Halfjaarcijfers FrieslandCampina 25 juli.
Valt het mee/of valt het tegen.
Deel ook jouw kennis en inzicht
De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
En daarbij was het volgens bestuurders plan om tot een nabetaling te komen zoals voorgaande jaren dus minimaal 2cent
Gebeurd dat niet dan kan ik de volgende vergadering beter naar een conferencier luisteren..
multinationals kunnen dat vaak (op papier) binnen een jaar al, zie Philips en consorten.
Een gelijkblijvende omzet en een verbeterd bedrijfsresultaat van 18,6 procent. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van zuivelconcern FrieslandCampina. De resultaten zijn onder meer beter, omdat de leden 5 procent minder melk leverden.
De omzet van FrieslandCampina stabiliseerde in de eerste helft van 2019 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat nam met 18,6 procent toe naar 210 miljoen euro. In de eerste helft van 2018 was dat nog 177 miljoen euro. Leden-melkveehouders krijgen per 1 september een interim-uitkering van 0,65 euro per 100 kilo melk op hun ledenrekening bijgeschreven. Vorig jaar was dat 0,41 euro per 100 kilo.
De winstverbetering is onder andere het gevolg van de daling van de melkaanvoer in Nederland. Daardoor werd er minder melk verwerkt tot verliesgevende basiszuivelproducten, zoals boter en melkpoeder.
De melkaanvoer van de leden-melkveehouders nam in het eerste helft van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode in 2018 af met 268 miljoen kilo tot 5.088 miljoen kilo. Dat is 5 procent. De oorzaken: leden die de coöperatie verlieten en minder koeien als gevolg van de fosfaatwetgeving. Ook werd er minder goed gemolken vanwege de droge zomer van 2018.
Toegevoegde waarde
De resultaten verbeterden ook door een stijging van de verkoop van producten met toegevoegde waarde, vooral van kaas. Het volume aan kaas steeg met 8 procent. Activiteiten in Afrika lieten een sterke groei zien en ook in Azië ontwikkelden deze zich positief. Over het geheel genomen groeiden de merkenvolumes van de business group Consumer Dairy met 4,8 procent.
De pro forma melkprijs voor de leden-melkveehouders over het eerste halfjaar is met 3,2 procent gestegen naar 37,90 euro per 100 kilo melk exclusief btw. Vorig jaar was dat 36,74 euro.
Veranderingsjaar
CEO Hein Schumacher van FrieslandCampina noemt de resultaten in lijn met de uitgezette strategie. '2018 was een veranderingsjaar. De eerste helft van 2019 laat zien dat we op schema liggen.' Schumacher is ook tevreden over de realisatie van de tien duurzaamheidsindicatoren die het zuivelconcern nastreeft. 'Dat loopt ook volgens plan, zowel in de fabrieken als in de keten.'
Daarnaast heeft het bedrijf volgens de CEO een cultuuromslag ondergaan. Medewerkers zijn meer betrokken en flexibeler. 'Er wordt sneller geschakeld, nieuwe concepten kunnen we sneller naar de markt brengen.'
Verkoopprijzen
Zorgen zijn er ook. 'We hebben een stapje vooruit gezet, maar er is ook nog veel werk aan de winkel', volgens Schumacher. Zo zetten de gestegen eiwitprijzen de marges in hun geheel onder druk, omdat de verkoopprijzen achterbleven bij de ontwikkeling van de inkoopkosten.
En in China stabiliseren de volumes door uitdagende marktomstandigheden. Volgens Schumacher is er behoefte aan nieuwe, innovatieve producten. Maar het is lastig om die snel geregistreerd te krijgen vanwege de trage wet- en regelgeving in China. Bovendien neemt de concurrentie toe van lokale ondernemingen die het vooral goed doen in de kleinere en groeiende Chinese steden.
Lactoferrine
Ook is er een beperkt aanbod van het ingrediënt lactoferrine. FrieslandCampina maakt dat zelf in Veghel, maar er is momenteel veel meer nodig om producten met toegevoegde waarde te kunnen maken. Uitbreiding van de productie vergt een investering van 50 tot 70 miljoen euro en is bovendien niet direct gerealiseerd.
Schumacher is voorzichtig met het geven van precieze financiële vooruitzichten voor het hele jaar. 'De huidige dynamiek stemt ons voorzichtig optimistisch, maar met duidelijke voorbehouden rond kostprijzen en productiebelemmeringen. Daardoor kan niet volledig worden voldaan aan de marktvraag, vooral in China', aldus de CEO.
Heeft FrieslandCampina zich weer herpakt?
FrieslandCampina heeft zichzelf voor 2019 een hogere winst als doelgesteld. De zuivelcoöperatie ligt op koers om dit waar te maken, al moet het resultaat het volgens CEO Hein Schumacher nog veel beter. Vooralsnog draagt de PlanetProof-melkstroom nog niet bij aan de groene cijfers.
De zuivelcoöperatie kan over de eerste helft van 2019 betere cijfers weerleggen dan in dezelfde periode vorig jaar. Waar de omzet met €5,7 miljard gelijk bleef, steeg het bedrijfsresultaat met bijna 20% tot €210 miljoen. Onder aan de streep werd €121 miljoen winst geboekt. Dit is een stijging van 11%.
Na een paar mindere jaren lijkt FrieslandCampina zich te hebben herpakt. De zuivelcoöperatie lanceerde vorig jaar een nieuwe strategie en vroeg toen 2 jaar de tijd voor de implementatie daarvan. Schumacher zei tijdens een toelichting op de cijfers tevreden te zijn dat de weg naar boven weer is ingeslagen, maar streeft naar meer. "De winst moet de komende jaren veel verder verbeteren." De CEO zegt dat progressie die is geboekt volgens schema is. Over concrete winst-doelstellingen voor de komende jaren laat hij zich niet uit.
Hoge melkprijs, lage prestatietoeslag
De leden-melkveehouders profiteren van de betere resultaten. Zo stijgt de (pro forma) prestatietoeslag met €0,24 steeg tot €0,65 per 100 kilo. In vergelijking met eerdere jaren is dit echter nog steeds vrij magertjes. Inclusief bijkomende premies (zoals weidegangtoeslag en rente op ledenobiligaties) komt de melkprijs op basis van standaard gehaltes uit €39,60 per 100 kilo. Dit is €1,65 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens Schumacher betaalt FrieslandCampina daarmee een concurrerende melkprijs. Dat blijkt ook uit de melkprijsvergelijking van Boerenbusiness. Daarin staat de zuivelcoöperatie in de top-3.
Minder melk drijft de winst op
Het is bekend dat FrieslandCampina in voorgaande jaren relatief grote volumes op de spotmarkt onder de uitbetalingsprijzen moest verkopen. Door de fors lagere melkaanvoer lost dit probleem zich nu gedeeltelijk op. De melkaanvoer daalde in de eerste helft van dit jaar met 5% lager tot circa 5 miljard kilo. Een oorzaak van de daling is onder meer de uitstroom van enkele honderden melkveehouders die de coöperatie in 2018 de rug toekeerde. Daarbij waren er de nodige stoppers.
Ondanks de kleinere overschotten zegt FrieslandCampina dat een gedeelte van bulkboter en magere melkpoeder nog altijd verliesgevend is. Dit neemt niet weg dat teruggang in de melkaanvoer (268 miljoen kilo) zelfs zo groot is dat de top van FrieslandCampina de geplande bouw van een nieuwe fabriek, dat in maart nog kenbaar werd gemaakt, voorlopig weer in de ijskast heeft gezet.
PlanetProof-melk nog niet winstgevend
De veelbesproken PlanetProof-zuivel, dat sinds eind vorig jaar in Nederlandse supermarkten ligt, draagt nog niet bij aan de winst. Desondanks is Schumacher enthousiast over de nieuwe melkstroom. Ondertussen zijn er zo’n 600 melkveehouders die deelnemen. Schumacher zegt dat het streefvolume van 1 miljard kilo melk per jaar binnen deze melkstroom nog altijd overeind staat.
Dit betekent dat er op papier waarschijnlijk extra ruimte is voor nog enkele honderden melkveehouders. FrieslandCampina laat niet los of en wanneer er een nieuwe wervingsronde komt. "De vraag in de markt is daarvoor bepalend", zegt Schumacher. Er zijn in elk geval geen wachtlijsten, zoals dat bij biologische melk wel zo is. Bij eventueel nieuwe wervingsrondes beginnen geïnteresseerde melkveehouders dus op nul en zal de ligging van het bedrijf medebepalend zijn om voor deze melkstroom in aanmerking te komen.
Ondanks zijn enthousiasme, erkent Schumacher dat de logistiek binnen de PlanetProof-melkstroom een grote uitdaging is. Zonder in details te treden, zegt hij dat de totale logistieke kosten zijn gestegen. Dit terwijl er op papier aanzienlijk minder transportbewegingen nodig zijn, vanwege de lagere melkaanvoer.
Stroevere afzet in China
Wat de winst wel opkrikt, is de afzet van merkenzuivel. Met name kaas deed het in de afgelopen maanden goed. In Afrika liet de afzet ook een sterke groei zien, terwijl ook enkele Aziatische landen meer zuivel importeerden. In China gaat de afzet duidelijk stroever, vanwege toenemende concurrentie.
Dit zijn voornamelijk Chinese partijen die zich meer laten gelden op hun thuismarkt. Chinese partijen nemen belangen in buitenlandse melkverwerkers en zetten de zuivel vervolgens af in eigen Schumacher zegt hierover: "Wij moeten in China aan de bak om onze positie overeind te houden, gezien dat onze belangrijkste afzetmarkt is."
Slag om de arm
Halverwege 2019 kan geconcludeerd worden dat de resultaten van FrieslandCampina enige progressie tonen. Terugkijkend is Schumacher is daarom voorzichtig optimistisch. Voor het restant van dit jaar, houdt hij echter nog een slag om de arm.
Meer melken levert geen extra rendement op voor de melkveehouders.
Minder melken ook niet veel extra.
Dus wat we ook doen meer of minder. Het levert voor ons niks meer op geen enkele €..... cent.
Alles word wel duurder maar de eind producten worden voor een te lage prijs in de markt weggezet.
Terwijl de inflatie van de indirecte kosten wel verrekend worden en de directe kosten van de leveranciers van de melk niet word verrekend.
Zorgelijk gedrag vind ik dat en dit betekend tevens dat de zuivel sector geen normen en waarden heeft naar de leden leveranciers waar ze hun bestaans- recht aan ontlenen.
Overigens zal het ook niet makkelijk zijn voor 80 % van de landelijke melkplas een andere fabriek te vinden of men moet zich in een faillissement laten overnemen.
Het lijkt mij allemaal wat utopisch, maar dat dacht ik met fosfaatrechten ook,dat men grondgebonden groeiers niet ging afslachten, maar mijn belangenorganisatie, die predikte tegen fosfaatrechten te zijn,dacht als meeloper anders.