Illustratie van: buttonfreak

Tesla’s op wintersport in de laadpaalfile

Deel dit topic

Reacties

+6
weurding
Ach.... had het al eens geschreven.... en de brandstofmotor is en blijft onmisbaar om de stakkers weg te slepen, was laatst bij een arts had ook zo'n ding aan de schandpaal staan...... ernaast een nieuwe jaguar voor de langere ritten, maar het leek wel "groen" 😉
Erco
@weurding was al bezorgd om @Grasbaal
weurding
@Erco als gebruikers goed nadenken weten ze voor welke problemen men komt te staan
jehan
@weurding en het hele dak zeker vol liggen met zonnepanelen ..
weurding
@jehan hier niet
+1
Albert Altena
Mijn zoon vroeg of ie onze auto mee kon krijgen op wintersport, want wachten voor zo'n laadpaal wilde ie niet.
+12
radium45
Kan zon dink rijden terwijl die opgeladen wordt of zal er een wegrijbeveiliging op zitten als er een stekker in zit? Anders nam ik het aggregaat op een aanhanger mee. Kun je wel een week dag en nacht rijden zonder stoppen.
weurding
@radium45 weet je wel dat veel electroauto's helemaal geen aanhanger mogen trekken?
+15
jehan
@weurding ja ze zijn bang dat je er een aanhanger achter doet met een aggregaat erop
radium45
@weurding Op de imperial dan...
+3
erik9831
@radium45 Renault Master ZE kost in België een 60.000€. Een gewone Master met al ruim veel opties een 35.000€ met al de kortingen die je erbij krijgt. de ZE kan ongeveer op papier een 112km rijden.

Zonder het feit dat elektriciteit ook geld kost, maar niet in deze berekening zit, hoeveel km kan je rijden met je Master diesel voor je winst maakt met een ZE model ? Veel diesel voor 25.000€

Zelf zitten we hier met de megane op 4.8 per 100km ... Tank is ook maar iets van een 45 liter.
+1
Elvis
@radium45 dikke dynamo op die tesla's bouwen raakt die accu nooit meer leeg
+2
Grasbaal
Het blijft een kip of ei verhaal:

Quote:
Zo was het ook met de eerste benzine auto's. Mevrouw Benz moest een apotheek vinden voor brandstof. Niemand die nu nog terug wil naar een paard. Net als 99% nooit meer terug zou gaan naar brandstof.

evfan.nl/topic/209643/
+3
Hkramer
@Grasbaal en dan bij laden met stroom uit de kolencentrales zeker?, het blijft een kip en ei verhaal net als je zegt, wij rijden elektrisch en de rest van de wereld gaat mooi door met fossiele brandstof. De echte vervanger van fossiele brandstoffen is er nog niet.
+1
Grasbaal
@Hkramer Ik rij zelf vooral met stroom van eigen zonnepanelen, en "tank" vrijwel nooit onderweg.
George
Quote Reactie van @Grasbaal:
k rij zelf vooral met stroom van eigen zonnepanelen, en "tank" vrijwel nooit onderweg.

Dan ben je een dicht bij huis rijder , heb je ook al een E Bike?
Grasbaal
@George Ja, en ook een E-Chopper
+1
Fendt926Driver
@George buurman laatst ook rekend zijn tesla uit dat als je vanaf het laadpunt in duitsland de hele weg 105 rijdt kun je precies met die lading thuis komen...
Zit je daar in je dure truttenschudder in de langzame baan tussen de vrachtwagens
Grasbaal
@George rij zeer regelmatig een rondje Nederland en dan is 400 km meestal genoeg.
+4
CaseCS130
@Grasbaal Die zonnepanelen zullen vast voldoende zijn voor je verbruik in de winter. Op papier vast zelfvoorzienend maar in de praktijk nog volop in de winter van fossiele brandstoffen gebruik maken, zo gaat het bij de meeste tenminste die hard roepen dat ze zelfvoorzienend zijn. Ik zeg dan altijd dan kan ik de gasleiding en stroomkabel naar je woning wel doorhakken dus. En dan komt de aap meestal vanzelf uit de mouw.
Grasbaal
@CaseCS130 Ja, en daarom ben ik heel blij met de salderings mogelijkheden. Dat zal vast ooit anders gaan worden maar voorlopig maak ik er graag gebruik van (al vanaf 2012).
+3
CaseCS130
@Grasbaal aha, dan zijn we er al. Helft van het jaar dus gewoon rijden op reguliere stroom. Uiteindelijk draait het dus vooral om geld. Als de subsidies, bijtellingvoordelen en de saldering er niet waren geweest was je gedachte vast een stuk minder groen geweest.
+2
Grasbaal
@CaseCS130 mijn gedachte is dan ook helemaal niet groen, wil gewoon zo goedkoop mogelijk rijden op mijn eigen stroom..
mike_v
Quote Reactie van @Grasbaal:
zonnepanelen

Lekker groen. Tot je gaat kijken wat nodig is om ze te maken. En zodra de "eerste" panelen versleten gaan zijn, gaan er enkele in de haren krabben omdat ze niet weten wat met de afval te doen ...
J.v.G
@Grasbaal in de winter gebruik je je auto dus niet? Je kunt wel net zoveel opwekken dan je verbruikt, maar dat is heel wat anders!
jordi 1455
@Grasbaal Voor die paar auto's die er toen waren werden er niet overal benzinestations gebouwd. Elektrische auto's zie je steeds meer en men moet nog in de wachtrij staan om die gesubsidieerde asobak op te laden.
+1
jehan
Sukkels allemaal het verlengsnoer vergeten
+9
George
Gelukkig kan ik met mijn BMW wel in 1 keer door met een volle tank diesel. En als je moet tanken is ie binnen 5 minuten weer vol. En het ziet er allemaal ook nog eens een stuk beter uit dan zo'n donders saaie Tesla.
+1
radium45
@George Ik rij gemiddeld ook zo,n 800 km op een tank diesel, beetje afhankelijk welke ik tank. Maak wel eens verschillen mee van 150 km.
+1
jehan
Ik tank nu altijd de 98 benzine sinds die pruttel dr ook te koop is aan de pomp..tankte altijd 95 ..kan met de 98 toch zo ruim 80 km meer rijden met volle tank
radium45
@jehan Ik heb nu 2 tankbeurten van die premium diesel van Shell en van BP getankt afgelopen 14 dagen en de ene keer kwam ik 160 km te kort en met de ander nog meer. Dus ik tank nooit meer die duurdere onderweg.
jehan
@radium45 ik tank altijd bij dezelfde oliesjeik hier in de buurt ..
+1
jehan
@radium45 neem aan dat jij toch gewoon thuis uit de grote tank tankt
radium45
@jehan Meeste liters langs de weg, omdat ik veel op de weg zit.
JohnDeere5720
Quote Reactie van @jehan:
tank nu altijd de 98 benzine sinds die pruttel dr ook te koop is

In Canada ging er E85 in de tank, en dan niet 15% wat we hier dan hebben, nee 85% bio benzine.
zou hier dus E15 zijn haha

Reed best goed, 1op 7.5 en een 65euro cent de liter.
George
Lange afstanden kan ik 1000 km halen. Maar hier korte ritjes nog steeds 850 tot 900 km. Tankinkoud 57 liter.
jehan
Das netjes @George
+1
radium45
@George Ik rij alleen maar relatief korte afstanden en vrij onbenullig soms. Een diesel die geen hoge top heeft en dan toch vlot rijden, dus veel te hoog in toeren eigenlijk. Dan haal ik gemakkelijk 800 km op meestal 51 liter. Begint bijna een sport te worden..
George
Quote Reactie van @radium45:
Ik rij alleen maar relatief korte afstanden en vrij onbenullig soms. Een diesel die geen hoge top heeft en dan toch vlot rijden, dus veel te hoog in toeren eigenlijk. Dan haal ik gemakkelijk 800 km op meestal 51 liter. Begint bijna een sport te worden..


Mijn 420 D is met een 4 cilinder 2 liter dieselmotor met 8 traps automaat behoorlijk snel en zuinig. 190 PK en 400NM aan koppel laat hem in 7,3 seconden naar 100 sprinten en een topsnelheid van 231 km/u.
radium45
@George netjes.
+1
pietjepuk
@George poe max 12 liter per uur. 😂
bartjuh
Quote Reactie van @George:
Mijn 420 D is met een 4 cilinder 2 liter dieselmotor met 8 traps automaat behoorlijk snel en zuinig. 190 PK en 400NM aan koppel laat hem in 7,3 seconden naar 100 sprinten en een topsnelheid van 231 km/u.

pak hem eens vol tot ongeveer 3 ton... dan doet mijn 8 klapper er net 8 sec van 0/100
+1
Fendt926Driver
@George poe dat is heel netjes..
Ik tank thuis met de trekkers mee.
60 liter 900 km.
Vw sharan 2.0 diesel.
+3
bartjuh
@George kan met de mijne met 200 ltr een kleine 950km. gelukkig is t lpg.
LIEVER 8 DIE KLAPPEN, DAN 6 DIE T NIE SNAPPEN
+1
George
Quote Reactie van @bartjuh:
LIEVER 8 DIE KLAPPEN, DAN 6 DIE T NIE SNAPPEN

Elke BMW van de nieuwere generatie met een 6 cilinder rijdt je helemaal verloren met je 8 klapper. En nog zuiniger ook. 😂
+2
bartjuh
@George dat zal, maar de mijne is al youngtimer
weurding
@bartjuh onze ook. B.j. 2001... heel duurzaam en je mag nergens harder dan 100 straks. Veel Dsg bakken komen niet meer in de hoogste versnelling🙈
George
Quote Reactie van @weurding:
Veel Dsg bakken komen niet meer in de hoogste versnelling

Reag

Moet je ook niet willen , gewoon een lekkere 8 traps ZF bak. Komt gewoon in de hoogste versnelling.
weurding
@George Mercedes glc komt rond 100 km niet in de hoogste trappen. Laatst met iemand meegereden
George
Quote Reactie van @weurding:
Mercedes glc komt rond 100 km niet in de hoogste trappen. Laatst met iemand meegereden


Je hebt gelijk Weurding , ik heb het net even getest toen ik mijn dochter moest ophalen. Kan alleen zien in welke versnelling de bak staat bij Sportstand en dat was bij 100 in de 7 de versnelling en dus nog 1 trap over. Maar ik schat in dat als hij in de normale stand staat 2 trappen overhoud bij 100km/u. Maar de Mercedes GLC heeft in ieder geval ook geen DSG bak maar een 9 traps automaat.
weurding
@George deze had een 8bak
George
Quote Reactie van @weurding:
deze had een 8bak


Normaal gesproken heeft een GLC een 9 trapsautomaat. Volgens mij heeft Benz allen 7 traps en 8 traps . Maar in de GLC gebruiken ze de nieuwere 9 traps automaat.

autoweek.nl/autotests/artikel/…
@George schakelt die zf tegenwoordig al een beetje vlot dan? Of legtie het op schakelen af van een dsg?
+1
George
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
schakelt die zf tegenwoordig al een beetje vlot dan? Of legtie het op schakelen af van een dsg?

Lees een willekeurige test van BMW met de 8 trapsautomaat en je zult zien dat iedereen maar ook echt iedereen vol lof is over deze bak. Schakelt echt helemaal geweldig , kan ook in Sportstand en ik heb ook schakelflippers aan het stuur maar gebruik het nooit. Ik zou zelf niet beter kunnen schakelen dan deze bak.
@weurding kun je hem handmatig toch gewoon in zetten?
weurding
@ronald-deutz-fahr dat zal. Maar hoe laag wil je gaan in toeren?
@weurding 14-1500, lager niet
+2
matt
@bartjuh heb ook jaren v8 gereden

Maar nu 6 die het wel snappen 😀))
+1
George
Quote Reactie van @matt:
Maar nu 6 die het wel snappen

Daar waren die 8 Amerikaanse klappers maar suffe slapers bij. 😄
+2
matt
@George suffe slaper vind ik toch wel een klein beetje een belediging 😀)

(klik om te vergroten)

George
Quote Reactie van @matt:
suffe slaper vind ik toch wel een klein beetje een belediging

Motorisch gezien leggen ze het helemaal af , kijk het klinkt leuk die roffel van die Amerikanen en het lijkt allemaal heel wat maar het stelt niet zoveel voor tegen een echte Duitser.
+1
matt
@George dodge heeft tegenwoordig de hellcat v8 met supercharger maar dat krijg je hier niet op kenteken.
Maar inderdaad 740 nm koppel die bmw uit een 3 liter diesel haalt is gewoon heel veel trekt echt enorm hart was de dodge niks bij.
Maar heb nog steeds Amerikaans bloed
George
Quote Reactie van @matt:
Maar heb nog steeds Amerikaans bloed

Dat verwaterd wel snel met zo'n dikke BMW.
mdoornekamp
@George dat redt ik niet met de X3.
matt
@mdoornekamp wat niet ?
mdoornekamp
@matt 1000 km op een tank diesel
matt
@mdoornekamp Lukt mij ook niet,en dan heb ik nog 85 liter tank 😉
mdoornekamp
@matt haha. X5? Ik rijd maar 15.000 per jaar. En de bedrijfs tank is gewillig. Dus kan me weinig schelen.
matt
@mdoornekamp x5 m50d ja tank ook uit de bedrijfstank das gratis 😀)
pietjepuk
Quote Reactie van @matt:
x5 m50d

wegenbelasting ook gratis. 😁
+2
mdoornekamp
@pietjepuk we leven maar 1 keer. En hobby mag geld kosten.
matt
@pietjepuk automatische incasso pietje,merk je niks van 😀
mdoornekamp
@matt x5 kan ook grijs. Kom je ook nog wel eens gebruikt tegen
matt
@mdoornekamp kan ik ook wel elektrische auto kopen,dan is het gratis.

Je neemt er geen ene mee,
pietjepuk
@matt weet nog wel een bankrekeningnummer waar je wekelijks wat op kunt storten via automatische incasso. Komt mij goed uit en jij merkt er niks van 😂
matt
@pietjepuk jouw bankrekening,staat al donkergroen zei je laatst.
Dat kun jij makkelijk betalen pietje
pietjepuk
@matt Heb ook wel een paar bankrekeningnummers die donkerrood staan. Boeten van voortijdig aflossen neem ik wel voor lief. 😀
mdoornekamp
@matt dikke auto. Ik heb maar 2.0d 190 pk. Mijn wederhelft moet niet teveel pk's tot haar beschikking hebben. Die rijdt er altijd mee.
matt
@mdoornekamp hoor die van mij er niet over klagen.
mdoornekamp
@matt mijn duifje rijdt altijd 40 km te hard. Ikzelf trouwens ook. Maar ik let beter op.
George
Quote Reactie van @mdoornekamp:
dikke auto. Ik heb maar 2.0d 190 pk. Mijn wederhelft moet niet teveel pk's tot haar beschikking hebben. Die rijdt er altijd mee.


Je hebt dezelfde motor als ik in de Gran Coupé , maar logisch dat ie in de zwaardere 4 wiel aangedreven X3 meer diesel verbruikt dan in de gestroomlijnde lichtere 4 serie.

+1
mdoornekamp
@George mooie 4 serie. Heb je wel de 8 taps automaat?
+1
George
@mdoornekamp
Ja natuurlijk
+1
George
Vooruitstrevent merk met de M van Motoren in hun merknaam.

+5
ambu954
Het leuke van al die elek….. auto `s is dat we straks meer gaan betalen aan vaste lasten omdat de netwerkbeheerder via de bestaande kabels al die stroom niet kan leveren .die moeten dus vervangen worden en dat word aan ons doorberekend . Maar ook voor de terug geleverde stroom van zonnepanelen is het netwerk niet geschikt .oftewel we naaien ons zelf weer 😄
+2
weurding
@ambu954 schijnt dat een vulling aan de paal al flink duurder wordt. En dan de actieradius in ogenschouw nemend ben je per km flink wat kwijt
erik9831
@weurding was een bedrijf dat een netwerk had uitgerold, waar een lading 8€ kost … Nu gaan ze voor dezelfde lading 45€ en meer tellen.
+1
jehan
@erik9831 ja omdat de subsidie eraf gaat ..dus electrisch rijden gaat nog duurder worden dan brandstof
+1
erik9831
@jehan Als je zelf kan aanleveren ok nog denk ik. Maar je mag ook niet vergeten, bij Renault heb je de mogelijkheid om een Zoë te kopen met batterij (rond de 35.000-40.000€) of een Zoë waarbij de batterij huurt (21.000€). De huurprijs voor de batterij is ook al 74€ per maand. Prijzen zijn België moet ik er wel bij vermelden.

@weurding betreffende artikel hln.be/geld/consument/…
weurding
@erik9831 kijk.....
+1
weurding
@erik9831 als je dan maar 300km rijden kan dan weet je de kosten
Grasbaal
@weurding Ik reed vroeger in een mooie Mercedes ML, als je dan een rondje Nederland reed was je weer +- 100 euro armer. Nu 15 euro als ik mijn eigen stroom op 22 cent zet.
weurding
@Grasbaal rondje nl redt je nu niet. Moet je opladen. Rijdt met mijn oude 6 cilinder benz 550km op 55 liter. En het mooie is dat afschrijving niet meer van toepassing is. 5 jaar terug gekocht met 112000km voor 5000 euro. Hoor ook wel mensen in de buurt klagen over verbruik en dan rekenen ze de afschrijving en verzekering niet van een 60000 euro auto🙈
Grasbaal
@weurding Mijn rondjes zijn meestal kleiner als 400km..... Mijn vrouw rijd met veel plezier in een oude (2003) Mercedes E320 6 cilinder diesel, maar je weet nu ook dat je daarvoor ruim 2000 euro wegenbelasting per jaar mag betalen.....
weurding
@Grasbaal weet niet welk rondje NL jou dan 100 euro kost aan brandstof als je 400km bedoeld. Dan mag je wel een hummer hebben
Grasbaal
Quote Reactie van @erik9831:
was een bedrijf dat een netwerk had uitgerold, waar een lading 8€ kost … Nu gaan ze voor dezelfde lading 45€ en meer tellen.

Dat doen ze ook slim, de losse klanten moeten dit hogere bedrag betalen, de vaste (pas)klanten nog steeds de oude prijs. Zie de reclame langs de snelwegen, er wordt volop gestreden om je laadpas bij bepaalde bedrijven af te nemen.
Bert353
@erik9831 dat is nogal eens een verschil!
diezel
@weurding
Onderschat de kracht van de marktpartijen als gemeentes/bouwbedrijven/waterschappen/ natuurinstanties niet.
Het zal ongekend snel gaan. Heel simpel: OF elektrisch OF géén werk.
Het is momenteel volle gas bij innovaties van ombouw naar E van zelfs de grootste loaders en rupskranen.
+3
weurding
@diezel tractoren transport vliegtuigen en scheepvaart zal nog lang duren dat die van diesel naar electrisch gaan
+4
ambu954
@weurding bij vliegtuigen is het geen probleem gewoon de passagiers mee laten trappen op een dynamo 😄
+3
jehan
De mensen die op nuk rijden doen net of ze heel milieu vriendelijk bezig zijn ...hoeveel km moeten ze rijden voor ze pas echt energie neutraal rijden ..hoorde laatst van iemand die moest 260.000 km rijden daarna was ie pas goed bezig voor het milieu
jordi 1455
@jehan tegen die tijd hebben de meesten hem al ingeruild.
Jowi
Heb gehoord dat zo'n Tesla het stroom verbruik heeft van 10 huishoudens, dan zullen er nog wat
dikkere kabeltjes moeten komen en meer stroom gemaakt moeten worden als dat de toekomst is.
+2
jehan
@Jowi he dat heb ik gelezen ...energie wordt door al die autos vreselijk duur..en daar moet ik ook aan mee betalen ..daarom zeg ik de gebruiker met maar betalen...
+1
Hkramer
@jehan net als al die versleten accu's waar we straks mee zitten, word ook 2x niks, niks aan zo'n accu is goed voor het milieu.
Grasbaal
Quote Reactie van @Hkramer:
net als al die versleten accu's waar we straks mee zitten, word ook 2x niks, niks aan zo'n accu is goed voor het milieu.

Zitten hele waardevolle onderdelen in die dure acu's, er komen hiervoor al weer gespecialiseerde recycling bedrijven die deze weer kunnen herbruiken:

Quote:
EcarACCU is Europees koploper in het recyclen van autobatterijen. Zo wordt 98 procent van de batterijen gerecycled. EcarACCU test de resterende cellen en biedt deze aan producenten aan die de cellen in een nieuwe toepassing kunnen gebruiken.

Meer: evfan.nl/topic/209678/
Grasbaal
Quote Reactie van @Jowi:
Heb gehoord dat zo'n Tesla het stroom verbruik heeft van 10 huishoudens

Er wordt hierover veel onzin verteld, misschien beter om gewoon even dit artikel te lezen. Zij komen tot de conclusie dat het net steeds stabieler en beter belast wordt naarmate er meer mensen overstappen elektrische mobiliteit en warmte. Het wordt hier voorgerekend: evfan.nl/topic/209677/
+1
mike_v
Elektrisch is en zal nooit de oplossing worden @Grasbaal. Ze zitten nu al overal te zeuren dat de stroom "op" is in de winter. Wat gaat dat geven als 50% van de wagens 's nachts ook nog eens in het stopcontact steekt (net wanneer de zonnepanelen niets opbrengen)?

Een tijdje terug toevallig nog op het nieuws gekomen; Voorheen kon men een auto volledig opladen voor 9 euro. "Startkorting". Vanaf ... (weet de juiste datum niet meer), wordt dit 49 euro. Per kilometer betaal je dan al meer dan een benzine of diesel ...
Grasbaal
@mike_v de tijd zal het leren, zeker is dat we niet meer terug gaan naar het stoom tijdperk. Je zult zien dat er nog veel innovaties komen op EV gebied. Als je ziet hoe snel die ontwikkelingen nu al gaan in 8 jaar. Heb nu mijn 2e EV auto alweer en ze bevallen beide meer dan uitstekend.
Farma_boerke
@Grasbaal Helaas, bijna alle stroomgeneratie is gebaseerd op stoom.
We doen niets anders dan water op andere manieren verwarmen (kernenergie) om stoom te maken wat weer turbines aandrijft (windmolen doet dit met wind) en stroom genereerd door de veldwisselingen.

We zijn nog lang niet uit het stoomtijdperk!
weurding
@mike_v beetje tesla kost meer dan 50000, heb je hem thuis ben je al 10000 kwijt aan afschrijving, kan je heel wat fossiele brandstoffen voor verstoken, bedoel maar, grootste kosten van een auto zitten hem niet in het verbruik maar in het bezit ervan
George
Quote Reactie van @weurding:
10000 kwijt aan afschriving, kan je heel wat fossiele brandstoffen voor verstoken

Dat is met alle duurdere auto's zo.
Maar het ergste van zo'n Tesla is dat ze zo verdomd saai en of lelijk zijn. Die Model X is zó lelijk en de Model S is zó saai omdat ze er allemaal hetzelfde uitzien en de Model 3 is een gekrompen model S en al helemaal niet om aan te gluren. BMW komt volgend jaar met de i4 op basis van de nieuwe 4 serie Gran Coupé en die ziet er wel veelbelovend uit. 600 km actieradius volgens WLTP norm. Ruim 200 km topsnelheid en van 0-100 in kleine 4 sec. Maar ik blijf toch liever nog even bij een verbrandingsmotor.
Grasbaal
@George wat mooi of lelijk is dat is voor iedereen weer een persoonlijke keuze. Ik vind persoonlijk het simplistische interieur van een Tesla geweldig. Er zit gewoon helemaal niets behalve een groot beeldscherm.

+1
George
@Grasbaal
Ja om over het interieur maar helemaal te zwijgen. Alles op dat lompe scherm. Het ziet er gewoon niet uit. Dat doet vooral BMW en Mercedes veel beter. Maar inderdaad over smaak valt te twisten.

Inmiddels ruim 5 jaar oud en nog steeds topinterieur ook wat betreft bediening. I drive en spraaksturing werken perfect. Ook functies met mobiele telefoonapp naar auto sturen werkt prima.


+1
torrarica
@George Ik vind de BMW er wel leuker uitzien.Tesla is wel een kale bedoening met 1 groot scherm.
Grasbaal
@torrarica het gaat ook om de functionaliteit. Je moet op de weg of op je scherm kijken. Alle andere knopjes en klokjes zijn overbodig

(klik om te vergroten)

Routekaart

(klik om te vergroten)

Achteruitrijcamera
George
Quote Reactie van @Grasbaal:
het gaat ook om de functionaliteit. Je moet op de weg of op je scherm kijken. Alle andere knopjes en klokjes zijn overbodig



Juist en dat heeft BMW het beste voor elkaar. Lees maar eens testen , de bediening van BMW is absolute top . Spraaksturing en of i drive knop en of touch bediening. En nog wat vaste programmeerbare sneltoetsen. Verder ook nog een uitstekend headup display waar niemand aan kan tippen. Alle gegevens zoals snelheid en navigatie geprojecteerd op de voorruit.
Grasbaal
@George Er is altijd weer baas boven baas, Tesla heeft 5 jaar voorsprong op de rest met het autonoom rijden. Het is jammer dat dit nog niet op de Nederlandse wegen is toegestaan, nu kan het deels zelfrijdend op de snelwegen, zalig rijd dat.

Op parkeerterreinen kan het trouwens nu ook al:
+1
matt
@Grasbaal knightrider die kon dat vroeger al 😉
jordi 1455
Quote Reactie van @Grasbaal:
Er is altijd weer baas boven baas, Tesla heeft 5 jaar voorsprong op de rest met het autonoom rijden. Het is jammer dat dit nog niet op de Nederlandse wegen is toegestaan, nu kan het deels zelfrijdend op de snelwegen, zalig rijd dat.Op parkeerterreinen kan het trouwens nu ook al:

Dat verklaard dat tesla rijders altijd bumperkleven, daarnaast hoor je zo nu en dan dat er weer tesla op autopiloot is gecrasht.
Grasbaal
Quote Reactie van @jordi 1455:
Dat verklaard dat tesla rijders altijd bumperkleven,

Ze blijven juist op veilige afstand en de autopilot remt of geeft gas, en natuurlijk gebeuren er ook ongelukken met de Tesla (net als met elke andere auto), de statistieken zullen over enkele jaren laten zien welk merk meer of minder ongelukken.
George
@Grasbaal
BMW kan al net zoveel hoor. Dit is alweer paar jaar geleden. Ontwikkeld zich steeds verder.
George
Quote Reactie van @Grasbaal:
Er is altijd weer baas boven baas, Tesla heeft 5 jaar voorsprong

Juust , Tesla is het verst wat betreft volledig elektrische auto's maar is nog niet op niveau van BMW of BENZ wat betreft afwerking en degelijkheid.
+1
mdoornekamp
@George Tesla blijft een Amerikaan hè.
+2
weurding
@mdoornekamp 1 van de redenen om hem te laten staan. Geld in europa laten😏
Grasbaal
@George Samenvattend, Tesla is simpel gezegd een rijdende smartphone met heel innovaties onder de motorkap. BWM en Mercedes doen er net als de Blackberry en Nokia alles aan om bij te blijven... We zullen het over 10 jaar zien wat er overblijft in het slachtveld van de autoindustrie.
mdoornekamp
@Grasbaal Volvo is al gestopt met de produktie van Diesel motoren. Dat vind ik wel een gewaagde actie. Nou koop ik toch geen volvo. Maar er lopen genoeg volvo diesels
+1
George
Quote Reactie van @torrarica:
Ik vind de BMW er wel leuker uitzien.Tesla is wel een kale bedoening met 1 groot scherm.


Ja Tesla laat echt alles bedienen via het scherm. Maar soms is een simpel knopje op gevoel wat blindelings te bedienen is gewoon beter en veiliger. Bij BMW is ook alles via scherm te bedienen maar maken gebruik van verschillende bedienmogelijkheden naar gelang de bestuurder het prettigst vind. Touchscreen en of i drive knop en of een goedwerkende spraaksturing.
Je noemt een (bedrijfs) naam en woonplaats en gaat googlen en vind dan direct locatie adres en telefoonnummer. Je kunt je er direct heen laten navigeren. Dit werkt echt heel erg fijn. Ik voer nooit meer een adres in maar altijd via spraak.
Grasbaal
@George Ja, dat zijn leuke extra's.
George
@Grasbaal
Tja zover gaat het hier niet dat het dashboardkastje opengaat op spraak. Maar ik kan wel de opdracht geven dat de radio op radio 3 moet of op radio 2 of 538. Ook naam noemen die in telefoon staat om te bellen , of navigatieopdracht in spreken ook al weet je adres niet dan googled hij het op naam en woonplaats. Maar ook naam artiest afspelen die op multimediasysteem staat. Maar mijn auto is inmiddels ruim 5 jaar oud en dat gaat tegenwoordig veel verder.
Nieuwste modellen laten zich bedienen en aanspreken met hey BMW en hebben nog veel meer functies. Hey BMW ik heb het koud , graag temperatuur naar 23 graden bijvoorbeeld. 😄
Ruitenwisser gaat hier vanzelf wissen al naar gelang de neerslag trouwens , net zoals de verlichting zelf aangaat als het te donker is. 😄
Bij BMW druk je spraakknop trouwens in op stuurwiel en niet op scherm , dat is toch nog net iets veiliger. 😄
+3
diezel
Quote Reactie van @George:
Hey BMW ik heb het koud

Moet nog even aan het idee wennen.
Mensen op leeftijd, die tegen hun auto praten. 😄
+1
weurding
@diezel als je dat 20 jaar geleden deed namen ze je op😅
George
Quote Reactie van @diezel:
Moet nog even aan het idee wennen.Mensen op leeftijd, die tegen hun auto praten.


Werkt wel snel en veilig.
Maar of het veel toevoegt dat je dashboardkastje door praten opent weet ik ook niet. 😄
Bij mijn auto is dat erg vlot met de hand te openen en brand er zelfs een lampje in als je het open doet. 😂
weurding
@George tegen een boom praten ook😁
George
Quote Reactie van @weurding:
tegen een boom praten ook

Ja maar die doet dan verder niks. 😄
+1
pietjepuk
Quote Reactie van @George:
en brand er zelfs een lampje in als je het open doet.

Tja wat zullen we daar is van zeggen. 😁
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
Ruitenwisser gaat hier vanzelf wissen al naar gelang de neerslag trouwens , net zoals de verlichting zelf aangaat als het te donker is

Uiteraard doet de Tesla dat ook vanzelf maar mondmatig kan ook
matt
@Grasbaal wat heb je eigenlijk precies voor een tesla Co?
Grasbaal
Grasbaal
@weurding Voor mijn vader was zijn auto een (belangrijk) onderdeel van zijn bezit, voor de huidige generatie is de auto een kostenpost waar een vast maandbedrag aan gekoppeld zit (net als de meeste melkrobots en tractoren). En bij een Tesla springen die vaste kosten er positief uit door lage brandstof en onderhoudskosten.
+1
George
Quote Reactie van @Grasbaal:
oor mijn vader was zijn auto een (belangrijk) onderdeel van zijn bezit, voor de huidige generatie is de auto een kostenpost waar een vast maandbedrag aan gekoppeld zit (net als de meeste melkrobots en tractoren). En bij een Tesla springen die vaste kosten er positief uit door lage brandstof en onderhoudskosten.


Dan lijk ik nog op jouw vader. Bij mij is mijn auto ook mijn bezit en er hangt geen vast maandbedrag aan. Ik betaal eens per jaar de verzekering en 4 keer per jaar de wegenbelasting en tank als de tank bijna leeg is. En dat is wat ie kost. Als ik m inruil moet ik weer geld bijleggen en weet ik wat ik erop verreden heb.
Hier is gelukkig alles wat je ziet en wat we hebben nog van ons zelf.
weurding
@Grasbaal vaste kosten . Variabele weet je eigenlijk nog weinig van. Zijn zeker zo belangrijk Worden mede bepaald door de restwaarde. En de meeste electrisch e auto's zijn nog niet lang genoeg op de markt om daar iets zinnigs over te zeggen. 1 ding wat wel zeker is dat ze na 10 jaar geen 2e leven gaan leiden als exportproduct zoals vele diesels nu. Geen land wat zo doorgeslagen is op dit gebied als nederland
Grasbaal
@weurding Ook dat is koudwatervrees. Ik heb mijn eerste EV auto (Opel Ampera) na bijna 8 jaar voor een redelijk bedrag verkocht. De accu was nog steeds net zo goed als toen hij nieuw was. Zowiezo is investeren in auto's geen goede investering, het kost altijd geld.....
weurding
@Grasbaal geeft ook niet dat het geld kost. Maar voor de meeste boeren niet interessant. Ben nog geen electrische auto op grijs kenteken tegen gekomen.
Grasbaal
@weurding je zal er van opkijken hoeveel EV busjes er al rond rijden: nederlandelektrisch.nl/technologie/voertuigtypen/… (bij ons de plaatselijke Bakker in ieder geval)
+1
weurding
@Grasbaal oja in steden en plaatselijke bezorgers. Maar de meeste boeren willen een trekhaak en dan valt het grootste gedeelte af
Grasbaal
@weurding Onder de EV busjes kan ook gewoon een trekhaak. Juist voor boeren die vooral veel korte stukjes rijden is een EV bus ideaal. De meesten hebben ondertussen ook al zonnepanelen op het dak van de stal, dus mooi toeren op eigen stroom.
weurding
@Grasbaal net zo ideaal als een electrisch e shovel....🙈 korte stukjes
Noorderling
@weurding
Een Nikola Badger is wellicht een leuk speeltje op termijn. Nog een 15kw stroomaansluiting op de accu voor gereedschap. Kun je je al gauw ergens redden 😃
mike_v
Quote Reactie van @weurding:
niet in het verbruik

Wacht maar. Net als de zonnepanelen geven ze eerste premies en na enkele jaren moet je bijna gaan betalen om ze te mogen gebruiken.
Dat gaat net hetzelfde zijn. Nu is wordt alles goedkoop gehouden, éénmaal ingeburgerd gaan overal belastingen op komen. Want ja, die vernieuwingen van het stroomnet moeten ook betaald worden.
Grasbaal
@mike_v Uiteindelijk komt alles neer op betalen (net als belasting), daarom kan je er nu beter van profiteren
mike_v
Om dan over enkele jaren terug over te schakelen naar benzine/diesel @Grasbaal? Nee dank u. 😆
Grasbaal
@mike_v Er komt geen weg terug:

[url]https://twitter.com/iHans2m/status/1076114965269016576[/url]
+1
pietjepuk
@Grasbaal Dat duurt nog tien jaar. Voor die tijd gaat er nog heel veel veranderen. Zou er niets van staan te kijken dat voor die tijd de pleuris is uitgebroken. Niet dat ik daar op zit te wachten
+1
weurding
@Grasbaal kopen we in 2029 een benzine auto.... benzine blijft wel leverbaar... kan ik nog zeker 25 jaar vooruit. Kabinet wil zoveel.... het engste is dat veel mensen er al op vooruit lopen en zo denken ze ook nog dat het hun lukt. Kop d'r teegn
pietjepuk
@weurding Als jij in 2029 een nieuwe auto koopt rij jij die niet meer af. Of je moet hem in de prak rijden. 😃
weurding
@pietjepuk met het ouder worden en toenemende verkeersdrukte is die kans aanwezig ..... vooral als bij die zelfsturende elektronische prut de sensors haperen😉
pietjepuk
Quote Reactie van @weurding:
bij die zelfsturende elektronische prut de sensors haperen

jaja zou ik ook zeggen als ik hem in de prak ree. 😅
+4
puntertje
'duurzaam' naar de skipistes waar ze met helicopter de sneeuw aanvoeren. Stakkers.
walker1
@walker1
En dan met 80km per uur op vakantie.
walker1
@Ford revisiemotor en zonder caravan, want die moet thuisblijven...
Grasbaal
@walker1 Een geweldig idee, wel een beetje houtje touwtje oplossing.... Ik heb liever een dikke accu die 1000 km actieradius heeft.
grupstalboer
Wat een gezemel over elektrische auto, het lijkt me in alle opzichten helemaal niks.
Laat mij maar heerlijk genieten in de peugeot 605 diesel, snel en zeer comfortabel. 1 op 14
Ritchie
Ze staan gewoon te wachten totdat ze eindelijk fatsoenlijk op waterstof kunnen gaan rijden 😄
Grasbaal
Quote Reactie van @Ritchie:
Ze staan gewoon te wachten totdat ze eindelijk fatsoenlijk op waterstof kunnen gaan rijden
Hier een uitleg waarom waterstof geen toekomst heeft in de personenauto:

scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/…

(klik om te vergroten)

Waterstof
+1
diezel
@Grasbaal
Is m.i. wel een erg simplistische voorstelling als je bij elektrisch juist het belangrijkste, nl. de energieopslag, geheel buiten beschouwing laat. Tsja. 😞
+1
Noorderling
@diezel
En hoe het opgewekt wordt, en dan wel daadwerkelijk ipv salderen.
Grasbaal
@diezel Het plaatje geeft wel mooi aan dat je zonneenergie eenvoudig kunt gebuiken voor kleine solitaire toepassingen zoals bijvoorbeeld een lichtje in de tuin en Waterstof meer geschikt is voor grootschalige toepassingen: duurzaambedrijfsleven.nl/energie/30369/…
siebes
@Grasbaal tanken is veeel sneller, daarnaast kun je op momenten van teveel stroomaanbod waterstof maken. Vooral voor vrachtverkeer etc wél een toekomst!
Grasbaal
@siebes In Groningen gaan ze een Waterstof trein testen: dvhn.nl/groningen/…
Skroefkelos
@Grasbaal daar snap ik dan weer niks van , waar ik woon zijn alle treinen elektrisch , kom niet vaak in Groningen , dus weet niet hoe het daar is.

Maar lijkt me weer zo nederland's nutteloos project pff... trein op waterstof , zeker prestige project , laat ze het belastinggeld in iets nuttigs stoppen aub.
Grasbaal
@Skroefkelos Stroom via die bovenleidingen is ook een complex systeem. op termijn willen ze daar vanaf
Skroefkelos
@Grasbaal haha , dat geloof je zelf toch niet , waterstof is nog veeeeel complexer.

kwestie van geld , subsidie , Belasting vernietiging, dat ben je toch wel eens ?
jammermaarhelaas
Waterstof heeft nog wel een aantal haken en ogen, zal mede oorzaak wezen dat het nog steeds een marginaal aandeel heeft in de huidige mobiliteitswereld. Een daarvan is dat het het vuchtigste gas is, en opgeslagen moet worden onder 400 tot 700 Bar druk, om het vloeibaar te krijgen.
Hierom is waterstof in mijn ogen niet meteen de meest reële oplossing voor mobiliteit.
nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofeconomie/

Er word ook al enige tijd aan andere oplossingen gewerkt. Zo blijkt ijzer (poedervormig) interessant.
bjmgerard.nl/?p=8667
technischweekblad.nl/nieuws/…

En... Ja, echt waar, NH3 !
NH3 heeft veel betere eigenschappen dan H voor het doel van opslaan en vrij geven van energie naar blijkt.
duurzaambedrijfsleven.nl/energie/11909/…
c2w.nl/nieuws/ammoniak-als-energie-opslag/

Deze oplossingen komen allen neer op energie opwekking in de auto, en electrische aandrijving.
Dus geen opslag van energie in een accu, maar in de H, NH3 of ijzer, net als voorheen in benzine, gas, diesel.
+1
dendeze
Een elektrische auto is echt prachtig, tot je bij een ongeval aan je stoel gelast wordt!
Grasbaal
@dendeze Ik denk dat het risico van een brandstof auto die in de fik vliegt bij een ongeval veel groter is....
+1
Skroefkelos
@Grasbaal dat is niet zo , niet dat ik trouwens elektrisch rijden wil afraden ,echter :

Als een brandstof auto in brand vliegt (benzine auto wat vaker dan diesel) komt dat voor een groot gedeelte ook door sluiting in de bedradingen van de accu.

Een elektrische auto heeft een veel grotere accu , tesla tot 100kwh , de gewone modellen vaak rond 25 kwh. Als de accu schade krijgt door een klap of penetratie dan ontstaat er vaak een onomkeerbaar proces door interne sluiting van een of meer cellen die gloeiend heet worden , alle enegie wordt dan in korte tijd gedissipeerd.

Een brandblusser heeft geen enkele zin , je kunt trouwens beter afstand nemen want de kans van elektrische schok is mogelijk omdat bij; meerdere modellen een dc spanning van meer dan 300V gebruikt word.

De brandweer heeft langzaam aan wat speciale apparatuur om zo'n auto te blussen , maar koelen is eigenlijk een betere benaming , want blussen gaat niet. Maar vaak weet ook de brandweer geen oplossing , enkele hebben een dombelbak waar ze de hele auto ingooien als dat kan en ze hem er pas na dagen uithalen.

Brandweer lieden zijn erg huiverig van electrische auto's en terrecht.

De fabriekkanten proberen er alles aan te doen om enig probleem te voorkomen , zo worden per 3,7 v (3 cellen) laad en ontlaad electronica bij de cellen geplaatst om oververhitting te voorkomen , maar bij een ongeval kan van alles misgaan.
Grasbaal
@Skroefkelos Tesla onderkent dit ook en heeft hier ook wat voor bedacht:

Als een batterij-elektrische auto een ongeluk krijgt, is er altijd een risico dat het batterijpakket in brand vliegt. Accu-ontwerpers doen er alles om dat risico zo klein mogelijk te maken door slimme ontwerpconstructies. Tesla zag nog ruimte voor verbetering en komt nu met een nieuw patent. Het nieuwe patent is in januari 2018 geregistreerd.

Meer: zerauto.nl/veiligere-accus-van-tesla/
jordi 1455
@Grasbaal Auto's met brandstofmotor ontbranden niet spontaan zoals tesla's het nog wel eens willen doen.

ad.nl/auto/…
Grasbaal
Quote Reactie van @jordi 1455:
Auto's met brandstofmotor ontbranden niet spontaan zoals tesla's het nog wel eens willen doen

Het zijn niet alleen Tesla's die kunnen branden:


+1
RPCounty
Dan nog rijd je in een rijdende vagina😂😂😂😂
jammermaarhelaas
@RPCounty

Die ontwerpers houden dit zeker in gedachten, onbewust heeft zoiets zijn werking.
Zo had Miele al decennia lang stofzuigers met een bepaalde, voor hen kenmerkende vorm, klantenkring huisvrouwen, rest lijkt me duidelijk.
+1
AG35
Misschien iets voor Tinus om met autofan te beginnen, dit heeft niks, met tractoren of landbouw te maken.
Maar er wordt wel heel veel op gereageerd.....
Grasbaal
Quote Reactie van @AG35:
Misschien iets voor Tinus om met autofan te beginnen

Zie: evfan.nl/
Grasbaal
@weurding Ook dat is koudwatervrees. Ik heb mijn eerste EV auto (Opel Ampera) na bijna 8 jaar voor een redelijk bedrag verkocht. De accu was nog steeds net zo goed als toen hij nieuw was. Zowiezo is investeren in auto's geen goede investering, het kost altijd geld. Ik zie een auto net als mijn telefoon en computers als gereedschap.
+4
RPCounty
Kun je dit niet beter op autovisie forum doen of zo? 😖😖😖 wat n promotie voor de stikstofdiscussie
Groen1
Grasbaal
@Groen1 vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van. Als je iets wil stimuleren dan moet je als regering positieve stimulerings middelen ter beschikking stellen. Net als trouwens voor de boeren voor aanschaf dichte vloeren, luchtwassers enz enz....
+2
weurding
@Grasbaal nou geweldig... dichte vloeren... grootste gedeelte mag je zelf betalen en de gevolgen zijn onderhand bekend evenals het effect
Grasbaal
Binnenkort volop stroom voor alle EV's:

DEN HAAG - Shell, Gasunie en Groningen Seaports hebben plannen om in de Eemshaven in Groningen de grootste groene waterstoffabriek van Europa te bouwen. De elektriciteit die nodig is voor de waterstofproductie wil het consortium opwekken in een windpark op zee, dat een ongekende 3 tot 4 gigawatt aan stroom moet leveren rond 2030 en later kan doorgroeien tot 10 gigawatt, meer dan het totale stroomverbruik van Nederlandse huishoudens. Wereldwijd bestaat nog geen enkel windpark van die omvang.

Meer: telegraaf.nl/nieuws/678509531/…
jordi 1455
@Grasbaal Het is al mogelijk om CO2-neutrale benzine en diesel te maken zonder het gebruik van kunstmest cnbc.com/2018/06/… en is vele malen duurzamer omdat het bestaande wagen park niet hoeft te worden vervangen en dat de bestaande brandstof-infrastructuur grotendeels in takt blijft.
Groen1
Elektrobussen nu al afgeschreven
telegraaf.nl/nieuws/2105367475/…
Skroefkelos
@Groen1 Tja ,niet zo milieu vriendelijk dan als het lijkt.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's evfan geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
197
DEELNEMERS
40
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN