Op 24 april deed het kabinet een voorstel om met een aanzienlijk bedrag van 5 miljard euro het stikstofprobleem te lijf te gaan. Dit bedrag zou het budget zijn voor de komende 10 jaar.
nos.nl/artikel/…
Op 13 oktober deed het kabinet een nieuw voorstel . Dit keer werd er een voorstel gedaan het budget te verhogen naar 6 miljard. Dit keer om de stikstofproblemen bij de bouw op te lossen.
rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/…
Nederland zit na de uitspraak van de RvS van 29 mei 2019 onder een enorme stikstofdeken. Habitats in N2000 zouden onherstelbare schade hebben opgelopen door deze stikstofdeken. Dit werd zo bepaald in een ver verleden toen op een achternamiddag wat getallen bij elkaar geveegd zijn die moeten doorgaan als zijnde kritische depositie waarden. De stikstofdepositie dient, met het voornemen van dit kabinet ,door middel het spenderen van 6 miljard euro in 10 jaar tijd voor 50 % van de N2000 gebieden onder de KDW gebracht te worden. Ook is dit bedrag nodig om de puinhoop van het overheidsbeleid van 1 juli 2015 tot 29 mei 2019 op te ruimen, genaamd 'het PAS'.
Depositie wordt berekend door middel van het OPS model in Aerius. Input van concentratiemetingen in de lucht, emissies , landgebruik, ruwheid en meteo zorgen dat het model neerslag (depositie) kan berekenen .
Een omstreden methode. Commissie Remkens en commissie Hordijk geven beiden aan dat Aerius grote afwijkingen heeft en op lokaal niveau niet geschikt is om neerslag te berekenen.
Ook RIVM heeft zelf ook bedenkingen. Zij geven toe dat de onzekerheid van depositie berekeningen op landelijk niveau richting de 35 % gaan. Op regionaal en lokaal niveau loopt deze onzekerheid verder op, naar 70% melden zij in diverse rapporten.
rivm.nl/publicaties/…
Een internationale review wijst in 2015 Nederland al op zijn gebreken. Vooral de gebrekkige concentratie metingen middels goedkope methoden doet afbreuk aan de gebruikte Nederlandse methode. Ook adviseert de internationale review commissie het gebruikt van Lotos Euros als model om neerslag te berekenen
rivm.nl/sites/default/…
Nu is er deze week door het RIVM berekend dat de depositie in 2019 is afgenomen tov 2018. In 2018 berekende het RIVM nog een depositie van 1609 mol per ha per jaar. In 2019 was dat 1493 mol per ha per jaar. Ook de depositie in de veehouderij nam af van 720 mol per ha in 2018 naar 705 mol per ha per jaar in 2019.
Voor de beeldvorming, om PAS melders te legaliseren staat er in de kamerbrief van 24 april vermeld dat er een ontwikkel reserve nodig is van 20 mol per ha per jaar.
Depositie met isotopenbepaling (DNA van de stikstof) is in Nederland nog niet gebeurd, behalve het nu lopende onderzoek van de U v A in opdracht van het Mesdagfonds. Kosten enkele miljoenen euro's.
Nu richt ik mij tot de tweede kamer. Leden van de tweede kamer: Het is uw plicht eerst een onderzoek te doen naar de bepaling droge en natte depositie, werkelijke metingen. Publiekelijk geld, 6 miljard euro, dient wel onderbouwt op feiten gespendeerd te worden. Het is de grootste dwaling uit de Nederlandse geschiedenis om niet voor enkele miljoenen euro's aan feiten vaststelling te doen alvorens u beslist 6 miljard uit te geven zonder een onderbouwt doel!
Daarnaast adviseer ik u kamer om de KDW wetenschappelijk te onderbouwen.
Op bewegende doelen is het moeilijk scoren!!!
De komende 10 jaar gaat de overheid 6 miljard euro uitgeven om een papieren werkelijkheid op te lossen. .
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Het is een papieren ONWERKELIJKHEID
Ze gooien maar een zak geld op tafel, afwerken die handel en ik, en velen met mij willen weer verder met ons bedrijf.
Fosfaat heeft jaren gekost om weer bij te komen. Dit duurt al anderhalf jaar. Dan maar geen principes, ik heb er geen zin in 10jaar te verprutsen aan dit geneuzel. Als ze me een vloer willen betalen die beter functioneert en houdt er wat aan over, dan doen we dat. Via besluit emissiearme huisvesting wordt je toch al bestolen en bouwen voor 2023-2025 moet je toch al wil je niet genaaid worden. Regeren is vooruit zien, liever met een zak geld dan het zelf allemaal op moeten hoesten. Maken we nog een flinke stap en zien we later wel weer verder, wie dan leeft wie dan zorgt.
26 % depositie reductie middels harde en zachte maatregelen.
Harde maatregelen, zoals bron maatregelen (stal emissie) zullen weer ingezet worden om bijv PAS meldingen te redden. Ook de drempelwaarden voor de bouw zullen hier uit voort vloeien.
Zachte maatregelen, zoals water bij mest, meer weidegang en reduceren van eiwit aanvoer op het bedrijf, zullen gebruikt worden om de stikstof deken te verlagen.
Dit heeft ongetwijfeld te maken met het juridisch kader.
Maar in diezelfde 10 jaar verwachten ze dat de buitenlandse depositie met 30 % toeneemt. Nu ligt de jaarlijkse buitenlandse depositie op ruim 500 mol per ha per jaar (vlgs Aerius ) en de veehouderij depositie op 700 mol per ha per jaar.
De verwachting is dan ook dat de totale depositie niet veel zal dalen. (bron rapport RIVM, link hierboven)
Oftewel veehouderij moet leveren voor economie en natuurherstel. In het kader van algemeen belang is het eerste nog uit te leggen, het tweede is een sprookje.
Zie afbeelding uit rapport van de RIVM over depositie kaarten.
(klik om te vergroten)