gerealiseerd zijn helpt je dat niet veel. In de PAS werd vanalles 'gratis' uitgedeeld in ruil voor natuurverbetering. En dat heeft dus geen stand gehouden bij RvS. Daar kan de boer niets aan doen maar hij is wel de sjaak.

Werd alleen berekend welke gebieden belast werden door je vergunning.
Maar kan weer aangepast zijn,nooit iets over natuurverbetering gelezen.
Dan zijn de boeren bij een melding volkomen buiten hun schuld pas loos....
HansBa
Lekker verdienen voor adviseurs, enige nieuwe wat ze vragen is de hoeveelheid nox. Verder is het gewoon doorsturen van de melding en eventuele eerdere meldingen/vergunningen.
+1
Noorderling
@HansBa
Maar hoe bereken je dat? En hoe verzin je daar 1994 bij wat hout snijdt?
Welke verkeersbewegingen zijn voor jouw rekening en welke voor een ander?

Moet straks de boekhouding van de loonwerker er nog bij inleveren met watvoor materiaal zij rijden. Wat een gedrocht.
HansBa
@Noorderling wees blij dat ze het vragen, ffe met de natte vinger naar buiten en flink wat opgeven. Als het vergunt wordt en je bent t niet nodig verkoop je het duur aan de industrie...
tokie
Dit alles heeft te maken met schaarse rechten . de PAS melder krijgen vergunning voor +- 10 jaar de uit te geven rechten zijn schaars en zullen daarom verdeelt moeten worden onder de belanghebbende . ze vergeten een ding dat industrie ook belanghebbende zijn en ook mee moeten kunnen dingen naar de rechten .
Noorderling
@tokie
Zijn het wel rechten?
+1
tokie
@Noorderling jongens wat heeft schouten gezegd

Regels voor de aanpak van de stikstofproblematiek in relatie tot natuur (Spoedwet aanpak
stikstof)

In de memorie van antwoord heeft de regering in reactie op vragen van de leden van de Forum voor
Democratie-fractie aangegeven dat op veel plekken de vergunningverlening is komen stilliggen maar dat
“lopende projecten wel doorgegaan zijn”.2 In de brief van 13 november 2019 is aangegeven dat “met
prioriteit gewerkt (wordt) aan het via een collectieve regeling legaliseren van activiteiten waarvoor
destijds in het kader van de PAS een vrijstelling van de Natura 2000-vergunningplicht gold”.3 Indien in
een bepaald gebied depositieruimte beschikbaar blijkt te zijn voor vergunningverlening, betreft het
1 Kamerstuk 35 347 D, blz. 24.
2 Kamerstuk 35 347 D, blz. 4.
3 Kamerstuk 35 334 A, blz. 5.
4 / 4
schaarse vergunningen waarvoor geldt dat aanvragers een gelijke positie en kans moeten krijgen om
‘mee te dingen’ voor het verkrijgen van een deel van de gemaximeerde ruimte. Ziet de regering
mogelijkheden om een regeling op te stellen dat alle te legaliseren projecten voorrang krijgen boven
nieuwe aanvragen?
Het kabinet blijft voornemens meldingen te legaliseren. Daarnaast blijft gelden dat voor nieuwe
aanvragen voldoende stikstofruimte beschikbaar blijft.
Welke regeling voldoet aan de juridische eisen die gelden bij verdeling van schaarse vergunningen? Heeft
de regering juridisch advies ingewonnen over de situatie als blijkt dat het stikstofregistratiesysteem voor
het gebied waar zo’n ‘lopend project’ is gerealiseerd of waar de realisatie van een dergelijk project nog
gaande is, niet voorziet in voldoende ruimte om tot legalisering over te gaan?
Als juridische eis geldt dat de regeling voldoet aan de algemene rechtsbeginselen. Zo moet zij op een
transparante, objectieve, evenredige en gemotiveerde wijze voorzien in de verdeling van schaarse ruimte
bij vergunningverlening. Er is door het kabinet geen extern advies hierover ingewonnen. Wel vindt met
het oog op de uitwerking van de ministeriële regeling overleg met de provincies plaats waarin ook de
randvoorwaarden van de Europese regelgeving en jurisprudentie aan de orde komen.

stibbe

Wordt bij de verdeling van afgeroomde stikstofruimte een schaars recht toebedeeld?
Nog los van de vraag of feitelijk te vergeven ruimte kan worden gecreëerd in lijn met de eisen die volgen uit de PAS-uitspraak, wijzen wij op het volgende. De door afroming gecreëerde stikstofdepositieruimte kan kwalificeren als een schaars recht dat op transparante wijze verdeeld moet worden. Overheden zullen een verdeelsysteem vast moeten stellen dat er bij het uitgeven van vergunningen waarbij ruimte wordt toegekend om stikstof uit te stoten rekening mee houdt dat aan potentiële gegadigden mededingingsruimte wordt geboden. Het bestuur zal bovendien een passende mate van openbaarheid moeten verzekeren met betrekking tot de beschikbaarheid van de stikstofruimte, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria.

Daarnaast wijzen wij er op dat overheden zich niet ten onrechte rijk moeten rekenen bij de verdeling van stikstofruimte. Bij de verdeling van door afroming gecreëerde stikstofruimte zal een duidelijk en onderbouwd onderscheid gemaakt moeten worden tussen stikstofreductie die bedoeld is om stikstofdepositie te verminderen en natuurherstel te bevorderen (mede gelet op de verplichtingen die volgen uit artikel 6 lid 1 en 2 van de Habitatrichtlijn tot het treffen van instandhoudingsmaatregelen en passende maatregelen), en stikstofruimte die beschikbaar komt voor de vergunningverlening voor nieuwe projecten. Naar wij menen zou bij het vaststellen van de criteria voor de verdeling van ruimte onder die laatste categorie het systeem van prioritaire projecten, dat het PAS hanteerde om belangrijke projecten met voorrang te vergunnen, dienstbaar kunnen zijn. Op die manier zouden in ieder geval de meeste plannen en projecten die een aantoonbaar nationaal of provinciaal belang behartigen toegestaan kunnen worden en hoeft Nederland in verband met de stikstofproblematiek niet volledig op slot.

Door Anna Collignon en Jane van der Loo

Stibbe
Twentsch Land
@tokie

Zelf bedacht ( 10 jaar ) of ?

Hoorde deze dagen nog dat legalisatie pas melding rechten krijgt onder dezelfde condities als een NB.
tokie
@Twentsch Land dat kan nooit omdat schaarse rechten maar voor bepaalde tijd mogen worden uitgegeven . OUDE NB vergunningen zijn wel voor onbepaalde tijd uitgegeven
Twentsch Land
Indien dat zo is .... kunnen pasmelders die met hun pasmelding niet veel afwijken van amvb/hinderwet van voor 2004 beter niet de pasmelding proberen te legaliseren maar een nb aanvraag doen op oude vergunning en een aantal rechten bijkopen voor huidig aantal.

@tokie
tokie
@Twentsch Land klopt pasmelder kunnen beter zelf kopen . daarbij komt dat zij relatief weinig nodig hebben
Stroompie
@Twentsch Land dat is ook mijn gedachte.
+2
Nijhof
@tokie Wat ben jij goed op de hoogte.
Bewonderenswaardig
Kan de rest een voorbeeld aan nemen
Maar waarom doen ze dat niet?
Ik vermoed het volgende. Ze laten het lopen. Misschien wel bewust. Actie voeren tot het bitter einde terwijl de maatregelen van het collectief overgenomen zijn door Schouten
Door vast te blijven houden dat je er moet mee eens bent misschien het volgende scenario.
Voorstel gaat door de kamers
Afspraak is er komt een oplossing voor de pas
En de oplossing komt mede uit het stelen bij de rest
Corrigeren mag!
crisis
Quote Reactie van @Nijhof:
Corrigeren mag!

Het zijn twee aparte sporen. 1. Legalisering PAS-melders en interimmers is toegezegd door Schouten. 2. Verplichte reductiedoelen voor de sector zijn benoemd in meerdere Kamerbrieven.

Koppeling van ruimte door reductie aan dossier legalisering ligt voor de hand. Is alleen niet bedacht door de sector als geheel of splintergroeperingen.
Nijhof
@crisis mag juridisch niet
crisis
Quote Reactie van @Nijhof:
mag juridisch niet

Wat niet?
Nijhof
@crisis zachte maatregelen inzetten voor legaliseren
crisis
Quote Reactie van @Nijhof:
zachte maatregelen inzetten voor legaliseren

Daarom zijn het ook twee verschillende sporen. Zachte maatregelen om de stikstofdeken te verlagen. Harde maatregelen voor vergunningverlening.
crisis
Quote Reactie van @Twentsch Land:
Zelf bedacht ( 10 jaar ) of ?

Nee, dat is de denklijn van MOB. LNV wil onherroepelijke NB afgeven op basis van gerealiseerde capaciteit. Dus niet voor latente ruimte.
cornelissen
Quote Reactie van @tokie:
de PAS melder krijgen vergunning voor +- 10 jaar

Voor zover het mogelijk is in de provincie kun je misschien met deze vraagprijzen op ammoniakrechten. nl aan extern salderen denken of gaat er dan ook een tijdsperiode gelden?
+1
tokie
Dat de pasmelders onder mogelijk andere rechtsregels dan vergunninghouders een vergunning krijgen is een ontoelaatbare vorm van staatssteun waar voor staatssteun goedkeuring van Brussel noodzakelijk is op rechtsgrond van art 108 VWEU.
nitevd
Als nu ook NOx wordt meegenomen op vergunningen dan zou (voor appels-appels vergelijk) dat natuurlijk ook naar de referenties van 1994 en 2004 omgerekend moeten worden, en dus ook de toen geldende emissie-eisen. Vrachtwagens hadden in 1994 de Eu1 eis van 9 g/kWh, in 2004 gold Eu3 met 5 g/kWh eis en in 2020 Eu6 met 0,4 g/kWh. Dit komt er op neer dat voor elke vrachtwagenbeweging in 1994 nu ruim 22 vrachtwagens het erf op en af mogen rijden en voor 2004 is die verhouding ruim 12:1. Voor trekkers zijn dezelfde (NOx; oud:nieuw) verhoudingen 15:1 (1994) en 10:1 (2004). Dus we krijgen allemaal stikstof erbij, toch?
Bartlehiemboer
Zijn er hier ook meer boeren die bezwaar van MOB hebben gekregen op de Pasmelding? Wij hebben van RVO geen melding gekregen. Dit omdat de rechter nog geen uitspraak heeft gedaan...Terwijl het al bekend is dat Pas ongeldig is. Hoe doen de andere boeren dit?
HansBa
@Bartlehiemboer Hoe kwam de MOB aan jou gegevens dan?
+1
Noorderling
Quote Reactie van @Bartlehiemboer:
Zijn er hier ook meer boeren die bezwaar van MOB hebben gekregen op de Pasmelding?

Lijkt me heel sterk dat het een melding betreft. Deze is nooit openbaar gepubliceerd.
Bartlehiemboer
@Noorderling Ja, wij zien door de (geplande) bomen het bos niet meer... Er is onderscheid tussen melding en vergunning begrepen wij vandaag. Wij hebben een vergunning gekregen van de Provincie, stonden dus in de Courant waarop MOB bezwaar maakte tegen vergunning bij Provincie. Bij de zitting waren destijds veel boeren die hetzelfde overkwam. Nu hebben wij dus geen vergunning maar ook geen brief van RVO omdat het ook geen melding betreft. En de rechter doet geen uitspraak meer lijkt het maar daar wacht de Provincie dan weer op. Tussen wal en schip zitten we nu. Er zijn vast boeren met een soortgelijke situatie aan de zitting te zien Misschien hebben deze boeren wel een oplossing aangereikt gekregen? Ik hoor het graag
Nijhof
@Bartlehiemboer Je zie in de allerslechtste categorie
cornelissen
@Nijhof Dan ben je terug bij af en moet je weer een vergunning aanvragen , misschien intern salderen, maar dan moet er mogelijkerwijs een andere vloer in of extern salderen, als dat in de provincie mogelijk is. De minister gaat je niet helpen, dus zal het je in ieder geval geld kosten
Nijhof
@cornelissen De minister gaat niemand helpen
Duivelse dilemma’s
Alles geprobeerd
Helaas niet gelukt
1000x sorry
Bartlehiemboer
@Nijhof Ja, dank je wel Zit ik altijd maar in....
+2
JohnDeere7serie
@Bartlehiemboer Zelf actie ondernemen. De vergunningverlener van de provincie opbellen hoe ver het staat. Mogelijkheden bespreken voor aanvraag nieuwe vergunning met nieuwe aerius berekening. Vanzelf komt er niks.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's ammoniakrechten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
43
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN