23

Waarom is er bij elke international velg een hoekje uit?

Waarom is er bij elke international velg een hoekje uit?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Waar jij op doeld noemen ze de velgplaat, het was me ook al eens opgevallen. Antwoort op je vraag moet ik je schuldig blijven.
Voor het ventieldopje natuurlijk.
Mijn Inter heeft het zelfde heeft toch niks met ventiel te maken
@1046 Marco, weet jij dit ?
@wim-same ehhhh nee. Dit antwoord is nie bekend bij mij
@1046 Heb de jouwe dat ook ?
+1
@wim-same de 654 wel
+1
@1046 Dat is wel een leuk detail. probeer er eens achter te komen .
Misschien voor het inspannen bij het stansen/boren van alle gaten in de velgplaat in eens?
Plaat heeft dan maar 1 mogelijke index zodat de gaten op de juiste plek komen, waar een "vlak" gedeelte zit.
@jammermaarhelaas Daar zat ik ook aan te denken maar dan dus dat de plaat op die manier geklemd wordt en er de andere rondingen vanaf worden geslepen. En waar de plaat dan geklemd is halen ze met de hand nog dat laatste stukje er vanaf.
@Gerron

Het is maar een vermoeden, maar er wordt vast niet geslepen aan een velgplaat, zo precies is de maatvoering niet, zeker niet langs een buitenrand.
Misschien een scherpe rand afbramen wel ja (met het juiste gereedschap kun je veel zonder later nog weer te moeten nabewerken)
@jammermaarhelaas Ik bedoel dus dat de machine niet dat laatste stukje kan wegslijpen omdat hij daar de plaat klemt.
Moderne MF's hebben vaak één of twee gaten in de velg, heb me ook altijd afgevraagd waar dat voor is.
+1
@GerbertXL Dat is om de velgplaat minder stijf te maken, heel iets van vering zeg maar. Blijkbaar blijft de boel dan langer heel.
+1
@GerbertXL Jij bedoelt deze gaten?
New holland heeft die ook 2 per velg (op e foto zie je er 1 niet).
Ik weet ook nie waarom dat is.

(klik om te vergroten)

+2
@new holland koen GNK velgen hebben dit veelal. Er zijn trouwens niet veel trekkermerken met eigengemaakte wielen.
@radium45 Weer wat geleerd👍
@new holland koen Is dat niet gewoon voor het slangetje om op te pompen bij dubbele montering? Bij de trekas van een vrachtwagen is dat ook zo.
@Gerron Nee dat lijkt me niet...
@new holland koen Dan mag je eens vertellen hoe jij bij 2 van deze velgen de binnenste band oppompt zonder de binnenste band om te draaien!
@Gerron Het ventiel zit al aan de binnenkant volgens mij.
En zo niet, je pompt hem dan toch gewoon op als je hem op enkellucht hebt staan.
Hij staat toch altijd maar korte periodes op dubbellucht (als je die überhaupt al hebt, wij niet in in ieder geval)
Quote Reactie van @new holland koen:
Het ventiel zit al aan de binnenkant

Ah ok,daar was ik even niet vanuit gegaan. In de VS rijden ze veel meer en langer met dubbellucht en als je dan een drukwisselsysteem hebt dan moet er wel een slangetje door dat gat.
@Gerron Daar zit er vaak veel meer ruimte tussen de banden, dus dan kun je er zo ook wel tussen verwacht ik.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden waarom? en velgen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
ONDERWERPEN