Illustratie van:

Case 5140 - Case 5150 of same antares. welke beter en waarop letten

Voor voor mijn 15tons carrier zoek ik een trekker.

momenteel heb ik mijn oog heb een same antares 100 en een case 5140.
welke zou een betere optie zijn en waarom? is voor beide trekkers nog aan onderdelen te komen?

en wat zijn de kwalen van beide trekkers, oftewel waarop extra letten bij aankoop?

Deel dit topic

Reacties

Sojaboontje
Wel 2 zeer verschillende trekkers.
lukasbelarus
@Sojaboontje waarom dan? graag uitleg.

4cil 100pk
6cil 110pk

meer verschillen?
Sojaboontje
@lukasbelarus Wat @AG35 al aangeeft, het gewicht. Maar ook motorinhoud moet je naar kijken, en niet alleen naar de pk's. Ook zou ik kijken naar wielbasis. Hoeveel uur moet de trekker maken voor de wagen schat je?
+3
joop-same
@lukasbelarus Een Antares 100 heeft wel ongeveer hetzelfde koppel dan de 5140, maar dit is
een lichte trekker voor grond bewerking en verpleging, het is geen echte transport trekker.
De onderdelen voorziening is geen probleem.
AG35
Het grootste verschil om voor een 15 tons carrier te gebruiken, lijkt mij het eigengewicht.
De antares 100, ongeveer 3,5 ton
De 5140, ongeveer 5 ton
+1
Fast Eddy
@lukasbelarus

Een beetje gewicht ben je wel nodig. Daarom zou ik voor een 6 cilinder gaan. En een 6 cilinder rijd iets comfortabeler door de langere wielbasis.
De verschillen tussen de trekkers die je noemt is wel groot.
Case IH 5140:
6 cilinder,110 pk powershift en meer eigengewicht.

Same Antares 100:
4 cilinder, 100 pk, hi/lo en lager eigengewicht.
+1
Mdbm
Ik zou ook voor de 5140 gaan. Enkel de wendbaarheid van de Same zal iets beter zijn. Verder volg ik @Fast Eddy volledig.
+2
MF 2725
Ik zou voor een Case 5150 gaan: 125 pk 6 cilinder. Is geen overbodige luxe voor een 15 tons carrier. Anders een Antares 130.
Wij hebben zelf een Antares 110 gehad en die kon een 13 tons Peecon vol met aardappelen of bieten goed aan, maar een 130 heeft een turbo en is daardoor iets feller, wat voor transportwerk wel prettig is.
+4
radium45
Nu is een Maxxum uit de 5000 serie ook niet de meest perfecte trekker voor transport werk. Ze willen ook nogal hobbelen door de vrij korte wielbasis. Dan rijdt bijvoorbeeld een MX 120 al veel beter op de weg.
+1
RVM
@radium45 Ook een wereld van verschil qua cabine. Als je veel in en uit moet stappen is het deurtje in een 5140 toch maar klein en laag.
+1
radium45
@RVM Klopt, vooral voor de gemiddelde Nederlander is een cabine van een MX iets beter vertoeven.
T930
@radium45 alleen is de aanschafprijs wel hoger op marktplaats zijn er genoeg 5140 te vinden met vraag prijzen tussen de 8 en 12000 terwijl een mx toch wel een beetje hoger begint
radium45
@T930 Nee dat klopt, en ja, geld kun je maar 1 keer uitgeven.
SJB533
@radium45
Kiezen tussen twee kwaden heet dat. Iets meer uitgeven, voor plezier, of iets minder, waar je geen plezier mee hebt
T930
@radium45 maar als de mx geschikter is voor dat soort werk en betrouwbaarder heb je er op de langere termijn minder kosten aan en dus meer vreugd, en daar heb ik niet echt genoeg verstand van om daar iets over te kunnen zeggen
+2
radium45
@T930 Ik heb oa een 5140, een 5150 pro en een MX 150 gehad, De MX bied veel meer comfort maar is ook beduidend groter als een 40 of 50. En zwaarder. En... eigenlijk alleen al vanwege het mooie geluid moet je een MX kopen. 😂 Als je een 5000 serie koopt, let er dan op dat je er wel 1 koopt met een verhoogd dak.
RVM
@radium45 Motorgeluid is top, geluid van de bak is minder..
radium45
@RVM Ik heb hier idd wel eens pakketten van de P.S. kapot gehad. Is een paar uur sleutelen maar kosten aan onderdelen stelt het weer niks voor.
remco rooks
@radium45 aj moar neet te lang bunt valt een met laag dak ook wel goed 😀
+2
radium45
@remco rooks Dat is hier nu net het probleem, zijn hier allemaal tegen de 2 meter. Behalve Mammaloe dan, die is iets korter. 1.85 of zoiets. 😀
+1
remco rooks
@radium45 ja dan word het krap😂 hier thuis is alles onder de 185 dus dan is het te doen 😀
RVM
@T930 Vragen en krijgen zit natuurlijk ook best verschil. In mn jeugd heb ik gewerkt met 5150 en MX100c en MX135 toen deze nieuw op de markt waren. Was toen best wat, maar wie koopt zoiets nu nog. Hier ze je ze niet meer rijden. Dus ik zou eens scherp bieden op een MX 120/135. Wat ik altijd begrepen heb, zijn de 150/170 minder betrouwbaar???
+1
radium45
@RVM Geen idee. wel is het zo dat t.e.m. de 135 het eigenlijk een opgewaarde Maxxum is. de transmissie en achterbrug zijn bijna gelijk. De 150 en 170 heeft meer weg van de Magnum.
+2
SJB533
@radium45
Eigenlijk zijn er 3 series Maxxum MX. De viercilinders MX 80-100 Compact, met een Perkins motor voor de MX achterkant, de MX 100-135, wat in de basis gewoon de geupgrade zescilinder 5100/5200 is en de MX 150/170, waar de achterbrug van de MX Magnum achter zit, maar dan met de transmissie, cabine en plaatwerk van de Maxxum MX.
+1
radium45
@SJB533 Ik was niet zo van dat kleine spul... 4 cilinder? ik wordt pas wakker bij 6 of meer.
+3
T930
@radium45 dan kunnen we toch wel verwachten dat je in je auto een dikke v8 heb liggen ?
+2
SJB533
@T930
Hooguit qua aantal in- en uitlaatkleppen 🙈
T930
@SJB533 dat is in ieder geval al een begin 😂
+1
T930
@RVM we hebben zelf ook nog een tractor van die leeftijd in gebruik, de concurent van de mx namelijk de john deere 7800 deze heeft veel kracht en gemak om er aan te werken en ook nog eens zeer betrouwbaar allen het comfort is minder maar mij voorkeur gaat eerder uit naar oudere trekkers dan hele nieuwe
RVM
@T930 ik zou ook liever een 7800 voor een carrier hebben staan dan een 5140. Beetje nette 7800 zal wel gauw tussen de 17 en 20 kosten. Liggen best goed in de markt. 10 serie worden zelfs duurder heb ik het idee
T930
@RVM ja zal wel zoiets zijn ja zijn erg mooie trekkers voor op het land alleen op de weg rij iktoch liever met een vario of een iets nieuwere trekker.
het is net zoeits als de case magnum 7000-8000 serie erg sterke en goede tractoren maar op het land komen ze pas echt tot hun recht
+2
CaseCS130
Als dit de enige 2 opties zijn dan zou ik voor de 5140 kiezen. Een Antares 100 is naar mijn weten op basis van de Same Explorer gebouwd en dat is in mijn ogen een te licht gebouwde trekker om een 15 tons carrier aan te hangen. Een 5140 zal daar wat beter tegen kunnen. Maar zoals radium al zei, ze hebben wel een korte wielbasis voor transport werk.
Een Antares 110 of 130 zou het wel kunnen. Case mx is ook mooier voor dit werk.
lukasbelarus
@CaseCS130 alles is een optie, merk maakt me niet uit, maar dit is waar ik nu over twijfel. Ik ga morgen die case bekijken, weet iemand waarop ik moet letten qua kwalen? En hoe controleer ik de powershift
Fast Eddy
@lukasbelarus

Kijk of hij goed schakeld in de versnellingen/groepen. En de powershift moet klappen. Gaat het geleidelijk dan slipt het lamellenpakket.
inter-sound
Hier eerder ook een 5140 gehad met tandemas giertank.
bleef stuiteren volgas bij 41 km/u. later iets opgedraaid en bij 43 km/u niks geen last meer.
maar niet de meest ideale trekker voor transport
+2
Derkmax
Zou voor een 5140 of 50 gaan. Liefst 1 van de laatste bouwjaren. Dan heb je een Maxxum plus of pro. Dan heb je ook met neutraalstand op de omkeer. De pro heeft een verhoogd dak. De trekkers zijn nog behoorlijk wendbaar en probleemloos op te schroeven. De niet geimporteerde modellen hebben een dubbele accu.
Succes
lukasbelarus
Heeft een 5140 een droge of een natte koppeling?
radium45
@lukasbelarus Zit helemaal geen drukgroep in zoals bij oudere tractoren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case 5140 en hebben de trefwoorden case en kopen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN