Illustratie van:

JCB Kraan - Brandbeveiliging voor op oudere machines

Allen,

Er zijn wel meerdere personen die een situatie hebben meegemaakt waarbij de electronica van hun machine het eens laat afweten. Soms kan dit ernstige gevolgen hebben met vuur tot gevolg. Ik weet dat sommige eigenaars een soort van start en stopsysteem op de machine plaatsen. Hiermee wordt de batterij volledig van de machine afgekoppeld en dit beperkt in sommige gevallen het brandgevaar. Ook kan dit het sluimerverbruik tegengaan wanneer de machine stil staat. Ik zou zelf op de oudere machines dit systeem willen plaatsen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Wat is de naam van het systeem of de component en misschien nog belangrijker met welk type heb je misschien een goede ervaring?

Alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

+1
Fendt926Driver
Zoiets heet een massa slot.
Zeer eenvoudig zelf erop te maken.
Zijn van heel eenvoudig bij in een accu pool tot electrisch uitschakelbaar te krijgen
schluterman
@Fendt926Driver massa schakelaar inderdaad ik bouw het overal op
Fendt926Driver
@schluterman ik heb hem nergens op.
Nou ja op de aangekochte hakselaar zat die standaard op.
Lastige is dat de klokken en zo dan ook de tijd kwijt zijn.
Maar zou heel goed zijn om in te bouwen
+1
schluterman
@Fendt926Driver klopt helemaal heb ik bij mijn schlüter super 850v ook radio alle zenders kwijt. Maar nooit geen geknoei met lege accu's of zo
ronald73
Quote Reactie van @schluterman:
bij mijn schlüter super 850v ook radio alle zenders kwijt

Ik vermoed dat jij dan geen originele radio meer heb op die trekker 😉
schluterman
@ronald73 nee dat denk ik ook niet een trekker uit 1974 en een radio uit 2018😉
Fendt926Driver
Een gewone simpele kost bij granit 10.50 ex btw.
Komt wel stukje massa kabel bij
Pluto
Hoort wel in de plus kabel te zitten .
roscho
@Pluto Maakt in principe niet uit welke van de twee kabels onderbroken wordt, als maar geen stroomkring mogelijk is. Maar de schakelaar heet niet voor niets "massaschakelaar", hij is bedoeld om de massa te schakelen. En tussen de massa is de kans op kortsluiting ook kleiner. Vergelijk het met aansluiten van een accu: je draait eerst de plus vast en daarna pas de - aan massa. Bij losmaken van de polen net omgekeerd: eerst de - losmaken, dan de +.
Pluto
@roscho De naam suggereert inderdaad dat hij in de massa kabel hoort . In de instructie beschrijving staat echter dat hij in de plus kabel hoort . Misschien maakt het ook niks uit .
roscho
@Pluto Ik heb natuurlijk de instructie niet gelezen, die ontbrak bij de 2 die ik kocht.
Het gaat erom dat er geen stroomkring kan ontstaan, dat dus de + en - van een accu niet met elkaar in contact kunnen komen zonder dat je dat wilt. In principe maakt het daarbij dus niet uit of je de schakelaar tussen de + of de - zet. Alleen zitten de contacten op de schakelaar wel vrij dicht bij het chassis van de trekker, er is een kleine kans dat een draad loskomt of dat bij een aanrijding de draden van de schakelaar tegen het andere metaal aankomen. Geven ze een -, dan gebeurt er niks. Geven ze een +, dan heb je kortsluiting bij de schakelaar die dat nou juist moet voorkomen.
Zou het kunnen dat de beschrijving van jouw schakelaar geldt voor voertuigen met de + aan de massa? Die zijn er nl. ook.
gerjan bosie
Maar nu we het over massasloten hebben er zijn goedkopere van plastic zijn wat lichter gebouwd maar nu heb ik zwaardere van granit rond de 30 euro uit mijn hoofd deze waren beter omdat je met starten ook alle stroom door het massaslot trekt klopt dit?? Die van granit zijn wel mooi degelijk vergeleken met die ander
roscho
@gerjan bosie Mogelijk is duurder in dit geval ook beter. Ik het er 2 van Hofstra-Tijnje (€9,95, slot tot 1000 A) op mijn Schlüter zitten en tot heden voldoen die prima. Die van Granit ken ik niet. De Schlüter start vanaf 2 accu's (en dus 2 massasloten) op 24 volt. Per slot zal de stroomdoorvoer meevallen. Heb je maar 1 accu (en dus maar 1 massaslot) dan moet alle startstroom door dat ene slot en zul je misschien een zwaardere nodig hebben.
Bert353
@roscho Sorry? als jouw trekker een 24V systeem heeft, is het meer dan waarschijnlijk dat jouw twee batterijen (elk 12V) in serie staan, d.w.z. de kabel aan de startmotor gaat aan de plus van batterij 1, dan gaat er een korte kabel van de min van batterij 1 naar de plus van batterij 2, en de massakabel van de trekker gaat aan de min van batterij 2. als je nu in deze laatste kabel (tussen chassis trekker en min van batterij 2 het massaslot maakt zit je helemaal goed!
+1
roscho
@Bert353 Nee, het hele systeem is 12V, de accu's staan dan parallel. Alleen bij het starten worden ze door een speciaal relais in serie geschakeld en dat dan alleen voor de startmotor, de lampjes branden dus niet door als je start. De schakelaars staan tussen de - van de ene accu en het chassis en tussen de - van de andere en dat relais.
schluterman
@roscho ik heb een massa slot van een Mercedes personen bus ertussen gebouwd die in een keer twee accu's af kan sluiten super ding die heb ik in mijn cabine langs de stoel gebouwd.
+1
Dennis_dB
Je kan beter een wat duurder, degelijk massaslot inbouwen dan zo'n goedkope. De goedkope kunnen vaak niet zoveel stroom af en worden dan warm met alle gevolgen van dien.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de JCB Kraan en hebben de trefwoorden beveiliging en batterij geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN