Snapt iemand hoe het compartimentensysteem van kaweco werkt?
Het staat uitgelegd op hun site en ik begrijp de werking tijdens het vullen, maar niet tijdens het leegmaken.
Tijdens het vullen van de tank zal de bal omhoog geduwd worden, dus gaat de tank gevuld worden, dat lijkt me logisch.
Maar wanneer je de tank gaat leegmaken zal de bal dus niet omhoog geduwd worden, en enkel het laatste compartiment zal leeg worden gemaakt. Dan zeggen ze ineens dat wanneer het niveau van het achterste compartiment laag genoeg is, dat het voorste compartiment ook ineens leeg gemaakt zal worden. Maar hoe gebeurt dat dan?
kaweco.com/mesttanken/kaweco-universele-opties/
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Kaweco mesttank ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Bij het vullen van de tank loopt er mest in het achterste deel van de tank, en dit loopt ook onder het schot door. Boven in het schot zit een vlotterbal, en als er mest van achter uit de tank onder dat schot door loopt, wordt de lucht boven die mest in dat voorste deel, omhoog gedrukt, en zo drukt die lucht de vlotterbal omhoog, en kan de lucht naar het achterste deel van de tank ontsnappen. In dat achterste deel zit ook de overloop, en daar kan de lucht door naar buiten ontsnappen.
Zo loopt dus tijdens het vullen van de tank zowel het achterste alsook het voorste deel van de tank vol.
Ga je nu lossen, dan zakt de mest in beide delen weer, alleen in het voorste deel zuigt de mest vacuüm omdat de vlotterbal de doorgang naar het achterste deel van de tank afsluit, en zal er maar een beetje mest uit dat voorste deel onder het schot door weglopen. En omdat de overloop in het achterste deel lucht bij laat terwijl de mest uit gepompt wordt, zakt de mest in het achterste deel. In het voorste deel kan er geen lucht boven de mest bij komen, omdat de vlotterbal de lucht toevoer afsluit.
Pas wanneer de mest in het achterste deel zo ver gezakt is dat ie onder het schot staat, kan er lucht onder het schot door, en via de mest voor het schot omhoog borrelen, en wordt zo dus ook de mest voor het schot belucht en kan onder dat schot door naar achteren weglopen.
Mooi systeem!