Illustratie van:

Met een Unimog in de melk én stront

Rob Huntbach van Hayfields Dairy heeft onlangs zijn JCB Fastrac vervangen door een Unimog U430. Rob: “De Unimog heeft de reistijd drie uren korter gemaakt en er zijn dagen dat we 75 liter diesel besparen!” En dat terwijl de U430 net zo terreinvaardig is als de tractor die hij vervangt. Hayfields Dairy zamelt hoge kwaliteit melk in, van geselecteerde boerderijen in Cheshire, Shropshire en Staffordshire (Groot-Brittannië), om er prijswinnende kazen van te maken. De route kan zomaar 400 kilometer lang zijn. De pomp op de 16.000 liter melktank wordt aangedreven door het hydraulisch systeem van de Unimog. Rob Huntbach, managing

Deel dit topic

Reacties

caseboy
Dat zo'n unimog net zo terreinvaardig is als een fastrac geloof ik niet. met van die kleine bandjes eronder zal hij denk ik toch niet zover komen als een fastrac
roscho
@caseboy zal hij denk ik toch niet zover komen als een fastrac
Vergeleken met de Fastrac zal het niet veel uitmaken, maar met een "echte" trekker met evenveel pk's wel, alleen al vanwege de kleinere wielen/banden.
En dat verbruik zal allicht minder zijn, hier zit een veel modernere motor in. Die Fastracs stonden, dacht ik, toch al niet bekend om hun zuinigheid.
worteljcb
@roscho De normale R30 voorbanden van een fastrac zijn weer groter dan van een “echte” trekker. Door de andere gewichtverdeling van ca. 55-45 levert dat weer tractie op, wat de achterwielen weer minder hebben. Het totale loopoppervlak van de wielen is vaak niet eens minder dan van een “echte” trekker op standaard 650 banden. Dat Fastracs gewoon geen tractie hebben is echt een fabeltje. Dit verschijnsel komt vaker door de bandenspanning dan echt door de bandenmaat. Die spanning is namelijk behoorlijk hoog als je hard wil rijden.
walker1
@worteljcb Rondom 30 inch zal niet veel verschil geven met een normale trekker mer voor wat kleiner en achter wat groter. Bovendien kunnen er bij een Fasttrac ook wel redelijk brede banden onder, of op dubbellucht. Die Unimog kan max op 24 inch, dat is zeg maar de voorwielen van een normale trekker van ca 80 pk. Die Unimog heeft 300 pk, die gaat het op pure trekkracht op 24 inch banden echt wel afleggen tegen een normale trekker van 300 pk die achter misschien wel op 42 inch staat achter.
worteljcb
@walker1 precies dan krijg je tractie problemen. Teveel vermogen op te kleine wielen. Dat heeft een fastrac op 30 inch niet, op 24 inch hogesnelheidswielen wel met 200 pk plus. Dan mag je wel luchtdrukwissel hebben om wat klaar te krijgen nog.
roscho
@worteljcb Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, getuige onderstaande filmpjes:


en ploegen:
worteljcb
@roscho Tractie wordt hoofdzakelijk bepaalt door bandenspanning. Bij een Jcb staan de banden vaak op min. 2,5 bar voor de hogere snelheid. Dan moet al vlug inleveren op tractie ten opzichte van 1,5 bar oid.
roscho
@worteljcb Maar precies datzelfde geldt dan toch ook voor die Unimog?
+1
worteljcb
@roscho Zeker, alleen past daar maximaal 24 inch onder. Dan mis je gewoon loopvlak met 300 pk, ook op lager dan 1 bar spanning. Een fastrac met 24 inch krijgt het ook niet op de grond bij gewoon wat losse akkergrond. Met 30 inch gaat dat prima met zo’n 200 pk. Maar als het natte omstandigheden zijn wint een hoge achterband altijd, dat heeft ook niks meer met tractie te maken dan.
worteljcb
@roscho Verwacht dat deze fastrac ook een 80 km uitvoering is geweest op 24 inch hogesnelheidswielen. Dan zal die man wel niet zoveel verschil merken inderdaad. En die Jcb met cummins motor lusten best een slokje inderdaad, maar dat komt ook door de hoge snelheid. Ga daar eens gewoon 50 mee rijden, dan valt het best mee. Hoge snelheid bespaart tijd, maar kost energie. Vrij logisch ook lijkt me. Een vrachtwagen of Unimog is daar beter voor geconstrueerd, dat scheelt diesel.
+2
GerbertXL
Prijswinnend is een kromme vernederlandsing alex. Bekroond is het juiste woord.
+1
walker1
Mooi verhaal, maar of het nu echt allemaal zo praktisch en handig is om alles met 1 voertuig te doen??? Ik vraag het mij af.
Om te beginnen, alleen al de woorden "in de melk en stront" Dus met de Unimog waar je mest mee uit rijd, ga je ook de melk ophalen, dus je gaat van het smerigste werk op een boerderij naar werk wat heel schoon en hygiënisch dient te gebeuren. Gaan ze elke keer alles helemaal schoon maken en zo? Ook hoop onnodig werk met elke keer omkoppelen, giertank of andere machine er af, melktank er achter en dat dagelijks denk ik?
Dan beweren ze ook nog 75 liter en reistijd te besparen t.o.v. de JCB. Dat zal best, maar als ze die 16.000 liter melktank op een normaal vrachtwagenchassis 6x2 hadden gebouwd, kunnen ze nog meer brandstof besparen. Van het geld wat je bespaard als je een standaard 6x2 truck koopt ipv een Unimog, had je makkelijk een normale trekker kunnen kopen voor het mest rijden en ander landwerk.
Wat de terreinvaardigheid betreft waar @caseboy over begint, de terreinvaardigheid van een Unimog is prima, maar als je echt puur trekkracht nodig hebt voor bv ploegen of ander zwaar grondwerk, dan legt een Unimog met zijn relatief kleine banden het toch echt af tegen een echte trekker op grote brede banden, of specifieke ploegbanden. Zal daar in de UK wel rotsachtige bodem zijn, dan kan je met een Unimog als trekker nog wel uit de voeten, maar in Nederlandse omstandigheden in bv natte klei of veengrond, wordt het echt niks met zo'n ding.
Gerron
Quote Reactie van @walker1:
16.000 liter melktank op een normaal vrachtwagenchassis 6x2 hadden gebouwd,

Dat is net te zwaar op de assen. Maar waar ik me over verbaas is de enorme druk op de trekhaak. Is er daar een rare regeling dat een landbouwvoertuig geen oplegger mag trekken?
walker1
@Gerron waarom te zwaar? ff heel simpel gezien als 16000 liter melk 16 ton is, dan zou ik nog 14 ton over hebben voor lege tankwagen, uitgaande van 10 ton per as?
Gerron
@walker1 Niet elke as mag 10 ton hebben. In GB hebben ze dacht ik ook andere regels. Je ziet daar bijv. veel vrachtwagentrekkers met een voorloopas. Hij rijdt nu toch ook met 4 assen?
walker1
@Gerron Ja is nu 4 assen, maar een Unimog en aanhanger is stuk zwaarder dan een 6x2 met tankopbouw. Ik schat een kale 6x2 op 6 a 7 ton, dan kan de tank ook nog een paar ton wegen.
Gerron
Quote Reactie van @walker1:
Ik schat een kale 6x2 op 6 a 7 ton, dan kan de tank ook nog een paar ton wegen.

Die schatting is dus te laag. Kijk maar naar je volgende reactie.
walker1
@Gerron kwam deze tegen, 6x2, rmo, ledig gewicht is 12,735 ton, laadvermogen 15,265 ton, net geen 16.000 dus, maar dat moet voor elkaar te krijgen zijn, een 6x2 rmo met 16 ton laadvermogen.
Gerron
@walker1 trucklocator.co.uk/listings/trucks/…
Bij nader inzien heb je gelijk. Ik denk wel dat deze truck iets te zwaar is als die helemaal vol zit (max 26 ton) maar de tank is 16000 liter.
newholland6640
@walker1 4 x 2 weegt al 7,5 ton
walker1
@newholland6640 Een trekker voor een oplegger, weegt zo tussen 6 en 7 ton, maar daar zit meestal ook grote slaapcabine op. Neem je eenvoudige trekker met dagcabine kan het nog wel eens onder de 6 ton blijven. Maar goed, waar het om ging is of een 16.000 liter tank met toebehoren nog op 6x2 chassis kan zonder over de aslasten te gaan. Dat kan in ieder geval.
Gerron
Quote Reactie van @walker1:
kwam deze tegen, 6x2, rmo, ledig gewicht is 12,735 ton, laadvermogen 15,265 ton,

Waarom weegt deze dan 12,735 ton?
walker1
@Gerron Waarom weet ik niet, vind het aan de zware kant, heb er ook nog eentje gevonden net onder de 11 ton (6x2 rmo), met 16 ton laadvermogen kom je dan 27 ton, met de juiste as configuratie moet dat kunnen
Gerron
@walker1 Technisch is het mogelijk om bijv. elke as met 13 ton te belasten. Dit betekent echter niet dat dat wettelijk toegestaan is. Dus jouw voorbeeld met leeg gewicht 12,735 ton kan prima 16 ton dragen en misschien wel meer maar wettelijk mag hij maar 15,265 ton laden. Als je dan een lichtere constructie maakt dan is het totaalgewicht minder en hoewel het wettelijk net (of net niet) toegestaan is betekent dat niet dat die truck probleemloos dat gewicht langdurig kan vervoeren.
Een Pacton oplegger is bijv. zwaarder dan een Fliegl oplegger. De levensduur van die Fliegl is echter een stuk minder als die net zoveel (of nog meer want dat is wettelijk toegestaan in het internationale vervoer) laadt als de Pacton.
+1
rommert14
@walker1
Quote:
"in de melk en stront"

Daar gingen bij mij de haren al van overeind staan haha
buttonfreak
@walker1 Welloicht is de titel een beetje "clickbait". Een iets overdreven statement zodat mensen gaan kijken. Misschien was bijvoorbeeld "in de blubber" beter geweest? Hoe dan ook, als ik het goed lees is het gewoon een persbericht en moet als zodanig gelezen worden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Unimog U430 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0