Beste mensen,
Ik heb een Ford 2000 uit 197? Met een gelijkstroom dynamo.
Helaas, de accu laad niet op.
Heb eerst de spanningsregelaar (Lucas) vervangen, maar dat loste het probleem niet op. Na wat Googlen ontdekte ik dat je die eerst moet polariseren, en dat heb ik gedaan door de draad van Field even kort te sluiten op Batt. Geen resultaat. Toen met een los draadje van de pluspool accu naar Field. Nog steeds niets.
Vervolgens de motortest van de dynamo gedaan, riem los en rechtstreeks op de accu. Dynamo draaide, maar niet overtuigend. Vervolgens de boel weer vastgezet, maar de draden op de dynamo losgelaten. Motor gestart, rechtsreeks op de aansluitingen van de dynamo gemeten, was minder dan 1 volt, 1.6 volt bij hogere RPM.
Dynamo vervangen, gepolariseerd, en..... Nog steeds niets.
Wel is nu het laadlampje uit, maar bij stationair gaat die na ongeveer een minuut weer aan. Bij gasgeven gaat het dan weer uit, maar zie je het laadlampje flikkeren.
Bij meten op de accupolen zie ik dat bij hogere RPM juist het voltage zakt, van 12,3V naar 12,1V.
Bedrading uiteraard doorgemeten, daar zie ik niets aan.
Ik ben een beetje uitgedacht qua oplossingen.
Zijn hier nog mensen met suggesties?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Van 12.3V bij stilstand, ook na starten, en bij bijna volgas 12.1V
Elke keer was het even goed, maar na verloop van tijd ging toch elke keer het lampje flauw branden alleen niet als je volgas gaf.
Toen uiteindelijk weer dynamo en regelaar bij de specialist neer gelegd. Die heeft uiteindelijk de regelaar helemaal elektronisch gemaakt. Dus de diverse relais en weerstanden eruit en daar een stukje elektronica in gedaan die de regelaar vervangt.
Sindsdien werkt het helemaal super.
De specialist vertelde al dat de regelaars die nu nieuw verkocht worden van zeer slechte kwaliteit zijn. En dat ze vooral bij weinig starten en korte stukken lopen snel
Kapot gaan.
Ben gistermiddag bij een LMB geweest, heb daar erg goede ervaringen mee.
Hun conclusie, gewoon rijden en in de gaten houden, zo moet het goed zijn.
Volgens de monteur meet je ook geen 13V op de polen bij draaiende motor als de accu volgens de regelaar niet geladen hoeft te worden, en brand het laadlampje alleen bij spanningsverschil.