Illustratie van:

Fendt 106 - Aansluiten knipper/ alarm licht

Hallo,
Ik ben bezig met het aansluiten van het electrisch op mn fendt 106.
Heb alles aangesloten volgens het schema van de 100 serie op dit forum...

Echter het knipper/alarmlicht werkt niet.
-Heb een voeding op de 49 van de clingelateur
-49a clingelateur naar de 49 op de alarmlichtschakelaar.
-heb een 30 en 15 op de alarmlichtschakelaar.
-de 49a van de alarmlichtschakelaar naar de knipperlichtschakelaar.
-de l en r van knipperlichtschakelaar naar l en r op alarmlichtschakelaar en afgetakt naar lampen.

(Dit gedaan hoe t in het schema stond)
Wat klopt hier niet? Mis ik een voeding? Of?
Alvast bedankt,
Bas

Deel dit topic

Reacties

basia
Hoeveel aansluitingen heeft de alarmschakelaar ? Waarschijnlijk 6 ?

30 is constant + (dus accu) / 15 is geschakelde spanning / 49 is 49 aan knipperautomaat / L aan L op richting aanwijzer schakelaar / R aan de Rechter / en 31 aan massa .
Volgens mij zou het dan moeten werken

Dus NIET 49a van knipperautomaat aan 49 van alarmschakelaar
Fendt-106
Maar volgens schema komt er een voeding vanaf een zekering naar de 49 vd knipperautomaat (pootje is al bezet volgens schema)
basia
Ja ; 49 is de voedingsdraad naar de kn.automaat en ook naar 49 op de alarmschakelaar denk ik ,
Zodra je de alarmlichten aanzet omzeil je eigenlijk je de richtingaanwijzer schakelaar dus vandaar daar ook een 49 aansluiting
Fendt-106
Hier het stukje in het schema.

(klik om te vergroten)

basia
De alarmlichtschakelaar uit je schema is van een trekker met gecombineerde rem en richting aanwijzers vandaar de aansluitingen 54 en 54F
Heb je de aansluiting 31wel aan massa liggen ?

Kun je nog de Bosch nummers lezen op je alarmschakelaar ?

En zover ik weet heeft de 106 geen gecombineerde rem-richting aanwijzers ( dit is bij remmen en tegelijk richting aangeven werkt een van de remlichten al richtingaanwijzer )
Fendt-106
@basia oja niet bij gezet, maar heb een nieuwe alarmlichtschakelaar (oude was kapot) de nieuwe alarmlichtschakelaar heeft een 49 en 49a ipv 54....
Alarmlichtschakelaar heeft zijn eigen voeding nodig, direct vanaf het contactslot. Als de trekker uit is, en van contact af moeten de alarmlichten namelijk ook kunnen werken. De voeding van het knipperlichtrelais hoort vanaf 49 te komen van de alarmlichtschakelaar. De uitgang van het knipperlichtrelais moet dan op weer 49a van alarmlichtschakelaar. Maar dit hangt wel af van je type alarmlichtschakelaar. Helpt dit je?

Ik kom er niet helemaal uit hoe je het hebt aangesloten, maar zoals ik het nu begrijp heb je spanning gezet op de uitgang van je knipperlichtrelais. Ik hoop voor je dat het relais nog goed werkt. Dat moet je dus veranderen. Verder heb je een extra voeding nodig voor je knipperlichtschakelaar, of heb je dat al?
Fendt-106
@case956powerrzzzzz
Dan zit daar misschien het probleem, de voeding naar mijn knipperrelais komt niet van de alarmlicht schakelaar, maar van een zekering..

Weetje toevallig welke pootjes worden geschakeld bij indrukken van de alarichtschakelaar?
@Fendt-106 @Fendt-106 Ik moet het eigenlijk eerst voor me zien voordat ik je beter kan helpen. Want een alarmlichtschakelaar kan op verschillende manier werken, ik heb geen idee hoe het zit bij zo'n type fendt.

Maar je stuurde net een reactie naar Basia> ik vermoed dat de 49a een signaal geeft als je de alarmlichtschakelaar aan zet, en uit mn hoofd zal deze direct naar je knipperlichtschakelaar gaan zodat deze direct spanning geeft op L+R,

Heb je een alarmlichtschakelaar met 7 pootjes? Die is vast wat compacter dan die schakelaar die je er uit gehaald hebt?

Komt eigenlijk op hetzelfde neer wat Basia zei, maar nogmaals even in het kort voor je om de alarmlichtschakelaar aan te sluiten:
30 - vanaf contactslot( dus waar altijd stroom op staat, wel via zekering uiteraard)
15- geschakelde voeding vanaf contact
31-massa
L+R spreekt voor zich

Als je nu de alarmlichtschakelaar aan zet( trekker hoeft niet op contact), moet je op pootje 49 en 49a stroom kunnen meten. Als je op 49a stroom meet, dan wil dit dus zeggen dat je alarmlichtschakelaar gebruik maakt van je knipperlichtschakelaar. Terwijl andere typen alarmlichtschakelaar geen 49a hebben maar via een andere manier spanning krijgen op L +R, als je de alarmlichtschakelaar aan zet.

p.s. ik doe dit uit mijn hoofd, kan best zijn dat ik me ergens vergist heb.

Succes!
Fendt-106
@case956powerrzzzzz
Heb een schakelaar met 6 pootjes, de oude was een trekschakelaar, Heb nu een trekschakelaar.. maar dat moet opzich niet uitmaken
@Fendt-106 Nee dat maakt niets uit, is verder gelijk aan elkaar.
Mocht je een nieuw type knipperlichtrelais hebben aangeschaft, sommige hebben een extra massa nodig anders werken ze niet. Die oude langwerpige ronde doen het wel zonder massa.
basia
15= + na contactslot
30=+ constant
30b = waarschijnlijk geen aansluiting (niet aanwezig op jou schakelaar )
31=massa (niet aanwezig op jouw schakelaar ? )
49=UITGANG gaat naar 49 op knipperrelais
49a=aansluiten op 49a op knipperrelais
L=linker r lichten
R =r r lichten

Zo een schema zag ik op google ; hopelijk zou het dan moeten werken .
Dit zijn dus de aansluitpunten op de alarmlichtschakelaar .
AG35
Wat voor type alarmlichtschakelaar heb je?
Er zijn meerdere types, en die worden ook op verschillende manieren aangesloten.
En uit ervaring, ook een nieuwe alarmlichtschakelaar kan kapot zijn....
Fendt-106
techniekwebshop.nl/cobo-schakelaar-alarmlicht-1703…

Deze heb ik erin gezet, gewoon een universele..
basia
@Fendt-106

En als je hem aansluit zo als hierboven vermeld ; werk het dan nog niet ?
(schakelaar heeft dus geen massa en 30b aansluiting ? )
Fendt-106
Hierbij even wat getekend.
Klopt dit zover?
Wat nu op + van de schakelaar?

En als ik spanning op 49 van knipperrelais zet, komt deze er op 49a ook constant uit
(Knippert niet) of is dat pas bij weerstand?

(klik om te vergroten)

Schema
@Fendt-106 Klopt inderdaad, bepaalde weerstand nodig. Als je 49a naar 49a trekt van alarmlichtschakelaar moet het gaan werken. En volgens mij klopt je getekende schema, alleen mis je de 49a op je knipperlichten. Je moet een keer massa maken om te knipperen lijkt me.
Fendt-106
@case956powerrzzzzz
Je bedoelt vanaf de 49a van alarmlichtschakelaar nog een draad naar ingaande van de knipperlichtschakelaar ofniet?

Knipperlichtschakelaar zitten 9 draden aan maar geen codering. Zit ook groot/dimlicht en Claxon bij in.
8 draden zitten in een stekker 1 los ernaast functie daarvan weet ik ook nog niet...
basia
@Fendt-106
Ja , klopt .Anders werken je normale richting aanwijzers niet .
Heb je de L en R op de alarmschakelaar wel rechtsreeks op de R en L aanwijzer lampen ( 2 x21w )?
Fendt-106
@basia

Okee dan tak ik die 49 nog een keer af naar de knipperlichtschakelaar.

Heb er nog geen lampen aan, spatborden moeten er ook nog weer op.
Wil eerst alles bij t dashbord werkend hebben kan ik dat dicht bouwen.

Bedankt.
basia
@Fendt-106

De 6 draden die de connector ingaan zijn: 49a =zwart met wit en groen / Richting L is zwart met wit /Richting R is zwart met groen / Wit met zwart is aanvoer dim en groot / geel=dimlicht /wit =grootlicht / dan 2 bruine massa draden / de losse rode zal van de claxon komen en word eventueel door de drukknop massa geschakeld .

Deze kleurcodes van kabels is denk ik van duitse Din normen , die ik nog weet uit mijn monteurstijd
P.S / je zou kunnen testen of je knipper automaat werkt door 2x 21 wats lampen aan te sluiten op 49a , wel spanning op49 zetten
Fendt-106
@basia
Ja dacht ik ook, ff 2 lampen eraan om te testen.

Bedankt voor de info
@Fendt-106 Ben je de elektra aan het vernieuwen?
Fendt-106
@case956powerrzzzzz
Heb de trekker geheel overgespoten, oude kabelboom zaten aardig veel slechte stukken in.
Dus maak m (grotendeels) nieuw...
@Fendt-106 Oke, verstandig om het nu goed aan te pakken.Plaats ook eens een foto zou ik zeggen 😉
@Fendt-106 Welke aansluitingen heb je op je knipperlichtschakelaar?
AG35
Volgens mij moet jij bij zo'n schakellaar ook van de 49a naar de knipperlichtschakelaar gaan, naar de 49a of de + op de schakelaar
@AG35 Klopt, zit daar vaak niet gewoon een dubbel pootje aan?
AG35
@case956powerrzzzzz
Bij Holders waar ik aan hobby niet, daar gaan er gewoon 2 draadjes naar toe.
@AG35 Oke, dat kan natuurlijk verschillend zijn. Schiet me nu te binnen dat die oude engelse international van ons een dubbelpootje heeft op het knipperlichtrelais, want die heeft zo'n tuimelschakelaar onder het stuur waarmee je de knipperlichten kan bedienen.
Fendt-106
Alles nu aangesloten zoals schema, alles werkt totdat ik 2 lampen aansluit.
Dan valt de spanning weg... hoe kan dit?
Fendt-106
Zo aangesloten nu, komt spanning bij de lampjes totdat ik de kabelschoen aan de lampjes sluit, dan valt de spanning weg.

Of komt dit doordat ik nog geen massa heb aan de knipperlichtschakelaar?

(klik om te vergroten)

Ja, controleer eerst je massa even.
basia
Waar valt de spanning weg ? Ook van 49 ?
En als je de alarmschakelaar bediend ? Ook nog niets ?

Sluit de 2 lampen eens aan op 49a ; gaan ze dan knipperen ?
Fendt-106
@basia
de spanning valt dan weg bij de 49a van het knipperrelais (dus de voeding voor de knipperlichtschakelaar)

Wanneer ik de alarmlichtschakelaar indruk gaat het lampje in de schakelaar branden, verder niet. (Niks op het spatbord)

(Wanneer ik meet in de stekker van de schakelaar op beide bruine draden heb ik verbinding bij indrukken van de Claxon schakelaar) waarvoor is dan de losse rode? En is bruin wel masss?
basia
De losse rode draad komt vanaf de claxon ; volgens mij ; de claxon heeft 2 aansluitingen een komt vanaf het contact (via zekering ) de andere gaat naar de schakelaar , en als je de claxon bedient schakel je deze aan massa .
Verder weet ik het zo even ook niet ; je alarmschakelaar zou toch een massa aansluiting moeten hebben dacht ik zo ; ook voor massa van het controle lampje .
Een geheel bruine draad is volgens mij altijd massa

(Deze reactie klopt dus niet ) zie volgende reactie
Fendt-106
Heb het werkend, volgens bovenstaand schema.
Probleem zat nog in het knipperrelais, deze hapert af en toe.. ook maar vervangen
Bedankt!
@Fendt-106 Mooi dat het gelukt is! Ik snapte ook al niet waarom het niet werkte. Je alarmlichtschakelaar knippert nu ook?
Fendt-106
@case956powerrzzzzz

Ja werkt beide. 😉
basia
Sorry ; maar ik heb je nog wel verkeerde informatie gegeven over die rode draad ( heb even hier een losse kabelboom bestudeerd )
De rode draad komt van de zekering kast , en de kleur zegt het al , hier staat spanning op , dit om seinen met grootlicht mogelijk te maken .
De beide bruine draden zijn van de claxon ; de ene komt van de claxon en de andere ligt aan massa .
De schakelaar heeft zelf geen massa nodig
Op de claxon zit dus contact-stroom en bij bedienen schakel je hem met drukknop even aan massa
Fendt-106
@basia

Ahh okee bedankt, heb de claxon werkend.
Dan sluit ik nog een + aan op die rode draad.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 106 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN