Illustratie van:

Same Leone - Zuigerveren vast na 25 jaar stilstaan?

Is het aannemelijk dat na 25 jaar stilstaan van een trekker de zuigerveren vast zitten? Ik heb de motor rondgedraaid met de hand en heb het idee dat hij erg weinig compressie maakt, is dat normaal? Of moet ik hem bij voorbaat al openmaken om de zuigerveren. En kleppen te controleren? Ik was het niet van plan omdat de motor voordat hij stopte nauwelijks rookte en best krachtig was.
De luchtinlaat is tamelijk zwart heeft dat eventueel te maken met slechte zuigerveren, omdat hij dan veel carter ontluchting heeft?

Deel dit topic

Reacties

+1
roscho
Als hij droog heeft gestaan en de motor zonder rare geluiden rond wil, zou ik eerst een paar seconden starten met de stopknop uit, zodat er alvast wat olie kan worden gepompt. Daarna gewoon proberen te starten, dan zie je wel wat hij doet.
+1
Polderjong
Olie verversen, nieuw oliefilter er op dan minimaal een uur stevig belast laten werken b.v. voor een grondfrees of een grotere cyclo-maaier in het lange gras, hij moet dan echt bijna tegen het maximale van zijn kunnen belast worden. Het blok brandt dan van binnen schoon, en hij zal de nodige vervuiling (roet etc.) er uitblazen. Hierna kan je aardig de conditie van je blok vaststellen.
+3
roscho
@Polderjong Je hebt helemaal gelijk, alleen zou ik al vóór het olieverversen willen zien of de motor überhaupt lopen wil. Even oude diesel eruit, beetje nieuwe erin. Desnoods starten zonder (oliebad-)luchtfilter, in 5 minuten loopt de motor daaraan niet stuk. Pas als blijkt dat de motor lopen wil, kosten aan nieuwe olie besteden, ook luchtfilter vullen met motorolie en daarna de motor een uur flink belasten.
N.b.: Mocht de regulateur vast zitten en de motor plotseling op volle toeren gaat en blijft draaien, zorg dan dat je een poetslap bij de hand hebt, waarmee je de luchtinlaat kunt afsluiten.
+1
langeslagdiesel
Ik zou na de diesel ververst te hebben en door gepompt te hebben tot NA de verstuivers ook de motor olie plus filter verversen. Olie bad kuipje demonteren van het luchtfilter En bij de eerste start een flinke dot poetskatoen bij de hand houden. Net als een scherpe nijptang voor de brandstof toevoer acuut te kunnen blokkeren. Ook de klepdeksel’s demonteren, kleppen voor smeren en daarna kijken of er 1 of meerdere blijven open staan. Deze gangbaar maken met de voor smering want als een zuiger de klep terug naar binnen slaat is deze geheid krom. Als het blok weer loopt, rustig wakker laten woorden en de rest wijst vanzelf. Gezond verstand blijven gebruiken dus.
+2
wim-same
@langeslagdiesel En vooral ook even voelen of de regelstang in de brandstofpomp los is.
+1
langeslagdiesel
@wim-same juist! Die was ik vergeten.
+4
bas101
Ja dat is zeer aannemelijk , verstuivers of gloeibougies eruit draaien en in elke cilinder kruipolie langs de cilinderwanden spuiten ,een nacht laten staan , controleer de motorolie of deze nog mooi vloeibaar is , controleer de dieselolie in de tank of deze nog mooi helder is , in de vorige eeuw was de diesel nog vrijwel onbeperkt houdbaar dus grote kans dat die daar op loopt , controleer lucht filter , en dan ZEER BELANGRIJK indien voorzien van lijnpomp : controleer regelstang op gangbaarheid , dan andere dag de motor starten zonder dieseltoevoer totdat je oliedruk hebt , dan starten met dieseltoevoer , houdt hierbij de motor voor de zekerheid in de gaten p het op hol slaan ,dus sleutel om dieselleiding los te koppelen of lap op luchtfilter.
+1
Bert353
@bas101 ze hebben mij altijd verteld om zuigerveren los te krijgen de kruipolie van Bas te vervangen door ATF, is net wat aggresiever waardoor de vervuiling die de veren blokkeert lost. verder gewoon Bas volgen.
+1
bas101
@Bert353 je zit hier mee dat je atf niet in spuitbussen met een lang slangetje kunt krijgen , evt kun je het in een oliehandpompje doen en dan proberen langs de cilinderwanden te pompen , boven op de zuiger druppelen waar meestal ook nog uitstsparingen zitten heeft t nl geen effect , daarom prefereerde ik de spuitbus met t lange slangetje , met de kop eraf gaat allemaal wat makkelijker , remolie is ook een goede remedie.
+1
roscho
@bas101 Je zou het kunnen proberen met een zeeppompje waarin je atf doet. Slangetje aan het pompje en onderaan dat slangetje een pijpje met een kromming. Als je flink pompt, krijg je best een flink straaltje wat je tegen de zijkant van de cilinderwand aan kunt laten spuiten.
+1
Gert v4
Super bedankt ik ben nog niet aan starten toe maar deze adviezen vergeet ik niet! Vooral brandstofpomp, kleppen, klepstoters, tuimelaars, controleren. Misschien van te voren even zuigers insprayen met vuil oplossend middel voor de veren. Bij het starten oliedruk goed controlen en zorgen dat hij te stoppen is als hij op hol slaat!
+2
Yanmarthomas
Netjes uitgelegd hier boven mannen. Vooral de doek is belangrijk. Heb ooit een oude tractor opgeblazen die 10 jaar stil had gestaan... zuigers kwamen aan alle kanten eruit. Succes en laat het ons weten hoe het is gegaan!
+2
Gert v4
@Yanmarthomas gaan we doen! Maar voordien heb ik nog wel heel wat werk 😉 ik had graag voordat ik aan dit project begon eerst gestart, maar hij staat al 20 a 25 jaar helemaal uit elkaar dus dat gaat niet ik neem een gokje om eerst alles op te knappen maargoed. We zijn van de straat en de meeste dingen zijn te repareren mocht hij slecht starten of niet niet willen lopen.
Yanmarthomas
@Gert v4 de motor licht uit elkaar of de tractor?
Gert v4
@Yanmarthomas nee de motor is het enige wat nog in elkaar zit zo ongeveer.
+7
joop-same
@Gert v4 Je kan de motor nu nog met de hand draaien als hij nog net zover open ligt als op de afbeelding, je kan dan heel goed horen of je kleppen lekken en of de zuigerveren lekken( blazen door de olie vuldop), een doek om de inlaat af te dichten ben je bij veel oude Same motoren niet nodig, de regelstang kan je met de hand op stop zetten.
Groet Joop-Same.
+1
Dick van Driel
@joop-same wel erg fijn he Joop. Alles lekker mechanisch en gelukkig geen elektronica. Ben wat dat aangaat heel blij met mijn Minitauro 50
+1
bas101
Altijd interessant om te weten wat er van de traktor of motor geworden is
+2
Gert v4
@bas101 ja ik ga het proberen bij te houden hier op tractorfan!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Leone ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN