1e kentekenplaat voor Landbouwvoertuigen in gebruik genomen (deel 1)

Afgelopen vrijdag werd de eerste kentekenplaat voor (land)bouwvoertuigen in gebruik genomen. De plaat, met kenteken TBB-01-B werd door minister van Nieuwenhuizen aangeboden aan Aldert van der Spek, directeur bij Van der Spek Groen, Grond en Info.

Deel 2: prikkebord.nl/topic/241103/

Deel dit topic



 Eerste kentekenplaat voor (Land)bouwvoertuigen in gebruik genomen (deel 1) (melkvee.nl)

Afgelopen vrijdag werd de eerste kentekenplaat voor (land)bouwvoertuigen in gebruik genomen. De plaat, met kenteken TBB-01-B werd door minister van Nieuwenhuizen aangeboden aan Aldert van der Spek, directeur bij Van der Spek Groen, Grond en Info.

Nieuwsgrazer

Laatste  |  

Reacties

+5
Johndeere85
Zouden nu dan de 30km/h versie's weer meer geld waard worden omdat straks voor de 40km/h versie apk verplicht wordt 😛
+2
Zwaagdijk
@Johndeere85 komt geen apk voor als je m alleen voor jezelf gebruik
dennisbouter
@Zwaagdijk boven de 40km ben je apk plichtig zoals ik het begreep
labella
@dennisbouter volgens mij ook maar in dit artikel staat 40km of meer dus ik denk dat ik maar 39 km op ga geven als max snelheid.
dennisbouter
@labella gaat om constructie snelheid zie ik iedereen altijd schrijven, een trekker met 50 bak moet dan terug gekeurd zijn of officieel begrensd
adriaan33
@dennisbouter type goedkeuring is bepalend
+2
Koeien boertje
@Zwaagdijk idd. Beide registreren en kenteken.
Voor landbouw mag ie 50 lopen zonder apk.
In het grondverzet en industrie moet ie met 50 gekeurd worden
T930
Wanneer moet dit dan het op kenteken staan, heb je ook handelaarskentekens bijvoorbeeld en gaan ze bij de apk ook meten hoe het zit met profiel en kogellagers olie lekkage enz of waar kijken ze allemaal naar
+3
aan
@T930 Ga er maar vanuit dat jouw trekker goed wordt nagekeken , het is nl. een mooi verdienmodel net als de auto apk.
diekman
Wat gaat dat kosten
Koiter
@diekman 18 euro per voertuig als het goed is
pietjepuk
@Koiter en voor aanhangers heb je ook platen nodig. gaat dit ook 18 euro per aanhanger kosten? En hoe zit het met een dubbel hark of een schudder zijn geen aanhangwagens maar nummerplaat op trekker is nauwelijks te zien.
+2
Sjon
@pietjepuk Alles op wielen wat aan je trekker hangt, boven de 25km/uur een registratie en plaat.
pietjepuk
@Sjon een beregeningshaspel hoeft dan bijvoorbeeld niet? Daar rij ik maar een paar keer per seizoen een stukje mee over de weg.
dennisbouter
@pietjepuk machines zonder kenteken zijn aantrekkelijker voor diefstal die kun je gewoon in nederland verkopen, ze staan bij de rdw toch niet geregistreerd πŸ€·β€β™‚οΈ
Pieter Buren
@pietjepuk daar moet dan een witte volgplaat op en dan mag je niet sneller dan 25km per uur
mike_v
Quote Reactie van @pietjepuk:
stukje mee over de weg

Als je een hap uit een appel neemt, is dat dan nog steeds een appel? 🙄
pietjepuk
@Sjon Heb even op de site van fedecom rondt gesnuffelt. Heb straks niks aan mijn trekker die 40 km per uur mag. Heb geen enkele aanhanger waar ik harder dan 25 mee mag. Met een beetje geluk lukt het wel om een oude vrachtwagen aanhanger te laten registreren. Om iets op wielen wat achter de trekker hangt te laten registeren zodat je 40 mag heb twee belangrijke dingen nodig. Namelijk een vin nummer en een maximale constructie snelheid. Dat eerste luk meestal nog wel maar dat tweede wordt een probleem.
+3
gerjan bosie
Ik geloof dat ik tot nu toe net zo goed de veewagen in de hef kan hangen dat scheelt een hoop gezeur

(klik om te vergroten)

boegie
@Sjon Wat nu als een trekker niet harder kan als 25? Die heeft dan geen platen nodig?
+3
Aris v Deelen
@boegie als een trekker niet harder kan dan 25 is er wel registratie plicht en vanaf 1-1-2025 kentekenplicht. Wat ik begrepen heb.
geweldenaar
@Aris v Deelen
Inderdaad, ALLE trekkers moeten geregistreerd en later nog een plaat.
Of je gaat er niet mee de weg op maar dan krijg je hem later ook nooit meer verkocht.
melluk
@Sjon ik dacht dat wanneer je het kenteken vd trekker zo kunt lezen dat dan een getrokken schudder bijvoorbeeld geen plaat nodig heeft
labella
@melluk dat heb ik ook ergens gelezen.
Kosk123
@melluk getrokken heeft wel een plaat nodig. Gedragen mag met de plaat van de trekker. De getrokken mag wel met een witte aanhangerplaat de weg op zolang je niet harder dan 25 km/u rijdt.
labella
@Kosk123 ik heb toch ergens gelezen dat als de plaat van de trekker leesbaar was je geen plaat op de machine hoefde.
Kosk123
@labella dat klopt als die machine niet met wielen over de weg rijdt. Maar getrokken moet altijd voorzien zijn van een plaat geel of wit
Sjon
@Koiter kosten registratie bij rdw, daarna moet je nog de plaat gaan kopen.
sjuu
@Koiter lees net € 260, maar hoop het niet.
Ferdinanddijkstra
@sjuu 260,- is alleen voor nieuwe trekkers
Ik heb 18 euro betaald ex platen
sjuu
@Ferdinanddijkstra Ik ook gister, verder nog weinig bekend over APK. Je nieuwe trekker word zonder apk geleverd, omdat de rdw nog niet weet aan welke regels ze moeten voldoen. Dus krijg de trekker een tijdelijk kenteken totdat... wat een zooitje.
weurding
@sjuu een Duitse nieuwe trekker voldoet aan de zwaarste eisen, dus wat zal daar mis mee zijn? Een fabrieksnieuwe auto hoeft ook pas na 3 jaar voor het eerst een apk
JappieJo
Wat is het financieel voordeel na aftrek vd kostenn??
arjanvw
Heb er ook even naar gekeken, maar ik kom niet verder dan dat je het kenteken pas vanaf 1-1-2021 kunt aanvragen..
+3
MASSEY-MOOI
@arjanvw klopt helemaal, ik heb RDW gebeld vorige week en dat wisten ze er nog weinig vanaf.
Albert Altena
De WEGEN BELASTING, zal er weldra achteraan komen.
+1
Sjon
@Albert Altena eerst maar eens alle oldtimers verplicht wa-verzekeren.
+1
Albert Altena
@Sjon Die zijn wel WA verzekerd maar betalen geen wegenbelasting.
Hier wordt gesteld dat ze al twintig jaar betaald hebben.
Een roker krijgt ook immers zijn sigaretten voor niets als hij al twintig jaar een kettingroker is
roscho
@Albert Altena Een auto is vanaf 2014 pas na 40 jaar een oldtimer met belastingvrijstelling.
Een van de redenen daarachter is dat je met zo'n oude auto niet zoveel meer rijdt. Ook de apk is niet meer verplicht omdat ervan wordt uitgegaan dat degenen die zo'n oude auto hebben, hem wel goed onderhouden moet hebben, anders was hij niet zo oud geworden.
Dat die autoleeftijd omhoog is gegaan, had als reden dat veel mensen, om maar belastingvrijstelling te krijgen, allerlei oude stinkdiesels gingen kopen om dagelijks mee te rijden. Dat was niet de bedoeling.
+1
weurding
@roscho apk vrijstelling is vanaf 50 jaar
+1
roscho
@weurding Je hebt gelijk.
JohnDeere5085
@Albert Altena en aparte verzekeringen voor al het getrokken spul op kenteken
+1
geweldenaar
@JohnDeere5085
Wanne flauwekul, een aanhangwagen achter de auto valt ook onder trekkend voertuig.
JohnDeere5085
@geweldenaar dacht ik ook, in frankrijk gold dit al bij stageboer, die moest opeens ook premie betalen voor zijn platte wagen met kenteken
+2
walker1
@JohnDeere5085 Hoe het in Frankrijk zit weet ik niet, maar in Nederland is de aanhanger meeverzekerd met trekkend voertuig. Is met auto's zo, thuis op de boerderij zijn ook alleen de trekkers verzekerd, heb nooit gehoord of gelezen dat bv de schudder of mesttank ook verzekerd moest zijn. Vrachtwagen aanhangers en zo zijn ook niet apart verzekerd, in ieder geval niet voor de verplichte WA, dat zit op trekkend voertuig, kan me wel voorstellen dat dure trailers, bv koeltrailer aanvullend verzekerd is voor bv diefstal, brand.

Mensen gooien in de kenteken topics ook altijd alles door elkaar. Er komt een kenteken en registratie plicht, dat staat helemaal los van verzekeringen en eventuele verplichte keuringen in toekomst. Ik vraag me alleen af hoe ze veel van die ouwe meuk gaan registreren. Staan hier stuk of 5 platte wagens waar nergens geen plaatje of zo op zit van een fabrikant. Dus geen fabrikant bekend, geen bouwjaar bekend, geen max. toelaatbaar gewicht bekend. Van trekkers en machines is het meeste wel bekend. Maar goed, pa is toch aan het afbouwen, dus als er echt de nodige eisen komen zal het wel een opruimronde worden en het een en ander voor 12 cent de kg verkocht worden.
roscho
Quote Reactie van @walker1:
Er komt een kenteken en registratie plicht, dat staat helemaal los van verzekeringen en eventuele verplichte keuringen in toekomst.

In principe wel, maar het loopt vaak wel parallel. Rijden met een elektrische fiets is via je WA-verzekering gedekt. Maar kun je sneller dan 25 km/h, dan telt het als bromfiets en krijg je een nummerbord en moet je apart verzekeren.
Als voertuigen herkenbaar zijn door hun kenteken, is de stap naar een verplichte keuring ook maar heel klein.
"Hoe het in Frankrijk zit, weet ik niet" (aanhanger verzekeren) Ik heb het idee dat in Frankrijk aanhangers met een kenteken apart verzekerd moeten worden. Wanneer ik met mijn caravan naar Frankrijk reis, wordt mij tenminste streng geadviseerd om voor de caravan een eigen groene kaart aan te vragen om aan te kunnen geven dat hij verzekerd is.
+1
walker1
@roscho Ik ga er vanuit dat jij je auto in NL verzekerd hebt, dan is de aanhanger/caravan die er achter hangt ook mee verzekerd. de groene kaart is om in buitenland aan te tonen dat je verzekerd bent. Dat in een Frankrijk een aparte aanhanger verzekering nodig is, dat kan, maar dat zijn Franse verzekeringsregels die bij Franse maatschappijen gelden. Als jij door jouw Nederlandse verzekering ook in Frankrijk gedekt bent, dan hoef je daar niet alsnog een verzekering af te sluiten. Zou anders mooie grap worden als je met de caravan een roadtrip door Europa gaat maken en in elk land andere verzekeringsregels hebt.
roscho
@walker1 Dat klopt, ik kan die groene kaart dan ook gewoon aanvragen bij mijn autoverzekering en dat kost niks. Maar het is wel het bewijs dat de caravan (mee-)verzekerd is.
weurding
@walker1 we hebben geen kenteken op de trekker maar wel een groene kaart met de landen waar je verzekerd bent.... terwijl je er misschien niet mag rijden zonder geldig kenteken
walker1
@weurding wat heeft dat met de caravan te maken?
weurding
@walker1 ging over de groene kaart dat caravan wel verzekerd was achter de auto, wel voor schade aan derden maar niet aan caravan zelf, bedoel maar dat als men een groene kaart heeft met de landen erop dat je dan ook verzekerd bent
anonymous_400
@roscho Bij ons in Frankrijk zijn alleen de trekkers verzekerd.De combine ook maar die heeft geen kenteken.
+1
J asper
Quote Reactie van @walker1:
12 cent de kg verkocht worden.

Reageer @walker1



.

15 alπŸ‘Œ
Sanderford
@walker1 dat vind ik ook wel een goeie ja, hier ook enkele wagens en een kar die geen enkel plaatje hebben, word wat als die allemaal een 1e inspectie moeten krijgen. Daarna krijgt ie namelijk een VIN nummer.
+1
pieter p
@JohnDeere5085 Premie betalen moet je voor een kar achter de auto met een laadvermogen meer dan 500kg dan zit er in Frankrijk een eigen kenteken op.
Voor de landbouw machienes is het geloof ik vanaf begin 2019 een kenteken als het wielen heeft ook halfgedragen, hark bv.
Oudere machiens hoeft het niet, in ons departement kost een kenteken voor trekker of werktuig 90€ als het niet veranderd is.
Albert Altena
@geweldenaar Caravan niet
+1
walker1
@Albert Altena Ook de caravan is automatisch wa verzekerd op het trekkend voertuig. maar omdat menig caravan duurder is als de auto en vaak ook nog vol ligt met allemaal spullen, wordt de caravan vaak nog wel aanvullend verzekerd.
+4
Melkweb
Lijkt me duidelijk, alles met een kenteken is straks bij de inruil nog iets waard. Alles zonder kenteken geen kl*ten. Dus de keuze is makkelijk, doen dus. en dan hebben we het niet eens over de voorwaarden die verzekeringsmaatschappijen gaan stellen m.b.t W.A enz
+1
Pieter Buren
@Melkweb Dat is waar, maar als de rdw moeilijk gaat doen met bijkomende kosten zijn er heel veel die niet zo denken. Dan is het van: 'die beregeningshaspel (of sprintmaster of getrokken kraan of oude miedema wagen, of getrokken landrol) komt toch maar 2x per jaar op de weg. Daar doe ik geen kenteken op.'
+2
Melkweb
@Pieter Buren blijf erbij, wie draagt de verantwoordelijk indien er wat gebeurt op je erf en of daarbuiten. Hoe zwaar of licht de (in-)directe schade ook is? Je W.A verzekering straks sws niet, ga daar maar vanuit, die gaat dat gebruiken als een zwaar tegenmiddel.

Andere punt; je kunt nu nog instappen met bv. de huidige remsystemen of brandstofsysteem die we hebben. Wil je later instappen zal je dan moeten voldoen aan de eisen die DAN zijn. En dat is makkelijk raden hoe dat zit, luchtremmen bijvoorbeeld. Vergelijk het maar met de autogordel van vroeger. Van 2 punts naar 3 punts, voerde je later een voertuig in moest deze aangepast worden ondanks de gelijke leeftijd van een auto met een 2 punts gordel.

En hoe blij moet je zijn met al die oude "troep" op je erf waarbij je zegt: die komt het erf niet af.... zeg je tegelijk iets over je eigen staat van boeren.....gewoon nu al afscheid nemen, verzamelen die zooi en inruilen tegen elke waarde die dan maar waard is..oud ijzer is het toch al a 8 cent/kg
labella
@Melkweb 8 cent??!!.dan wordt het tijd dat je een andere oud ijzerboer zoekt.
Melkweb
@labella kun je nagaan hoe lang het geleden is dat ik oud ijzer te verhandelen had.De kleine beetjes die ik heb geef ik mee. Liever kwijt dan rijk
deutzisthebest
Zoals ik het begrepen heb wordt onderscheid gemaakt in de getrokken machines. Wagens die voor transport worden gebruikt, silage wagens, kiepers haakarmen, die moeten een eigen kenteken krijgen. En wagens zoals balenpersen, getrokken schudder voldoen met een volgkentekenplaat van 1 van de trekkers van de eigenaar.

Dus je kan voor je landrol, getrokken kunstmeststrooier en beregeningshaspel 1 kenteken gebruiken.

Dus hoef je geen extreme investeringen te doen voor dingen die niet zo vaak de weg opkomen.

Kreeg van de week ook nog een handige brief met wanneer je wat moet hebben.

(klik om te vergroten)

Pieter Buren
@deutzisthebest maar dan mag je maar 25km uur. Wil je sneller, moet ook de landrol en de kunstmeststrooier een eigen kenteken
+1
Sjon
@deutzisthebest
Goed kijken, oud getrokken spul boven de 25km/u moet een eigen kenteken.
En dan moeten die boven de 3500kg gewicht ook nog geremd zijn.

Jij noemt 18 euro per machine een extreme investering?
deutzisthebest
@Sjon

Zo had ik hem nog niet begrepen.
Vind persoonlijk 18euro per machine niet een extreme investering. Het kan alles bij elkaar wel flink oplopen.
Twentsch Land
Boven de 3500 kg geremd

Nou dat wordt dan nog wat, er lopen nog zat mesttanken, kiepers, landbouwwagens enz enz die niet geremd zijn en boven de 3500 kg komen.

@Sjon
+4
Noorderling
@Twentsch Land
Zou eerst de vraag stellen of je dat ook wel zou moeten willen.
Voor sommigen zou het wel eens goed zijn dat er een keuring kwam en een hoop niet onderhouden rotzooi van de weg zal blijven.
Melkweb
@Noorderling in combinatie met sommigen die denken dat de weg echt van hun alleen is.....weet je tegelijk de reden van de kentekenplicht
+1
Pieter Buren
@deutzisthebest

(klik om te vergroten)

deufi
Waar ik benieuwd naar ben, is wat de registratie doet op de restwaarde. Zal een willekeurig merk van een X vermogen na 10 jaar bij 40 KM registratie een hogere of een lagere waarde hebben dan bij een 50KM registratie? (met name ook i.v.m. de verhandelbaarheid over de grens).
wotan2
@deufi Bij veel merken kun je (dealer) hem met de laptop instellen op 40 of 50 km. Hier vlakbij zit een dealer die veel trekkers naar Belgie verkoopt, en die is er maar druk mee: Na verkoop word de trekker op 40 km ingeregeld, is de trekker gekeurd en van kenteken voorzien in Belgie komt hij weer terug bij de dealer, deze keer om hem weer op 50 km te zetten omdat de klant dat graag wil hebben.
deufi
@wotan2 Dus het enige waardeverschil zou de kosten van de keuring inhouden?
bio boer
@deufi hoe sneller hoe beter terug zetten is in de regel simpeler dan sneller op lattere leeftijd
weurding
@deufi onze loopt ook 50 maar land achter huis, paar keer dat we op straat rijden zal de waarde niet drukken. Overigens kun je aan staat van de banden wel aflezen of men veel op de weg gereden heeft
deufi
@weurding Nee, het gaat mij geheel niet om de staat van de trekker, maar puur alleen om de registratie.

Toen wij onze laatste trekker kochten, waren ze al over dat kenteken bezig. De betreffende dealer verwachte op dat moment dat een 40KM registratie beter verhandelbaar zou zijn dan een 50KM registratie.

De onderbouwing was tweeledig: 40KM was makkelijker te exporteren, en op dat moment zou 50KM altijd onder de apk vallen. Toekomstige kosten voor apk keuring zouden verdisconteerd naar heden, in combinatie met een wat lagere bereidheid om voor APK te betalen in NL, voor een lagere waarde zorgen voor een 50KM registratie t.o.v. 40 KM registratie voor exact dezelfde trekker/staat/conditie.

Ik ben vooral benieuwd hoe daar nu naar wordt gekeken, nu er geen APK plicht is bij 50KM agrarisch gebruik (dus waarde verschil 50KM registratie t.o.v. 40 KM registratie voor exact dezelfde trekker/staat/conditie).
pietjepuk
@deufi trekker is voor een paar centen terug te zetten naar 40 km. even laten keuren bij de rwd en klaar.
+2
weurding
@deufi het minst waar ik me zorgen om maak om hem weer kwijt te raken, vake buj te bange
+3
matt
@weurding onze loopt ook 50
Onze is bijna 50 πŸ˜€))
T930
@deufi weet iemand hier toevallig of het ook zo makkelijk is om naar 40 kmh terug te zetten met een fendt 822 of elke andere turboshift fendt rond die tijd ? misschien fendt @Fendt926Driver ?
+1
Koiter
Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat met de unimogs welke nog altijd rondrijden. Deze zijn ook al 50 jaar gepasseerd, betekent dat dan apk vrij en volgens constructiesnelheid zonder problemen mogen rijden?
+1
akkermopet
@Koiter Gewoon afwachten....
+2
pietjepuk
@Koiter Al heeft je trekker een constructie snelheid van 60 je mag straks met nummerplaat niet harder dan 40. APK is voorlopig alleen voor niet landbouwgebruik. Dus hobbymatig zou apk betekenen. Misschien is het verstandig om constructiesnelheid gewoon 40 op te geven. Je mag toch niet harder.
bas101
Krijg net t laatste nieuws binnen dat elke registratie WAM plichtig is en alles automatisch gecontroleerd gaat worden , minder leuk nieuws dus voor verzamelaars zoals ik die 10 tallen oldtimers in bezit hebt die je elk jaar moet gaan schorsen a € 24 per kenteken , enkel bedoeld om Ambtenaren in leven te houden , NL t enigste land ter wereld waar je moet betalen om niet te rijden .
dennisbouter
@bas101 als je niet rijd hoef je ook geen kenteken πŸ€·β€β™‚οΈ
+1
boegie
@dennisbouter alleen als je na x jaar wel weer rijdem wil en er een kenteken op wil hebben moet je hem laten keuren.... Denk niet dat je daar op zit te wachten
T930
@boegie dan moet je hem op handelaars kenteken zetten
mfrijder
@T930 hoe ga je daar aan komen?
T930
@mfrijder als jij bent ingeschreven bij de kvk als handlaar kun je dat zo bij de rdw aanvragen kwam ik vandaag tegen, als boer gaat dat niet lukken nee
Steyr.frl
@T930 kan je idd aanvragen,echter zul je meerdere erkenningen moeten hebben,waar ook weer de nodige inschrijf en abonnements kosten zitten.
Er komt heel wat bij kijken qua aan en verkoop,het werkt net als bij autobedrijven,je krijgt ook te maken met bedrijfsvoorraad,overschrijven,handelskenteken van tractoren en getrokken machines enz enz.
Het is veel meer dan even kenteken aanvragen en er op schroeven
T930
@Steyr.frl ah kijk jij hebt er ervaring mee ik kwam het toevallig even tegen vandaar
Steyr.frl
@T930 ik had het echter wel iets eenvoudiger verwacht.
T930
@Steyr.frl het rdw formulier wat je kunt invullen zag er eigenlijk helemaal niet zo moeilijk uit je moest je kvk invullen en je moet een voorraad hebben meer heb ik niet gezien. maar klopt het is moeilijker geworden nu
+1
Aris v Deelen
@boegie inderdaard gewoon alles registeren anders is het later ook niet meer te verkopen
mfrijder
Vandaar dat ik het dus ook vroeg 😉
jereon
Hebben meer mensen problemen met het aanvragen via eherkening via een maatschap.
Krijg de volgende foutmelding: "Rechtsvorm is niet toegestaan. Stel te naam op persoon (tenaamstellen niet toegestaan op deze rechtsvorm)"

Moet hem dus persoonlijk op naam zetten, kan niet via de maatschap

groeten Jeroen
+1
labella
@jereon rustiggg het is pas 2 januari....
Koiter
@jereon Kreeg ik net ook al naar voren inderdaad, ik denk dat dergelijke registratie is voor dealers etc, dat hangt aan het vestigingsnummer. Straks een poging doen via de persoonlijke weg
vaak
@jereon Had ik zojuist ook dus toen maar gedaan dat ik particulier was dus via DigiD en toen ging het meteen
jereon
@vaak bedankt maar dan heb je hem dus persoonlijk op naam en niet op de maatschap.
Maakt voor mij niet zo veel uit, maar leek mij makkelijker op naam van de maatschap (hoef je hem nooit meer over te schrijven).
robotboer
@jereon zou wel moeten kunnen, want bedrijfswagen(grijs) kan ook op bedrijf
jereon
@robotboer bedankt, maar het lukte wel via persnoolijke aamelding via DigiD.
Nu dus persoonlijk op naam, maakt niet zo veel uit.
weurding
@robotboer jawel, maar toch staat het kenteken persoonsgebonden via je rijbewijs, een maatschap heeft geen rijbewijsπŸ˜‰
dennisbouter
@weurding kenteken via je rijbewijs?
weurding
@dennisbouter kenteken op naam zetten bedoel ik, gaat op rijbewijs, dus neem aan dat aanvraag ook via een persoon moet, zou raar zijn als dat anders ging als bij auto motor brommer of vrachtwagen
Pieter Buren
@jereon bij een eenmanszaak ook de melding: "Rechtsvorm is niet toegestaan. Stel te naam op persoon (tenaamstellen niet toegestaan op deze rechtsvorm)"
Lijkt mij ook sterk dat alles particulier moet.

(klik om te vergroten)

Hier staat dat het wel kan op het bedrijf.
+1
Pieter Buren
Bij een eenmanszaak moet het dus wel particulier als ik dit zo lees...

(klik om te vergroten)

+1
Pieter Buren
Maatschap kan ook niet staat hier:

(klik om te vergroten)

jereon
@Pieter Buren Duidelijk Pieter,
Ik heb 2 trekkers en 1 mini shovel nu gewoon op mijn naam gezet.
Ik twijfel nog ok ik de getroken voerwagen ga opgeven.

Groeten Jeroen
pietjepuk
@jereon valt mini shovel niet onder vrijstelling? was iets met smalle voertuigen.
roscho
Quote Reactie van @pietjepuk:
valt mini shovel niet onder vrijstelling?

Op onderstaande link vind je een keuzehulp. Als je alle vragen beantwoordt, krijg je antwoord of je wel of niet een registratie/kenteken nodig hebt.
lis.rdw.nl/
weurding
@pietjepuk ja en nee, zonder trekhaak smaller dan 1,30 wel
+1
pietjepuk
Quote Reactie van @weurding:
zonder trekhaak

trekhaak heeft hij wel maar in de vragen van rdw wordt gevraagd een aanhangwagen wordt getrokken en dat is nee.
weurding
@pietjepuk hier staat weer wel

(klik om te vergroten)

weurding
@weurding kortom, je wordt er simpel bij...
+1
NH-Ford
@weurding een mini-shovel is een mobiele machine met verwisselbare uitrustingsstukken. Moet dus wel geregistreerd worden, tot 25 km/h pas een plaat vanaf 2025 verplicht.
weurding
@NH-Ford gaan we niet doen dus, en bang om hem niet kwijt te raken zonder registratie ben ik ook nietπŸ˜…
+1
NH-Ford
@weurding jouw keuze, mag je straks niet de weg op.
Tevens is het niet ondankbaar dat inruilwaarde daardoor minder wordt.
weurding
@NH-Ford hoef de weg niet op en shoveltjes is evt. een prima afzetkanaal voor naar landenwaar ze die plicht niet hebben
pietjepuk
@weurding minishovel gaan we niet melden komt zelden op de weg en mochten we aangehouden worden zijn we smaller dan 1,30. Zonder bak dan 😎. trekkers en ook de voertrekker die eigenlijk niet op straat komt maar melden. Ook alles wat er achter hangt ga ik melden op 40 km. moet nog wel effe een paar 40 km stickers plakken op de huidige 25. 😁
jereon
@pietjepuk Waarom zou je hem niet aanvragen, de kosten?
Wij rijden af en toe er mee op de weg, om naar de kuil te rijden.
+1
pietjepuk
@jereon Je bent toch de pineut als ze je aanhouden. zit geen wegverlichting op.
NH-Ford
@pietjepuk Daar veranderd niets mee met nu en in verleden, moest hij op de weg ook al voldoen aan wetgeving Regeling Voertuigen, dus verlichting etc.
weurding
@NH-Ford ja daagt, trekkers en aanhangers ook, maar als je ziet wat er rond rijdt, overigens weet ik zeker dat de meeste minishovels geen verlichting hebben.
NH-Ford
@weurding Het zal mij niets verbazen dat met de kentekens aanwezig straks daar juist actief op gecontroleerd gaat worden... wat in verleden vaak door vingers werd gezien.
weurding
@NH-Ford denk ik ook, makkelijkste manier om staatskas te spekken is boetes uitdelen, maar gezien de kentekenplicht zal men toch oppassen met welke trekker men aan het verkeer deelneemt
jereon
@pietjepuk Op onze Eurotrac W11 zit keurig verlichting op.
+1
jereon
@pietjepuk Ik heb inderdaad de keuzehulp gedaan zoals @roscho zegt, en kwam tot de conclusie dat ik hem moest aanvragen.
weurding
@jereon meeste landbouwquads zullen er ook niet aan ontkomen, kan ik me nog in vinden ,maar niet veel minishovels die met hoogstens16km h veel op de weg komen
verwijderd
jereon
@Sjon Duidelijk
Bedankt allemaal voor de snelle reacties
Nevergiveup
Als ik nog twee oldtimers heb staan , maar ik heb nu geen tijd om die op te knappen , en laten we bij gezondheid zeggen dat het 2026 word voor ze rij klaar zijn. Moeten die dan gekeurd worden ?
Koiter
@Nevergiveup ja, of je geeft ze nu al op, dan hoeft het niet. Gegevens zijn bekend van de trekkers
+1
Nevergiveup
@Koiter ok , dat is dan het beste om zo te doen. Je hoeft ze dan toch niet te schorsen of zo , omdat ze nog niet rijden , en niet in de verzekering staan ?
InsaneNL
@Nevergiveup moeten wel verzekerd of geschorst worden omdat ze dan een kenteken hebben
Henk 1120
@InsaneNL Schorsen ga ik niet van uit, zolang je geen belasting betaald...
+1
Nevergiveup
@Henk 1120 inderdaad , dat heeft met wegen belasting te maken.
+1
NH-Ford
@Nevergiveup Je moet het voertuig wanneer je hem geregistreerd hebt maar niet verzekerd wel degelijk schorsen.
Wanneer je hem geregistreerd hebt krijg je een kentekennummer terug, deze moet (!) je doorgeven aan je verzekeraar. Deze koppelt het met de meldcode aan de verzekering, zodat het voertuig als verzekerd staat.
Doe je dat niet, krijg je een automatische boete dat het voertuig met die kenteken niet is verzekerd.
Dus wil je hem niet verzekeren/gebruiken = schorsen.
+1
InsaneNL
@Henk 1120 schorsing heeft ook met verzekering te maken. Als het kenteken niet geschorst is ben je verplicht de boel te verzekeren. Als het kenteken geschorst is mag je de verzekering stop zetten. schorsing moet jaarlijks vernieuwd worden. Zo zit het in elk geval met alle andere voertuigen dus lijkt mij dat dit ook voor het trekkerkenteken geld zolang daar geen ander bericht over komt
+1
Henk 1120
@InsaneNL Je hebt gelijk. Heb het even opgezocht. Wel weer een extra kostenpost, voor de mensen die een oldtimer willen opknappen... rdw.nl/particulier/voertuigen/…
Nevergiveup
@Henk 1120 Dat is dan weer niet fraai dan.

Ik nog wel wachten tot 2025 dan met melden zover ik begrijp
NH-Ford
@Nevergiveup vanaf 2022 kun je niet meer online registreren zoals nu.
In 2025 zul je dus naar RDW moeten voor een echte keuring wil je hem dan nog op kenteken zetten.
weurding
@NH-Ford benieuwd hoe dat gaat als je ze uit bv Duitsland haalt met geldig kenteken, alle die wij hebben is een volledig Duits kenteken bij en kunnen ook zo weer terug
+1
NH-Ford
@weurding Heb dat toen ook eens nagevraagd tijdens een overleg met RDW, als ze in Duitsland op kenteken staan, de papieren zitten erbij, dan moeten zij ze toelaten tot de nederlandse weg.
Aan hand van het duits kenteken krijg je dan een nederlands kenteken. Dit moet dan wel bij een keuringstation, zoals ook de auto's etc. Daar beoordeeld de RDW dan of de bijhorende duitse papieren overeenkomen met de machine, en of de machine aan die papieren voldoet.
sassinga
Je kunt wel als bedrijf registreren. Moet met E-herkenning. Heb het zelf al gedaan.
Pieter Buren
@sassinga Hoe dan? Als heit inlogt met E-herkenning en dan het verstigingsnummer enzo invult, krijgt hij deze melding:
"Rechtsvorm is niet toegestaan. Stel te naam op persoon (tenaamstellen niet toegestaan op deze rechtsvorm)"
sassinga
@Pieter Buren RDW moet worden toegevoegd via de beheers module. Vinkje zetten bij de E-herkenning die jullie hebben. Gewoon de site volgen.
Koiter
@sassinga bedrijf op maatschap basis?
sassinga
@Koiter Bedrijf is een Firma.
Pieter Buren
@sassinga Maar u heeft nu een voertuig via E-herkenning geregistreerd op het bedrijf? Want wij hebben niveau 3 en alle dienstverleners toegevoegd in de beheermodule, kunnen ook inloggen met E-herkenning op rdw, maar komen dan niet verder.
sassinga
@Pieter Buren Je moet niet inloggen op RDW zelf. Ga naar de site van RDW en log in via het plaatje registreer je landbouwvoertuig. Dan via Voertuig meteen registreren. Als je daarop drukt komt de knop met inloggen met E-herkenning. Dan moet het lukken. Laat maar even weten.
jehan
@sassinga ja en zo had ik het ook gedaan maar het lukte niet met E herkenning
sassinga
@jehan Als je RDW hebt toegevoegd in de beheers module moet je een bevestiging mail hebben gekregen. Heb je dat gecontroleerd?
jehan
@sassinga oeps daar zeg je zowat
jehan
@sassinga ben er mee bezig geweest je moet wel e herkenning 3 hebben anders lukt het niet..als je ze op bedrijf naam wilt hebben moet het via e herkenning..ga je voor partikulier of op persoonsnaam dan kan het met digid..zo is mij net verteld door de rdw
labella
@jehan ik heb net even geprobeerd in te loggen, volgens mij moet het met 2+ ook lukken.
jehan
@labella hmm laat je me het horen als je het gelukt is
+1
weurding
@labella Zlogin gaf aan dat deze rechtsvorm (stille maatschap) niet geaccepteerd wordt, dus een nieuwe DigiD aangevraagd om hem op persoon te zetten
labella
@weurding zo ver was ik nog niet dan denk ik, ik liep vast bij de invoer van mijn vestigingsnummer. eerst maar even zoeken naar mijn kvk uittreksel.
sassinga
@jehan Wij hebben Z-log in. E-herkenning 2+ en dat lukt ook
+1
jehan
@sassinga oke
+1
pink
@sassinga ik heb in het verleden een kenteken van een Caddy bij het postkantoor op naam van de maatschap proberen te laten zetten, maar dat kon niet zei men daar het moest op naam van een persoon of andere bedrijfsvorm
+1
jereon
@jehan Het gaat om wat voor rechtsvorm je hebt.
Wij hebben ook e herkenning 3, maar kreeg wel de foutmelding.
NH-Ford
@sassinga Had jij ook al betrouwbaarheidsniveau 3 met E-herkenning?
sassinga
@NH-Ford Nee 2+
+1
jereon
@sassinga 2+ is prima

(klik om te vergroten)

jereon
@sassinga Ik heb nog even bij beheersmodule gekeken bij ons.
RDW is aangevinkt, en wij hebben betrouwbaarheids niveau 3.

