CBB uitspraak

fosfaatreductieplan moet terug naar de tekenkamer

Het College zal het beroep voor zover dat is gericht tegen de besluiten op bezwaar van verweerder over de overige periodes van de Regeling daarom gegrond verklaren en verweerder opdragen nieuwe besluiten op bezwaar te nemen met inachtneming van deze uitspraak


- verklaart het beroep voor zover dat is gericht tegen de besluiten op bezwaar van verweerder over de overige periodes van de Regeling gegrond en vernietigt deze besluiten

Deel dit topic

Reacties

hans1980
Fosfaatreductieplan
de haasen
Heb ik ook al gehoord dat het niet goed zit
Kilokaas
Ben benieuwd naar de hele uitspraak hoor geruchten dat het hele plan in puin ligt dat zou lachen zijn gaan we weer opnieuw beginnen
robbies
Kunt vast wel ff de link plaatsen naar de uitspraak
de haasen
Appellant heeft beroep ingesteld tegen het bestreden besluit.

Bij besluit van 8 mei 2020 heeft verweerder het besluit van 27 oktober 2017 ingetrokken, het besluit van 3 augustus 2017 herroepen en heeft verweerder op grond van de Regeling aan appellant een bonusgeldsom toegekend van € 1.329,- voor periode 2.

Appellant heeft nadere stukken ingediend.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 25 juni 2020. Appellant is verschenen. Verweerder heeft zich laten vertegenwoordigen door zijn gemachtigde.

Overwegingen
1. De Regeling is op 1 maart 2017 in werking getreden en heeft tot doel de fosfaatproductie te begrenzen. Voor de periodes van de Regeling (lopend van maart tot en met december 2017) legt verweerder een heffing op aan een melkveehouder die meer melkvee houdt dan het referentieaantal op 2 juli 2015 (de peildatum) en kent een bonusgeldsom toe indien een melkveehouder minder melkvee houdt dan het referentieaantal op de peildatum.

Omvang van het geschil
2. Het beroep tegen het besluit van 27 oktober 2017 heeft, gelet op het bepaalde in artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), mede betrekking op het besluit van 8 mei 2020. Omdat het besluit van 27 oktober 2017 is vervangen door het besluit van 8 mei 2020, en gesteld noch gebleken is dat appellant nog belang heeft bij de beoordeling van het beroep tegen het besluit van 27 oktober 2017, zal het beroep daartegen niet-ontvankelijk worden verklaard.

3. Verweerder heeft zich ter zitting op het standpunt gesteld dat appellant alleen beroep heeft ingesteld tegen periode 2. Appellant heeft gesteld dat hij ook bezwaar heeft gemaakt tegen de besluiten van verweerder over de overige periodes van de Regeling en dat het beroep betrekking heeft op alle periodes.

4. Het College maakt uit de gedingstukken op dat met het ingediende beroepschrift en de aanvullend ingediende stukken ook beoogd is beroep in te stellen tegen de besluiten op bezwaar van verweerder over de overige periodes van de Regeling. Dat betekent dat deze uitspraak op het beroep van appellant ook betrekking heeft op de besluiten van verweerder over deze periodes.

Knelgevallenregeling
5. Appellant exploiteert een melkveebedrijf. Appellant heeft op 31 maart 2017 een bijzondere omstandigheid gemeld als bedoeld in artikel 12, tweede lid, van de Regeling (knelgevallenregeling) en verzocht om het referentieaantal te verhogen. Verweerder heeft dit verzoek in eerste instantie afgewezen. Bij het besluit van 8 mei 2020 heeft verweerder dit verzoek voor periode 2 alsnog toegewezen en het referentieaantal van appellant voor die periode met toepassing van artikel 12, tweede lid, van de Regeling verhoogd. Verweerder is daarbij van 27 maart 2012 als alternatieve peildatum uitgegaan.

6. Voor zover het beroep van appellant is gericht tegen de afwijzing van het verzoek om zijn referentieaantal te verhogen, is het College van oordeel dat niet valt in te zien waarom er reden zou zijn niet ook in de overige periodes toepassing te geven aan de knelgevallenregeling van artikel 12, tweede lid, van de Regeling. Het College zal het beroep voor zover dat is gericht tegen de besluiten op bezwaar van verweerder over de overige periodes van de Regeling daarom gegrond verklaren en verweerder opdragen nieuwe besluiten op bezwaar te nemen met inachtneming van deze uitspraak.
Farma_boerke
@de haasen Er zijn reeds meerdere soortgelijke uitspraken waarbij knelgevallen alsnog erkend worden door de rechtbank, danwel de nieuwe (nood)besluiten van de RVO erkend worden. DRIE jaar na dato alsnog! Dit is niet de eerste en vast ook niet de laatste.
Meld dit soort zaken ook aan de politiek en ga voor schadevergoeding.
de haasen
Woorden van de rechter CBB

11. Verder maakt dat uit artikel 19l van de Natuurbeschermingswet 1998 volgt dat een ieder voldoende zorg in acht moet nemen voor de instandhouding van een op grond van die wet aangewezen gebied of een Natura 2000-gebied en een ieder verplicht is om handelingen achterwege te laten waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat daardoor nadelige gevolgen kunnen worden veroorzaakt,
de haasen
WOORDEN VAN DE RECHTER

6.2.7
In dat verband is van belang dat appellante na overname van de bedrijfslocatie, in de periode 2012-2015 heeft geïnvesteerd in de opbouw van de melkveehouderij. Er kan niet worden vastgesteld dat appellante de dieren op de peildatum legaal hield, aangezien alleen de Aerius-berekening is overgelegd en niet de daarbij horende PAS-melding dan wel vergunning op grond van de Nbw. Nog daargelaten dat uit de jurisprudentie van het College volgt dat in geval van het ontbreken van de benodigde vergunningen

De bescherming van het milieu en de volksgezondheid en het voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Nitraatrichtlijn wegen in dit geval zwaarder dan de belangen van appellante.
+1
de jonge
@de haasen wat wil dit nu feitelijk zeggen dan, dat bedrijven zonder pas of nb een serieus probleem hebben betreffende de toegewezen fosfaatrechten?
Kilokaas
@de jonge daar lijkt het wel op
de haasen
@de jongeDat weet ik niet . ik weet wel dat de invoer van het stelsel momenteel op drijfzand verkeerd . hoe heeft het kunnen gebeuren dat met name bestuurlijke kopstukken veel dieren hebben staan waar voor geen vergunning aanwezig was ( uitspraak rechter Er kan niet worden vastgesteld dat appellante de dieren op de peildatum legaal hield, ) deze personen hadden waarschijnlijk voorkennis dat de PAS hun activiteiten zal legaliseren . maar de rechter is duidelijk in zijn oordeel vee zonder geldige vergunning is het houden van illegale dieren . dus er zijn waarschijnlijk veel illegale rechten op de markt . dat ze de dieren op 2-7-2015 hadden staan volgens de meststoffenwet doet er niet toe . zonder vergunning staan die dieren er illegaal zie onderstaande tekst ( dus eerst een economisch delict begaan en daar na met miljoenen beloond worden.gekker kunnen we het niet maken)

Strafrechtelijke handhaving in de Wnb
Net als voorheen zijn gedragingen in strijd met de bij of krachtens de Wnb gestelde regels aangewezen als economisch delict op grond van de Wet op de economische delicten (“WED”). Voor een belangrijk deel blijft de strafmaat voor overtredingen van de Wnb ongewijzigd, op een paar uitzonderingen na. De strafmaat voor het niet naleven van het verbod op het opzettelijk vangen of doden van dieren die beschermd worden op grond van onder meer de Vogel- en Habitatrichtlijn wordt bijvoorbeeld verhoogd (artikel 3.1, eerste lid, Wnb, artikel 3.5, eerste lid, Wnb en artikel 3.10, eerste lid, Wnb).

hoe heeft dit kunnen geburen .
Kilokaas
@de haasen verhandelde illegale rechten kunnen die doorgehaald worden
@Kilokaas als ze die pas melders een nieuwe beschikking gaan geven. Kan de fosfaat nog wel is duurder worden.
+1
Kilokaas
@Cowboys returns 00014 grappig wat heb jij gesnoven vandaag
@Kilokaas misschien een beetje melkpoeder . Maar volgens mij is het niet houdbaar voor pas melders die rechten gekregen hebben op meer koeien dan de eerdere vergunning groot was.
bio boer
@Cowboys returns 00014 wat als je wei hebt daar elkjaar wat pinken laat inscharen die heeft geen milieuvergunning nodig want heeft geen stal zonder stal kun je geen mileuverguning krijgen wel 600 kg fosfaat gekregen en is volgens mij geheel legaal
@bio boer en dat was een melkleverend bedrijf?
bio boer
@Cowboys returns 00014 nee gewoon een inschader in de winter gaan ze weer naar de melkveehouder
@bio boer fosfaat rechten waren voor melkleverende bedrijven volgens de goedkeuring van de eu. Dat de rvo ze aan niet melkleverende bedrijven heeft gegeven is een foutje geweest .
bio boer
@Cowboys returns 00014 dan zouden jongvee opfoker of inschaader geen bestaansrecht meer hebben of ze hadden gewoon al het jongvee er buiten moeten laten alleen op code 100 rechten dat heb ik wel eens vaker gezecht
waakhond
@bio boer en die komen nooit op stal ????
bio boer
@waakhond worden ingeschaard in de winter gaan ze weer terug naar eigenaar hebben wij jaren gedaan in 2015 toevalig op 2 juli niet
de jonge
@Cowboys returns 00014 zal dat ook een reden kunnen zijn dat ze de pashouders vragen om de gegevens door te geven omdat schouten de intentie heeft om ze te legaliseren? op die manier kunnen ze natuurlijk van 1 en 1 2 maken en de "'onterecht"" uitgegeven rechten weer terughalen en er zelfs nog een dikke boete achteraan gooien wegens economisch delict...........degenen die gestopt zijn,zullen ze met rust laten neem ik aan maar die anderen die nog wel draaien kan dit zomaar eens het horrorscenario voor worden als ik het goed gelezen en begrepen heb,wat hier vermeld wordt. ik hoop voor diegenen dat ik het compleet bij het verkeerde eind heb. wat maakt de politiek er een rotzooi van,onvoorstelbaar.
Kilokaas
@de jonge wil je een vergulde dan ff Carola helpen om onder het plafond te komen lijkt politiek een faire deal
de jonge
@Kilokaas verklaar je nader aub
Kilokaas
@de jonge excuus bedoel vergunning dus legaliseren pas melders op basis van oude dieraantallen levert een flinke daling op in uitgegeven rechten
de jonge
@Kilokaas inderdaad, en dan zou je natuurlijk een zogenaamd cadeautje kunnen gaan krijgen dat je als melkveehouder 100 kg mag leasen zonder afroming..........
Kilokaas
@de jonge mooi hè
+4
de jonge
@Kilokaas het is gewoon vreselijk wat ons als sector aangedaan word, men kan mark van den oever een bepaalde uitspraak wel kwalijk nemen,maar ik denk er steeds vaker aan. hij heeft het misschien wat cru gezegd, maar hij krijgt steeds meer gelijk
+1
Kilokaas
@de jonge hij heeft gelijk heel simpel is alleen een beetje hard maar snap hem heel goed we krijgen de doodstraf en moeten blij zijn dat de elektrische stoel op groene stroom werkt Mark steekt gewoon beide middelvingers op en terecht
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @Kilokaas:
moeten blij zijn dat de elektrische stoel op groene stroom werkt

Tel uit je winst! 😂
laatste strijder
@Kilokaas ....en de brandstapel is biobrandstof (heel veel dikke middelvingers) , we moeten als eerste in dit land t linkse beleid RADICAAL rechts omkeer laten maken , want nu weten we zeker dat we als boeren zélf niet te vreten houden . Strijders HOU VOL !!
kanniewaarzijn
@de jonge Hij heeft daar altijd al gelijk in gehad!
waakhond
Het wordt steeds duidelijker wat er allemaal gebuurt
Jaap40
@waakhond kun je in 3 zinnen aangeven wat dat volgens jou is dan? En wat de gevolgen daar van zullen zijn?
waakhond
@Jaap40. het zit goed fout jaap
Bartlehiemboer
@waakhond Ben het ook kwijt, wat is nu allemaal fout? Is er ook nog iets goeds?
waakhond
Weer een

23-06-2020ECLI:NL:CBB:2020:412Instantie:College van Beroep voor het bedrijfslevenZaaknummer(s):18/2202Datum publicatie:19-06-2020
artikel 23, derde lid, van de Meststoffenwet

artikel 1 van het Eerste Protocol bij het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden

Fosfaatrechten. Fosfaatrechtenvaststelling niet in strijd met artikel 1 van het EP. Geen individuele en buitensporige last. Niet is komen vast te staan dat sprake was van een legale uitbreiding nu niet is aangetoond dat appellante op de peildatum beschikte over een vergunning op grond van de Natuurbeschermingswet 1998.
de haasen
De pluk- ze wetgeving
deze is wet is wel van toepassing op die man met die 30 vaarzen zonder NB vergunning

Voor de oplegging van de ontnemingsmaatregel is het niet noodzakelijk dat het bewezenverklaarde strafbare feit ook daadwerkelijk financieel voordeel opleverde. Uit het tweede lid van artikel 36e Wetboek van Strafrecht volgt dat de ontnemingsmaatregel kan worden opgelegd aan de in het eerste lid bedoelde persoon die voordeel heeft verkregen door middel van of uit de baten van het daar bedoelde strafbare feit of andere strafbare feiten, waaromtrent voldoende aanwijzingen bestaan dat zij door de veroordeelde zijn begaan. Dit kan ertoe leiden dat de veroordeelde voordeel moet terugbetalen aan de Staat terzake een ander strafbaar feit (dan waarvoor hij is veroordeeld), indien het voldoende aannemelijk is dat hij het feit heeft begaan en dat daarmee financieel voordeel is behaald.

De hoogte van de ontnemingsvordering wordt door het Openbaar Ministerie vastgesteld aan de hand van standaardberekeningen in het BOOM-rapport.
waakhond
@de haasen Oeps dat is pijnlijk
de haasen
CBB uitspraak

is in de bijlage bij die brief wel geconstateerd dat er meer volwassen rundvee aanwezig is dan vermeld in de Nbw-vergunning, dat het vee moet worden teruggebracht naar de vergunde aantallen

dus nu is het wel duidelijk
de jonge
@de haasen en dit zijn uitspraken die nu naar buiten komen van bezwaarmakers? van hoe lang geleden zijn deze uitspraken?
Kilokaas
@de haasen zo goedemorgen dat is even schrikken na de eerste kop koffie
waakhond
De rechtszekerheid ontbreekt op de beschikkingen
. de wet is wel gaan gelden op 1jan 2018.
maar wanneer is die ingegaan . bij mijn nog nooit . er staat geen ingangs-datum op de beschikking dus is i tot op heden niet geldig
m uut m
@waakhond
Ben je nu blij?
waakhond
@m uut m heel blij
en zeker als ze de bestuurder eens aanpakken en dat gaat geburen .het meest gevreesde kantoor van Nederland gaat er mee aan de gang 30 vaarzen zonder vergunning voor dit soort volk heeft de sector moeten inleveren . dit mag nooit geburen
+4
buorman
Quote Reactie van @waakhond:
het meest gevreesde kantoor van Nederland

Ik begrijp dat de belasting zich ermee gaat bemoeien?😃
Noorderling
@m uut m
Voor het individu is het een gigantische kloten situatie of misschien nog wel meer dan dan. Heel nederland zit op slot terwijl er bij intreding van de PAS al grote twijfels waren. Zou in 2010 al ingevoerd worden, is in 2015 gebeurt en voor 2025 zijn we nog niet van dit gezeik af. Zijn we 15jaar verder en 0,0 opgeschoten omdat er wetgeving met twijfelachtige onderbouwing doorgedrukt is. Als je wetgeving op wetgeving gaat stapelen, en het fundament vervalt wordt de puinhoop nog groter met fosfaatreductie en rechten. Dan kun je elkaar nog beter kapot melken in een vrije markt, dan is het een eerlijk spel en weet je wie je concurrenten zijn.

Maar laten we hier met zn allen van leren, dit geeft ook munitie voor de lobbypartijen om wetgeving te dwarsbomen of beter in te vullen waar uiteindelijk betere wetgeving uit komt. Je kunt het beter van te voren weten waar je aan toe bent dan achteraf bijvoorbeeld moeten krimpen, terwijl je de vaste lasten al te dragen hebt, daar ga je eerder kapot aan dan een jaar later uitbreiden.
waakhond
@m uut m nog een vraag heb jij fosfaatrechten gekregen ????
Twentsch Land
Heb jij fosfaatrechten gekregen ?

@waakhond
@Twentsch Land heb jij betaalt dan voor je toegekende rechten?
Twentsch Land
Nee ik niet .... niemand toch !
Die op 2 -7 - 15 vee had in cat 100, 101 en 102.
Rare vraag van waakhond.

@Cowboys returns 00014
m uut m
@waakhond
Ik heb een beschikking gekregen idd.
waakhond
@m uut m staat er een ingangs-datum op ??
+1
Twentsch Land
Ingangsdatum is in de wet vast gelegd.

@waakhond
waakhond
@Twentsch Land nee dat is de ingangs datum van de wet . maar er staat niet op van af wanneer die geldig is ze zijn immers uitgegeven na 1 jan 2018 dat had voor 1 jan 2018 moeten geburen onder de oude meststoffenwet

de wet geeft ook aan dat je een rijbewijs moet halen om auto te rijden .vervolgens behaal je. je rijbewijs en krijg je een afschrift van af wanneer je rijbewijs geldig is dan pas is is het rechtsgeldig . snapje
+2
Twentsch Land
Slecht vergelijk !

Een rijbewijs is een document wat je bij je moet hebben als je gaat auto rijden, logisch dus wanneer je het rijbewijs hebt gehaald maar het document nog niet in je bezit is je niet mag autorijden.

Documenten is ook iets heel anders dan rechten.

@waakhond
waakhond
@Twentsch Land dit is nu wat ik bedoel . zonder NB ook geen dieren in de stal . want je hebt het certificaat nog niet . en je mag nog niet rijden op 2-7-2015 wat wel is gedaan . dus een overtreding op de NB wet economisch delict gepleegd .
+2
Twentsch Land
Dat op 2-7-15 de peildatum was op de aantallen in juridisch niks mis mee.....omdat op 1-7-15 de pas is gelegaliseerd ...dus op 2-7-15 was niemand in overtreding. Dat er later een rechter de pas afblaast betekent niet gelijk dat de verkregen fosfaatrechten op peildatum niet geldig kunnen zijn.

@waakhond
waakhond
@Twentsch Land mooi niet. wie had de stempel op op 2-7-2015 op zijn NB staan ???? na de stempel is het PAS rechtsgeldig . of niet twentsch land punt 2 was er uitzicht op legalisatie ??? nee. de pas is onderuit gehaald . dus er was geen uitzicht op legalisatie

Concreet zicht op legalisatie milieu

Voor legalisering van het in werking hebben van een vergunningplichtige inrichting zonder een milieuvergunning ligt de lat wat hoger. Niet alleen moet er een aanvraag liggen, het moet een ontvankelijke aanvraag zijn (ECLI:NL:RVS:2010:BM4956) waarbij:

"in de regel [is vereist ] dat [] die volgens het bevoegd gezag voldoende gegevens bevat voor een goede beoordeling van de gevolgen van de inrichting voor het milieu en dat het bevoegd gezag geen beletselen ziet voor verlening van de gevraagde vergunning."

EN WAS ER DIE AANVRAAG VOOR 2-7-2015 ????
waakhond
@Twentsch Land en een document geeft je wel een bepaald recht om iets te doen of iets te laten
de jonge
@Twentsch Land er staat toch ook in de beschikkingsbrieven iets in de trant van: sinds 1 januari 2018 is het stelsel van fosfaatrechten in werking. dan mag je toch concluderen dat dat de ingangsdatum is?
Twentsch Land
Dat denk ik ook.

@de jonge
+1
m uut m
@waakhond
Je kan hier op prikkebord bord wel denken dat je wat gevonden hebt.
Dat waren er wel meer.
Het fosfaatrechtenstelsel gaat echt niet op de kop mocht je dat soms denken.
KOC1981
@m uut m ja @waakhond wat is je hogere doel met al deze posts? voor mij is het niet begrijpbaar juristenvoer, dus leg het even in simpele boerentaal uit wat is het probleem, wat denk je er mee te bereiken?
+1
Kilokaas
@KOC1981 het doel is het stelsel de prullenbak in lijkt me en dat komt heel dichtbij langzamerhand heeft fff geduurd maar de volhouder gaat winnen mijn complimenten Waakhond
+2
m uut m
@Kilokaas
Wishful thinking noemen ze dat.
Wij zeggen kun je rekenen, reken er dan maar niet op.
Kilokaas
@m uut m ik zie wat er inhoudelijk nog behandeld moet worden door het cbb wordt 1 groot juridisch feest oa artikel 95 gaat gesloopt worden slaap allemaal lekker verder en koop veel fosfaat wat een lol
Kilokaas
@Kilokaas wel jammer dat Carola dat niet meer gaat meemaken maar het is niet anders
+1
m uut m
@Kilokaas
Ik slaap idd prima.
Maak me totaal niet druk om dit soort dingen.
Is het geen fosfaatrechten dan wordt het wel wat anders. Het zij zo.
KOC1981
@Kilokaas ok. En dan?
+1
Kilokaas
@KOC1981 taart eten
Daats
@waakhond en de rechten die je bijvoorbeeld dit jaar heb gekocht, wat zou daar dan mee moeten gebeuren?
waakhond
@Daats die hebben geen rechts zekerheid . en ik heb er geen bij gekocht heb er meer dan genoeg . en nogmaals ze hebben geen rechtszekerheid ook die van mijn niet

ze hebben allemaal lucht gekocht
@waakhond hoe zou het dan gaan met de 20% korting bij handel. Is die dan ook ten onrechte ingehouden.
waakhond
@Cowboys returns 00014 hoe kan je iets korten als het geen rechtszekerheid heeft .
fosfaatrechten. en daar nog bij ze zijn uitgegeven als schaarse rechten voorwaarde zijn. dat er een loopperiode behoord te zijn en dat is niet . staat dat op u beschikking begin datum en eind datum .???
nee dat staat er niet op
+1
de jonge
@waakhond maar als jij zo zeker bent van wat je hier nu beweert,waarom heb je dan het toegewezene niet snel verkocht en zonder rechten volop doorgeboerd? dat er problemen zullen komen voor degenen die meer dieren hadden lopen dan dat ze vergund was,zou ik mij nog kunnen indenken,maar wat je nu beweert gaat veel verder dan dat en lijkt mij sterk toe dat ze dat helemaal op de schop gaan nemen, zelfs de europese commisie heeft het op deze wijze goedgekeurd toch?
waakhond
@de jonge wie zegt dat . er is al herhaalde malen gesommeerd openbaarheid te geven maar ze geven het niet ze kopen het zelf af met een boete de rechter had bepaalt dat het open baar moest worden

Op maandag 24 december deed de rechter de volgende uitspraak over het ingediende WOB-verzoek. Deel 1 van de opgevraagde documenten diende te worden geleverd op 31 december 2018 en deel 2 op 1 maart 2019. De rechter legde het ministerie een (maximale) dwangsom op van 250 euro voor elke dag waarmee de genoemde termijn is overschreden met een maximum van 37.500 euro. Op 30 januari kwam deel 1 van de opgevraagde documenten online.

Omdat een deel van de opgevraagde documenten van deel 1 van de documenten niet openbaar is gemaakt op basis van verkeerde gronden en de zoektermen die het departement heeft gebruikt in de selectie van documenten zeer beperkt waren, hebben we hiertegen bezwaar ingediend. Dit is echter afgewezen door het ministerie. Over het tweede deel van de opgevraagde documenten had op 1 maart jl. moeten worden besloten. Daardoor is de, door de rechter opgelegde dwangsom van 250 euro per dag met een maximum van 37.500 euro, op 29 juli volgelopen. Dit is bijna 5 maanden na de opgelegde datum voor de documentatie en ruim een jaar nadat het wob-verzoek is ingediend. Op 27 september werden de documenten, nadat de rechter op 16 september het ministerie hier opnieuw toe aanspoorde, eindelijk vrijgegeven. De e-mails moeten volgens de rechter op 31 oktober worden aangeleverd.
KOC1981
@waakhond wie zijn we?
Kilokaas
@KOC1981 begint de urine een beetje op temperatuur te komen
KOC1981
Kilokaas
@KOC1981 wut de pis lau
KOC1981
@Kilokaas waarom dat?
waakhond
@KOC1981 Op 12 juli 2018 heeft Greenpeace een WOB-verzoek ingediend bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. ‘WOB’ staat voor Wet Openbaarheid van Bestuur, en iedereen kan een beroep op deze wet doen om informatie van de overheid op te vragen.
Bartlehiemboer
@waakhond Ik begrijp er helemaal niets van maar wij hebben rechten verleast vorig jaar, komen we daar mee in de problemen?
m uut m
+4
Vario512
Voor de minister is er maar 1 oplossing. Een nieuw stelsel invoeren die de huidige fosfaat- en stikstofzooi vervangt. Namelijk GVE per ha.

Heb je zo meteen gelijk, krijg je nog niet wat je wilt, Ronald.
waakhond
En nog iets johan vollenbroek ,had de mogelijkheid moeten hebben om, tegen iedere fosfaatrechten beschikking , bezwaar en beroep kunnen moeten instellen .

het klinkt raar maar toch is het zo volgens de wet .

en zo gaat het ook met de N rechten geburen . als jullie blijven slapen . de tijd van praten met de overheid is voor bij .
+1
m uut m
@waakhond
Ga zelf ook maar eens lekker slapen.
Wordt je weer mens van.
Jaap40
@m uut m reken maar dat er nog een hoop bagger over de PAS melders heen komt, evenals diegenen met teveel dieren tov vergunning. Dat laatste kon je verwachten, dat eerste eigenlijk ook.
m uut m
@Jaap40
PAS meldingen worden omgezet in vergunningen voor degene die nog vee heeft.
Jaap40
@m uut m misschien wel ja.
de jonge
@m uut m is de intentie, of heb je ergens gelezen dat je een uitspraak een vaststaand iets is,wat door schouten en de kamer is goedgekeurd,dan graag een bronvermelding daar van
Kilokaas
@m uut m op welke datum gaat dat gebeuren
m uut m
@Kilokaas
Geen idee.
Wordt aan gewerkt.
Kilokaas
@m uut m blijf hoop houden
m uut m
@Kilokaas
Heb het al eerder gezegd.
Ik lig er niet wakker van.
waakhond
@m uut m wordt eens wakker die worden maar voor twee jaar uitgegeven daar na moet je ze opnieuw aanvragen snap het nauw eens
+1
Twentsch Land
Zelf bedacht ?

@waakhond
waakhond
@Twentsch Land nee dat is zo. geloof mijn nu maar
Twentsch Land
Nee ik ga je niet geloven 😂

@waakhond
waakhond
@Twentsch Land

In de memorie van antwoord heeft de regering in reactie op vragen van de leden van de Forum voor Democratie-fractie aangegeven dat op veel plekken de vergunningverlening is komen stilliggen maar dat “lopende projecten wel doorgegaan zijn”. 2) In de brief van 13 november 2019 is aangegeven dat “met prioriteit gewerkt (wordt) aan het via een collectieve regeling legaliseren van activiteiten waarvoor destijds in het kader van de PAS een vrijstelling van de Natura 2000-vergunningplicht gold”. 3) Indien in een bepaald gebied depositieruimte beschikbaar blijkt te zijn voor vergunningverlening, betreft het schaarse vergunningen waarvoor geldt dat aanvragers een gelijke positie en kans moeten krijgen om ‘mee te dingen’

goed lezen
waarvoor geldt dat aanvragers een gelijke positie en kans moeten krijgen om ‘mee te dingen’
dus als jij 10 euro bied en ik 15 euro krijg ik ze 🤣😂😎🤦‍♀️😁🎉
waakhond
@Twentsch Land afkomstig van de landsadvocaat

Schaarse vergunningen en het bestuursrecht: antwoorden op nieuwe vraagstukken
door: Marleen Botman, Jasper Kennis en Maartje de Wit | 19 december 2019 | Wet- en regelgeving

Inzicht in Bestuursrecht stond in 2019 in het thema van 25 jaar Algemene wet bestuursrecht (Awb). De afgelopen 25 jaar heeft de Awb bewezen voor veel vragen een kader en antwoorden te bieden. In een aantal interactieve brainstormsessies hebben wij samen met de deelnemers aan Inzicht in Bestuursrecht onderzocht hoe het bestuursrecht ook een kader en oplossing kan bieden voor vier actuele problemen. In de brainstormsessie ‘Schaarse vergunningen en het bestuursrecht: antwoorden op nieuwe vraagstukken’ zijn Marleen Botman, Jasper Kennis en Maartje de Wit ingegaan op schaarse rechten.

In de brainstormsessie stonden twee actuele vragen centraal waar overheden mee worden geconfronteerd als zij een schaarse vergunning invoeren. Aan de hand van de ervaringen van de verschillende deelnemers en de bestaande beginselen in het bestuursrecht zijn tijdens de sessie diverse antwoorden geformuleerd. In dit blog doen zij verslag van deze brainstormsessie.

De mededingingsnorm en de transparantieplicht
Eind 2016 identificeerde de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een Nederlandse rechtsnorm die inhoudt dat bij de verdeling van schaarse vergunningen aan potentiële gegadigden de mogelijkheid moet worden geboden mee te dingen naar de beschikbare vergunningen (ECLI:NL:RVS:2016:2927, Vlaardingen). Deze mededingingsnorm is gebaseerd op het gelijkheidsbeginsel, dat in deze context strekt tot het bieden van gelijke kansen. Uit deze norm vloeit voort dat het bestuur een passende mate van openbaarheid moet verzekeren over de beschikbaarheid van de schaarse vergunning, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria. Dit wordt de transparantieplicht genoemd. Uit de mededingingsnorm vloeit ook voort dat schaarse vergunningen in beginsel niet voor onbepaalde tijd, maar alleen voor bepaalde tijd mogen worden verleend.

Een korte inventarisatie maakt duidelijk dat het leerstuk van de schaarse rechten inmiddels op uiteenlopende terreinen tot uitdrukking komt: van coffeeshops tot marktplaatsen en van aanlegsteigers tot oliebollenkramen en parkeerplaatsen. Ook in het subsidierecht speelt dit leerstuk een belangrijke rol. De praktische uitvoering van de mededingingsnorm en de transparantieplicht roept een groot aantal vragen op. Op veel van deze vragen zijn in de rechtspraak nog geen antwoorden geformuleerd.

Tijdens de brainstormsessie is ingezoomd op twee actuele vragen waar overheden mee worden geconfronteerd als zij besluiten een maximum te stellen aan het aantal vergunningen dat voor een bepaalde activiteit wordt verleend.


1) Hoe om te gaan met verleende vergunningen bij introductie van een schaarse vergunning?
Bij het maximeren van het aantal vergunningen zal in veel gevallen al aan andere partijen een vergunning voor onbepaalde tijd zijn verleend. Hoe kan met deze vergunningen worden omgegaan? De zittende partijen zullen er belang bij hebben hun activiteiten zo lang mogelijk te continueren. De belangen van deze zittende partijen zullen moeten worden afgewogen tegenover de belangen van de potentiële nieuwkomers op de markt. Er zal dus een nieuwe balans moeten worden gevonden tussen de mededingingsnorm enerzijds en beginselen als rechtszekerheid anderzijds.

In hoofdlijnen zijn er drie mogelijkheden:

Een eerste optie is te wachten tot verleende vergunningen worden ‘teruggegeven’, waarna de vrijgekomen schaarse vergunningen worden verstrekt door middel van een transparante verdeelprocedure. In deze optie wordt in belangrijke mate tegemoet gekomen aan belangen van de zittende partijen, maar mogelijk maar in beperkte mate aan de mededingingsnorm.
Een tweede optie is om de verleende vergunningen te laten voortbestaan en daarnaast een aantal nieuwe vergunningen te verdelen. Deze situatie vereist wel dat het plafond hoger is dan het aantal vergunningen dat reeds is verleend. Bovendien zal aan de verleende vergunningen een overgangstermijn dienen te worden gekoppeld, zodat is gewaarborgd dat de vergunning niet voor onbepaalde tijd is verleend.
Een derde optie is om alle verleende vergunningen in te trekken en met een schone lei te beginnen: alle vergunningen zullen opnieuw worden verdeeld. Hiermee wordt maximaal tegemoet gekomen aan de mededingingsnorm. Dit kan onder omstandigheden tot gevolg hebben dat de zittende partijen zullen moeten worden gecompenseerd
Welke optie de beste keuze is, hangt af van verschillende factoren, zoals de aard van de vergunning en de betrokken activiteit, de gepleegde investeringen om deze te verrichten en de hoogte van het plafond. Uiteraard is ook mogelijk om de verschillende elementen van de drie geschetste opties te combineren.


2) Hoe bepaal je de juiste geldigheidsduur van een schaarse vergunning?
Een tweede vraag waar overheden mee worden geconfronteerd ziet op de geldigheidsduur van de schaarse vergunning. Hoe kan deze worden bepaald?

Als het gaat om een situatie waarin een plafond wordt vastgesteld terwijl al vergunningen voor onbepaalde tijd zijn verleend, kan onderscheid worden gemaakt tussen de overgangstermijn voor bestaande vergunningen en de geldigheidsduur voor de nieuwe vergunningen. De hoofdregel is immers dat deze voor bepaalde tijd worden verleend.

Om de geldigheidsduur van een vergunning vast te stellen dient vooral te worden gekeken naar de investeringen die zijn gepleegd; hoe lang duurt het om deze investeringen terug te verdienen en bovendien een redelijke winst maken? Bij het bepalen van de overgangstermijn zal ook het rechtszekerheidsbeginsel een belangrijke rol spelen. In beide gevallen geldt dat de gekozen duur zorgvuldig wordt bepaald en van een goede motivering wordt voorzien.

In dit verband is de recente uitspraak van de rechtbank Den Haag besproken die zag op de geldigheidsduur van een speelautomatenhalvergunning (ECLI:NL:RBDHA:2019:8907). De rechtbank overweegt dat bij de vaststelling van de vergunningsduur een kenbare afweging van belangen (3:4 Awb) en een deugdelijke motivering (3:36 Awb) vereist is, gebaseerd op een zorgvuldig onderzoek naar de relevante feiten en omstandigheden (3:2 Awb). Het gaat daarbij niet om een casuïstische beoordeling, maar om een beoordeling naar objectieve maatstaven. De toepasselijke verordening ging uit van een vergunningsduur van vijf jaar. In de toelichting bij de vergunning was de keuze voor deze termijn echter niet onderbouwd. De rechtbank concludeert dat de betreffende bepaling die ziet op de vergunningsduur buiten toepassing had moeten worden gelaten wegens strijd met genoemde bepalingen in de Awb. De rechtbank betrekt in dit oordeel onder meer dat de verordening dateert van na de uitspraak van de Afdeling van 2 november 2016 in de zaak Vlaardingen.


Tot slot: schaarse vergunningen in de Awb?
Het thema van Inzicht in Bestuursrecht 2019 was de 25e verjaardag van de Awb. De mededingingsnorm en de transparantieplicht zijn hierin niet neergelegd. Zou het toegevoegde waarde hebben deze normen hierin op te nemen?

De meerderheid van de deelnemers beantwoordde deze vraag bevestigend. Volgens hen zou dit kunnen bijdragen aan het vergroten van het bewustzijn over het leerstuk, met name bij beleidsmedewerkers. Het leerstuk van de schaarse rechten zou daarmee een nuttige toevoeging zijn aan de Awb.

Lees over de verdeling van schaarse rechten in het bestuursrecht ook onze eerdere blogberichten:

De mededingingsnorm en de transparantieverplichting bij schaarse rechten; de praktijk ná de conclusie van AG Widdershoven
Afdeling bevestigt dat rechtsnorm voor schaarse vergunningen ook geldt voor subsidies
waakhond
@Twentsch Land en fosfaatrechten zijn ook schaarse rechten . en als je tijd overhebt lees dit maar een door

De Europese Commissie vindt fosfaatrechten staatssteun, omdat de rechten vanaf het moment van invoering schaars zijn, gratis worden verstrekt en vrij verhandelbaar. Daardoor krijgen de rechten een economische waarde en kunnen te gelde worden gemaakt. Staatssteun mag niet worden gegeven om weer te voldoen aan milieunormen die nu worden overschreden, oordeelt de Commissie. Ze mogen dus niet worden ingezet om de fosfaatproductie te verlagen onder het fosfaatplafond.

LET OP 1 JAN
In het nieuwe voorstel krijgt de Nederlandse melkveehouderij op 1 januari 2018 zoveel rechten toebedeeld, als die volgens het fosfaatproductieplafond in de derogatiebeschikking beschikbaar zijn. De generieke korting, die in het huidige wetsvoorstel zit, zal niet worden toegepast nadat de rechten zijn verstrekt. Ze worden direct verwerkt in de hoeveelheid rechten die wordt toegekend aan een melkveebedrijf. De hoeveelheid rechten per individueel bedrijf wordt bepaald op basis van gegevens over de veestapel op 2 juli 2015 (de peildatum) en de forfaitaire excretie waarden. De rechten worden nog steeds gratis verstrekt en zijn vrij verhandelbaar.
research.vu.nl/ws/portalfiles/…
Jaap40
@waakhond meer dan 800 pagina's 😉
+1
buorman
@Jaap40
Werkeloze waakhond; heeft tijd over
waakhond
@buorman een beetje rechtenleer aan de boeren is wel goed voor ze 😎 ik ken het bijna van buiten het boek
+2
buorman
Quote Reactie van @waakhond:
ik ken het bijna van buiten het boek

Dat is ook niet zo moeilijk, de binnenkant kennen en doorgronden/weten te duiden kost iets meer moeite.😀
Alan
@m uut m 👍wie is jou bron?
m uut m
@Alan
Ga ik hier niet vermelden
Farma_boerke
Deze uitspraak gaat over reductieregeling. Deze had wel een beperkte looptijd en heeft derhalve geen impact op het fosfaatrechtenstelsel.

Het geeft wel jurisprudentie die in het kader van het rechtenstelsel gebruikt kan worden.

Graag zie ik ook de bron. Iedereen kan dit ook zelf opschrijven dus @waakhond geef de referentie even ...
waakhond
@Farma_boerke van welke zeg het maar
Farma_boerke
@waakhond maakt toch niet uit, allen in dat geval. Als het er meer zijn kan met creatief knippen en plakken ook een beeld ontstaan.
waakhond
@Farma_boerke goed lezen wat hier boven staat . farma boerke
Kilokaas
@Kilokaas koeien boven vergunning graag fff afvoeren
+1
bio boer
Waar maak je druk om die korting zij de meesten toch al vergeten zijn al lang weer verder aan het ondernemen plannen aan het maken
Kilokaas
Suggestie voor de playlist van CS voor deze week

waakhond
Hee twentsch land kom er maar in . geloof je het nu ???
Kilokaas
@waakhond hij is nog bezig denk je niet
waakhond
@Kilokaas morgen heeft i een zware kater van het boek 😂
tja en nu kunnen mee dingen naar die 30 vaarzen 😎🤣
+1
Kilokaas
@waakhond ik heb een winnend lot
Twentsch Land
Snap jij dan nu dat pas bedrijven gewoon gelegaliseerd worden en een Nb vergunning gaan krijgen 😉

@waakhond
Kilokaas
@Twentsch Land van Johan zeker😂😂😂😂 op Valentijnsdag lijkt me een leuke grap
jg
@Twentsch Land Dat kan helaas niet .
Kilokaas
@jg wrm nie
waakhond
@Twentsch Land woef . boeren moeten eens wakker worden .ze zijn door LTO belazert met de PAS en ik hoor ze nu huilen als een stel wolven 😂
Kilokaas
@waakhond zeker het is al na 8 uur mag nu wel een keertje
+1
Twentsch Land
Ik heb er nog geen een horen huilen en voor mij maakt het niets uit of pas wel of niet vergund wordt ( even voor alle duidelijkheid ) ..... maar zoals al eerder aangegeven...pas is bedacht door de overheid en goedgekeurd in de kamer....dit maakt hun direct verantwoordelijk......een claim van 3500 bedrijven zien ze niet zitten, dus zal het gelegaliseerd worden....wat ik niet uitsluit is dat ( zijn ze al mee bezig ) er zeker gekeken wordt naar gerealiseerde stal ruimte en misschien nog wel een nieuwe peildatum voor de pasmelders.

@waakhond
+1
Jaap40
@Twentsch Land een feit is in ieder geval dat @waakhond nogal wat kritisch waardevol informatie naar boven haald. Persoonlijk kan ik dat wel waarderen.
Melkveehouder.
Ik vrees dat het met de PAS hetzelfde gaat als met het beweiden. De overheid kan wel roepen dat het gelegaliseerd wordt, maar de Raad van State moét zich houden aan het (europese) recht. De legalisering zal afgeschoten worden . @Twentsch Land
waakhond
@Twentsch Land mooi niet de pas is uit bedacht door LTO onder leiding van siem jan schenk
@waakhond ja dat dacht ik ook. Dat LTO met de pas kwam.
+1
kanniewaarzijn
@waakhond Kan wel zijn, maar de LTO maakt het beleid niet. Als de overheid het heeft overgenomen en ingevoerd, is zij wel degelijk verantwoordelijk.
waakhond
@kanniewaarzijn ze hebben het compleet naar hun hand gezet . dan werden de bestuurder de illegaal activiteiten in een keer gelegaliseerd . volgens mijn zijn er onder de bestuurders geen IDL gevallen bekend . maar die gaan nog komen bestuurder met een PAS melding . ze hebben hardwerkende boeren mee in het moeras getrokken .alle dieren die onder de PAS zijn gelegaliseerd met een melding daar van de fosfaat rechten zijn zo illegaal als de pest . er was geen uitzicht op legalisatie

sorry pas melders . zo is de situatie nu zo als het er naar uitziet . het wordt tijd dat LTO jullie de waarheid vertelt
+1
m uut m
@waakhond
Je bent wel een beetje dom aan het zwammen.
Jij stelt nu dat er PAS melders zijn die anders geen kans hadden op legalisatie!
Dat kan dus niet.
Als er geen ruimte meer was in een gebied kon je ook geen melding doen maar moest je een vergunning aanvragen.
waakhond
@m uut m was er voor deze mensen uitzicht op legalisatie via de PAS ????
m uut m
@waakhond
Daar moesten ze net zo goed een vergunning aanvragen.
Het gaat nu om de PAS melders dat zijn niet de bedrijven die geen NB vergunning konden krijgen.
waakhond
Quote Reactie van @m uut m:
Het gaat nu om de PAS melders dat zijn niet de bedrijven die geen NB vergunning konden krijgen

dus pas melders konden volgen u NB vergunning aanvragen????
+1
m uut m
@waakhond
De bedrijven waar jij op doelt, extreem meer koeien. Konden ook niet met een melding af.
Maar moesten een PAS vergunning aanvragen !
Het gaat hier om de melders.
+1
waakhond
@m uut m externe bron vermeld . die hebben in 2013 Groote stal er bij gezet van 90 naar 300 alles gedaan zonder NB VERGUNNING de provincie gaf aan het desbetreffende bedrijf aan . WIJ WEIGEREN U EEN NB VERGUNNING AF TE GEVEN in 2014. en de stal staat vol op 2-7-2015 zonder verplichte NB hoe kan dat en praat jij dit goed M UUT M ????
Twentsch Land
Aantallen ... hoeveel bedrijven ?@waakhond
m uut m
@waakhond
Ik praat niets goed.
Dit bedrijf wat jij als voorbeeld geeft.
Dat kon daarna met een PAS melding toe ?
+1
waakhond
m uut m
@waakhond
Wat zit je dan de hele tijd te lullen.
+2
waakhond
@m uut m waarom heeft i dan geen vergunning aangevraagd
op -2-7-2015 stonden daar +-200 mk illegaal geen NB . een vergunning is hem geweigerd . normaal moest je ammoniak rechten kopen zo als iedereen dat moest . maar omdat hij voorkennis had dat het onder de PAS wel gelegaliseerd zou worden . en ja handel met voorkennis is strafbaar de sector heeft voor deze handelswijze 8,3 moeten inleveren .

dus m uut m jij vindt dat goed ???
Kilokaas
@waakhond knoop hem maar op
m uut m
@waakhond
Waarom geeft dezelfde provincie wel een PAS vergunning en geen NB vergunning ?
waakhond
@m uut m in 2014 heeft de provincie aangegeven dat het bedrijf een NB moet aanvragen. alles
voor de PAS moest je het kopen na invoer van de PAS was het gratis
buorman
@waakhond
Wat was de reden voor weigering?
Kan anders van alles zijn, hier ook eerst geweigerd/ tussentijds moeten aanpassen omdat lopende de verg aanvraag de excreties in de rav wijzigde
+4
buorman
Quote Reactie van @waakhond:
en ja handel met voorkennis is strafbaar

Niet handelen ook?
Hij heeft dus niks gekocht of gedaan, hij heeft alleen nagelaten.
Maar jou aanname deugt volgens mij niet, in de aanloop naar 1/7/15 was het algemeen bekend dat je kon kiezen; of je koos voor de zekerheid door ammoniakrecht te kopen via intern of extern salderen en voor die datum een oude nb verg aan te vragen, of je liet het op de pas aankomen in de hoop dat de ontwikkelruimte daarin groot genoeg was om jou situatie te vergunnen
familie pelle
@waakhond oprechte vraag, wat is je drijfveer?
Twentsch Land
+1
jg
@Twentsch Land Lijkt me eerder een strijd tegen corruptie en handel met voorkennis.
+3
waakhond
@familie pelle gerechtigheid voor iedereen. . en de waarheid moet maar een bovenwater komen . er zijn boeren die veel onrecht zijn aangedaan . zowel met de fosfaat - PAS- en nu stikstof

met vriendelijke groet waakhond
+1
@waakhond gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.
Kijk hoeveel moeite het kost om de voermaatregel van tafel te krijgen. En bij de fosfaat en de pas spelen nog veel andere belangen/corruptie en die zullen een smerige strijd voeren om het systeem in de benen te houden.
+2
familie pelle
@waakhond
Quote:
. gerechtigheid voor iedereen

Dat geloof ik niet. Met als bijvangst vele faillissementen van vooral kleinere bedrijven? Ik heb respect voor je uithoudingsvermogen en inzet om dit uit te zoeken maar plaats nog steeds vraagtekens bij je drijfveer. Heb je zo’n enorme hekel aan de betreffende bestuurder waaraan je steeds refereert? Wil je je korting op Fosfaatrechten terug? Je strijd kan ertoe lijden dat veel bedrijven, die ter goeder trouw gehandeld hebben, gaan omvallen. Die zullen iets anders denken over je genoemde term “gerechtigheid”. Welk onrecht is jou aangedaan dat het dit waard maakt?
+1
laatste strijder
@familie pelle , ..........maar moet je doorbouwen op een fundament wat door en door verrot is ?
Zelf denk ik eerst , schoon schip maken .
+2
de jonge
@familie pelle ik snap je gedachte wel,maar toch denk ik dat je anders zou horen te denken,wat waakhond doet is dingen uitzoeken die niet goed zitten,daarvoor moet je niet bij hem zijn maar bij degenen die dit op deze wijze er door gedrukt en bedacht hebben,daardoor komen nu de problemen,dat hij ze aan de kaart steld, doet er niet aan af,dat er anderen zijn die grove fouten?? hebben gemaakt. eigenlijk ga je nu de klokkenluider veroordelen en dat klopt niet toch?
familie pelle
@de jonge
Quote:
. eigenlijk ga je nu de klokkenluider veroordelen en dat klopt niet toch?

Goed lezen. Ik veroordeel niemand. Ik vraag aan hem wat zijn drijfveer is maar ik merk Inmiddels dat ik daar Geen antwoord op ga krijgen. Ook prima
+1
waakhond
@familie pelle er is mijn totaal geen onrecht aangedaan. voldoende fosfaat een mooie NB vergunning met voldoende dieren er op
maar ik kan er niet tegen dat veel boeren en jonge boeren veel onrecht is aan gedaan zowel door de overheid en een groot aantal bestuurders.( 300 MK op stal en maar vergunning voor 90 stuks ) met het motto als ik mijn schaapjes maar op het drogen heb . ...... volk is het
+2
familie pelle
@waakhond
Quote:
. ik kan er niet tegen dat veel boeren en jonge boeren veel onrecht is aan gedaan zowel door de overheid en een groot aantal bestuurders.

Ongeloofwaardig. Reageer nu eens op het feit dat mocht je ooit gelijk krijgen er juist vele jonge, kleine boeren de deuren kunnen sluiten. Is dat het opknopen van die “paar bestuurders” waard? Overigens vind ik ook dat het verhaal dat bestuurders met voorkennis gehandeld zouden hebben al lang doorgeprikt had kunnen en moeten worden.
waakhond
@familie pelle volgens goed ingelichte bron komt dat nog. WOB gegevens van die bedrijven worden geweigerd door RVO . dagvaarding naar RVO is de deur uit . als zij de gegevens hebben zal er gauw correspondentie zijn . ( rvo houdt ze nog uit de windt )
waakhond
@familie pelle als de PAS er niet was door gedrukt waren kleine jonge bedrijven niet in de problemen gekomen . maar er moest ontwikkel ruimte komen volgens LTO voor de uitbreiders tja en nu zijn de kleine bedrijven- niet uitbreiders weer de lul . de melders zijn het slachtoffer van de PAS geworden
Kilokaas
@familie pelle heeeeel lang geleden was er een Christo die nogal belachelijk gemaakt werd omdat zijn team van juristen het klusje zou klaren hij heeft iedereen gewaarschuwd voor de gevolgen en niemand nam hem serieus zo erg zelfs dat hij verbannen is en nu komt de dag steeds dichterbij dat hij lekker zijn werk kan gaan doen en anderen de dupe worden van zijn grondrechten om voor zichzelf op te komen collateral dammage heet dat geloof ik dus nu ffff flink zijn en weer door
+3
pieta
@Kilokaas We wachten het af. De dag des oordeels is al vaker aangekondigd. Ik wens hem er succes mee maar zelf ga ik er mijn energie niet aan besteden.
Kilokaas
@pieta nee ik ook niet heb wel wat beters te doen
+1
familie pelle
@Kilokaas
Quote:
. heeeeel lang geleden was er een Christo die nogal belachelijk gemaakt werd

Daar heb ik nooit aan meegedaan en volgens mij streed christo voor een heel andere discussie. (Recht op extra fosfaat omdat er onomkeerbare investeringen gedaan zijn waarbij het fosfaatrechtenstel volgens hem onvoorzienbaar was) de rechter heeft dat allemaal afgeschoten dus ongelijk gekregen.
Waakhond heeft het over rechten gekregen terwijl de juiste vergunningen niet aanwezig was. Totaal iets anders.
Twentsch Land
Hoeveel synoniemen zal christo op het prikkebord hebben ....

@familie pelle
+1
familie pelle
@Twentsch Land
Quote:
. Hoeveel synoniemen zal christo op het prikkebord hebben ....

Tja, zoiets dacht ik ook al. Met waakhond erbij kom ik aan 34.....
+1
Twentsch Land
😉
Of zullen we van die 34 er een aantal toeschrijven aan Erik 1979 ......

Een duo wat tevens een span is.

@familie pelle
Kilokaas
@familie pelle dat is erg veel welke zijn het volgens jou
familie pelle
@Kilokaas poeh, ik heb ze niet allemaal opgeschreven...😅
Kilokaas
@familie pelle dus je zegt maar wat knap
hans1980
@Kilokaas kilokaas hoort er ook bij
@familie pelle als je die 16 van mij er maar niet bij telt. Want die zijn niet van hem.
Jawis
@familie pelle gespleten persoonlijkheid?
Kilokaas
@Jawis denk het wel maar pelleboer reageert niet
+1
KOC1981
@Twentsch Land vond het ook al ingewikkeld worden, met linkse hand typen als @waakhond en dan weer met rechts als @Kilokaas. gelukkig staan z'n beide persoonlijkheden hetzelfde in de wedstrijd anders werd het helemaal ingewikkeld 😬
Kilokaas
@KOC1981 beide zitten hetzelfde in de wedstrijd geen enkele bloedverwantschap zou niet weten op welk erf deze waakhond loopt of op welk kantoor 😎
Kilokaas
@Kilokaas het is er wel 1 met scherpe tanden en extreem krachtige kaken pas er voor op
waakhond
@familie pelle tja als ze door anderen onrechtmatig verkregen zijn . blijft er voor christo en ander knelgevallen niets over
+1
Twentsch Land
Rechten zijn te koop.

@waakhond
+1
Twentsch Land
Jij wilt ze voor niks ?

Tja dat wil ik ook wel.

Mijn stal was niet vol op 2-7-15 .....

