LTO - LTO: verduurzaming en innovatie in plaats van stikstofslot
LTO Nederland publiceert vandaag haar bijdrage aan het adviescollege Stikstofproblematiek om met nuchterheid, realisme en doorzettingsvermogen per gebied een goede balans tussen natuur, wonen, infrastructuur en landbouw te vinden.
“Boeren en natuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder boeren geen voedsel en geen groen platteland. We moeten de impasse met nuchterheid en realisme benaderen,” aldus Marc Calon, voorzitter van LTO Nederland.
LTO Nederland adviseert voor de korte termijn drie oplossingsrichtingen om Nederland van het stikstofslot te verlossen zodat de bouw van nieuwe huizen doorgaat, de auto niet vaststaat in de garage en boeren en tuinders hun bijdrage aan onze voedselvoorziening, economie én natuur blijven leveren:
inzet op minder stikstofemissies door alle betrokken sectoren, inclusief de veehouderij;maatwerk per gebied om kwetsbare natuur te beschermen;een realistische en veilige drempelwaarde voor verwaarloosbare stikstofuitstoot.
Reductie door innovatie
De landbouw heeft de ammoniakuitstoot sinds 1990 al met ruim 65% teruggebracht , een indrukwekkende prestatie van een sector die wereldwijd leidend is. Tegelijkertijd kunnen en willen we meer doen. Door het stikstofslot kunnen boeren en tuinders nu niet investeren in bijvoorbeeld voer waarmee minder stikstof wordt uitgestoten, nieuwe stallen, slimme mestverwerking en andere technologische innovaties waar Nederland wereldwijd om bekend staat. Dat is funest - agrarisch ondernemers moeten de ruimte krijgen om te ontwikkelen zodat ze hun bijdrage kunnen blijven leveren aan een beter milieu, klimaat en dierenwelzijn. Zo worden niet alleen stikstofemissies teruggebracht maar kunnen ook andere duurzaamheidsdoelen, zoals de reductie van CO2- en methaanuitstoot, sneller worden behaald.
Integraal maatwerk per gebied
Natura2000-gebieden met een lage kritische depositiewaarde (stikstoftolerantie) zijn als hagelslag over ons land verspreid. Generieke krimp biedt geen oplossing omdat er in elk gebied andere oorzaken en effecten stikstofdepositie zijn. LTO Nederland pleit daarom voor een integrale aanpak met maatwerk per gebied. Daarmee kunnen goede resultaten worden behaald die in lijn zijn met de nationale prioriteiten van het omgevingsbeleid . Het gaat erom per gebied een juiste afwegingen te maken tussen natuur, woningbouw, infrastructuur en land- en tuinbouw.
Geen stikstofslot op verwaarloosbare emissies
LTO Nederland benadrukt dat het mogelijk moet zijn om hele kleine, voor de natuur verwaarloosbare stikstofemissies zonder papierwinkel toe te laten. De organisatie stelt daarom een realistische en veilige drempelwaarde voor van 1 mol per hectare per jaar. Dat is een voorzichtige en genuanceerde grens, die overigens hoger ligt in onze buurlanden.
“Het oer-Hollands landschapsbeeld is inmiddels vergunningsplichtig geworden. Een boer moet sinds de Raad van State-uitspraak formeel een vergunning aanvragen om zijn koeien in de wei te laten lopen. Dat is hetzelfde als wanneer de bakker een vergunning voor brood bakken moet aanvragen. Beweiden en bemesten horen bij de kringlooplandbouw. Het kan niet zo zijn dat de juridische impasse dat onmogelijk maakt,” aldus Marc Calon. “De aanleg van bijvoorbeeld ecologische oevers wordt nu stilgelegd omdat de graafmachines een paar dagen stikstof uitstoten. Een vergunningsstelsel voor zulke verwaarloosbare emissies is niet realistisch.”
Nederlandse poldernuchterheid
Op dit moment gaat de juridische status van een Natura2000 gebied boven alle andere maatschappelijke belangen – wonen, reizen, werken. Zelfs de kleinste hoeveelheid extra stikstof mag volgens de regels niet meer. Deze ongewenste werkelijkheid is een probleem voor de hele samenleving.
Op de langere termijn moet worden gekeken wat het aantal, de ligging en de natuurdoeltypen van Natura2000-gebieden betekent voor economische en andere maatschappelijke activiteiten waarbij ammoniak en andere stikstofverbindingen vrijkomen. Een kritische blik hierop betekent uitdrukkelijk niet dat LTO Nederland pleit voor minder natuur. Boeren en tuinders werken in en met de natuur, en zijn als beheerders van het platteland nauw betrokken bij natuuronderhoud en -herstel. LTO Nederland zal hier namens haar achterban het gesprek met het adviescollege Stikstofproblematiek, beleidsmakers, politici en de maatschappij over aan blijven gaan.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's bemesten , landbouw , innovatie , auto , lto , koeien , bouw , dierenwelzijn , milieu , voer , groen , natura 2000 , tuinbouw , investeren , platteland , stikstof , natuur , ammoniak , tuinders , stallen , boer , wei , brood , economie , mestverwerking , stikstofdepositie , klimaat , voedsel , kringlooplandbouw , ammoniakuitstoot , regels , methaanuitstoot , Agrarisch , Graafmachines , bakker en Mol geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Maar werd toch omgerekend naar mol en hoe dichter je bij een Natura 2000 gebied zat des te meer je nodig was om te groeien of zo iets ?
Maar wat is nu het plan?
Technische reductie maatregelen, investreren, regionaal herverdelen waarbij een afweging gemaakt wordt naar belang activiteit en ruimte naar de pas meldingsbedrijven. Geen handel in emissierechten. Drempelwaarde van 1 mol per ha depositie(terwijl er geen depositie gemeten is, alleen berekend)
Er is maar 1 plan , depositie meten. Na de feiten verzamelt te hebben kun je aan oplossingen werken, nu niet.
Waarom moet ik, met een geldige Nb wet vergunning, ruimte afstaan zonder vergoeding aan een buurman die een PAS melding had of aan een NOx uitstotend bedrijf op het plaatselijk industrieterrein. En als dank voor mijn vrijgevigheid mag ik een paar 100.000 euro investeren om nog wat koeien te melken?
Want dat is wat het plan inhoud.
En het is o zo pijnlijk om als LTO met een plan te paraderen en gelijktijdig een collega belangenbehartiger uit te sluiten van overleg. Dit gaat nog heel lang zeer doen!
vergunningplicht op gebruik van grond is hopeloos.
We horen deze prietpraat over verduurzaming en innovatie al jaren, maar alle zgn (sector) oplossingen hebben niks dan verdeeldheid gebracht, en het stuurt aan op industriële veehouderij, en dat is volgens mij niet helemaal de bedoeling.
Nu zijn er oa van mij negatieve reacties.
Ik ben ook benieuwd naar positieve reacties. En wat vinden de leden van LTO van het plan om de nog vergunde ammoniak regionaal het te verdelen onder de boeren en overige sectoren, naast eventuele veekrimp. Wat vinden zij van forse investeringen omtrent ammoniak in elk bedrijf die verder wil.
Ook als die mensen reageren wordt dat gewaardeerd.
Oplossing zit nu dus de PAS-slachtoffers legaliseren als gevolg van onbehoorlijk bestuur, inventariseren wat er aan latente ruimte zit onder veebedrijven. Deze kapitaliseren in het bedrijfsleven. 25% van alle uitvloeiende ruimte oormerken voor de landbouw en via een salderingsbank herverdelen binnen de landbouw. Stoppers kunnen hun vergunning ten gelde maken en blijvers kunnen met behulp van een financiële injectie van het bedrijfsleven hun bedrijf emissie-arm maken. Wie niks wil doen heeft die ruimte ook.
Voordelen: ontwikkeling kan doorgaan, ook in de landbouw. Geen zwaardere lasten voor de blijvers. Wellicht zelfs een lastenverlichting, waardoor andere doelstellingen (zoals grondgebondenheid, investeringen in CO2) eerder in zicht komen. Goede pensioenvoorziening voor de stoppers en niet betaald door de blijvers (zwaardere lasten). ontwikkelingsruimte blijft geborgd, zeker wanneer in de toekomst uit metingen blijkt dat ammoniak geen depositie kent.
nadelen: mogen jullie aandragen
Schiet maar eens
Nu even serieus
In het plan van LTO staat in de brief aan Remkes en de bijlage een aantal zaken.
Dat roept vragen op.
1.Er wordt genoemd een drempelwaarde van 1 mol per ha depositie vrijstelling voor kleine belastende activiteiten, zoals weidegang. In de bijlage staan de modelen van het RIVM en clo. Onderschrijft LTO deze modellen in relatie tot de 1 mol drempelwaarde? Of ipv de modellen toch eerst meten.
2. Bestaande nb wet vergunningen van voor de PAS: Blijven deze vergunningen in het LTO plan gehandhaafd incl de vergunde bedrijfsvoering? Of vindt LTO dat alle bedrijven op korte termijn technische emissie beperkende maatregelen moet nemen?
3. Het LTO plan stelt voor om per deelgebied de beschikbare ruimte in stikstof evenredig te verdelen met overige activiteiten, veehouderijen met en zonder nb wet vergunningen. Hoe stelt het LTO plan zich dat voor, omdat de beschikbare ruimte voor 29 mei (de RvS uitspraak) al vergeven was. En hoe wordt de balans gevonden tussen de diverse activiteiten.
Ik zou het waarderen als ik antwoord op deze vragen krijg.