Afgelopen vrijdag melde ik hier het een en ander over een vermeend ammoniakreductieplan en krimp melkveestapel
Ik ben is wat verder in de materie gedoken wat er volgens mij aan de hand is. Waarom, omdat niet iedereen duidelijk is wat er aan de hand is.
De grote vraag bij mij is: Waarom is er een legitimiteit om de discussie op te starten over krimp melkveestapel, en waarom middels sectorplan. Inzet van overleg was 10kton ammoniak van de 128 kton inleveren en dat middels staarten. (begrijp ik uit de verschillende telefoontjes) Dus de 128 kton is de totale uitstoot ammoniak en alleen de melkveehouderij moet leveren.
3 opties.
1. Je ziet onze voorman Calon de laatste dagen steun zoeken bij VNO-NCW. Het kan zijn dat de behoefte aan stikstofruimte zo groot is bij het bedrijfsleven dat er wanhopig binnen de landbouw gezocht wordt naar korte termijn oplossingen. De voorman probeert de huid duur te verkopen.
2. Waar komt die 10 Kton vandaan. Met hulp van oa mensen hier blijkt dit een afspraak is van alle sectorpartijen (op de DDB na ). In 2013 is er bij het opstellen van de PAS een convenant getekend. De melkveehouderij levert 10 kton ammoniak middels voeding en management maatregelen in ruil voor ontwikkelingsruimte binnen de toenmalige nieuwe wetgeving PAS. Tot 2030 was daar de tijd voor.
Dus iedereen moest een inspanning doen in ruil voor vergunningsruimte binnen de PAS.
De ruimte is inmiddels allemaal vergeven, maar de basis is weg(PAS) en is er geleverd door de melkveehouderij? Ureum in de melk is lager, veel minder dieren, meer weidegang enz. Maar de monitoring loopt 2 jaar achter. Dus men praat nu over de gerealiseerde cijfers van 2016. September komt 2017. Dus hier de vraag de vergunde 10 kton aan bedrijven, is die ook gereduceerd?
3. De 10 kton is geheel vergund binnen de PAS. Daarvoor (voor juli 2015)lag de vergunningverlening in veel gebieden stil, dus niet mogelijk. Nu is de PAS afgeschoten, dus is er 10 kton ammoniak vergund, die niet had mogen vergund worden en ook niet kon. Dus wil de overheid die ruimte op korte termijn zien.
Het zijn drie opties die ontstaan zijn door het redeneren van een aantal mensen. Waarom een legetieme reden voor krimp, was de vraag. Maar ook waarom een sectorplan. Dat betekent dat we ergens verantwoordelijk voor zijn geweest.
Ik hoop dat jullie het een klein beetje snappen. Moet overigens nog maar zien of de overheid dit op eigen titel durft uit te voeren. Er moet wel een basis wezen die juridisch houdbaar is. En rond ammoniak is weinig juridisch houdbaar.
Uiteindelijk is er maar 1 oplossing. Feiten verzamelen middels meten depositie. Want het is van de zotte dat een economie tot stilstand komt, maar we hebben er geen feitelijke verklaring voor.
Prikkebord is een website van AdFarmer VOF
Op Prikkebord worden elke dag de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van melkveehouderij besproken.
REACTIES
87
87
DEELNEMERS
24
24
WEERGAVES
0
0
GESPOT IN DIT TOPIC
Laatste
Reacties
Heeft de industrie ook zo'n soort akkoord mbt NOx?
De melkveehouderij levert 10 kton en de ongeveer de helft gaat terug voor ontwikkelinsruimte gehele landbouw, de rest gaat naar infra enz.🤣
In de aanloop tot afschaffing melkquotum dacht men dat er wel ruimte was voor 20 % meer melk. Maar die was er nergens. Niet in plaatsing ruimte mest, niet in ammoniak ruimte voor stallen bouw en niet bij de melkfabrieken. Een stevig miscalculatie.
Hoe uit deze impasse te komen.
Krimp of extern salderen en de markt het laten oplossen. Of eerst meten zodat men werkelijk weet wat er speelt in N2000 gebieden.
1 EVRM en een onherroepelijke nb wet
2 fosfaatrechten korten , onderdeel van de nitraatrichtlijn, met als reden overschrijden ammoniak emissie, onderdeel van de NEC richtlijn.
Alleen de landbouw word nu op de korrel genomen lijkt het wel, maar wie weet water nog meer uit de hoge hoes komt. Sinds 2012 mogen we 130 op de snelweg, is extra uitstoot & het verkeer stoot nogal wat uit (emissieregistratie). We kennen de adblue bijmenging, maar controle op systemen is er niet. Vliegbewegingen nemen toe en iedere motor stoot per uur ca 15 kg NOx de lucht in. Industrie is uitgebreid, elektra voorziening en warmte, in 1990 nog maar 80 Twh nu 120 Twh.
emissieregistratie.nl/erpubliek/erpub/…
Waar ik bang voor ben is zwakke knieën en halve oplossingen.
Als je de reactie van Calon analyseer dan ben ik bang voor de volgende oplossing.
Een zak geld van de overheid waarmee herverkaveling plaats gaat vinden door verplaatsing N2000 gebieden en clustering N2000, herplaatsing van bedrijven in de buurt van N2000 in ruil voor een hoeveelheid ammoniak of fosfaatrechten, die we allemaal in kunnen leveren.
En als dat hem wordt vind ik het weer een half zachte oplossing.
Wijnals hebben sinds het invoeren van de PAS netjes vergunningen aan gevraagd of meldingen gedaan. Zelfs voor de PAS hebben wij als sector, individuele bedrijven uitgezonderd, ons zo goed mogelijk geprobeerd te schikken in de stikstof problematiek. Zinvol of niet.
Wat hebben andere sectoren gedaan: NIKS. En daar komen ze nu achter. In het hele stikstof verhaal mis ik de opname van stikstof door klaver. Wij kunnen straks weer klaver gaan zaaien om de stikstof van Schiphol of de A12 te binden. Ik zeg eigen sector (samen als landbouw) eigen boontjes. Bij het co2 verhaal idem. Andere sectoren zien nu dat ze qua compensatie niks te bieden hebben
« Terug naar discussielijst
Deel ook jouw kennis en inzicht
De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Co Scholten
Webmaster