Foodwatch steunt supermarkten tegen Coca-Cola en roept staatssecretaris op dat ook te doen

De gezonde voedingsactivisten van foodwatch liggen regelmatig overhoop met supermarkten. Zo niet vandaag.

foodwatch roept staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid op de keuze van de supermarkten voor het voedselstoplicht NutriScore te steunen.

Coca Cola wil vanuit de levensmiddelenindustrie een logo op de markt brengen dat volgens foodwatch niet tot een gezonder aanbod zal leiden. De Nederlandse supermarkten maakten afgelopen najaar bekend het slappige Preventieakkoord van de staatssecretaris onvoldoende te vinden. Het in Frankrijk ontwikkelde NutriScore moet daar de basis voor leggen.

Gezonde producten krijgen van NutriScore een groene stip, ongezonde een rode. Tussen de beide extremen in komen gele (iets minder gezond) en oranje stippen (iets minder ongezond). Consumenten zijn niet gek, redeneren de supermarkten, en kunnen zelf kiezen of ze toch 'foute producten' willen kopen. Als de verkopen afnemen, past de kruidenier daar zijn schapruimte op aan. De fabrikant kan zich daar niet zo makkelijk op herinstellen.

De levensmiddelenindustrie, ook die in Nederland, is overwegend tegen.

Directeur Marc Jansen van het CBL, de brancheorganisatie voor supermarkten, legde afgelopen najaar uit waarom zijn leveranciers terughoudend zijn: meer dan de helft van de supermarktschappen zal dan 'rood kleuren' en vinden dat niet erg. Fabrikanten wel; zij vermijden het liefst de rode waarschuwing die vermoedelijk het koopgedrag van consumenten en dus de samenstelling van het winkelschap zal veranderen.

Behalve Frankrijk, is NutriScore ook geaccepteerd door supermarktbedrijven in België en Spanje.
 foodwatch steunt supermarkten tegen Coca-Cola en roept staatssecretaris op dat ook te doen (foodlog.nl)

De gezonde voedingsactivisten van foodwatch liggen regelmatig overhoop met supermarkten. Zo niet vandaag. foodwatch roept staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid op de keuze van de supermarkten voor het voedselstoplicht NutriScore te steunen. Coca Cola wil vanuit de levensmiddelenindustrie een logo op de markt brengen dat volgens foodwatch niet tot een gezonder aanbod zal leiden. De Nederlandse supermarkten maakten afgelopen najaar bekend het slappige Preventieakkoord van de staatssecretaris onvoldoende te vinden. Het in Frankrijk ontwikkelde NutriScore moet daar de basis voor leggen. Gezonde producten krijgen van NutriScore een groene stip, ongezonde een rode. Tussen de beide extremen in komen gele (iets minder gezond) en oranje stippen (iets minder ongezond). Consumenten zijn niet gek, redeneren de supermarkten, en kunnen zelf kiezen of ze toch 'foute producten' willen kopen. Als de verkopen afnemen, past de kruidenier daar zijn schapruimte op aan. De fabrikant kan zich daar niet zo makkelijk op herinstellen. De levensmiddelenindustrie, ook die in Nederland, is overwegend tegen. Directeur Marc Jansen van het CBL, de brancheorganisatie voor supermarkten, legde afgelopen najaar uit waarom zijn leveranciers terughoudend zijn: meer dan de helft van de supermarktschappen zal dan 'rood kleuren' en vinden dat niet erg. Fabrikanten wel; zij vermijden het liefst de rode waarschuwing die vermoedelijk het koopgedrag van consumenten en dus de samenstelling van het winkelschap zal veranderen. Behalve Frankrijk, is NutriScore ook geaccepteerd door supermarktbedrijven in België en Spanje.

Nieuwsgrazer

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden logo , frankrijk , kopen , spanje , cbl , oranje en volksgezondheid geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!