mooi dat het geen eendagsvlieg is. Weet je tenminste als melkveehouder waar je naar toe kunt werken. En de meerwaarde deels ten goede komt aan iedereen
Orginele tekst(bron: Campina)
FrieslandCampina breidt VLOG-productie sterk uit
Vanwege de sterk toegenomen vraag in Duitsland breidt FrieslandCampina het aantal deelnemende melkveebedrijven dat VLOG-melk levert uit van 400 naar meer dan 600. Deze melk komt van koeien die een gentechvrij rantsoen krijgen en worden geweid. Van alle VLOG-melk die de Nederlandse FrieslandCampina melkveehouders produceren, wordt kaas voor de Duitse markt gemaakt.
Duitse marktvraagVLOG (Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik) is een Duitse vereniging die verantwoordelijk is voor de certificatie en uitgifte van het ‘Ohne Gentechnik’-label. In Duitsland wordt al meer dan 50% van de melk volgens de VLOG-standaard geproduceerd. In Nederland is FrieslandCampina in 2017 als eerste zuivelonderneming met VLOG-zuivel gestart. Het doel is om levensmiddelen te produceren zonder het gebruik van genetisch gemodificeerde organismes. Dit is gericht op de gehele keten van voerstromen, melkveebedrijf, transport, zuivelverwerking tot aan het winkelschap. Aanvullend passen alle deelnemende melkveebedrijven volledige weidegang toe op hun bedrijf. De zuivelverwerker moet deze melk in een aantoonbare gescheiden melkstroom verwerken.
BeloningMelkveebedrijven die volgens de VLOG-standaard produceren ontvangen een extra beloning van 1 cent per kg melk bovenop de weidegangtoeslag. De resterende waarde komt, door middel van de prestatietoeslag, ten goede voor alle leden-melkveehouders en draagt bij aan de investeringen in de verschillende kaasmakerijen.
OnderscheidendVLOG past in de coöperatieve visie ‘Melk met Meerwaarde’ van FrieslandCampina. Hiermee wil de coöperatie meer waarde creëren voor de leden met een onderscheidende en vooruitstrevende ketenaanpak die marktgericht is en reageren op ontwikkelingen in de samenleving. VLOG is een van de bijzondere melkstromen van FrieslandCampina waarmee het inspeelt op consumentenbehoeften.
Voor de uitbreiding van de VLOG productie hoeven op dit moment geen extra bedrijven meer geworven te worden.
Deel ook jouw kennis en inzicht
De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Is wel te hopen dat de RFC "roepie valuta- specialist" niet teveel snipperdagen heeft gehad..... Man, man.
Maar bij een gemiddeld gebruik in krachtvoerkosten van 7 a 8 cent, wordt je van vlogmelk dus vast en zeker niet rijk.