Illustratie van:

International 553 - Klaarmaken en opvoeren voor trekkertrek

Beste tf'ers,

Ik heb afgelopen twee jaar met de 744 van mijn vader wat trekkertrek gereden. Niet opgevoerd en 'standaard' 16.9/R34 banden, omdat hij ook nog elke dag de koeien voert. Nu wil ik wel een stapje verder met trekkertrek, en dus ook betere banden aanschaffen en mooi opvoeren. Mijn opa heeft nog een 553 staan voor de hobby, die zou ik mogen gebruiken om trekkertrek mee te rijden. Het is een mooie trekker en hij staat bijna altijd stil, dus een mooie kans.

Nu is het dus zo dat hij maar 50 pk heeft, maar (volgens internet met 2700 kg) net te zwaar is voor de 2,5 ton. Hoeveel kilo raak ik kwijt als ik het moedergewicht eraf haal? Of kan ik hem beter vol gewicht hangen en 3,5 gaan rijden? En dan mijn volgende vraag: hoeveel pk kan ik er ongeveer bij krijgen als ik hem opschroef? En dan mag er best wat bij, maar het moet niet zo zijn dat ik met elke run stukken maak.

Denken jullie dat ik ver zal komen met deze trekker? Ik hoor het graag!

Tim

Deel dit topic

Reacties

Fordje-3610
Je kan hem beter een keer over de weegbrug trekken dan weet je het zeker wat hij weegt
Fendt926Driver
@Fordje-3610 en ook iets speling hebben. 2 mobiele weegbruggen naast elkaar op trekkertrek kan zo al 250 kg verschil in zitten
tone29
@Fendt926Driver bij 2 weegbruggen word tegenwoordig gewoon degene aangehouden die t minste aangeeft hoor. En 250kg is wel wat veel. Dat zou betekenen dat ik dan nagenoeg zonder gewichten rijd....
+1
Koiter
@tone29 Toch is het bij wij wel eens zo geweest dat ik de eerste trek over de ene weegbrug moest, en toen 9 ton rond was. En bij de tweede trek over de weegbrug ernaast 250 te licht was, en mocht gewoon bijhangen.
+1
Fendt926Driver
Welke klasse reed je met de 744?
Als dat ook 3.5 ton was en met 74pk niet mee kan komen gaat dat met een opgevoerde 533 ook nooit lukken.
Als jij de trekker netjes op(laat) draait kan die wel naar 65pk.
Maar banden en banden druk doen meer dan de pk s
tim-de-wit
@Fendt926Driver Met die 744 heb ik 4,5 en 3,5 gereden. Aan het vermogen lag het steeds niet, ik kwam een heel eind en ging dan een mooi gaatje graven om vervolgens in te blijven hangen. Alleen omdat hier geen andere banden onder kunnen zou ik graag eens een andere trekker proberen. Nu is het wel zo dat ik in de 3,5 bijna geen verplaatsbaar gewicht had, wat ik met een 553 wel zou hebben.
+1
1046
Hou er ook rekening mee dat et gewicht vaak met bestuurder is. Dat er nog extra gewicht bij komt voor steigerbegrenzer en trekhaak
+2
gerrald-budding
Een international 553 weegt met 16.9 R34 banden zonder moederblok en bestuurder zo rond de 2500 KG. Als je wat verplaatsbaar gewicht wil hebben en een goed breed set banden i.c.m. dubbellucht ga je al gauw richting de 3 ton. Het is daarom verstandiger om er wat gewichten bij bij te hangen en dan deelnemen in de 3.5 ton klasse. Alleen met deze 3 cilinder motor kom je flink wat pk's te kort ten opzichte van de andere concurrenten in de 3.5 ton, wat vaak resulteert in een lage klassering.
WO 562 Driver
@gerrald-budding zijn die trekkers zoveel zwaarder dan een 724?
Die heb ik wel eens zien rijden in de 2500.
1046
@WO 562 Driver een 724 in de 2,5 ton is gestript
stephan-inter
Persoonlijk zou ik een andere trekker op zoeken.
633 is wel een echte prijs sleper in de 3.5 ton.
En als je budget het toelaat een 844s
tim-de-wit
@stephan-inter Opzoeken is leuk, maar er mee mogen rijden is 2 hè. En budget om een trekker te kopen is er nog niet, dus dat zit er niet in. Daarnaast moet je niet met een 844-s aankomen op de trekkertrek als je je trekker nog terug wilt vinden 😉
stephan-inter
@tim-de-wit
Maar in de top 10 mee komen is leuker.
Maar goed het is jou keuze. Als jij er plezier van hebt vooral doen.
gerrald-budding
@stephan-inter Ik denk dat je een 633 in de 2.5 ton bedoeld. Dat zou inderdaad beter kunnen dan een een 553. Omdat een 633 zo ongeveer 200 kg lichter is dan een 553. Dit licht voornamelijk aan de zwaardere achterburg. Dat is een 8 gaats steek en die van een 633 heeft een 6 gaats. Met een 633 doe je dan goed mee in de 2.5 ton qua pk's in die klasse.
stephan-inter
@gerrald-budding 633 in de 3.5 ton is bijna gegarandeerd prijs.
gerrald-budding
@stephan-inter Op NTTO niveau absoluut niet. Dan moet je wel een International 844-s hebben.
+1
jurgenkrijt
@stephan-inter jij zit denk ik in de war met de klasse, je bedoelt vast 2800 want daar rijden de 633’s meestal in. In de 4 jaar dat ik fanantiek mee rij in de 3,5 / 3,8 ton is mij nog nooit een 633 voorbij gekomen en ook ik haalde wel eens een mindere klassering
stephan-inter
@jurgenkrijt dan rij je op andere locaties als mij.
jurgenkrijt
@stephan-inter salland twente achterhoek. Maar heb je toevallig een lijst van de uitslagen waar eens een 633 in de top reed? Ben wel eens benieuw wie en waar dat was. Het goed zijn dat ik hem nooit heb zien rijden vandaar
+1
Sanderford
@stephan-inter bij ons ga je met een 633 in de 3.5 ton niet mee kunnen wij hebben wel vermogenstester maar mogen geen dubbellucht rijden. Hier zijn t de 844-s, flats 750/850 en andere trekkers rond de 80 pk die de prijzen pakken
+1
stephan-inter
@Sanderford ja overal is het weer anders.
Hier is het ook geen 3mtr grens. En ook niet overal waterrem
blauwe tractor
Als je de tractor wil opvoeren moet je deze goed koken ,ong een uur of 5 dan zou de tractor beetgaar kunnen zijn.
Als je de tractor echt gaar wil hebben dan moet je deze opvoeren, als je het al lukt. Lukt het niet dan kun je de trekker altijd nog opvoeren maar wel eerst goed gaar koken, anders is de tractor niet te vreten denk.
+1
MF 2725
+2
1046
@blauwe tractor zo . Ook weer uit de winterslaap??? Ga maar gauw terug
+3
SJB533
@1046
Waarschijnlijk heeft hij kavantie. Geen aandacht aan besteden, daar kickt hij op. Dat moet je intussen toch wel weten 😉
1046
@SJB533 weet zijn leiding wel wat ie allemaal uitspookt?,
blauwe tractor
@SJB533 eitnakav tem oet raan ej ag raaW
Koiter
@blauwe tractor ik blijf lekker thuis, en jij?
+2
DANOONTJE POWERR
@Koiter Ik denk niet dat hij los gelaten wordt...
blauwe tractor
@DANOONTJE POWERR
En dat vraagt dan om respect jaja wat een gedoe joh die boeruhh.

Je zit zelf erg vast kerel, maar je weet alleen nog niet waar!
MF 2725
@blauwe tractor , Kearl, kearl, kearl, wat loa'j oe wer goan! 😄
+1
blauwe tractor
@MF 2725
Eem eentje fokken Dirk

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 553 en hebben de trefwoorden trekkertrek , gewicht en opvoeren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0