Wobstructie

Nederlandse overheid overtreedt haar eigen wet en koopt liever haar verantwoordelijkheid af.
Vergelijk het maar met de aflatenhandel in de middeleeuwen.
De PVV heeft kamervragen gesteld. 1 van die vragen is: wanneer worden de initieel toegekende rechten openbaar gemaakt zoals voorgeschreven in het richtsnoer wat goedkeuring geeft aan de invoering van het systeem waarbij sprake is van verenigbare staatssteun op basis van het richtsnoer energie en milieu.
Het antwoord wordt binnenkort verwacht.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
De persgroep Nederland ontvangt een dagelijkse vergoeding. Een erg gemakkelijke neventak.

(klik om te vergroten)

diekman
Altijd wel gedacht. Nu bewezen.👍
John Spithoven
Dit is wel een heel vreemde situatie.

De rechtbank bepaald dat fosfaat gegevens openbaar zijn. Zal wel op grond zijn van verdrag van Aarhus.

Maar vervolgens betalen ze een dwangsom om de rechten van enkele individuen te beschermen.
Realisme
@John Spithoven ik snap dat bedrijven er niet op zitten te wachten dat gegevens openbaar worden. Maar iets zegt mij dat de politiek er veel beroerder uit komt als dit openbaar word. Eenzelfde met de pasmelders. Politiek heb bewust/onbewust illegale situaties laten ontstaan en dat willen ze liefst op termijn de boeren zelf op laten lossen. Als nu alles boven tafel komt en daarmee weliswaar rechtszaken aangespannen worden maar ook de mogelijkheid word geboden om de ontstane problemen naar de veroorzaker te schuiven(lees: overheid) zou dat misschien voorkomen dat wij elkaar opeten in de sector.
+3
juriste
Schouten beschermt de heren die met de fosfaat rechten hebben gerommeld. Volgens goede informatie rijkt die van LTO -NAJK - ZLTO - ZUIVEL - en extreem grote groeiers
perro guarrdian
HOELANG BESCHERMT ZE ZE NOG ????

citaat uit de boerderij . dat ze zich aan de rechterlijke uitspraak moet houden,
ze heeft er het lak aan wat de rechter opdraagt . schade ten top

Landbouw Collectief
Dat het Landbouw Collectief vasthoudt aan het eigen plan begrijpt de minister. Daartegenover zegt zij dat ze zich aan de rechterlijke uitspraak moet houden, die betekent dat er stikstofruimte moet komen om activiteiten te kunnen ontplooien. “Als we verder willen komen, moeten we in gesprek blijven. Dat is niet alleen in het belang van de boeren, maar van iedereen.”
+1
Jawis
@perro guarrdian dit gaat niet over stikstof
+1
knor knor
Schouten heeft ze aan de ketting
het stikstof dossier is nu voor haar appeltje eitje anders geburen er nare dingen
kanniewaarzijn
@knor knor Gevalletje "voor wat hoort wat"?
De Winter
@kanniewaarzijn Nee. Schouten heeft onderzocht of er gehandeld is met voorkennis.
Ze heeft laten zien dat er geen vreemde zaken gebeurd zijn.
We hebben wel wat belangrijkers aan ons hoofd nu.
rondomgroen
@De Winter Ken er 1. Eerst pinken uitscharen en van de stallijst afmelden vanwege tekort mestplaatsing. En dan net voor de peildatum gauw op eigen stallijst weer aanmelden. Terwijl ze nog gewoon uitgeschaard zijn.
De Winter
@rondomgroen Allemaal leugens die Mensen verzinnen om anderen zwart te maken. Vaak zit er een diep geworteld gevoel van afgunst aan de basis van zulke uitspraken.
rondomgroen
@De Winter Heb het uit de eerste hand dus geen leugen.
Realisme
@rondomgroen alles gewonnen niks verloren, en als het dan tegenzit moeten andere dat oplossen en willen ze dat niet dan is het afgunst😂
Realisme
@rondomgroen weet wel van meer dan 1 😂
labella
@rondomgroen zo 1 ken ik ook, vlak bij mij.
bio boer
@rondomgroen zo is het hier ongeveer gegaan maar dan anders om mestplaatsing bij jongvee opfokker zat vol waren ze net terug op onze maam voor pijldatum de opfokker heeft nu ook rechten gekregen naarbezwaar die zijn niet verhadelbaar
bio boer
@bio boer was puur geluk maar geen opzet
De Winter
@bio boer Dat kan niet. Er zijn geen rechten die niet verhandelbaar zijn.
bio boer
@De Winter schijn baar toch krijgt ze in bruikleen van rvo
bio boer
@bio boer denk dat het temaken heeft met staats stuin voowaarden om alleen melkveehouders rechten mochten dat is hij niet nietmelkveehouders hadden nooit rechten mochten krijgen van europa
Nijhof
@bio boer Dat kan niet. Alle rechten zijn verhandelbaar. Vraag het nog maar eens na. Wanneer er rechten uitgedeeld zijn met speciale voorwaarden hadden er meer boeren moeten zijn die dat ook hebben. En die zijn er niet.
Het lijkt mij aannemelijk dat hij een vrijstelling heeft gekregen op basis van artikel 38. Dan krijg je ruimte maar kunt die niet verhandelen. Hoe dat zich verhoudt tot het overschreiden van het plafond is mij een raadsel. Dan had rvo alle bezwaarschriften wel kunnen belonen met een ontheffing!
bio boer
@Nijhof toch is het zo hoe het precies zit weet ik niet maar hij kon wel 500 kg fosfaat productie op zijn naam hebben maar kan ze niet verkopen of verleasen zo heeft hij mij het verteld en heeft de boekhouder ook bevestigd aan mij
gustaaf
@bio boer ik het beamen wat bio boer zegt. Ik heb een jongveebedrijf en heb ook rechten gekregen om jongvee te houden na het indienen van een bezwaar. De rechten zijn gekoppeld aan mijn ubn en dus nier verhandelbaar
Nijhof
@gustaaf Dat betekent dat je rechten hebt uit de fosfaatbank. Die rechten zijn namelijk niet verhandelbaar. Het is niet netjes van Carola Schouten om rechten uit de fosfaatbank uit te delen terwijl we nog niet onder het plafond zitten.
Op die manier komen we nooit van de 20% korting af.
JohnDeere7serie
@Nijhof Hoogst opmerkelijk inderdaad.
friet
@Nijhof raar
Jawis
@bio boer hoe zit dat precies? Is daar ook info over te vinden?
Jawis
@bio boer over het feit dat alleen melkveehouders ze mochten ontvangen?
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @De Winter:
Nee. Schouten heeft onderzocht of er gehandeld is met voorkennis.

😬
knor knor
Vlak voor de peildatum zijn er 136000 runderen aangevoerd WAAR ZIJN DIE GEBLEVEN het wordt tijd dat de waarheid voor de fosfaat knelgevallen boven water komt LTO heeft niets gedaan voor deze mensen .
@knor knor En de verantwoordelijken strafrechtelijk vervolgen .
De Winter
Het zijn allemaal leugens. Iedereen kent wel iemand lees je hier. Maar wanneer een journalist al een jaar aan het zoeken is en nog niets gevonden heeft weet je genoeg.
De persgroep zal vast wel alles geprobeerd hebben om al die namen boven tafel te krijgen. Dat is niet moeilijk. Dus de conclusie is: stop met roddelen en ga iets nuttigs doen.
+2
jg
@De Winter De waarheid past je niet ?
De Winter
@jg Iedereen wist toch dat het mis zou gaan!
mlkvhoudr
@De Winteroude trol 😁 samen met knor knor iedereen op de kast te jagen hier vandaag 😁
+1
cornelissen
Quote Reactie van @De Winter:
Iedereen wist toch dat het mis zou gaan!

Die indruk had ik niet van onze manager van het early warning systeem op 15 maart 2015.
melkveebedrijf.nl/melkveebedrijf/melkproductie/…
Alleen memoreerde hij o.m ,dat iedereen op 1 april a.s. 2015 de benodigde milieuvergunningen moet hebben om te melken en grondgebondenheid nog niet duidelijk was.
Of was deze uitspraak niet oprecht van deze man?
In ieder geval iemand die de vergunningen en grondgebondenheid wel in orde had ,maar door onomkeerbare investeringen in de stal op de peildatum en dus het vee nog niet had is gigantisch
financieel in moeilijkheden gekomen.
Ik neem aan ,dat jij als lto er hiervoor gigantisch in de bres bent gesprongen gezien je opstelling nu t.o.v het stikstofgebeuren nu.
Maar vertel nog maar eens wat meer over je eigen situatie, dan kan ik beter mijn gedachten vormen, daarvoor is toch dit prikkebord.
knor knor
De persgroep is ook in Brussel geweest heb ik gehoord daar is een boek open gegaan . zal binnenkort wel verschijnen
mlkvhoudr
@knor knor ouwe trol 😁 je zit hier al hele dag mensen op de kast te jagen 😁
friet
@Nijhof @Nijhof @gustaaf] @gustaaf Boer kan vee niet uitbreiden via fosfaatbank
Melkveehouders hebben nog teveel fosfaatrechten, en daarmee teveel koeien, in bezit. Ondanks het intrekken van onterecht toegekende rechten aan vleesveehouders en andere correctiemaatregelen komt de sector nog altijd boven de Brusselse mestnorm uit. Het betekent dat minister Carola Schouten voorlopig geen rechten op meer koeien zal uitgeven via de fosfaat bank
gustaaf
@friet ik heb de uitspraak nog een keer na gelezen. Ik heb geen fosfaatrechten gekregen maar een ontheffing om melkvee te houden.
Nijhof
@gustaaf Dat kan. Die is niet verhandelbaar. Maar waarom moest de cbb zo onnodig streng zijn wanneer het ook met een ontheffing is op te lossen. Voor mij klinkt het als rechtsongelijkheid
Nijhof
@gustaaf Hoe lang is de ontheffing geldig?
gustaaf
@Nijhof staat geen eind datum bij
verwijderd
sorry
@ras hond er was toch ook een geitenwollensok die ze zomaar had gekregen?stond dat niet in V-focus?
sorry
Weetnie wat er mis was aan stukje van rashond...
drift
@sorry
KamerstukDatum publicatie Organisatie Vergaderjaar Dossier- en ondernummer
27-05-2019 13:03 Tweede Kamer der Staten-Generaal 2018-2019 35208 nr. 3



. Zolang de hoeveelheid fosfaatrechten in de markt het plafond overschrijdt, kan geen sprake zijn van het uitgeven van ontheffingen via de fosfaatbank.
Nijhof
@drift Ja. Zo is het afgesproken. De jonge grondgebonden boeren wachten al twee jaar op openstelling.
de melkers
Datum
Pagina 2 van 8
U heeft alleen uw onroerende goederen te overgedragen en niet uw
referentieaantallen, vee, werktuigen en overige productiemiddelen. Uw bedrijf is
alleen verplaatst en voortgezet in .
U stelt dat er fosfaatrechten aan uw bedrijf moeten worden toegekend, omdat u
op 2 juli 2015 houder van melkvee was en nadien ononderbroken melkvee heeft
gehouden.
Disproportionele last
Door het ontbreken van referentieaantallen voor uw bedrijf, lijdt u aanzienlijke
vermogensschade. Deze schade komt volgens u overeen met de waarde van de
fosfaatrechten waarop u aanspraak zou kunnen maken als u uw bedrijf in
niet had overgedragen. U wordt bovendien gedwongen uw bedrijf te
staken, omdat de aankoop van de benodigde fosfaatrechten, gelet op uw financiële
positie, niet mogelijk is.
Voor zover de uitleg van RVO met betrekking tot de bedrijfsbeëindiging gevolgd
moet worden, wijst u er daarnaast op dat het voor u onvoorzienbaar was dat u
met de verkoop van het bedrijf in een overdracht deed van uw
referentieaantallen. U heeft geen rekening kunnen houden met het stelsel van
fosfaatrechten en geen voorbehoud kunnen maken met betrekking tot
fosfaatrechten.
Wegens de bijzondere omstandigheden in uw geval, verzoekt u om ontheffing van
het verbod op het produceren van fosfaat zonder rechten met terugwerkende
kracht per 1 januari 2018 ex artikel 38/38a van de Meststoffenwet.
Waarom deze beslissing?
Achtergrond
De afgelopen jaren is Nederland geconfronteerd met een te hoge fosfaatproductie
door de Nederlandse agrarische sector. In 2014 is het fosfaatproductieplafond voor
de melkveehouderij overschreden en in 2015 en 2016 is ook het nationale
fosfaatproductieplafond overschreden. Als gevolg van de hoge fosfaatproductie
heeft het kabinet maatregelen genomen om te zorgen dat de fosfaatproductie weer
onder het geldende fosfaatproductieplafond werd gebracht. Deze maatregelen
waren nodig om de derogatie in 2017 te behouden en om na 2017 een nieuwe
derogatie te kunnen verkrijgen. Een derogatie die van groot economisch belang is
voor de Nederlandse agrarische sector. In diverse onderdelen van de sector zijn
ingrijpende maar noodzakelijke maatregelen genomen om de derogatie te kunnen
behouden.
Voorts zijn in het Zesde Actieprogramma Nitraatrichtlijn (2018-2021) de sectorale
plafonds voor fosfaat- en stikstofproductie opgenomen. Zo ook de plafonds voor de
melkveehouderij. Deze plafonds zullen ook worden opgenomen in de
Meststoffenwet en zijn van groot belang voor het bereiken van de doelen van de
Nitraatrichtlijn. Het overschrijden van deze plafonds dient te allen tijde te worden
voorkomen. Het fosfaatrechtenstelsel dient ertoe vanaf 1 januari 2018 te zorgen
dat de fosfaatproductie van de melkveehouderij in Nederland onder het sectorale
fosfaatproductieplafond blijft.
Pagina 3 van 8
Binnen het fosfaatrechtenstelsel is op basis van het advies van de Commissie
Kalden een aantal categorieën knelgevallen geformuleerd waarvoor een speciale
voorziening is getroffen. Daarnaast is voor het fosfaatrechtenstelsel voorzien in een
specifiek artikel (38a Meststoffenwet), dat ontheffingen koppelt aan het bevorderen
van grondgebondenheid en het stimuleren van jonge landbouwers onder bij
ministeriële regeling te stellen voorwaarden.
Gelet op deze uitzonderingen waarin het fosfaatrechtenstelsel al voorziet en
gegeven het feit dat het gebruik maken van mijn ontheffingsbevoegdheid ten
algemene afbreuk doet aan hetgeen door de Meststoffenwet wordt beoogd, ga ik
zeer terughoudend om met de algemene bevoegdheid die artikel 38 van de
Meststoffenwet mij biedt om ontheffingen te verlenen van het verbod van artikel
21b, eerste lid, van de Meststoffenwet. Niet voor niets is immers in die bepalingen
voorzien.
Bedrijfsbeëindiging
Uw stelling dat er geen sprake is van een bedrijfsoverdracht en - beëindiging deel
ik niet. Deze stelling wordt niet ondersteund door de Meststoffenwet met
bijbehorende toelichting, noch door relevante jurisprudentie. Ik merk hierbij het
volgende op.
Conform artikel 1 lid 1 onder i van de Meststoffenwet moet onder een bedrijf
worden verstaan: “geheel van productie-eenheden bestaande uit één of meer
gebouwen of afgescheiden gedeelten daarvan en de daarbij behorende
landbouwgrond, uitsluitend of onder meer dienende tot de uitoefening van enige
vorm van landbouw, zulks beoordeeld naar de feitelijke omstandigheden.”
U heeft het geheel van gebouwen en landbouwgrond (onroerende goederen) in
overgedragen aan en in een ander geheel van
gebouwen en landbouwgrond verworven. De verplaatsing van uw
landbouwactiviteiten is dus in de zin van de Meststoffenwet niets anders dan de
beëindiging van uw bedrijf en landbouwactiviteiten op de ene locatie en de start
van landbouwactiviteiten op een andere locatie, oftewel twee bedrijfsoverdrachten.
Dat u al landbouwer was en bent gebleven in de zin van de Meststoffenwet en
roerende zaken (onder meer dieren) heeft meegenomen naar de nieuwe locatie,
doet hier niet aan af.
Ook het feit dat u uw inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) heeft
behouden, is voor de beoordeling of er sprake is van een bedrijfsoverdracht van
ondergeschikt belang. De registratie bij de KvK is een registratie die enkel wijzigt,
indien er sprake is van een rechtsvormwijziging of omdat u niet meer actief bent
als landbouwer. In uw geval is van een dergelijke wijziging geen sprake.
In de door u aangehaalde uitspraak van het College van Beroep voor het
bedrijfsleven (hierna: CBb) zie ik evenmin reden om mijn standpunt te herzien.
Deze uitspraak ziet op een andere situatie en gaat vooral om de invulling van het
begrip houderschap. Weliswaar wordt hierin aangegeven dat het vee behoort tot de
productie-eenheden van het landbouwbedrijf, maar dit moet worden gelezen in de
context van de uitspraak.
Pagina 4 van 8
Voor de vraag of er sprake is van een bedrijfsoverdracht in de zin van de
Meststoffenwet is bepalend of de productie-eenheden zoals limitatief genoemd in
de definitie (gebouwen en landbouwgrond) zijn overgedragen aan een derde. Een
andere uitleg zou betekenen dat bij iedere verkoop van roerende goederen (dieren,
werktuigen, etc.) een deel van het bedrijf wordt overgedragen. Dit is niet bedoeld
noch gewenst.
In uw specifieke geval blijkt bovendien uit artikel 6.1 van de koopovereenkomst
van (hierna: de koopovereenkomst) dat het verkochte zal worden
overgedragen met alle daarbij behorende rechten en aanspraken.
Uit artikel 5.1 van de koopovereenkomst blijkt daarnaast dat wordt
overeengekomen dat de feitelijke levering van de locatie in zal
geschieden in de staat waarin het zich bij de totstandkoming van de
koopovereenkomst bevindt, oftewel in hoedanigheid van een melkveebedrijf.
Verder blijkt uit artikel 5.6 van de koopovereenkomst dat voornemens
is de locatie in voort te zetten als agrarisch bedrijf.
Oordelend over het geheel van de feitelijke omstandigheden kom ik tot de
conclusie dat er sprake is van de overdracht van een bedrijf in de zin van artikel 1
van de Meststoffenwet, waarbij het geheel van productie-eenheden bestaande uit
bedrijfsgebouwen en landbouwgrond is geleverd aan conform de
civielrechtelijke koopovereenkomst en de latere leveringsakte. Het feit dat u de
dieren gehouden op het bedrijf in heeft meegenomen naar uw nieuwe
bedrijf in doet hier niet aan af.
Aan de verklaring van de verkopende makelaar van kan ik niet de
betekenis toekennen die u er aan zou willen toekennen. Deze verklaring is een
interpretatie die achteraf wordt gegeven aan de desbetreffende koopovereenkomst.
Bovendien is die interpretatie niet in lijn met het voorgenomen gebruik van
, zoals aangegeven in artikel 5.6 van de koopovereenkomst. Ik zie in deze
verklaring geen aanleiding om van mijn standpunt af te wijken.
Het op het bedrijf in rustende fosfaatrecht op het tijdstip van
inwerkingtreding van het verbod, bedoeld in artikel 21b, eerste lid, komt overeen
met de forfaitaire productie van dierlijke meststoffen in een kalenderjaar door
melkvee dat op 2 juli 2015 op het bedrijf is gehouden en krachtens de artikelen 4,
96 en 111 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren gestelde regels (I&R) is
geregistreerd (artikel 23, lid 3, Meststoffenwet).
Op 1 januari 2018 was u eigenaar van en als landbouwer actief op het bedrijf te
Op dit bedrijf is op 2 juli 2015 geen melkvee gehouden, zodat ik u
geen fosfaatrechten kan toekennen. Ik stel het aantal fosfaatrechten voor uw
bedrijf (in kg fosfaat) daarom vast op kg.
De referentieaantallen behorende bij het door u verkochte en beëindigde bedrijf te
zijn, in overeenstemming met artikel 23, lid 4 van de Meststoffenwet,
toegewezen aan de verwerver van dit bedrijf.
Pagina 5 van 8
Artikel 1, Eerste Protocol, EVRM
Artikel 1, Eerste Protocol, EVRM (artikel 1 EP EVRM) biedt bescherming tegen
inmenging in het eigendomsrecht, zoals bij het stelsel van fosfaatrechten. Van
inmenging is sprake bij zowel ontneming als regulering van eigendom. Van
ontneming van eigendom is sprake als de eigenaar door de maatregel van de
overheid zijn eigendom verliest of deze hierdoor waardeloos wordt. Het stelsel van
fosfaatrechten betreft derhalve geen ontneming van eigendom maar is een
reguleringsmaatregel.
De Staat mag ter borging van het algemeen belang (het gebruik van) eigendom
reguleren en aan beperkingen onderwerpen als aan een aantal voorwaarden wordt
voldaan. De maatregel die de overheid treft moet voldoen aan de legaliteitstoets,
de legitimiteitstoets en de evenredigheidstoets. Dit brengt met zich mee dat de
maatregel een legitiem doel moet dienen in het algemeen belang en dat er een
redelijk evenwicht is tussen de eisen van het algemeen belang van de samenleving
enerzijds en de bescherming van het ongestoord genot op eigendom van het
individu anderzijds (fair balance). Aan het vereiste van een fair balance is niet
voldaan, indien er sprake is van een individuele en disproportionele last voor de
betrokken persoon. Daarbij dienen alle omstandigheden van het individuele geval
in ogenschouw te worden genomen.
Op 17 oktober 2018 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb)
uitspraak gedaan met betrekking tot een aantal algemene aspecten van het stelsel
van fosfaatrechten (www.rechtspraak.nl, ECLI:NL:CBB:2018:522).
In deze uitspraak heeft het CBb bepaald dat het stelsel van fosfaatrechten op
regelingsniveau geen strijd oplevert met artikel 1 EP EVRM. Hiertoe overweegt het
CBb dat de wetgever redelijkerwijs heeft kunnen oordelen dat het stelsel een
algemeen belang dient. Daarnaast was het stelsel voorzienbaar en maakt de
beperkte knelgevallenregeling (waarin geen voorziening voor onomkeerbare
financiële verplichtingen is opgenomen) het stelsel niet onevenredig. Ditzelfde geldt
voor de generieke korting van 8,3%.
Het kan zo zijn dat, hoewel sprake is van een fair balance op regelgevingsniveau,
het stelsel onder omstandigheden op een individuele melkveehouder een
onevenredige zware last legt, waardoor alsnog in dat individuele geval de fair
balance kan ontbreken. Deze toets heb ik in uw geval uitgevoerd voor het stelsel
van fosfaatrechten. Met betrekking tot de fair balance op individueel niveau merk
ik het volgende op.
Individuele en disproportionele last
Voor de vraag of sprake is van een individuele disproportionele last voor een
melkveehouder dient gekeken te worden of de melkveehouder wordt
geconfronteerd met feiten en omstandigheden die niet voor alle melkveehouders
gelden en die meebrengen dat hij in bijzondere mate wordt getroffen door het
stelsel van fosfaatrechten. Hiervan is pas sprake indien een melkveehouder wordt
geconfronteerd met een zeer nijpende situatie in vergelijking met andere
melkveehouders als gevolg van het stelsel, en er tevens bijzondere
omstandigheden zijn die meebrengen dat hij onevenredig wordt getroffen.
Pagina 6 van 8
In uw specifieke geval ben ik van mening dat het stelsel van fosfaatrechten een
individuele en disproportionele last op u legt. Geconcludeerd kan worden dat
sprake is van een bijzondere omstandigheid, aangezien u uw melkvee heeft
verplaatst na de peildatum 2 juli 2015, maar vóór indiening van het wetsvoorstel
fosfaatrechten bij de Tweede Kamer (september 2016).
