ANWB begripvol over stikstofmaatregelen, LTO wil meer duidelijkheid

De maatregelen die het kabinet heeft aangekondigd om de stikstofcrisis aan te pakken, kunnen rekenen op gemengde reacties van maatschappelijke organisaties.

De ANWB is niet blij met de 100 kilometer per uur-maatregel, maar begrijpt het kabinet wel. "Het is niet prettig, maar we ondersteunen de maatregelen wel omdat zo de woningbouw wordt vlotgetrokken", zegt een woordvoerder. "We hebben de maatregel aan onze leden voorgelegd en 51 procent is positief, terwijl 34 procent er negatief of zelfs zeer negatief tegenover staat."

Hij spreekt van een evenwichtig signaal, maar hoopt dat het gaat om een tijdelijke maatregel. "We roepen het kabinet daarom op door te gaan met de elektrische migratie van Nederland: wil je de vraagstukken rond klimaat en mobiliteit oplossen zullen je veel meer elektrische auto's moeten hebben op de weg. Voor volgend jaar zijn er plannen voor een aanschafsubsidies voor elektrische auto's."

Premier Rutte zei op de persconferentie dat hij niet kan beloven dat het gaat om een tijdelijke maatregel, hoewel hij daar dolgraag 'ja' op zou zeggen.
De Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) Nederland betreurt het dat de maatregelen al zijn aangekondigd, terwijl nog gewerkt wordt aan een plan dat door de landbouwsector wordt gesteund. Er is nu bijvoorbeeld geen duidelijkheid over het bemesten van weilanden.

Volgens voorzitter Marc Calon richt het kabinet zich op de korte termijn, maar zal voor de langer termijn kritisch naar de Natura-2000 gebieden moeten worden gekeken. "LTO Nederland pleit niet voor minder natuur, maar wel voor beleid dat voorkomt dat N2000-gebieden Nederland in gijzeling houden."

'Kabinet heeft niets geleerd'
Milieudefensie noemt het verlagen van de maximumsnelheid "een goed begin", maar stelt dat uit de rest van de brief blijkt dat het kabinet "niets heeft geleerd van stikstofcrisis".

Zo wijst de organisatie op de keuze voor meer asfalt, bijvoorbeeld op de ring Utrecht bij Amelisweerd. "Dat is slecht voor de natuur en daar wordt het verkeer ook niet duurzamer, veiliger, gezonder en goedkoper van", zegt woordvoerder Bram van Liere.

Ook is hij kritisch op het plan van het kabinet om de samenstelling van veevoer aan te passen en zo de ammoniakuitstoot terug te dringen. "Het kabinet rekent zich rijk met het invoeren van enzymen in veevoer. Dat is goed voor DSM (chemiebedrijf, red.), maar helpt boeren niet richting kringlooplandbouw."

Deel dit topic

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's bemesten , lto , natura 2000 , veevoer , natuur , klimaat , kringlooplandbouw , ammoniakuitstoot , asfalt en stikstofcrisis geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
0