Hallo,
Ik ben bezig met het aansluiten van het electrisch op mn fendt 106.
Heb alles aangesloten volgens het schema van de 100 serie op dit forum...
Echter het knipper/alarmlicht werkt niet.
-Heb een voeding op de 49 van de clingelateur
-49a clingelateur naar de 49 op de alarmlichtschakelaar.
-heb een 30 en 15 op de alarmlichtschakelaar.
-de 49a van de alarmlichtschakelaar naar de knipperlichtschakelaar.
-de l en r van knipperlichtschakelaar naar l en r op alarmlichtschakelaar en afgetakt naar lampen.
(Dit gedaan hoe t in het schema stond)
Wat klopt hier niet? Mis ik een voeding? Of?
Alvast bedankt,
Bas
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 106 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
30 is constant + (dus accu) / 15 is geschakelde spanning / 49 is 49 aan knipperautomaat / L aan L op richting aanwijzer schakelaar / R aan de Rechter / en 31 aan massa .
Volgens mij zou het dan moeten werken
Dus NIET 49a van knipperautomaat aan 49 van alarmschakelaar
Zodra je de alarmlichten aanzet omzeil je eigenlijk je de richtingaanwijzer schakelaar dus vandaar daar ook een 49 aansluiting
(klik om te vergroten)
Heb je de aansluiting 31wel aan massa liggen ?
Kun je nog de Bosch nummers lezen op je alarmschakelaar ?
En zover ik weet heeft de 106 geen gecombineerde rem-richting aanwijzers ( dit is bij remmen en tegelijk richting aangeven werkt een van de remlichten al richtingaanwijzer )
Ik kom er niet helemaal uit hoe je het hebt aangesloten, maar zoals ik het nu begrijp heb je spanning gezet op de uitgang van je knipperlichtrelais. Ik hoop voor je dat het relais nog goed werkt. Dat moet je dus veranderen. Verder heb je een extra voeding nodig voor je knipperlichtschakelaar, of heb je dat al?
30=+ constant
30b = waarschijnlijk geen aansluiting (niet aanwezig op jou schakelaar )
31=massa (niet aanwezig op jouw schakelaar ? )
49=UITGANG gaat naar 49 op knipperrelais
49a=aansluiten op 49a op knipperrelais
L=linker r lichten
R =r r lichten
Zo een schema zag ik op google ; hopelijk zou het dan moeten werken .
Dit zijn dus de aansluitpunten op de alarmlichtschakelaar .
Er zijn meerdere types, en die worden ook op verschillende manieren aangesloten.
En uit ervaring, ook een nieuwe alarmlichtschakelaar kan kapot zijn....
Deze heb ik erin gezet, gewoon een universele..
Dan valt de spanning weg... hoe kan dit?
Of komt dit doordat ik nog geen massa heb aan de knipperlichtschakelaar?
(klik om te vergroten)
En als je de alarmschakelaar bediend ? Ook nog niets ?
Sluit de 2 lampen eens aan op 49a ; gaan ze dan knipperen ?
Verder weet ik het zo even ook niet ; je alarmschakelaar zou toch een massa aansluiting moeten hebben dacht ik zo ; ook voor massa van het controle lampje .
Een geheel bruine draad is volgens mij altijd massa
(Deze reactie klopt dus niet ) zie volgende reactie
Probleem zat nog in het knipperrelais, deze hapert af en toe.. ook maar vervangen
Bedankt!
De rode draad komt van de zekering kast , en de kleur zegt het al , hier staat spanning op , dit om seinen met grootlicht mogelijk te maken .
De beide bruine draden zijn van de claxon ; de ene komt van de claxon en de andere ligt aan massa .
De schakelaar heeft zelf geen massa nodig
Op de claxon zit dus contact-stroom en bij bedienen schakel je hem met drukknop even aan massa