Hoewel u ten tijde van de bedrijfsverplaatsing kon weten dat er productiebeperkingen zouden komen, was nog niet bekend hoe het stelsel precies ingevuld
zou worden. Uw verwachting was dat u uw melkveestapel op het nieuwe bedrijf in
ieder geval nagenoeg zou kunnen behouden op basis van de door u op 2 juli 2015
gehouden aantallen melkvee op het beëindigde bedrijf. Hoewel iedere landbouwer
die zijn melkvee heeft verplaatst na 2 juli 2015 fosfaatrechten krijgt toegekend op
basis van dieraantallen gehouden op het nieuwe, aangekochte bedrijf, pakt deze
verplaatsing in uw geval bijzonder ongelukkig uit, doordat op het bedrijf te
op 2 juli 2015 geen melkvee meer werd gehouden. Ten opzichte van
andere landbouwers die hun melkveehouderij verplaatst hebben en in meer of
mindere mate met verschillen in dieraantallen te maken hebben gekregen, acht ik
uw last disproportioneel, omdat u als gevolg van uw bedrijfsverplaatsing helemaal
geen melkvee kunt houden. De aankoop van fosfaatrechten zou een zodanig grote
investering vergen dat de continuïteit van het bedrijf in gevaar komt. Deze
continuïteitsproblemen zijn het directe gevolg van het fosfaatrechtenstelsel.
Ontheffing
Om de disproportionele uitwerking van het fosfaatrechtenstelsel op uw bedrijf op te
heffen, verleen ik u een ontheffing op basis van artikel 38, tweede lid van de
Meststoffenwet. Met deze ontheffing mag u op uw bedrijf melkvee houden zonder
daarvoor over fosfaatrechten te beschikken. De omvang van deze ontheffing hangt
samen met het aantal dieren dat u heeft gehouden op het bedrijf te op
2 juli 2015. Dit betekent dat u op uw bedrijf in een kalenderjaar tot maximaal
2198 kg fosfaat dierlijke meststoffen met melkvee mag produceren zonder
daarvoor over fosfaatrechten te beschikken. Dit geldt ook indien u in de toekomst
op een ander bedrijf melkvee houdt, in plaats van op uw huidige bedrijf. U dient de
kennisgeving van de overgang van de ontheffing naar het toekomstige bedrijf dan
bij RVO.nl te melden voordat u het huidige bedrijf verkoopt aan een derde. De
berekening van de omvang van de ontheffing vindt u in bijlage 1.
U kunt deze ontheffing gebruiken met ingang van het kalenderjaar 2018.
De ontheffing geldt voor onbepaalde tijd. Overgang van de ontheffing naar een
ander is alleen mogelijk, voor zover uw bedrijf overgaat naar die ander. De ander
kan pas aanspraak maken op de ontheffing nadat de overgang ervan door RVO is
geregistreerd. Bij overgang wordt de omvang van de ontheffing verkleind
overeenkomstig hetgeen in artikel 32a Meststoffenwet is bepaald ten aanzien van
fosfaatrechten.
Ingebrekestelling
Op heb ik uw schriftelijke ingebrekestelling ontvangen voor het
overschrijden van de termijn om op uw verzoek te beslissen. Ik merk
hierover het volgende op. Er bestaat recht op een dwangsom vanaf de dag waarop
aan drie voorwaarden is voldaan
JohnDeere7serie
Pffffff tuig stelletje creatievelingen daar bij RVO. Hoeveel kg ontheffing zou er al zijn uitgedeeld?
Wel beetje gek toch dat ze in de goedkeuringsbeschikking met geen woord reppen over het uitdelen van ontheffingen.
rijksoverheid.nl/documenten/besluiten/…
adriaan33
@JohnDeere7serie krijg je een ontheffing als je vee op eigen grond laat lopen? Wat is de juridische onderbouwing?
de.melkers
De minister had de knelgevallen onder artikel 38 van de meststoffenwet kunnen helpen
Nijhof
@de.melkers Dat klopt.
cornelissen
@Nijhof Was ik in ieder geval gered geweest en het ging mij bepaald niet om verhandelbare fosfaat. Heb nu land moeten verkopen om rechten te kopen om de grondgebonden nieuwbouw nog wat te vullen.
Overigens voor het eerst ,dat ik nu hoor over ontheffingen
Nijhof
@cornelissen Mevrouw Schouten had gelijk dat de cbb rechter voorzichtig moest zijn om rechten uit te delen ivm overschrijden plafond
Ontheffingen tellen niet mee voor het plafond dus konden die wel uitgedeeld worden
janssen van
Een 5 tal verzoeken uitstaan termijn is verstreken . nu dagelijks 500 euro bijgeboekt op de bank😎

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
56
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
0