Net nog een keertje ingelogt via het scherm zoals jij aangaf, maar krijg de zelfde opmerking.
Zie screenprint.

Het verschil is dat wij een maatschap hebben en jullie een firma.
Dus hier zal het verschil in zitten.

Gewoon persoonlijk aangevraagd via DigiD

(klik om te vergroten)

sassinga
@jereon Dan weet ik het zo ook niet. Lijkt mij het beste om dan even telefonisch contact op te nemen met RDW.
+1
jereon
@sassinga Ze staan al persoonlijk op naam.
Ook geen probleem.

(klik om te vergroten)

+2
Pieter Buren
@jereon ditzelde krijgen wij ook, maar dan met een eenmanszaak.
@sassinga Een 'fima' zal dan wel vallen onder VOF. Deze staat, net als BV, niet in dat rijtje van m'n eerdere reactie op jereon, dus misschien dat het daarom bij u wel lukt via E-herkenning.
+1
bas101
Bezocht net de site van t RDW en zag dat registreren alleen mogelijk is als je een DidiD hebt , deze heb ik in t verre verleden al 2 x proberen aan te vragen maar dat mislukte jammerlijk , men stuurt 6 weken later de bevestiging en verwacht dan nog dat je die verplichte ingewikkelde wachtwoord nog uit je hoofd weet ; t feest om 40 tractoren te gaan registreren is begonnen.
dennisbouter
@bas101 dat verwacht helemaal niemand maar men verwacht wel dat als jij van jezelf weet dat je het niet onthouden kan, dat je dan wel zo slim bent het op te schrijven πŸ€”
bas101
@dennisbouter ik had t in mijn hoofd onthouden omdat ik verwachte dat ik binnen een paar minuten een sms zou krijgen of binnen 2 dagen met de post.
weurding
@bas101 Zlogin kan ook
bas101
@weurding hoe dan ? ik zie alleen dat t bij de handelaars button dat t zonder DigiD kan.
weurding
@bas101 zal morgen eens kijken, kon wel met Z login heb ik gelezen
weurding
@bas101 rdw.nl/registreren/

Onderaan staat e herkenning, klopt dat je voor particulieren wel DigiD hebben moet, voor ons als bedrijf niet
+1
NH-Ford
@bas101 Als je er 40 moet zou ik sowieso wachten tot in april, dan hebben ze schijnbaar tool klaar om met één keer inloggen en betalen 25 stuks kunt registeren.
Kosk123
@NH-Ford Precies, voor wie meer dan 25 te registreren machines heeft komt er een oplossing. Inloggen met eHerkenning is in sommige gevallen mogelijk, dat hangt van de rechtsvorm af.
bas101
@bas101lees ik dat goed dat met registreren enkel merk type bouwjaar en VIN nummer gevraagd wordt ? Had rekening gehouden met meer gegevens als wielbasis aantal zitplaatsen plaats VIN etc. Ga dan wachten met registreren tot de zomer
+2
Koiter
@bas101 klopt inderdaad. Je vult eerst mailgegevens plus tel nummer in. Dan 2x vin nummer plus mogelijk gv kenteken die erop zit. Daarna het soort voertuig, merk en type. En dan is het 18 euro betalen direct. Heb hier de eerste 11 ook al geregistreerd. Als je er een middag voor zit kom je een heel eind. Hier de keus gemaakt toch optijd te registreren, dat niet de kans is dat iemand anders perongeluk jouw vin nummer heeft ingetikt bij de registratie
pietjepuk
@Koiter waar vindt je die vin nummers? volgens mij zit hier in geen 1 hark opraapwagen of giertank een nummer ingeslagen.
Koiter
@pietjepuk bij het type plaatje vaak, daar staat het vaak op, en nummer vaak ingeslagen erbij in het frame
pietjepuk
@Koiter heb al een keer gekeken alleen bij een oude vrachtwagen aanhanger kan ik wat vinden.
Kosk123
@pietjepuk bij oude machines kan het lastig zijn om dit te vinden. Officieel moet je als het vin niet aanwezig is naar de RDW om een nieuwe in te slaan.
Misschien dat de dealer of iemand anders hier weet waar de typeplaatjes of ingeslagen nummers zich bevinden?
Sjon
@Kosk123 Je kan bij zo'n oude machine er toch gewoon zelf een nummer in slaan.
Kosk123
@Sjon het mag officieel niet, maar het zal bijna niet te controleren zijn.
J asper
@Sjon En hoe voorkom je dan dat ze de zelfde nummers erin slaan?πŸ™ˆ
+3
pietjepuk
@J asper eerst aanvragen en dan nummer inslaan. 😎
bas101
@Koiter zit alleen met dat DigiD te kijken
+4
Sjon
Vandaag als eerste een oud kipwagentje van 3,5 ton geregistreerd, ik heb bij max snelheid maar 50 km/u ingevuld.
Koiter
@Sjon πŸ˜‚ook nog ongeremd zeker
+2
Sjon
@Koiter Mijn kleinste trekker weegt meer πŸ˜€
dennisbouter
@Sjon dat heb je dan goed gedaan alles sneller als 40 km moet je laten keurenπŸ™ˆ
+4
Koiter
@dennisbouter hier de unimog op 70 gezet en de deutz op 50. De overige 6 trekkers op 40. Keuring zien we dan wel weer.. spul moet goed zijn als het op de weg komt, als het al niet door de keuring komt doe je iets niet goed vind ik
+2
Pieter Buren
@dennisbouter is dat wel zo? Dacht dat alleen trekkers boven de 40km/h (+ hoofdzakelijk voor niet landbouw gebruik) apk keuring krijgen.

Als dat zo is, is het geen gek idee om alle aanhagers op 50 of 60km/h te zetten. Kun je ook vol gas met snellere trekkers zonder dat de constructiesnelheid van de aanhanger wordt overschreven. Als er dan over een paar jaar wel apk op aanhangers komt ben je wel de sjaak uiteraard.
J asper
@Pieter Buren Kun je ze nog laten terugzetten lijkt mij?
NH-Ford
@Pieter Buren Sowieso mag je, als je kenteken hebt nooit ergens harder dan 40 met een landbouwvoertuig. Wat nu officieel 25 is/was.
En klopt, als een trekker harder kan dan 40, hebben bedrijven die de trekker voor landbouwdoeleinden gebruiken vrijstelling van apk plicht.
roscho
Quote Reactie van @Pieter Buren:
Kun je ook vol gas met snellere trekkers zonder dat de constructiesnelheid van de aanhanger wordt overschreven.

Je mag hoe dan ook (voorlopig nog) met geen enkele trekker sneller dan 40 rijden, zelfs als de constructiesnelheid hoger ligt. Ook @Koiter met zijn Unimog niet. Maar als die constructiesnelheid hoger dan 40 ligt, is APK wel verplicht. Dan ben je waarschijnlijk al wel voorbereid, mocht er in de toekomst een hogere snelheid worden toegestaan (al dan niet met speciaal rijbewijs).
Pieter Buren
@roscho maar stel je rijdt toch 50 met een trekker met constructiesnelheid van 50, maar met een kipper die een constructiesnelheid van 40 heeft. Krijg je dan een dubbele boete? Voor snelheidsoverschrijding en overschrijding van constructiesnelheid van kipper?
Met een trekker boven de constructiesnelheid rijden geeft sowieso een boel gedonder (zit je in hetzelfde bootje als een opgevoerde brommer met wok status enzo), maar een kipper kunnen ze niet op de rollerbank zetten.
NH-Ford
@Pieter Buren Toch is het zo, die dingen die je noemt... Economisch dilect is ook al eens genoemd, iets gebruiken voor meer dan waarvoor bedoeld is of toegestaan is. (Weet zo even niet meer wat voor omschrijving de beste man eraan hing) De WOK zal inderdaad alleen voor het motorisch voertuig zijn gok ik.
Pieter Buren
@NH-Ford in principe kun je al een wokmelding krijgen als het voertuig niet meer aan de wettelijke eisen voldoet. Bijvoorbeeld als de kipper versleten banden heeft of geen licht.
Maar als die kipper die 40 mag 50 rijdt en het is dan een economisch delict, kan iedereen het beste doen wat @Sjon ook gedaan heeft. En terugkeuren naar 40 als er wel apk op komt. Of valt een kipper bij meer dan 40 km/h constructiesnelheid al in dezelfde categorie als vrachtwagen aanhangers?
+1
NH-Ford
@Pieter Buren Tja... een getrokken landbouwaanhangwagen mag nou eenmaal niet harder dan 40.. Wil je harder dan zal je waarschijnlijk door hun richting de vrachtwagen gewezen worden zoals je al zegt....
Persoonlijk zeg ik hou mooi alles 40, heeft alles wat minder te lijden, scheelt nog een slok op de borrel aan diesel en die tijdwinst is ma minimaal...
Pieter Buren
@NH-Ford Constructiesnelheid is wat anders dan maximumsnelheid. Als bij een te hoge constructiesnelheid zaken als economisch delict om de hoek komen kijken, is het niet gek om de constructiesnelheid hoger te zetten, mocht er ooit iemand harder mee gaan rijden dan 40.
Wijzelf kunnen met onze trekkers ook niet harder dan 40, maar als de aanhangers op 50 staan, betekent dat dan dat je nooit boven de constructiesnelheid kunt komen.
NH-Ford
@Pieter Buren Klopt, zeker waar.
Maar het is niet ondenkbaar dat eisen binnen enkele jaren aan gescherpt gaan worden.. dan zou je met een snelheid vastgelegd 50 eerder aan dingen apk/tachograaf moeten voldoen dan 40, zou je dan weer terug moeten keuren.
Blijft gis en gokwerk.
Maar dat er binnen afzienbare tijd meer regels komen sta ik niet raar van te kijken. Als ze zien hoeveel trekkers er straks kenteken hebben en maar een schijntje daarvan apk plichtig zijn...
Pieter Buren
@NH-Ford
Quote:
Blijft gis en gokwerk.
Dat is een ding dat zeker is. Ik denk dat wij alles ook op 40 zetten. Maar voor boeren met snellere trekkers zou ik toch nog verder uitzoeken welke overtredingen een rol kunnen gaan spelen.
NH-Ford
@Pieter Buren Zeker.
Vullen ze 40 in, terwijl hij gewoon 50 kan, ook al zijn je half gas blijven rijden, hij kan het wel, dan pleeg je valsheid in geschriften. Die bedragen liegen er niet om.
Door dealer de parameters van software aan te laten passen dat hij max. 40 kan is dan wel aan te raden.
roscho
@NH-Ford Het is toch niet zo moeilijk: door de fabrikant wordt een bepaalde snelheid opgegeven voor dat type/versie. Dat is gewoon de constructiesnelheid. Anders zou je die weer op je kenteken moeten wijzigen als je een andere bandenmaat monteert. Gewoon in de folder, in de technische gegevens of op de rekening kijken van de aanschaf. Daarmee kun je later altijd je gelijk aantonen. Als je trekker (veel) sneller loopt, ben je sowieso in overtreding, maar oom agent zal vast niet moeilijk doen als op het kenteken 40 staat en je rijdt 42. Maar wel als je met 40 door een 30 km-zone dendert.
NH-Ford
@roscho klopt, voor nieuwe machines is dat niet zo moeilijk, bestaande zonder enig papier of dergelijke blijft verantwoordelijkheid voor eigenaar wat ie invult.
Registeerer je 40, mag hij 44 kunnen, 10%marge.
dennisbouter
@Pieter Buren die was ik even vergeten, maar als je aangehouden wordt moet jij nog aan tonen dat het voor landbouw gebruik is
weurding
@dennisbouter zal met een lege kipper sowieso niet meevallen😏
NH-Ford
@dennisbouter Zoals dat nu is bepaald degene die je staande houdt dat.
Schijnt dat daar nog wel iets bij komt, wellicht aan hand van hoe het bedrijf is geregistreerd bij KvK, zijn ze nog niet over uit.
aan
Ik denk dat je het beste kunt wachten tot dit najaar , dan is alles duidelijk . Weet dat je ook een verzekeringsplicht hebt voor je geregistreerde oldtimer.
+2
bio boer
@aan alles wat op de weg komt heeft wa plicht
T930
Mag je nu eigenlijk nog rijden zonder kenteken of krijg ik vanaf nu een boete als ik zonder rij ?
+1
bio boer
@T930 nee tot 2025 mag je nog zonder rijden krijgt heel jaar de tijd om melding tedoen als je 40 km/h wil rijden krijg je dit jaar kenteken
+1
NH-Ford
@bio boer tot 2025 hoef je geen plaat te monteren als je het voertuig hebt geregistreerd tot max 25 km/, maar je hebt vanaf 2022 wel de registratieplicht, alle zelfrijdende voertuigen moeten(!) dan geregistreerd zijn als ze de weg op gaan.
weurding
@NH-Ford als ik via link RDW shovel invoer smaller dan 1,30 km hoger dan 6 kmh met lift aan voorzijde hoef ik niet registreren
NH-Ford
@weurding en toch schalen zij hem onder Mobiele machine.
Hun redenatie; hij heeft een lift waar verschillende uitrustingsstukken aan kunnen. Vrijstelling is voor heftrucks waar puur alleen lepels aanzitten verder niet.
Ik heb het ook niet verzonnen...
+1
pietjepuk
@NH-Ford nee vul maar in lis.rdw.nl/

Is het voertuig breder dan 130cm dan gaat jouw verhaal wel op. dan krijg je ook de vraag over verwisselbare uitrustingsstukken
+1
NH-Ford
@pietjepuk snap je wel.. maar in een gesprek met de RDW tijdens het persoonlijk bezoek voor erkenning is mij dit verteld...
Dus ja... is maar wat je zelf besluit
weurding
@NH-Ford ja, dat las ik ook, maar doe de proef maar, dan hoeft het niet
+1
NH-Ford
@weurding ja weet ik, heb hem zelf laatst ook al via meerdere uitvoeringen ingevuld...
Kortom, bestaat nog veel onduidelijkheden..
+2
NH-Ford
@weurding aan andere kant denk ik dan weer.. wil je nu voor 18+12 euro risico lopen dat fout zal gaan in toekomst..? In ieder geval wanneer je shovel met verlichting etc nu verder al voldoet.
weurding
@NH-Ford dat doet ie niet, heb al vaker aangegeven dat er heel veel minishovel en heftrucks etc zijn waar elke vorm van verlichting ontbreekt
NH-Ford
@weurding ik bedoel het gewoon algemeen, voor degene die dit ook leest.
Minishovels die bij ons verkocht worden zijn bijna allemaal uitgevoerd met verlichting.
+1
weurding
@NH-Ford ook richtingaanwijzers of alleen werklampen? Weidemann hier is van 2015, heeft het niet, vorige ook niet
NH-Ford
@weurding Stadslichten voor en achter, remlichten, richtingaanwijzers, koplampen, werkkampen. Is een optiepakket die werkverlichting, wordt eigenlijk altijd gekozen.
Hkramer
Weet iemand trouwens hoe het zit met aanhangers?,,
Moet ik mijn dieplader of balenwagen straks ook verzekerd hebben als ik hem aanmeld of kan ik hem gewoon aanmelden voor een los kenteken en dan vervolgens zonder dat ik hem verzekerd heb achter de verzekerde tractor hangen?

neem aan dat de dieplader dan automatisch verzekerd is zodra hij achter de verzekerde tractor hangt? net als met auto's en aanhangers.
jehan
@Hkramer bel je eigen verzekering
dennisbouter
Quote Reactie van @Hkramer:
@

Dat is heel simpel, de polis van je verzekering + de voorwaarde van die verzekering, daar staat in wat verzekerd is
verwijderd
Hkramer
@jehan ja zal ik morgen ook doen, mischien zit iemand met dezelfde vraag,, dan laat ik het hier wel weten zodra ik meer weet
weurding
@Hkramer Caravan / aanhanger heeft boven 750kg ook eigen kenteken is gewoon meeverzekerd
Hkramer
@weurding ja zag het net staan heb het opgezocht is dus net als met de auto.
+1
MASSEY-MOOI
Ik weet wel dat je beter tevens kan registreren s te weinig dan zit je wel safe, een regristratie kost immers maar 18 euro en daar kun je geen risico voor lopen
de-wit
Een vraag die in me opkwam: is kentekenverlichting eigenlijk verplicht? Bij auto is het wel zo, maar ik kan me voorstellen dat er bij de meeste trekkers geen voorziening voor is.
weurding
@de-wit hebben trekkers al jaren, nl was de enigste nog in eu waar het kenteken niet verplicht was, deutzjes bij ons van 1966 hebben het al
+3
Piet1960
@de-wit Bij nieuwe trekkers verplicht, bij al bestaande trekkers niet.
+1
NH-Ford
@Piet1960 voor machines net zo, nieuw verplicht, bestaand niet.
Landbouw truck
En als ik nu 25km/h opgeeft en hij loopt er 40km/h wat doen ze daarmee qua eventueele boete’s of is het dan puur verzekeringstechnisch?
Kosk123
@Landbouw truck
Op overtreding van de maximumconstructiesnelheid staan, in mijn ogen terecht, hoge boetes.
+1
NH-Ford
@Landbouw truck Als je dan gepakt wordt krijg je bekeuring voor te hard rijden en een wok status. Wachten op keuring, moet bij naar de RDW toe voor keuring omdat papieren niet kloppen met werkelijkheid.
Tevens is ook al eens genoemd dat je dan nog boete kunt krijgen voor valsheid in geschriften, of iets van economisch dilect.
J asper
@NH-Ford 30 km bak die 37/38 loopt dan? Gewoon opgeven als 35?
weurding
@J asper constructie snelheid opgeven, heeft trekker fabriek verlaten op 30km h bij standaardmaat banden dan gewoon 30km , bij Duitse brief doet men dat ook, die gaan nog stap verder door maximale bandenmaat te noteren op kenteken, wil je groter moet je ze "eintragen" dwz vermelding van goedkeuring op betreffend kenteken
PIONIER
Wilde vandaag een t nieuwe trekker ( 2e handsje hoor) verzekeren maar de maatschappij wilde eerst kijken of ze hem willen hebben zonder kenteken. Anders moet de vorige eigenaar er een kenteken bij vragen. Zul je zeker ook nog naar het postkantoor moeten om hem over te laten schrijven en een vrijwaring te krijgen?
NH-Ford
@PIONIER Hij is voor jouw nieuw? Bedoel, jij hebt hem net aangeschaft?
PIONIER
@NH-Ford Ja klopt.
weurding
@PIONIER volgens mij is niet de datum van koop maar datum van productie leidend bij ee gebruikte trekker
+1
NH-Ford
@weurding het kan zijn dat hij hem dit jaar heeft gekocht 2dehands, dat de verzekering daarover moeilijk doet.
Dit zou kunnen, je mag vanaf dit jaar geen machines meer verhandelen zonder kenteken, die de openbare weg opgaan.
(hebben ze zo wat vaag omschreven.. wie zegt dat de koper wel of niet openbare weg mee opgaat..)
PIONIER
@NH-Ford Aha daarom willen ze het eerst uitzoeken. Ik wist niet dat je ze zonder kenteken niet meer verhandelen mocht.
weurding
@NH-Ford als particulier mag je rustig dit jaar je niet geregistreerde trekker verkopen, zal ook wel gebeuren ook, voor handelaren gelden er wel regels
JohnDeere5085
@PIONIER Wij hebben ook al brief gehad van verzekeringsmaatschappij dat die kentekens wil van aantal machines
+2
NH-Ford
@PIONIER als je hem dan ook wil verzekeren voor de openbare weg kan je verzekering moeilijk doen ja. Wettelijk mag er geen machine meer verhandeld worden zonder kenteken.
Dan zou inderdaad de vorige eigenaar kenteken moeten aanvragen, die dan later (zoals bij auto) op postkantoor ofzo overschrijven.
Nevergiveup
@NH-Ford Neem aan dat dat pas vanaf 01-01-2022 ingaat.
Kosk123
@Nevergiveup nee dit is nu al het geval
+1
Nevergiveup
@Kosk123 Wet gaat pas 01-01-2022 in dus dat geloof ik niet , verzekering geeft er zelf een draai aan dan , maar heeft nu nog geen poot om op te staan.
Kosk123
@Nevergiveup
Quote:
Nee, handel in niet-gekentekende (land)bouwvoertuigen kan alleen indien deze voertuigen alsnog geregistreerd en gekentekend worden, tenzij deze geen gebruik maken van de openbare weg of onder de uitzonderingen vallen.

Dit staat op de Fedecom website in de Q&A
Nevergiveup
Maar goed , over een jaar moet er toch een kenteken op als je op de weg wilt rijden , dus de discussie heeft ook niet veel inhoud eigenlijk.@Kosk123
+1
NH-Ford
@Nevergiveup De wet kentekenplicht is per 1-1-2021 ingegaan, nieuwe machines mogen alleen afgeleverd worden met kenteken, bestaande machines hebben een conversiejaar om te registreren. Het niet mogen verhandelen zonder kenteken als de machine wel op openbare weg gebruikt wordt is onderdeel van kentekenplicht, die is dus in 2021 ingegaan.
Nevergiveup
@NH-Ford ok , gek dat ik toevallig op internet nog een.oudje wa wilde verzekeren , word niks over gevraagd.
+1
NH-Ford
@Nevergiveup wil niet zeggen dat elke verzekering even strikt in is.
Ik vermeld hier alleen maar wat RDW mij heeft verteld tijdens meerdere gesprekken.
deutzieee
@NH-Ford weet je toevallig hoe het zit als ij een zelfbouwkarretje een nummer ingeslagen heb, en later komt pietje met bijv een schuitemaker met hetzelfde nummer?
+1
NH-Ford
@deutzieee Dan heeft Pietje pech 😉
Worden er uiteindelijk twee machines met dezelfde VIN nummers geregistreerd, dan heeft de tweede registreerde een probleem. Ook al zou hij de enigste echte nummer hebben, hij moet bewijzen dat het zo zou zijn. Of te wel, zou een heel getouwtrek worden.
In ieder geval zorgen voor een identiek VIN nummer, die niemand anders heeft.
+1
J asper
@NH-Ford Hoe lang mag zo nummer zijn, en er mogen ook letters in neem ik aan?
+1
NH-Ford
@J asper Zit geen max aan. Elk fabrikant heeft zo zijn eigen opbouw. En ja zeker, mogen nummers en cijfers zijn.
Heb wel eens melding gekregen dat een nummer langer was dan gebruikelijk, dus vaak zijn ze geen 15 karakters blijkbaar.
J asper
@NH-Ford BedanktπŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ» idiaalπŸ‘Œ
+1
pietjepuk
@NH-Ford Heb inderdaad ook zelfbouw staan. ga er nummer inslaan. en reken er maar op dat het veel cijfers zijn.

Nu heb ik ook een vrachtwagen aanhanger staan. daar staat wel een nummer in. stel je nu eens voor dat deze wagen ergens is gestolen komt dit dan nu weer bovendrijven?
weurding
@pietjepuk zolang jij maar kunt aantonen dat je hem wettelijk gekocht hebt is dat geen probleem, heb je hem onder de tafel doorgeschoven wel😁
pietjepuk
@weurding uuu het waren pakken kuil gras geloof ik. 😞
weurding
@pietjepuk ach, wagen afgekoppeld en niet teruggebracht..πŸ™ˆπŸ˜‹
pietjepuk
@weurding Als je in de landbouwregeling zit verzin je wel eens wat om geen 21% btw de hoeven betalen.
SJB533
@pietjepuk
Bestaat dat nog steeds dan?
pietjepuk
@SJB533 nee maar in de tijd van aankoop wel.
weurding
@pietjepuk absoluut
J asper
Quote Reactie van @weurding:
wettelijk gekocht

Dan is het nog heling😜
+1
weurding
@J asper nee, alleen als je hem ver beneden waarde hebt gekocht, stel jij koopt een gestolen trekker , wat je niet weet, tegen normale waarde kunnen ze je hem moeilijk weer afhalen, klinkt vreemd, maar gaat wel zo
+1
J asper
@weurding DuidelijkπŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ» Dat wist ik niet.
SJB533
Quote Reactie van @weurding:
alleen als je hem ver beneden waarde hebt gekocht,

Juridisch gezegd:
Quote:
Als je redelijkerwijs het vermoeden zou moeten kunnen hebben, dat de prijs niet klopt, moet je er van uit gaan, dat er iets mis is.

Of zie ik dat verkeerd?
+1
weurding
@SJB533 juist
+1
NH-Ford
@SJB533 Oftewel, als iets te mooi is om waar te zijn, is het ook zo 😃
SJB533
NH-Ford
@pietjepuk Eh, kan ie drijven dan?
Geen idee 😉
+1
weurding
@Nevergiveup klopt, vooral beneden 25kmh, die hoeven pas in 2025 kentekenplaat te voeren
de-wit
Wij hebben een Inter 744 voor de mengwagen. Deze komt nooit op straat dus heeft geen kenteken nodig. Stel dat ik hem over 10 jaar weer op straat wil gebruiken. Moeten we hem dan nu alvast registreren of tegen die tijd?
InsaneNL
@de-wit als je hem nu registreer moet je hem verzekeren of schorsen, schorsen is iets van €24 per jaar. Als je hem na dit jaar als nog wilt registreren moet die eerst gekeurd worden door het RDW.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @InsaneNL:
als je hem nu registreer moet je hem verzekeren of schorsen, schorsen is iets van €24 per jaar.

@de-wit

Een landbouwtrekker waarmee je alleen op eigen terrein komt is niet gedekt op een aanwezige WA polis. Deze moet een eigen WA verzekering hebben, dus zoals ook verplicht als je er mee de openbare weg op gaat.

Persoonlijk zou ik een "voerwagentrekker" registreren en WA verzekeren. Heb hier ook trekkers die zeer zelden op de weg komen, maar beide zijn nu geregistreerd en waren reeds WA verzekerd.

Schorsen lijkt me iets voor een trekker die bewust stil staat (bv. oldtimer of meerjarig opknap project).
+1
weurding
@jammermaarhelaas heb 6 oldtimers op een collectieve verzekering bij overwater, betaal 125 euro ongeacht aantal, alleen moet ik bij registratie eenmalig 10 euro per stuk administratiekosten betalen, moeite niet waard om ze te schorsen of verzekering opzeggen
Nevergiveup
@weurding dat zijn dan echt oldtimers waar je geen AgrariΓ«s werk mee doet ? Alleen toertochten / evenementen ?
weurding
@Nevergiveup tussen 66 en 77 , jongste is nu 44, gebruik ze wel op bedrijf maar niet op straat
Nevergiveup
@weurding ok , ik heb er 3 , één van 48 jaar en twee van 27 jaar , worden beperkt agraries in gezet (100 uur / jaar) , maar dan kan ik dus niet verzekeren zoals jij dat hebt gedaan denk.
weurding
@Nevergiveup nee klopt, maar er zijn wel goedkope wa verzekeringen voor een oudere trekker, al moet ik zeggen 27 jaar 1993 vindt ik daar niet echt bijhoren
Nevergiveup
@weurding weet je zo waar ? Betaal nu 319,- per jaar voor de 3 bij UnivΓ© , alleen kaal WA

Die van 27 zijn bij gezondheid ook zo 30+ πŸ™ˆ
weurding
@Nevergiveup dat is toch al goedkoop? Dik 100 euro per stuk, anders googlen op goedkope oldtimerverzekering
Nevergiveup
@weurding klopt , haha , ok , kan er maar met één tegelijk rijden en zag jou oldtimer verzekering en dacht misschien kan het nog minder πŸ™ˆπŸ™‰
NH-Ford
@jammermaarhelaas Ga je het heel juridisch en wettechnisch bekijken ontkom je niet aan verzekeren.
Immers, elk motorvoertuig dat op de openbare weg komt moet verzekerd zijn (WAM plichtig).
Nu is een openbare weg een heeeel groot begrip, een erf van een boer word verzekeringstechnisch ook aangemerkt als openbare weg.
Wil je een voertrekker niet verzekeren, moet je alleen in de stal biljven...
jammermaarhelaas
@NH-Ford

Om touwtrekken met een verzekeraar te voorkomen in geval van significante schade door of met een trekker op eigen terrein heb ik dus elke trekker op de WA.
Werd er ook door de verzekeringsagent op gewezen.
NH-Ford
@jammermaarhelaas Helemaal mee eens.
Maar met die gedachte zul je dus ook elke trekker moeten registreren, en moet hij voldoen aan de gestelde eisen..
En dat doet menig (erf)machine niet...
Pieter Buren
@de-wit Zou de verzekering ook bellen of die straks nog wel trekkers zonder kenteken wil verzekeren.
de-wit
@Pieter Buren Dat lijkt me geen probleem. Kijk maar naar shovels of heftrucs die geen verlichting e.d. hebben en op het erf gebruikt worden. Lijkt me gunstiger voor een verzekeraar
+1
jereon
@Pieter Buren Waarom zou je hem dan niet registreren, als je hem toch wilt verzekeren?
hooidonk
Zou het erg zijn een te hoge constructiesnelheid op te geven?
De MF loopt nu nog geen 30, maar zou hem graag op termijn wat harder willen laten lopen.
Zou je nu al 40 op kunnen geven of zou dat problemen geven?
Volgens de site van de rdw mag je die zelf inschatten.

Als je te laag opgeeft snap ik dat dat problemen kan geven, maar geldt dat ook voor te hoog?
+3
roscho
@hooidonk De constructiesnelheid is de snelheid waarvoor de fabrikant het apparaat heeft ontworpen. Dus niet de snelheid die jij ermee rijdt. Je moet dus opgeven wat in de folder/rekening/handleiding/technisch beschrijving staat. Als je andere tandwielen in de bak stopt, heeft de fabrikant het apparaat nog geen hogere constructiesnelheid gegeven. Anders zou je met een paar andere banden de constructiesnelheid al moeten wijzigen. De regel dat je de constructiesnelheid zelf mag inschatten, slaat op tractoren waarvan geen beschrijving bekend is, in de regel oldtimers. En wie weet, zijn er anderen die dezelfde trekker al hebben geregistreerd. De RDW hoeft de gegevens maar te vergelijken om te zien dat er iets niet klopt.
Rij je sneller dan de constructiesnelheid, dan is de trekker dus opgevoerd. Als dat om een paar kilometer gaat, zal niemand er moeilijk over doen, maar als je zomaar 20 km sneller rijdt, kun je problemen verwachten, omdat de trekker daarvoor niet is goedgekeurd. Hij zou dan opnieuw gekeurd moeten worden door de RDW. Maar dan moet je waarschijnlijk ook de remmen aanpassen, die zijn ook niet op de hogere snelheid berekend.
Als je de trekker sneller laat lopen, kun je dat best gebruiken om met minder toeren,, lawaai en brandstofverbruik 30 te rijden, maar niet om (sneller dan) 40 te gaan.
Bovenstaande is mijn mening, je bent uiteraard vrij om een andere mening te hebben.
dennisbouter
@roscho dat zeg je precies goed, jou mening πŸ˜‰dat er in een folder staat dat hij 35 kan maakt niet dat 35 de constructie snelheid is, in mijn instructieboek staat duidelijk omschreven de trekker nooit over de 40 km/h laten gaan dus ik ga er toch vanuit dat dat de constructie snelheid is, in de folder houd het bij 32 wel op dacht ik
roscho
Quote Reactie van @dennisbouter:
in mijn instructieboek staat duidelijk omschreven de trekker nooit over de 40 km/h laten gaan

Maar dan haal je die snelheidslimiet toch uit de beschrijving van de trekker en niet uit het feit, dat hij nu misschien 45 loopt?
dennisbouter
@roscho wat bedoel je precies? Hij loopt overigens krap 40
roscho
@dennisbouter Je instructieboek is toch de beschrijving van de trekker? Daarin heeft de fabrikant dus beschreven dat je er niet sneller dan 40 mee mag rijden. Dan zal de constructiesnelheid dus wel 40 km/h zijn. Is ook handig, zit je aan de max. snelheid die zonder APK mogelijk is.
dennisbouter
@roscho jij stelt dat als er in een folder staat dat 32 de snelheid is, dat ook de constructie snelheid is. Dat is dus niet zo want dan had er in mijn boek wel gestaan nooit harder dan 32km/h. Dat is mijn punt
roscho
Quote Reactie van @dennisbouter:
dan had er in mijn boek wel gestaan nooit harder dan 32km/h.

Heeft jouw boek geen tabel met welke snelheden je kunt rijden in de verschillende versnellingen? Anders zou je nog op de toerenteller kunnen kijken, vaak staat aan de andere kant van de wijzer de snelheid. Als die teller tot 32 gaat, zal nooit de constructiesnelheid 40 zijn.
Overigens zal het "constructiesnelheidsprobleem" (Scrabble 400 punten) vanzelf verdwijnen, apparaten worden ouder en zullen vanzelf van de weg verdwijnen. De enkele die overblijven, zijn eigendom van liefhebbers en musea die er niet zo vaak mee op de weg komen.
dennisbouter
@roscho mijn teller is digitaal en die kan denk ik niet verder dan 40 ik heb er nog geen 40.5 op zien staan. Tuurlijk heb ik een tabel, maar mijn punt is dat een folder of een factuur bij een trekker niks zegt over de constructie snelheid, dan staat in de gebruikershandleiding die ik heel toevallig in mijn bezit heb, maar die zit er bij de wat oudere tweedehandstrekker meestal niet bij. Een folder vermeld enkel een snelheid bij een bepaalde standaard bandenmaat. De constructiesnelheid is de snelheid waarop het voertuig technische op berekend is, dat is niet automatische hetzelfde
weurding
@dennisbouter maximum laadvermogen van een aanhanger of kipper kan ook overschreden worden mits niet te gek maar als een fabrikant aangeeft wat de max is vul je dat gewoon in. Lijkt me allemaal vrij simpel
roscho
Quote Reactie van @dennisbouter:
dan staat in de gebruikershandleiding die ik heel toevallig in mijn bezit heb

Het bezitten van een gebruikershandleiding is niet zo heel toevallig. Bij elke nieuwe trekker hoort er een afgeleverd te worden en bij verkoop van die trekker hoor je hem door te geven aan de nieuwe eigenaar. Heb je hem niet, dan moet je op zoek, zowel voor de onderhoudsvoorschriften als voor de technische gegevens. Veel aanwijzingen vind je trouwens gewoon op de trekker, bijv. hoever de km-aanduiding op de teller loopt of de aanduiding die er staat bij de bediening van de aftakas (540-1000). En voor wie niet aan een handleiding kan komen, stelt het RDW dat je dan als eigenaar een schatting mag doen.
Bij jou is 40 de hoogst aangegeven snelheid, dat kan goed betekenen dat dit ook de constructiesnelheid is.
Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat deze gegevens niet op de rekening of folder te vinden zijn, maar dat zou wel zo moeten zijn als je een speciale uitvoering koopt met andere standaardgegevens.
Dan de banden. Je geeft aan dat de fabrieksopgave niet meer klopt wanneer je andere banden monteert. Mee eens. Maar je kunt niet onbeperkt grotere wielen monteren, dan krijg je ruimtegebrek onder de spatborden. Stel dat je een paar maten groter monteert, dan zul je misschien een max. 15-17% winnen op de max. snelheid. Van 30 naar 35 dus. Een relatief klein verschil, waardoor je niet plotseling in de klasse boven 40 komt. Ik denk dat je dan toch gewoon de oorspronkelijke fabrieksopgave moet opgeven. Daarbij komt nog dat je snelheidsmeter meestal een paar km's te veel aangeeft. Met die groter bandenmaat zou er dan nog maar weinig aan schelen.
(Sorry, het is weer een lang verhaal geworden. Kennelijk te veel tijd over met dat slechte weer. πŸ€”)
hooidonk
@roscho
Ja, daar ben ik het grotendeels wel mee eens en ook vanuit de overheid bekeken is dat een logische redenering.
Maar er zijn best veel 30km trekkers (verantwoord) omgebouwd naar 40, hoe gaat iedereen daar mee om?
En hoe zit het als een type met 30 en 40 bak geleverd is geweest? Wordt het chassisnummer dan gekoppeld aan een specifieke uitvoering?
Is het straks net als bij een brommer, dat de trekker niet harder mag lopen dan wat de fabrikant opgeeft?
Hoe gaan ze dan om met de verschillende max. snelheden die er soms binnen een type zijn?
Laatst met de MF148 Multipower (eigenlijk gewoon een 135 met een extra spacer tussen de versnellingsbak en achterbrug) van KlaasM gereden. Deze zou volgens konedata 29.4km/h moeten lopen en de meeste 135/148's ook. Maar deze loopt 40. En dat komt niet enkel door de slag grotere achterbanden en zover bekend (het is een erfstuk, dus de geschiedenis is bekend) is die trekker nooit open geweest voor andere tandwielen.
Voor de 155 geeft Konedata 21.6km/h op, terwijl hij nu op deze banden (diameter 10% groter dan origineel) 28 loopt. Moet die trekker dan straks weer 21 lopen of hoe kom je er achter wat de constructiesnelheid is?
NH-Ford
@hooidonk Zoals hier al wel eerder vermeld, vanuit de papieren bijhorend bij het voertuig kom je de constructiesnelheid te weten, heb je die niet dan mag je het opmaken uit je eigen rijervaring.

Al dus geschreven door de RDW;

Bij nieuwe voertuigen wordt de maximum constructiesnelheid doorgegeven door de fabrikant (staat vermeld op CVO of IGC). Bij conversie moet u dat zelf doorgeven. U kunt daarvoor de
documentatie gebruiken die bij het voertuig meegegeven is of op basis van u eigen rijervaring.
roscho
@hooidonk Je stelt een hoop vragen waar ik het antwoord ook niet op weet... πŸ€”. Alles is ook nog zo nieuw, dat er nog geen mensen met ervaringen zijn.
In de regel rijdt een tractor een paar km sneller dan de snelheid die door de fabrikant wordt opgegeven en over die paar km zal de politie niet moeilijk doen (denk ik, maar weet ik niet). Die trekker die eerst 22 liep en nu 28 lijkt me zelfs ook nog geen probleem, hij valt immers in dezelfde klasse (tussen 25 en 40 km). Ik zou die laatste dus gewoon op 22 zetten.
Maar een trekker die in de boeken staat voor 30 kan nooit 40 lopen zonder technische ingrepen. Die is dus opgevoerd (de spacer, waarvan ik niet weet wat het precies is) en kan problemen geven. Tenzij hij zo is geleverd, in dat geval zal hij ook sterkere remmen hebben.
Verder denk ik dat het met oldtimers niet zo heel precies komt, ze komen immers minder op de weg en als ze niet goed onderhouden worden, zullen vanzelf langzaam maar zeker verdwijnen.
NH-Ford
@roscho Een voertuig mag de constructiesnelheid legaal 10% overschrijden.
Bij 25 zou dat 27.5 en 40 zou dat 44 betekenen. Als zou oom Agent je bij 44 sowieso bekeuren omdat je maar 40 mag op de weg.
deutzieee
@NH-Ford Je heb nog de correctie he😜
+1
NH-Ford
@deutzieee precies, daarom gwoon 46 rijden op trekkerteller, rij je werkelijk 44, - correctie = net geen boete 😄
pietjepuk
@NH-Ford wel boete je mag maar 40
weurding
@pietjepuk begreep van jou dat je met sommige dingen ook wel "weg" komtπŸ˜‰
pietjepuk
@weurding vertel
SJB533
@NH-Ford
Rij je 1 a 2 km te hard πŸ˜‰
+1
NH-Ford
@SJB533 wat is de correctie bij 44 eigenlijk? Ach beetje slijmen dan maar 😄
pietjepuk
@NH-Ford haha ken iemand die dat had gedaan hij reed veel te hard hadden ze hem een beetje gematst. kreeg hij de boete thuis had hij de beelden opgevraagd wat het klopte niet volgens hem. Denk niet dat die agente nog wat matse.
SJB533
@NH-Ford
3%, officieel, dacht ik
+4
JD3010
Wat fijn dat jullie alles nu uitzoeken voor me, ik wacht er nog een tijd mee met aanvragen tot er veel meer duidelijkheid is. Met zulke dingen loop ik niet graag voorop, vaak is er een boel nog onduidelijk.
weurding
@JD3010 de regels die er zijn, zijn duidelijk, zonder problemen kenteken aangevraagd 50kmh en kentekenpasje al in huis, gaan ze akkoord heb je niks fout gedaan dunkt me
Koiter
@weurding Wanneer de aanvraag gedaan als ik vragen mag? Dat is best snel nu al pasje binnen
weurding
@Koiter moest eerst nieuwe DigiD aanvragen, dinsdag gedaan, 7 januari boel ingevuld en gisteren pasje op de post gekregen. TBB71T
jehan
@weurding zo das snel ik vorige zaterdag gedaan ..nog niets binnen ..
weurding
@jehan kipper gelijktijdig aangevraagd heb ik ook nog niet
jehan
@weurding maar ja kan ook nog 20 dagen zijn nog niet om
weurding
@jehan schijnen nogal eens aanvullende info te vragen bij kippers en andere zware aanhangers
jehan
@weurding oh ik heb alleen 2 trekkers aangemeld..ze worden druk bij de rwd
pietjepuk
@weurding hier de trekkers ook al aangemeld. kan ik tenminste legaal 40 over de weg. Getrokken spul nog niet allemaal. zit nog te dubben of ik een volgplaat met 25 doe of kenteken met 40.
weurding
@pietjepuk even kijken wat constructiesnelheid is, meeste oudere karren hebben 25kmh, mogen ze echter 40 zou ik dat ook invullen, ivm inruil sowieso maar ook ivm valsheid in geschrifte, hoorde overigens dat veel getrokken mengwagens maar 6km mogen
pietjepuk
@weurding en waar vindt je die constructie snelheid?
NH-Ford
@pietjepuk Zie onderstaande, beschreven door de RDW:

Bij nieuwe voertuigen wordt de maximum constructiesnelheid doorgegeven door de fabrikant (staat vermeld op CVO of IGC). Bij conversie moet u dat zelf doorgeven. U kunt daarvoor de
documentatie gebruiken die bij het voertuig meegegeven is of op basis van u eigen rijervaring.
weurding
@pietjepuk op plaatje of as, alle Mestwagen die ik uit Duitsland haalde waren al voorzien, daar zijn ze op dit gebied al jaren verder, mag je zonder geldige abe eigenlijk niet de weg op
Koiter
@pietjepuk Ik heb de snelheden allemaal van konedata.net gehaald, mooie databank met alle gegevens centraal
weurding
@Koiter staan daar ook getrokken machines op? Want daar ging het nu over
Koiter
@weurding Helaas alleen het rijdende materieel
roscho
Quote Reactie van @weurding:
getrokken machines

Ik citeer een deel van de posting van @NH-Ford , daar vind je volgens mij ook het antwoord voor getrokken machines:
"U kunt daarvoor de
documentatie gebruiken die bij het voertuig meegegeven is of op basis van u eigen rijervaring." Heb je geen documentatie, dan geef je gewoon de snelheid op waarmee je met het werktuig nog veilig kunt rijden en (vooral) remmen. Voor dat remmen heb ik onderstaand citaat van de website www.swov.nl geplukt:

"Maximumsnelheid en remvermogen

De wettelijke maximumsnelheid van landbouwvoertuigen in Nederland is 25 km/uur, maar met name tractoren kunnen vaak (veel) sneller rijden. Zie ook de vraag Hoe snel rijden landbouwvoertuigen? Ook gelden er eisen voor het remvermogen van landbouwvoertuigen. Bij een constructiesnelheid van maximaal 30 km/uur dient de remvertraging ten minste 2,4 m/s2 te zijn. Bij een constructiesnelheid van 30 t/m 40 km/uur is dat ten minste 3,1 m/s2 en daarboven 4,5 m/s2. Dit betekent dat de toegestane stopafstand – de β€˜reactieafstand’ plus de remafstand – van een landbouwvoertuig bij een snelheid van 25 km/uur ongeveer 15 m bedraagt en bij 40 km/uur ongeveer 30 m. De maximaal toegestane stopafstand van een landbouwvoertuig is daarmee 30 tot 50% langer dan die van een personenauto. Hoewel de Regeling Voertuigen(externe link) stelt dat de remvertraging van de aanhanger gelijk dient te zijn aan het trekkende voertuig, kan in de praktijk de remweg van de combinatie nog beduidend langer zijn."
jammermaarhelaas
@roscho

Heb hier een trekker met een gereduceerde bak, die gaat max 23, de standaard versie gaat 28, heb voor mezelf maar gewoon de 23 aangehouden, dit is echter wat ie heden gaat, en ben niet van plan dit ooit aan te passen. Die constructie (remmen, stuurinrichting, enz.) kan dus feitelijk 28 aan.

