Illustratie van:

Deutz D40 - hendel pinkers en bijstellen remmen

Na een proefritje met een D6006 gisteren vandaag een D40.2 van '64 gaan bekijken en even mee gereden. banden achter zijn nieuw, voorbanden lichte scheurtjes maar valt nog mee, wielen opnieuw geverfd, hef en cardan werken, spatborden staan nog mooi vast (in tegenstelling tot gisteren) kortom, een leuk trekkertje, even mee gereden en remt ook 'goed'. Nu heb ik op 2 plaatsen een drupje olie gevonden nl, achteraan vanonder tussen de 2 achterwielen aan dat deksels, hing er aan de boutjes een drupe (hydrauliekolie?) en dan vooraan, kant uitlaat, voor de uitlaat zit de pomp denk ik, dan heb je de uitlaatpijp en dan daarna zit nog een rond ding (startmotor?) daaronder hing aan het blok ook een drup. ik vermoed gewoon wat 'ouderdoms' lekkage? koppeling moest vrij ver komen om aan te grijpen, maar ik weet niet in hoeverre dit normaal is of af te stellen valt. Oja, nog 1 dingetje, trekker komt uit Frankrijk, er zijn douanepapieren bij, maar heb ik daarmee genoeg om hem in België in te schrijven? een gelijkvormigheidstattest zit er (weeral) niet bij.

Graag jullie opmerkingen 😉

Deel dit topic

Reacties

phille
Volgens mij zijn de gelijkvormigheidsattesten pas later ingevoerd. Ik heb indertijd de mijnen ingeschreven met het bewijs van de vorige eigenaar bij jou zal het dan met de douanepapieren moeten denk ik. Mijne was van 1965 .
Het enige probleem dat ik gehad heb is da ze hem absoluut als oldtimer wouden inschrijven, ik heb nogal wat gedoe gehad om hem gewoon in te schrijven .
Ondertussen is er misschien wel al wetgeving veranderd ?
demuywo
Je hebt gelijk! Voor 1968 heb je geen gelijkvormigheidsattest nodig, da's dan al opgelost. Alleen zou ik dan wel de franse papieren met de franse nummerplaat op nog moeten hebben... eens kijken of die erbij zaten. ik wil hem ook met gewone plaat kunnen inschrijven 😉
+1
Fendt926Driver
@demuywo wel een verschil van dag en nacht een d40 of een 6006
wat wil je er mee gaan doen?
demuywo
Hobbytrekker, moet een freesje en een maaier meester kunnen, later misschien iets meer, dat zien we dan wel weer. D40 is natuurlijk lichter en ouder dan een D6006, maar ik had iets in gedachten tussen de 40 en 60pk en moest ook wel 1500kg kunnen heffen (nog even gekeken uit nostalgie naar Zetor's, maar minder keus, minder hefkracht)
demuywo
D40 staat hier in de garage. We gaan er al even naar kijken dit weekend, handrem moet bijgesteld, verlichting/electriciteit ook eens bekijken. Oja, de versnellingen, linksonder de R, daarnaast de 1? daarboven de 2, en dan rechtsonder 3 en en daarboven de 4? Benieuwd wat we nog gaan tegenkomen 😉 Welke olie doen jullie in de vernsellingsbak? hij schakelt nogal houterig en aangezien het een Franse trekker is vrees ik dat die bak nog nooit verse olie gezien heeft 😔
Fendt926Driver
@demuywo kijk eens op een site van het merk olie dat jou verdeler heeft.
Daar kun je zoeken op agrarisch en merk en dan voor alle plekken op jou trekker de olie bekijken.
Ik keek net zelf op wolf olie maar die kennen alleen deutz fahr dus vanaf 1980.
Maar die olie kan ook in de d40 alleen de liters zijn dan anders.
Succes
demuywo
Olie zou moeten ok zijn, ik denk dat er nog een klein lekje van de hydrauliek zit waar de leiding in het hydrauliekblok komt (naast/onder de zitpan). De verlichting werkt als bij wonder ook, alleen, niet de richtingaanwijzers, omdat dat hendeltje er niet meer zit... ik heb hetgeen wat er nog zit even uitgepeuterd, komen 2 draadjes toe, maar niets lijkt daar te kunnen bewegen ook. Ik heb al wat zitten snuisteren op het net achter zo'n hendeltje, maar tot nu toe niks gevonden, iemand ideetjes of iets liggen?

to be continued...

(klik om te vergroten)

Hendeltje links ontbreekt
jochen
@demuywo Ik ben ook in het bezit van ee Deutz D40 en heb al heel veel onderdelen gevonden bij STIO en Histoparts. ( onder andere ook de complete hendel voor de richtingaanwijzer😉)
demuywo
@jochen kun jij me dan misschien helpen, op stio vind ik niks, histoparts vind ik verschillende hendels, oa voor d4005, maar is dat hetzelfde? Er staan nog twee andere op ook, met vermelding voor Deutz, maar enkelnof dubbel circuit? Het stuk dat er nu nog inzit heeft maar 2 draden... alvast bedankt.
jochen
@demuywo , ik heb de mijne op STIO bestelt ( (onderdeelnr SKU:
20060 in de webshop) .... Het is wel een 2 kring i.p.v. een 1 krings schakelaar maar dat maakt op zich niet uit. deze zit bij me gemonteerd en werkt.... Bij Delegro (ook n webshop met oldtimeronderdelen) vind je ook n 1 kringsschakelaar (onderdeelnr 120 102 009) en ook bij Histoparts vind je de schakelaar (onderdeelnr RW2004 in de webshop .) Voor verdere vragen mag je me steeds contacteren. groetjes
snakeman
@jochen hey jochen, ik zou ook zo een schakelaar willen bestellen. Wat is verschil met een 1 krings of 2 krings schakelaar?
demuywo
Oef, op goed geluk besteld en vandaag is deze inderdaad aangekomen, heb jij soms een fotootje van wat waarop moet of een schema, want op mijn huidige afgebroken 'schakelaar' (als het al een schakelaar is) zitten maar twee draden en dat lijkt me toch niet voldoende?

(klik om te vergroten)

Oude toestand
jochen
@demuywo ben je zeker dat uw pinkschakelaar daar zat? heb je soms een globalere foto van uw dashboard? qua aansluiting staat er bij mij de codering ingeklopt dus als je dan even opzoekt welke nrs met wat overeenkomt is dit vrij goed aan te sluiten....
Ik heb van de mijne een elektrisch schema.... Is het een van de eerste modellen van de D40 bij U? De mijne heeft een F3L712 motor....

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

snakeman
@jochen van waar heb jij die schakleaar die links op het dashbord staat? dat hendeltje.
snakeman
Volgens mij was dat gewoon een knop van de claxon. ik heb ook zo een model staan waar die uitgebroken is. hoeveel kabeltjes komen er bij jou toe aan de achterlichten?
zit er een remlicht op? ik vind de schakelaar nergens.@demuywo
demuywo
Neen, ik weet niet zeker dat hij daar zat, maar hij zou daa rmoeten zitten. In bijlage foto van hoe het er nu uitziet.

(klik om te vergroten)

Dashboard zoals het nu is, afgebroken pinker?
+1
jochen
@demuywo idd klopt, links van de stuurkolom....(zelfde type dashboard als de mijne). Heb het elektrische schema van de D40 wel liggen. Mss dat je daarmee iets bent?
demuywo
@jochen graag 😉 dan kan ik vant weekend eens proberen 😉
verwijderd
Graag 😁
demuywo
Ondertussen even aan het puzzelen (en WD40 aan het spuiten geweest) en het deksel van het dasboard losgekregen... die 2 kabeltjes die aangesloten zijn op dat afgebroken 'ding' links van mijn stuur zullen geen pinkers geweest zijn, eentje daarvan loopt naar de motorolietemp. meter, zal een waarschuwingslamp ofzo geweest zijn? In de spatborden aan het zoeken geweest, er loopt links en rechts 1 kabeltje naar waar de standlichten/pinkers vooraan op het spatbord zouden moeten staan. Ik begin te twijfelen of er ooit pinkers opgestaan hebben, alle, werkende... de achterlichten zijn voorzien van pinkers maar ik ga deze ook even voorzichtig opendoen, wie zegt er dat er wel een draad op aangesloten zit...
demuywo
Achterlicht open, 2 draden aangesloten, geen lamp in bovenste helft, dus al zeker geen pinkers achter. Ik weet nu wel niet hoe het zit met die twee draden, moeten het er geen drie zijn? lichten, stoplichten en pinkers? mysterie alom 😑

(klik om te vergroten)

Achterlicht
jochen
Beste, terug van weggeweest na n weekje andere dingen aan mijn hoofd. Ik heb ook zulke rariteiten tegengekomen met de mijne. (stonden koplampen op van een Citroen 2PK, ongelofelijk hoe sommige zo n trekker kunnen verkloten) Ik heb dan besloten alle elektriciteit er uit te halen en volledig te herbeginnen. Zal kijken of ik u het schema kan bezorgen... Heb de complete handleiding liggen... Heb je n E-mail waar ik naar kan sturen dan bezorg ik je het 1 en het ander waarover ik beschik....
grtjs Jochen
demuywo
@jochen mja, die echte boerkes he, als de tractor reed wast al goed zeker, voor de rest... als je iets hebt mag je het zenden naar demuywo@hotmail.com

Dit weekend gaan we al dat remlichtcontact proberen aangesloten te krijgen en de remmen achter eens opendoen en kijken of ze bij te stellen zijn of nieuwe voering moeten hebben.
jochen
@demuywo heb het 1 en ander doorgemailed over de D40. Khoop dat jer er iets mee bent. Groetjes
demuywo
De nieuwe remvoreringen liggen erop, dus wil ik nu de boel monteren, maar heeft iemznd tips om die veertjes er terug op te krijgen... ik heb precies handen te kort en krijg ze er niet op... eeuwige dank voor de gouden tip 😉
+1
Rick V
Quote Reactie van @demuywo:
demuywo

Installatie draat 2.5mm2 gebruiken, aan de veer doen en trekken maar, tip, doe een dikke las handschoen aan en hou een waterpomp tang bij de hand om het laatste zetje te geven

Heb je dat ijzeren plaatje met de pijl er op correct gemonteerd?
snakeman
Weet er iemand waar ik zo een schakelaar kan vinden die op de foto afgebroken is?
demuywo
@snakeman die hendel?
snakeman
@demuywo ja die links op het dashbord staat.
+1
demuywo
@snakeman ik denk dat ik die nog in de verpakking heb liggen hier... ik zoek vanavond even 😉
demuywo
Heb hem hier inderdaad nog liggen. Interesse? Pm.
snakeman
@demuywo hey ja heb je wat foto's van? Hoe komt het dat je hem niet gebruikt? De jouwe is toch ook kapot? Waar heb je die gekocht?
Je mag de foto's anders naar snakewebspace@telenet.be sturen. Grt peter

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D40 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0