Deel ook jouw kennis en inzicht
De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
(Grapje)
Alleen nieuw(!) kopen bij een erkende dealer met een erkende service, anders is het altijd klooien indien je iets moet weten.
Verder, direct goed en zwaar kopen 4x4, liertje voor, bullbar en een rek voor of achter. Zorg voor een goede trekhaak of knobbel. Ik heb een autoknobbel, ook op de waterbakken en mijn kar met afrasteringsspul. Zelf rij ik een artic-cat 400 cc 4x4 , lichter kan maar betalen doe je maar één keer, ergenis misschien meer. Geen diesel , daarvoor wordt deze niet warm genoeg, koolt vanbinnen helemaal dicht.De schuif heb ik via eBay gekocht. Verder rij ik met een oranje driehoek als ware een landbouwvoertuig op de weg en ook als zodanig W.A. verzekerd, premie 5,81 per maand(Univé in een pakket)
(klik om te vergroten)
En direct daarna je afvragen; wat zou ik er nog meer mee kunnen doen....
Want voor je het weet, gebruik je hem veel vaker dan je ooit voor mogelijk hield.
Wil je hem alleen gebruiken om de koeien te halen voor het melken, kun je ook wel toe met een lichtere 2 wd zolang je de dammen niet vertrapt hebt, maar mss is een goeie hond dan wel nog gemakkelijker.
In grote lijnen heb je de cross quads en de meer werk quads om het zo maar te noemen.
Haal je alleen maar koeien op en verder niks, dan kan je met een cross quad wel vooruit.
Moeten er weipalen, mollenklemmen e.d. mee, dan is een quad met voor en achterop een rek wel handig. Ga je er ook nog een aanhangertje mee trekken, neem dan een wat zwaardere motor, bv 500, 600 cc en geen 250 of zo.
Als het echt als werkpaard bedoeld is, dan is een site carrier misschien ook een optie. Site carrier is de officiële benaming, maar de meesten hier zegt het misschien niks, maar als ik JD Gator zeg dan weet iedereen wat ik bedoel. Op mijn werk is de quad afgelopen jaar door een site carrier vervangen, in ons geval een Kawasaki Mule.
Voordelen t.o.v. de quad: meer laadruimte, zit bakje van 1,20 x 1,20 achterop, de eventueel ook kan kiepen. Veel makkelijker met spullen meenemen dan 2 van die kleine rekjes.
Je zit lekker met 2 man voorin, stuurt licht, niet dat getrek aan een motorstuur zoals bij een quad.
Kan probleemloos als landbouwvoertuig in de verzekering.
Nadelen t.o.v. quad, de prijs, gater of mule is wel wat duurder. en voor de snelle jongens, de snelheid, de mule haalt de 35 km/h, een beetje quad al gauw 2 of 3 x zo veel.
ik wil geen quad, je heb geen grote bak achter die je kan kiepen en ze zijn instabieler.
nadelen van de 6x4 waren dat hij maar 30km/h ging en starre assen had en dus vrij veel hobbelde in het harde land, wel kon je werkelijk overal komen, had enorm brede banden kogel achterop en was ideaal, ook een grote bak kunnen zo 9 hooi of strobalen in. De nieuwe loopt 50 km/h volledig geveerd, stuurbekrachtiging en heeft een hok erop, alles wat we eigenlijk misten met de oude. Wij doen vrij veel over de weg en rijden er veel schapen mee, daarom wilden wij hogere snelheid en meer comfort.
Zelf heb ik het liefst 'trekkerprofiel', maar die zijn niet in alle maten te vinden.
Deze gaat binnenkort in de verkoop omdat ik nu een Kubota trekker heb gekocht. Ik sleep er alleen mee en dan heb ik meer plezier van de hefinrichting dan de wegligging en snelheid die een quad bied.
Qua snel over het land rijden is een quad beter omdat ie onafhankelijk geveerd is (de grotere modellen althans, ik had hiervoor een Grizzly 350 en die heeft zijn achterwielen op 1 as maar die stuiterde ook meer).
Dus al je een quad koopt zou ik één nemen met onafhankelijke (achterwiel) ophanging. Voordeel is dat er dan ook een differentieel tussen zit en dat rijd weer beter op verharde weg.
Wat je ook nog kan overwegen is één met kenteken. Dan kun je er ook wat vrijer/plezier mee rijden. (ik weet niet hoe de regels zijn met een landbouwvoertuig qua snelheid en omgeving)
Wat ook nog een overweging is, is stuurbekrachtiging. De mijne heeft bredere wielen voor (staat wel mooi) en geen stuurbekrachtiging.
Na een kwartiertje rijden voel je je armen wel. Zeker met 4x4 aan en als je met difflock gaat rijden dan ga je Arnold Schwarzenegger armen kweken
De banden spelen ook wel mee qua trekkracht. Met die gazonbandenloop je snel vast. Ik heb er Mud lite's onder en die hebben een soort trekkerband achtig profiel (rubberen schoepen). Een bandje kost al gauw 100,- dus koop er dan gelijk een met de banden die je wilt (landbouwwerk of verhard)
rijden hier al jaren met een yamaha grizly 450 cc cardan aandrijving alleen achterwiel aandrijving voor en achter een rek dr op. kar dr achter voor kalveren uit land halen (gebeurd hiernogwelles) koeien halen mollenvange ect.
1x per jaar/2jaar onderhoud bij quadwinkel.nl in barneveld, ja dan rijden wij vanuit het zuidwesten 2x naar de veluwe.
prima zaak goed en niet te duur.
kzou daar gaan kijken heb ook veel goed 2e hands spul staan! (was onze eerste quad ook)