RIVM reageert op twijfels CDA - Radio EenVandaag
Vooral rond 12.30 …………..verschil van factor 2 ??????
Bron
RIVM reageert op twijfels CDA - Radio EenVandaag
nporadio1.nl
nporadio1.nl
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's cda en rivm geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Het gaat om het beeld jaja dat heeft die wel goed mafkees
Dus :
We laten met meerdere een scheet , en van wie ruik ik hem nou ?
Wat een waardeloze instelling dat RIVM
RIJKS INSTITUUT VOOR MALLE-PIETJES
Heel verhaal over modellen en depositie.
vraag: Als je depositie wilt meten op een bepaalde plaats, dan meet je alleen depositie op die plaats. Daar heeft concentraties in de lucht op een andere plek weinig mee van doen.
Als je de herkomst wilt meten van de depositie, dan meet je isotopen.
Voor een overheid hoort bij het maken van beleid geld geen rol te spelen om bovenstaande niet uit te voeren.
Het was voor ons allen een drukke dag Er zijn voor de organisatie grote stappen gemaakt.
Morgen meer.
Ik begrijp de journalisten wel welke hier voor de eerste keer induiken. Dan kun je niet verwachten dat deze direct de juiste vragen stelt.
De volgene, nog niet beantwoorde vragen moeten in deze aan de RIVM gesteld worden:
Hoe weet het RIVM precies welk deel van de gemeten stikstofdepositie in de natuurgebieden afkomstig zou zijn van de luchtvaart en welk deel van de landbouw?
En mag met een dergelijke onzekerheid ook úw inkomen worden bepaald?
-------------------------
Verslaggever:
Een van de grote vragen die bij uw rekenwerk wordt gesteld is dat met name ook de luchtvaart zo'n heel klein aandeel heeft in de stikstof, de landbouw 46 procent, wegverkeer 6 en luchtvaart 0,1 procent ik als leek vind dat verbazingwekkend?.
Addo van Pul:
Eh sorry, ja dat kan, dat begrijp ik ergens wel, want zo'n vliegtuig dat stoot toch wel veel uit. Ja dat is natuurlijk maar op een bepaalde plek
Dat is eh, die emissies vinden natuurlijk maar eigenlijk lokaal plaats. Voor de rest is zo'n vliegtuig natuurlijk vrij snel weg, om maar zo te zeggen.
Verslaggever:
Maar klopt de meting dan wel?
Addo van Pul:
Ehh, de meting, 'k bedoel, in dit geval zitten daar de emissie-cijfers van de luchtvaart in,
om maar zo te zeggen.
In dit geval dus voor het aantal dat naar schiphol plaatsvindt en wat de vliegtuigen uitstoten.
Dat zijn dus de emissies, dat gaat dus het model in. En uiteindelijk de uitkomst, wat wij kunnen valideren, wij kunnen natuurlijk niet specifiek luchtvaart checken of landbouw etcetera. Alle sectoren worden in het model gebruikt en het resultaat vergelijk je met metingen. Dus we kunnen alleen kijken of het totaal klopt. En de vergelijking zit zeg maar in
of dat die uitstoot van die luchtvaart goed is.
Waar staan die 4 anderen? En zijn die representatief voor de rest van Nederland.
denk dat er snel metingen moeten komen in natura 2000 gebieden middels isotopen. Dan kunnen ze tenminste werkelijk bepalen waar nu de vervuiling vandaan komt.
Toch raar , dat die 2 meetpunten nu opeens niet meer meedoen.
Het staat niet te wijzen naar andere sectoren zoals de luchtvaart.
Wij hebben te maken met ons eigen probleem.
Benadruk de opname door het voedsel voor de dieren en is het wel echt schadelijk voor de natuur.
Daarnaast de verschillende normen met het buitenland en al dan niet betrouwbare metingen.
Genoeg dus om je sterk voor te maken.