@Kilokaas
Kilokaas
@Twentsch Land ik wil helemaal geen fosfaatrechten je snapt het nog niet zo te zien
Twentsch Land
Maat waakhond misschien wel 😉

@Kilokaas
waakhond
@Twentsch Land heb er nog over
Twentsch Land
Oh dat heb ik ook wel 😂

@waakhond
+1
Mkl87
@Kilokaas ik ook niet. Alle groei na 1-4-2015 alleen met grond eronder. Hadden we die dure gebakken lucht ook niet gehad. De mannen van de zlto zagen dit helaas anders
+1
cornelissen
Quote Reactie van @Mkl87:
De mannen van de zlto zagen dit helaas anders

en kregen o.a de NMV als meeloper er bij en degene ,die onomkeerbare investeringen hadden op de peildatum moeten o.a grond verkopen om die idioot dure rechten te kopen.
waakhond
@cornelissen waakhond heeft een goede neus en laat niet los
+1
Jaap40
@waakhond laat de waarheid maar boven tafel komen. Schoon schip maken en weer verder.
familie pelle
@waakhond
Quote:
. blijft er voor christo en ander knelgevallen niets over

Dan nog zal eerst de korting van 8,3 % verminderd worden. Er blijft dus niets over voor de knelgevallen behalve die 1 % die ervoor gereserveerd is.
waakhond
@familie pelle doe ook even het vleesvee er van af
+1
laatste strijder
dees is lekkerder voor op de zondagochtend 😉
matt
@laatste strijder zeker maar zal hier wel op uitdraaien.

laatste strijder
@matt :-0 😄
de haasen
Waarom hebben de agrarische advocaten dit niet gezien ????
Jaap40
@de haasen agrarische advocaten zoeken dit uit met @waakhond ?
diekman
Jammer voor degene die veel fosfaatrechten heeft gekocht.
Twentsch Land
Hoezo ?

@diekman
+1
m uut m
@diekman
Er gaat echt niet veel veranderen !
@diekman wat gaan de banken doen als de waarde van fosfaatrechten verdwijnt ?
Jaap40
@Cowboys returns 00014 banken stellen zich afhoudend op op bedrijven in PAS situaties.
@Jaap40 hoe bedoel je met afhoudend ? Bedoel je ze gaan je afwikkelen of ontwikkelen Of ze doen niks.
Jaap40
@Cowboys returns 00014 ze leggen je onderop de stapel zeg maar. Een ander met betere kwalificatie gaat voor.
waakhond
VOLGENDE STAP



mag de meststoffenwet wel gebruikt worden voor staatssteun en fosfaat rechten . ?????

WAAR VOOR IS DE MESTSTOFFENWET

Verbod op détournement de pouvoir
Naar navigatie springenNaar zoeken springen
Het verbod op détournement de pouvoir, gedeeltelijk Frans voor 'machtsverdraaiing' of (meer gebruikelijk in Vlaanderen) 'afwending van bevoegdheid' of 'machtsafwending',[1] is een verbod voor bestuursorganen om bestuursbevoegdheden te gebruiken voor een ander doel dan waarvoor ze gegeven zijn.

Dit verbod is in Nederland ontstaan uit jurisprudentie van de Hoge Raad der Nederlanden en is nadien gecodificeerd in art. 3:3 Awb.

Meststoffenwet
Geldend van 20-02-2020 t/m heden 108 Meststoffenwet Meststoffenwet Meststoffenwet Meststoffenwet Meststoffenwet Meststoffenwet
Wet van 27 november 1986, houdende regelen inzake het verhandelen van meststoffen en de afvoer van mestoverschotten

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is regelen te stellen met betrekking tot het verhandelen van meststoffen, zowel in het belang van de bevordering van de deugdelijkheid voor het doel waarvoor zij zijn bestemd als in het belang van de bescherming van de bodem, en voorts regelen te stellen in het belang van een doelmatige afvoer van mestoverschotten;
bankwerker
@waakhond ,het lijkt erop dat Carola,een zondige meid is,die het met het recht niet zo nauw neemt.Doodszonde is echter nog steeds niet bewezen geworden.Maar johan vollenbroek geen rechtstoegang te verschaffen tot iedere afzonderlijk genomen beschikking is dit wel.Art6 ERVM staat dit als hogere wetgeving niet toe,zo lijkt mij.En art 6 verdrag van aarhus al helemaal niet.Dit laatste lijkt mij wel een doodszonde in recht.Christelijke politieke partijen,hadden de morele plicht,Carola voor deze zonde te behoeden.Waarom hebben de Godvrezende kamerleden dit na gelaten?.Zelfs jaren na dato,grijpen Godvrezende politieke partijen niet in.Politiek is bedriegende schijnophouding.Er telt maar een belang,hoe vul ik mij zakken zo goed mogelijk.
Jaap40
@bankwerker vervang gristelijk eens door communistisch dan weet je waarom.
Kilokaas
@bankwerker de tweede kamerleden worden doorgelicht bankrekening wordt gecheckt maar die van hun directe omgeving niet dus een beetje creatief exemplaar zit wel een muizengaatje
Kilokaas
@Kilokaas hetzelfde geldt voor wat andere individuen prachtige bouwwerken gezien en elke keer verwonder ik mij hoe het in hemelsnaam mogelijk is met een reguliere melkprijs om zo veel geld tot je beschikking te hebben die moeten een goede nevenfunctie hebben
de haasen
@bankwerker Hoe moet ik nu het verhaal van waakhond nu lezen , heeft ze misbruik gemaakt van de meststoffenwet ?????
bankwerker
@de haasen lijkt mij wel.doel vd MsW was het reguleren vd aanwending van mest en de distributie van mest.niet de uitgifte van schaarse rechten.Carola gebruikt de MsW voor een ander doel dan waarvoor de wet is uitgegeven,door toenmalige wetgever.dit lijkt mij onbehoorlijk bestuur.
waakhond
@bankwerker kijk, bankwerker snapt het .
het is machtsmisbruik van de meststoffenwet . en dat mag niet
bankwerker
Natuurlijk heeft carola haar macht misbruikt door johan vollenbroek geen toegang te verlenen tot iedere afzonderlijke fosfaatrechtenbeschikking.wie niets te vrezen heeft had dit wel gedaan,omdat dit wettelijk moet.wie dit niet doet heeft kennelijk wat te verbergen.
de haasen
@bankwerker klopt pure macht misbruik
en dat ziet LTO NIET of willen ze het niet zien
van mijn mogen ze het aantal rechten wel plaatsen ik heb niets te verbergen
Twentsch Land
Zie niet het nut van plaatsen !

Waarom eigenlijk ?

@de haasen
de haasen
@Twentsch Land Lees eens goed ..Machtsmisbruik van de Meststoffenwet . de Meststoffenwet mag niet gebruikt worden voor het fosfaatrechten- Regulering van de Rechten ( AFROMING)
Waakhond ziet het goed . Knap stukje speurwerk
kanniewaarzijn
@de haasen Nu nog op zoek naar een onafhankelijke "recht"er.......Ai!
waakhond
Nog even voor de duidelijkheid LET OP

1 PAS melders moeten nu hum eigen melden voor 14 augustus.( dat heet aanvraag ) ook pas melders in de overige sectoren moeten dat. dat heet mee dingen naar N rechten .

2 de aanvragen moeten gepubliceerd worden ( vergelijk het het met een bouwaanvraag )

3 na de publicatie kan er een zienswijze worden ingediend

4 de N rechten gaan verdeelt worden na behoeften denk hier bij aan de dieren die vergund zijn in de oude NB DATUM 30-6-2015

5 de rechten worden maar voor bepaalde tijd uitgegeven ik denk +- 2 jaar

6 na het einde van de loopperiode begint het weer van voor af aan

dit heet schaarse N RECHTEN

fosfaatrechten zijn ook schaarse rechten. dan weten jullie wat er fout is gegaan met de invoer van fosfaatrechten
Mkl87
@waakhond

4: welke N rechten? Hoe wordt deze ruimte gecreëerd?
Twentsch Land
Moeten die worden gecreëerd ?

Als ik Jan Cees goed heb begrepen zitten de pasmelders al in de berekeningen.

@Mkl87
Twentsch Land
Dan doen veehouders die een pasmelding hebben gedaan die niet veel afwijkt van vergunningen uit jaren 80 vorige eeuw of 1994 er verstandig aan om op basis van die vergunning/melding een N B aan te vragen.

@waakhond
Daats
Wat bedoel jij met oude NB datum? 30-6-2015
waakhond
@Daats op 1-7-2015 was de PAS er toch !

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
229
DEELNEMERS
31
WEERGAVES
0