Kentekenplicht nu 2025

Alle landbouwvoertuigen moeten vanaf 2025 een kenteken hebben. Dat staat in een nieuw wetsvoorstel van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD). Hierdoor komt er een verzekeringsplicht voor trekkers en kunnen landbouwvoertuigen beter gecontroleerd worden.

Het voorstel volgt na een reprimande van de Europese Commissie.
Ook komt er een APK-plicht voor landbouwvoertuigen en gaat de maximale snelheid omhoog van 25 naar 40 kilometer per uur.

Meer: nrc.nl/nieuws/2018/…

Deel dit topic

Reacties

+1
cjw73
👍 kunnen we weer een tijdje vooruit.
+2
van Ittersum
@cjw73 die gedachte had ik ook al toen ik het las. Maandag milieucontrole, even kijken of ik weer verlenging van mijn oude dieselolietank kan krijgen. Tot 2x gelukt wegens niet duidelijk kon maken waarom mijn tank minder is dan een nieuwe behalve die KIWA-sticker die er niet op zit en die KIWA schijnt er in 2021 eraf te gaan.
de hoef
Quote Reactie van @van Ittersum:
cjw73 die gedachte had ik ook al toen ik het las. Maandag milieucontrole, even kijken of ik weer verlenging van mijn oude dieselolietank kan krijgen

dat geintje gaat je in brabant niet lukken
van Ittersum
@de hoef Ik denk nu ook niet meer, maar puur verschuilen van : "tja, u heeft gelijk maar zo zijn de regels" , dan zeg ik dan moet u ontslag nemen. U doet iets waar uzelf niet achter staat.

Maar heb ook weinig hoop
de hoef
Quote Reactie van @van Ittersum:
dan zeg ik dan moet u ontslag nemen

die fabeltjes hebben we hier ook verteld ,omgevings dienst komt hier elk jaar langs elk jaar wat nieuws of wat te zeiken
pieta
@van Ittersum Het verschil is groot. Bij mijn schoonpa in Brabant lag de 2e week van 2015 de brief op de mat dat de dieseltank gesaneerd moest worden. Hier in de Achterhoek hebben ze me afgelopen voorjaar bij de controle gezegd dat ik aan een nieuwe moest. Regels. Voor de rest was het gewoon onzin zei de beste man.
+1
de hoef
Quote Reactie van @pieta:
gezegd dat ik aan een nieuwe moest. Regels. Voor de rest was het gewoon onzin zei de beste man.

de tweede nieuwe in 10 jaar hier ,nu ook logboek bij houden of het glas nog vol is van de detectie vloeistof ,1 geluk hier zit het glas altijd vol
+3
Frans1
@de hoef dan wordt het tijd dat ge m eens leegdrinkt 🍺
+1
weurding
@Frans1 zijn bier is eerder lauw dan zijn pis war
+1
de hoef
@Frans1 staan er nog een paar vur jou klaar war
+1
Frans1
@de hoef jolanda zei het laatst ook al.doen we gauw 🍺
dwers
@van Ittersum jij zit toch ook in de gemeente swf, in augustus zijn ze hier ook geweest en mijn oude tank ( wel in lekbak )mocht ook niet meer.😭😭😭
Twentsch Land
@dwers

Hadden ze nog eisen omtrent de oude Dieseltank omtrent afvoer ?
dwers
@Twentsch Land ja dieseltank moet afgevoerd door gecertificeerd bedrijf, bewijs moet naar die gemeente knakker.
Twentsch Land
@dwers

Had ik hier ook paar jaar terug, gaat nogal officieel. Er zijn een aantal bedrijven die vergunning hebben om dit te mogen doen, een week voordat de tank wordt opgehaald wordt de gemeente op de hoogte gesteld welke datum voor afvoer staat, vervolgens worden op de dag foto's genomen van de tank, dan wordt de tank verzegeld en vervolgens weer foto's en die worden opgestuurd naar de gemeente ..... vond het nogal TE maar ben blij het via deze weg te hebben gedaan en het niet heb weg gemoffeld met het oude ijzer.
+1
Arum
😀
ted9
@Arum direct een brandvat van maken bedoel je
Arum
😀
de hoef
Quote Reactie van @Arum:
Over een lege tank in de schuur kunnen ze niets zeggen

je mag hem gebruiken voor afgewerkte olie en ander moeve
de hoef
Quote Reactie van @dwers:
en mijn oude tank

ouwde moet hier gereinigd 450 euro en afgevoerd
pietjepuk
Quote Reactie van @de hoef:
gereinigd

gereinigd is hij hier al. 🔥 🔥
cjw73
@de hoef dan het ie een beste tank. Want ik kon voor 250 euro. Officieel afgevoerd.
+1
Wolswinkel
@cjw73 juist! Hier ook! Was ook maar 1500 ltr.
de hoef
@cjw73 standaard tarief
van Ittersum
@de hoef de prijs die ik gisteren heb opgevraagd was deze:

Kiwa sanering
De overheid eist tegenwoordig dat de oude tank volgens Kiwa-richtlijnen opgeruimd
wordt. Ook dit kunnen wij voor u verzorgen. De prijzen hiervoor zijn als volgt:
• tot 2 M³ € 295,00
• 2 M³ t/m 5 M³ € 380,00
• 6 M³ t/m 9 M³ € 490,00
Deze prijzen zijn inclusief een saneringscertificaat voor afvoer van tank, maar
exclusief de kosten voor eventuele afvoer van het water/sludge mengsel en
bodembemonstering
Mocht u nog vragen hebben omtrent deze offerte, bel gerust!
Hopende u hiermee een passende aanbieding te hebben gedaan, verblijven wij,
de hoef
+1
cjw73
@de hoef tja. Grootverbruiker.. die blauwe werkpaarden lusten en hem wel, net als de baas.🍺
van Ittersum
@de hoef baas ding.
+1
cjw73
@de hoef ik zit 1 gemeente verder maar zelf hier lukt het niet.😰😰
Milkman4
En dat is dan toch weer raar dat een tank in een lekbak verboden is.
Immers de meeste kans op lekkage is een breuk in de slang of een kapotte slangklem waardoor brandstof weg kan lopen.
de Haas
@Milkman4 Er moet ook een terugslagklep op.
+3
van Ittersum
@Milkman4 nuchter bekeken is het oude systeem gewoon veel beter. De oude tanken zijn dikwandig, in de bak hebben ze aanrijbescherming, en mocht er om wat voor reden dan ook wel lekkage ontstaan de bak de inhoud van de tank kan herbergen.

Enige bezwaar is: geen verdien en zeurmodel
van Ittersum
@Milkman4 biodiesel is trouwens funest voor stalen tank. tankpro.nl/brandstof/2018/…
+1
friesboertje
Ik lees met verbazing dat er nog mensen een dieseltank met lekbak hebben. Ik meende dat dit toch al een aantal jaartjes niet meer mocht.
+5
weurding
@friesboertje bepaalde trekkers krijg straks de verplichting tot het onderhangen van een lekbak. Dus niet weggooien nog😃
+2
Wolswinkel
@weurding Hier ook ééntje.. Altijd de kunstmeststrooier achter met absorbtiekorrels..🙂
van Ittersum
@weurding ik hoorde alle trekkers die van oorsprong rood, groen of blauw zijn. Een paar maar dus🤣
van Ittersum
@friesboertje klopt, maar de ambtenaar kon mij niet vertellen en vooral niet overtuigen waarom praktisch en mileutechnisch gezien deze minder is dan een nieuwe.

Ik zei toen:", als je met gegronde reden kunt aantonen dat mijn installatie schade aan het milieu toebrengt t.o.v een nieuwe installatie ik vandaag nog een nieuwe bestel."

Denk dat ik morgen ga verliezen maar heb mijn feit ( gehoord via via van een tankbouwer) al klaar en hoop dat hij daar mee aan de slag gaat.
Koeien boertje
Als ik het allemaal goed gehoord en gelezen heb krijgen alle trekkers een kenteken.?
Maar als je trekker niet harder wil lopen dan 40 hoef je geen keuring te doen?

Dus mijn trekker naar de dealer, computer van 53 op 40 zetten en kenteken erop en we zijn weer klaar als ik het goed begrijp
van Ittersum
@Koeien boertje "Het voorstel volgt na een reprimande van de Europese Commissie. Volgens de Europese richtlijnen moeten trekkers en landbouwvoertuigen die maximaal 40 kilometer per uur kunnen rijden al sinds 20 mei 2018 APK-plichtig zijn"

Ze mogen maximaal 40 en ook apk plichtig
+2
pieta
Quote Reactie van @van Ittersum:
landbouwvoertuigen die maximaal 40 kilometer per uur kunnen rijden al sinds 20 mei 2018 APK-plichtig zijn"

Mooi, die van mij gaan harder. Dus vallen ze er buiten. 😁
+1
van Ittersum
@pieta mijn NH is afgesteld op 39,8, da's best langzaam als je 45 km gewend was.
T6040
@van Ittersum laatste versnelling gereduceerd motortoerental ?
cjw73
@van Ittersum das zo gefikst en dan rijd hij 50. Even aan de laptop
Mc_douwel
@van Ittersum blokje onder het gaspedaal 😀
Koeien boertje
@van Ittersum is het niet zo dat tot 40 km een kenteken plicht en harder apk plicht?
+2
Maar gewoon weer hopen dat de tweede kamer de motie weer verwerpt
+1
bas101
@bernard-vant-klooster t betreft hier idd een voorstel , maar voor mij toch weer onduidelijkheid : in dit topic wordt vermeld dat alle landbouwvoertuigen in 2025 een kenteken moeten hebben terwijl in een ander topic met de bron Stefan Buning vermeld wordt dat alle nieuwe en apk plichtige landbouwvoertuigen gekentekend moeten worden terwijl bestaande landbouwvoertuigen geregistreerd moeten worden , kosten a 18€ .
+1
van Ittersum
@bas101 laagdrempelig beginnen voor de inventarisatie en dan ......
+2
jammermaarhelaas
@bernard-vant-klooster

2025-2019=6 jaar waarin een en ander nog duidelijk moet worden.
+1
@jammermaarhelaas oke, maar vanuit mijn positie hoop ik nog steeds dat de motie weer wordt verworpen zoals dit jaar. Ik heb geen belang bij een kenteken op mijn trekker. Het kost alleen maar geld en de voordelen eraan zijn minimaal. Dat is mijn mening, iedereen mag vinden wat ie wil over het trekkerkenteken en ik snap ook dat anderen er wel belang bij hebben🙃
+1
jammermaarhelaas
@bernard-vant-klooster

Het plan wat er nu ligt vanuit de politiek zal volgens mij nog best hier en daar worden aangepast, en wie weet wat straks gaat gelden als regelgeving?
Persoonlijk hoop ik dat het aansluit op de regelgeving in onze buurlanden, dat scheelt weer gedoe voor wie ook in onze buurlanden hun werkzaamheden hebben.
+1
komelker 2
Het begint met kentekenplicht dan APK en dan Emissiearme motoren, enz. enz.
+1
Koeien boertje
@komelker 2 moet je een euro 5 motor hebben om in het land te rijden 😅
+3
weurding
Quote Reactie van @komelker 2:
dan Emissiearme motoren, enz. enz.

helpt weinig zolang er in india in een stad met 18 miljoen inwoners nog zo veel vuurwerk wordt afgestoken dat men geen adem meer kan halen
+2
@weurding “wij moeten het verschil maken” zeggen ze dan...
+2
bas101
@bernard-vant-klooster waarom moeten wij het verschil maken ? en bovendien moet er dus een verschil zijn met Azië met andere woorden hier zal t schoon zijn en daar waar 2/3 de van de mensen op aarde woont zal t vies zijn
+2
Kramer U800
@weurding Daar ben ik het mee eens. En we vliegen met zijn alle maar door en door. Wat 1 zo'n vliegtuig in een paar uur verbruikt kan ik niet in 5 jaar verstoken!! Kijk 's avonds maar eens in de lucht, hoeveel er vliegt! Het is te gek voor woorden en wij moeten het met zijn alle ontgelden door milieuzones en dat soort onzin. Ik hoop dat ze daar in Den Haag en de rest van Nederland eens de ogen op doen en kijken waar ze mee bezig zijn! 😬
+2
@Kramer U800 en vlees eten is ook heel slecht voor het milieu he, net als de landbouw met alle uitstoot door vee, fijnstof door kippen, noem het allemaal maar op. Dat zeggen ze dan, daarna gaan ze weer 3 keer per jaar met het vliegtuig naar een warm land waar god mag weten wat voor hormoonvlees ze op hun bord krijgen.
+2
bas101
@bernard-vant-klooster als je al geen vlees van een doodgereden hond of kat op je bord krijgt ..
+1
Bauke Bos
En hoe komt het dan met oldtimertractoren?
+1
nielsve
@Bauke Bos hoe ze dat in nederland zouden doen heb ik geen idee van.
Maar hier in belgië hebben die hun eigen nummerplaat, die beginnen allemaal met de O voor oldtimer. De trekker platen beginnen dan weer allemaal met de letter G.
En dan heb je ook nog platen die met de letter Q beginnen maar dat is enkel op aanhangwagens die denk ik jaarlijks gekeurd moeten worden en enkel in transportsector gebruikt worden (grond dumpers etc.)
+2
Kramer U800
@Bauke Bos
Ik vrees het ergste... 😔
Iedereen krijgt voorgeschoteld in het nieuws dat oldtimer HEEL ERG vervuilend.
Het nieuws maakt alles kapot... Maar wanneer rijden wij nou met onze oldtimers voor een keer schik te hebben? Wat ik eerder zei: Wat een vliegtuig in een paar uur verbruikt, verbruik ik nog niet eens in 5 jaar!!
+1
jehan
@Kramer U800 ben het helemaal met je eens maar laten we eerlijk zijn als je fotos hier ziet van een inter met complete maansverduistering rook uit de uitlaat dan vraag je toch om zulke regels
Kramer U800
@jehan Dat is zeker waar, dat moet je gewoon niet doen, dan stook je die milieu mensen alleen maar meer en dan vraag je er om. Dat is voor heel veel mensen hier op TF juist niet de bedoeling.
jehan
@Kramer U800 zo is het
+1
bas101
@Bauke Bos in Belgie en Dld hebben de groenen ( voor zover ze weten wat een oldtimer is)daar nog wel t verstand dat die oldtimers maar een zeer klein deel van t verkeer uitmaken en ook maar zeer weinig gebruikt worden en zien t ook als cultuurerfgoed , als dit dan maar zo blijft , maar als de nood aan de man komt kunnen de meesten oldtimer tractoren nog wel op plantaardige olien lopen ...
+3
spotmelker
@Bauke Bos daarmee mag je de grote steden niet meer in maar ze zijn meestal te zuinig om aan die achterlijke emissie eisen te voldoen.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
68
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
0