Evaluatie melkprijssystematiek
De voorjaarsronde ledenbijeenkomsten van FrieslandCampina komen er weer aan. Afgelopen maand hadden we de ondernemingsbijeenkomsten, waar de directie een presentatie en toelichting gaf op de jaarcijfers. Alles gericht op het goede gevoel, maar er was weinig ruimte voor vragen.
De komende bijeenkomsten staan in het teken van evaluatie van de systematiek van berekening melkprijs. Hoe wordt de garantieprijs berekend en kan of moet daar iets aan veranderen?
Voer voor discussie
Er worden links en rechts al wat signalen afgegeven. Zo las ik ergens dat de melkprijzen van de zuivelondernemingen, welke FrieslandCampina als basis voor de berekeningen neemt, al te veel vertekend zouden zijn vanwege allerlei bonussen en toeslagen.
Diverse zuivelondernemingen kennen toeslagen. Basis voor de garantieprijsberekening is de contant ontvangen melkprijs op boerderijniveau inclusief toeslagen en nabetaling. Daarmee ligt de lat hoog, en terecht wat mij betreft. Als er een correctie op de berekening garantieprijs moet komen vanwege toeslagen bij andere fabrieken hebben we voer voor discussie.
Past het nog?
We hebben het huidige systeem in de basis nu ruim 10 jaar, vanaf de start van FrieslandCampina. Vraag is of het systeem nog past.
Toen we ermee begonnen, had je biologische en gangbare melk en was het allemaal wit. Overzichtelijk, transparant en het werkte goed. Nu hebben we een zuivelmarkt die behoorlijk is veranderd. Er zijn diverse melkstromen zoals biologische melk, VLOG-melk, Planet Proof-melk en weidemelk.
Strategische visie
Ook de strategische visie zoals vastgesteld onder de titel 'Melk met meerwaarde' is toch anders dan Route 2020. Er zijn diverse eisen bijgekomen die op zich niks met melkkwaliteit te maken hebben, maar wel met het verhaal eromheen.
Ik vraag me af of het huidige systeem met garantieprijs, toeslagen en prestatietoeslag nog past bij de huidige markt en visie. Draagt dit systeem bij aan het realiseren van de visie? Misschien moeten we het met elkaar eens hebben over de uitgangspunten van een melkprijssystematiek. Wat willen we ermee? Transparant, goed uit te leggen aan leden, uitdagend richting de onderneming, aansluiting bij de zuivelmarkt, goede vertaling van de waardering van verschillende melkstromen.
Dus graag een wat meer fundamentele discussie en ruimte voor inbreng van de leden!
Rudie Freriks Melkveehouder in Luttenberg
Bron
nieuweoogst.nu
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's freriks , melk , frieslandcampina , melkprijs , voer , melkveehouder , jaarcijfers , weidemelk , zuivelmarkt , garantieprijs , wit en aansluiting geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Nu hebben we nauwelijks nabetaling vanwege de, blijkbaar, te hoge garantieprijs.
Rfc gaat geld nodig hebben.
Doel is toch altijd om zoveel mogelijk geld bij de leden te krijgen zonder de onderneming uit te hollen? Nu wordt het omgedraaid en zijn leden de sluitpost, precies zoals beursinvesteerders het graag zien.
Ik krijg steeds meer het idee dat ze in de jaren, de tijd dat de winst uit Azie kwam, op de kont hebben gezeten. Dat ze de binnenlandse markt zijn "vergeten" want het was toch niet nodig en dat men nu een probleem heeft, die men afschuift in een lagere melkprijs.
Een aantal jaren geleden zijn ze in Steenderen wereldkampioen geworden met de "Old Amsterdam" als ik het goed heb. Maar ze hebben er niks mee gedaan, het is gewoon domweg doodgebloed. Het interesseert ze niks wat de melkveehouder er nu aan overhoud. Dat is zo langzamerhand de sluitpost van de fabriek geworden. Het goede personeel is inmiddels al wel weg, omdat ze het niet eens waren met het gevoerde beleid. Dat zijn nu de concolega's die ons beconcurreren of op een andere manier onze coop weten te plukken.
retail leest ook mee
ah praat ook niet over inkoop en verkoopprijzen
gewoon zeggen basis melk 40 ct
weidegang 43 ct
planet proof of iets in die lijn 46ct
co2 neutral 49 ct
geen aangekocht voer 52 ct
eko 55 ct
eko co2 neutral 58 ct
eko geen aangekocht voer 61 ct
niet meer naar andere kijken gewoon stellen dit moet kosten basta
Maar een ding is zeker de nieuwe uitbetalingssystematiek staat allang vast. Is al lang uitgedokterd met allerlei adviseurs en accountants door RFC.
Wil je dit veranderen zul je toch een basis onkosten vergoeding voor basismelk moeten gaan claimen. Daarboven op een vergoeding voor alle opties die op de basismelk komen.
Maarja als je dan bijvoorbeeld PP melk levert en maar een plusje van 2 cent weet te bedingen.... had je dat concept beter niet kunnen aanbieden.
Op alle investeringen die een bedrijf of consument doet zijn extra opties te bedenken. Alle aanbieders weten zich daardoor te onderscheiden. En laten zich daarvoor ook uitbetalen.
Het product past beter bij de consument, of wordt daardoor luxer waar de consument graag voor betaalt. Anders had hij wel het basisproduct gepakt.
Onze sector bied extra's aan... voor kostprijs dekkende bonussen..
Directie van FC,
HOE DOM KUN JE ZIJN?
Jumbo heeft volgens mij bij zo'n beetje alles de laagste prijsgarantie dus dat zegt niets.
jumbo.com/content/euro's-goedkoper/
(klik om te vergroten)