Dat trekkers in praktijk sneller lopen dan volgens de fabrikant, ligt mijns inziens aan het feit dat een fabrikant in de regel een snelheid opgeeft bij nominaal toerental. Maakt de motor bij volgas meer toeren (zeg 10%) dan heb je al meteen het verschil verklaard.
roscho
@jammermaarhelaas Ik denk dat je het goed hebt gedaan. Je hebt met de reductiebak de constructiesnelheid verlaagd. Ook al zou je rest van de trekker het wel aankunnen, de trekker kan toch niet sneller rijden dan 23.
Als het goed is, zal in de trekkerboeken staan of de aangegeven snelheid bij max. of nom. toerental is.
roscho
@JD3010 Maar wel graag goed meelezen, of je het overal mee eens bent.... 🀣
verwijderd
de-wit
@Sjon Dan verandert er niks, hij is altijd al WA verzekerd, heb er nog een tijdje trekkertrek mee gereden
boer
Weet iemand het hierzo is het mogelijk om een oldtimer van 1969 op kenteken te krijgen en dat op blauwe plaat?
+1
jammermaarhelaas
@boer

Ja
Zetor 3511
@jammermaarhelaas Meende ergens gelezen te hebben dat een blauwe plaat op de trekker niet mogelijk is in verband met de opbouw (begint met drie letters) van het kenteken
+1
labella
@Zetor 3511 De gele beginnen toch ook met 3 letters, ik zie het verschil niet waarom een gele dan wel kan en een blauwe niet.
+2
Nevergiveup
@Zetor 3511 Als he de gegevens van RDW thuis hebt en hij is 40+ jaar zo ff uit het hoofd kun je zo een blauwe laten maken zo heb ik begrepen
+4
Kosk123
@Zetor 3511 dat is alleen bij auto’s het geval. Bij trekkers gaat het alleen om het bouwjaar, deze moet voor 1978 zijn.
labella
@Kosk123 volgens mij is een trekker een oldtimer als die 50 jaar of ouder is.
+3
jammermaarhelaas
@labella

De leeftijd van 50 jaar heeft te maken met de APK plicht, voor het blauwe kenteken geld als eis een bouwjaar van voor 1978.
labella
@jammermaarhelaas bedankt, weer een stukje duidelijkheid.
Zetor 3511
@Kosk123 Ah okΓ©, duidelijk πŸ‘πŸΌ
RVM
Als je een GV kenteken omzet, moet je dan wel een nieuwe plaat? Wij hebben de oude blauwe erop.
Kosk123
@RVM voor zover ik weet kun je de huidige plaat houden. Stel je hebt nog een gele zonder het blauwe β€œnl” vakje, dan heb je wel een nieuwe plaat nodig.

Ook kan het zijn dat jouw plaat al geregistreerd is. In het verleden heeft de RDW gv platen vaker uitgegeven. Dan krijg je voor het lage tarief een nieuw kenteken.
fordje ooink
Hoe zit het nou met dingen die in de hef hangen zoals een cultivator of kunstmest strooier
moeten die alle bij een aparte plaat ?
roscho
@fordje ooink Nee, gedragen werktuigen hoeven geen eigen kentekenplaat. Maar de kentekenplaat van de trekker moet wel zichtbaar zijn.
fordje ooink
@roscho hoe zit het met mijn platte wagen ?
weurding
@fordje ooink volgplaat, tot 25kmh
roscho
Quote Reactie van @fordje ooink:
platte wagen ?

Zie de keuzehulp op lis.rdw.nl/ . Als je de vragenlijst langs loopt, zie je aan het eind of je moet registreren.
jammermaarhelaas
@roscho

Er zal dan een witte volgplaat op een gedragen werktuig moeten indien de plaat op de trekker niet zichtbaar is naar ik begreep? Zoals ook op een wagen tot max. 25km/h. Want op een wagen van max. 25 km/h waarbij de kentekenplaat op de trekker wel zichtbaar is, daar hoeft bij mijn weten geen volgplaat op, alleen wanneer door bijvoorbeeld de lading op de wagen het kenteken van de trekker niet zichtbaar is, moet de wagen tot max. 25 km/h de witte volgplaat hebben.
Nevergiveup
Moet die volgplaat op een oude wagen verlicht zijn ?

(Het staat misschien al ergens , maar de topic is erg lang om door te lezen)
weurding
@Nevergiveup in het donker welπŸ˜†, maar meeste lichtbalken zit verlichting op voor de plaat
Nevergiveup
@weurding verplicht ? , Best soms beetje lastig op oud spul

Op de veewagen kan tie zo achter op de klep maar daar zit geen licht (nog niet πŸ™ˆ).
weurding
@Nevergiveup daarom komt die wet ook, om het verkeer veiliger te maken, maar hang er anders een led lampje boven, beetje creativiteit
Nevergiveup
@weurding Tja alles kan , op oude 423 wilde ik.hem maar boven aan de beugel hangen , moet er weer een kabel met ty-raps omhoog denk pfff...
Nevergiveup
@weurding Tja alles kan , op oude 423 wilde ik.hem maar boven aan de beugel hangen , moet er weer een kabel met ty-raps omhoog denk pfff...
+3
NH-Ford
@Nevergiveup kentekenverlichting is bij bestaande voertuigen niet verplicht.
Nieuwe voertuigen wel verplicht.
Nevergiveup
@NH-Ford Daar heb ik wat aan πŸ‘, staat dat ergens bij RDW , je weet maar nooit met die blauw petten .....
+1
NH-Ford
@Nevergiveup Wet Regeling Voertuigen, hoofdstuk 5, bij eisen verlichting.
Bij RDW wellicht ook wel ergens.
Piet1960
Quad moet ook gekentekend worden zeker?
NH-Ford
@Piet1960 Klopt. Maar voldoet hij aan de eisen van bijvoorbeeld een trekker?
roscho
@Piet1960 Zie lis.rdw.nl/ . Loop de vragenlijst door en je weet het.
NH-Ford
@roscho uiteindelijk moet je akkoord gaan met voorwaarde dat je machine aan huidige wetgeving voldoet. Daar zal het veelal mis gaan bij een quad.
roscho
@NH-Ford Als de quad niet aan de huidige wetgeving voldoet, mag je er sowieso de weg niet mee op. Je kunt hem natuurlijk ook even in orde maken, zodat het wel goed is. Als dat ding via de officiΓ«le handel is gekocht, is hij in Nederland ingevoerd en heeft hij een typegoedkeuring van RDW. Zo niet, dan zit er niks anders op dan van je land maar een crossbaan te maken.
NH-Ford
@roscho dat klopt, zijn er juist veel die niet voldoen.
Die typegoedkeuring is er pas twee jaar, daarvoor geld de normale wetgeving. En in menig documentatie van quad staat dat hij niet voor openbare weg is, fabrikant dekt zich aardig in.
Voordeel van veel Yamaha's door jaren heen is dat er geen documentatie met benoeming tot bepaald voertuigsoort bij is.
Zorgen dat je snelheid, verlichting en hoeveelheid verlichting op orde is ben je al mooi stukje op weg.
roscho
@NH-Ford In dat geval zal de verzekering ook vast moeilijk doen als je een ongeluk veroorzaakt. Jij mag de verzekering wel betalen, maar als je iets krijgt, geven ze jou de schuld omdat je met een voertuig reed dat eigenlijk niet op de weg mocht komen.
Je kunt hem natuurlijk "terugtunen" zodat hij langzamer dan 40 loopt, dan laat je hem registreren als mmbs. Dan is APK niet nodig, maar kun je in ieder geval een kenteken aanvragen. Maar hij moet natuurlijk wel aan de wet voldoen.
NH-Ford
@roscho dat moge duidelijk zijn, voldoe je niet aan de wetgeving hoeft verzekering niets te betalen.
Wil je hem als mmbs registeren zul je hem eerst moeten voorzien van een vast uitrustingstuk/werktuig.
roscho
Quote Reactie van @NH-Ford:
een vast weerk
??? Waarschijnlijk had je nog iets of iets anders willen zeggen?
NH-Ford
@roscho ging ff wat fout
Piet1960
@NH-Ford Quad is altijd wel gedoogd op de weg voor landbouwgebruik. Hier in de buurt altijd wel. Eerst met 16 km bord, later met driehoek. En gewoon in verzekering als het ware als kleine trekker. Je moet er natuurlijk geen gewoonte van maken om er overal mee naar toe te gaan.
fordje ooink
Hoe vraag je zoon witte plaat aan
jammermaarhelaas
@fordje ooink

Het moet eenzelfde kenteken te zijn als van (een van) de trekker (of trekkers die op dezelfde naam staan). Dus ik denk dat je een witte plaat kunt laten maken met de kentekencard, je ligitimatiebewijs en de tenaamstellingscode.
Koiter
Nu heb ik weer het een en ander voorbij zien komen over de afgeknotte driehoek, deze komt naar mijn weten te vervallen, maar heb ook gezien dat hij wel gevoerd moet worden omdat deze reflecterend is? Ik las ook nog een verschil tussen de gele en de blauwe oldtimerplaat, kan dat kloppen?
1046
@Koiter blauw is voor voertuigen die voor 78 gebouwd zijn
Koiter
@1046 @NH-Ford bedankt, dus dat word gewoon de driehoek eraf dus
+1
NH-Ford
@Koiter is er een kentekenplaat aanwezig, is de driehoek niet meer verplicht.
Motorvoertuigen met bouwjaar voor 1978 mogen een blauwe plaat voeren, maar mag ook geel zijn.
+2
bas101
@Koiter Afgeknotte driehoek komt te vervallen (wat mij bevreemd) omdat de gele kentekenplaat reflecterend is , bij de blauwe plaat hebben ze er geen rekening mee gehouden dat deze niet reflecterend is , ik zou m op oldtimers met blauwe plaat dus zeker wel meevoeren.
Koiter
@bas101 dat was dus wat ik had gelezen. Het heeft dus te maken met het reflecteren van de plaat. De unimog is de enige van de 8 trekkers die van voor 78 is, dus moet ik ze beide voeren... dat is ook niet echt mooi... @NH-Ford kiezen voor een gele mag dus ook?
+1
bas101
@Koiter als je de afgenotte driehoek al op aanhanger of tractor hebt hangen laat m dan gewoon zitten
+3
roscho
Quote Reactie van @bas101:
afgenotte driehoek

Op dit moment is die driehoek een waarschuwing dat het voertuig langzaam rijdt. Ik zou ervoor pleiten om hem te blijven voeren, hoewel hij niet meer verplicht is. Aan het nummerbord kun je niet zien hoe snel het voertuig rijdt (tot je het lezen kunt). Of je zou een 25- of 40 km-bord moeten monteren.
Ik voorzie dat, wanneer er een paar auto's achterop landbouwwagens zijn gereden, er toch weer een symbool voor langzaam verkeer verplicht gaat worden.
jammermaarhelaas
@roscho

Ben aan het kijken of ik iets kan maken zodat de witte volgplaat en de afgeknotte driehoek als 1 geheel met een snelwissel op de oude wagens kunnen.
Vast monteren ben ik niet zo van, want dat heb je ze er op een bepaald moment toch half af hangen, of erg beschadigd, met name bij de oude meststrooier (net als de wagen al zo 60 jaar oud, zat destijds nog een rond wit bord op met max snelheid).
jammermaarhelaas
@Koiter

Zoiets moet het wel worden ja.
roscho
@Koiter Prima oplossing, maar dan de witte volgplaat onder de driehoek hangen. Nadeel: gemakkelijk te verwijderen, kans op diefstal. Dan gaat een ander de weg op met jouw nummer. Als dan het nummer van de trekker maar voldoende afgedekt wordt, valt het niet op dat je met een vals nummer rijdt.
+2
geweldenaar
@roscho En die klote brommobielen moeten wat mij betreft zeker een grote oranje driehoek achterop.
Die rijden hier gewoon over een 80km weg, kamikaze actie.
de-wit
@roscho Een rond 40 km bordje met rode rand voorop denk ik🀣
roscho
@de-wit Een brommobiel mag wettelijk 45 km/h., dat zal dus op dat bordje moeten staan.
Maar liever aan de achterkant, het achteropkomende verkeer moet juist gewaarschuwd worden.
Daarnaast nog een heel groot bord met OB erop. (Onoplettende Bestuurder..... πŸ˜‚ ). Ik zie die dingen hier trouwens soms sneller dan 70 rijden, dus enige controle is ook niet verkeerd. En met die snelheid dampen ze over smalle parallelwegen tussen de fietsers door.
« Terug naar discussielijst

Deze site mist jouw kennis en inzicht

Hebben de trefwoorden kenteken , tractorkenteken en kentekenplaat geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!