Ik heb de email van de directie die blijkbaar nogal ingewikkeld is ff samengevat!
hallo leden
de onderneming
het zat ons niet mee het eerste half jaar!
we hebben moeite om mee te komen in de markt daarom kieperen we iedereen uit de organisatie die een functie heeft met een te hoog bullshit gehalte!
de coöperatie
we bespraken onze ideeen met de ledenraad en hadden discussie waarom er zoveel leden weg wilden bij ons.
de rest van de mail
Het is allemaal niet makkelijk maar we doen onze stinkende best en uiteindelijk komt het allemaal goed! en wie het langst leeft heeft alles.
groetjes Hein
Deel ook jouw kennis en inzicht
De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Beste heer/mevrouw,
De eerste helft van 2018 was uitdagend voor de onderneming. Wat dit betekent voor het resultaat kunt u lezen in het persbericht en in het halfjaarbericht dat vandaag is gepubliceerd. Gisteren hebben we de resultaten in de centrale vergadering van districtsraden toegelicht. In deze e-mail nemen we graag in vogelvlucht een aantal ontwikkelingen met u door.
De onderneming
Om de slagvaardigheid in de markt te vergroten en onze positie in de markt te versterken, werken we op dit moment aan een intensieve cultuurverandering en reorganisatie van de onderneming. We zijn ervan overtuigd dat we de juiste maatregelen nemen om succesvol te blijven in binnen- en buitenland. Intussen zijn we ons ervan bewust dat niet alle problemen in één keer opgelost kunnen worden. Toch zijn we blij om te zien dat de ingezette wereldwijde transformatie zijn eerste vruchten afwerpt.
De coöperatie
Ook als het gaat om de coöperatie was het een intensief eerste halfjaar. We bespraken zowel met de ledenraad als op ledenbijeenkomsten de coöperatieve visie Melk met Meerwaarde en de verdere invulling ervan. We beseffen dat het ondernemerschap van sommige leden en de richting die zij met hun bedrijf op willen soms botsen met het coöperatieve belang. Uiteraard betreuren wij dat een aantal leden heeft besloten FrieslandCampina te verruilen voor een andere afnemer. Daarmee doen ze afstand van meer dan 145 jaar coöperatief erfgoed, waarbij samen werken aan een sterke positie op de markt altijd het uitgangspunt is geweest.
Samenwerken & ondernemen
Wij vertrouwen in de coöperatieve principes en zijn van mening dat FrieslandCampina daarmee perspectief aan zijn leden en toekomstige generaties blijft bieden. Coöperatie en onderneming produceren en verwerken melk en voegen samen waarde toe in de markt. FrieslandCampina blijft staan voor een toonaangevende melkprijs, die we ook dit jaar weer gaan realiseren. Daarom is het noodzakelijk om echt stappen te blijven zetten met Melk met Meerwaarde.
Waar staan we met Melk met Meerwaarde:
Maatschappelijk relevant blijven door leidend te zijn op duurzaamheid
We zijn op de goede weg met Melk met Meerwaarde. We zetten vol in op duurzaamheid en we kunnen melden dat we binnenkort met meer informatie komen over de Top-Zuivellijn. De bedoeling is dat voor het eind van het jaar de eerste leden-melkveebedrijven melk gaan leveren voor de Top-Zuivellijn. Inspanningen van koplopers op het erf worden op die manier beloond, terwijl we tegelijkertijd onze purpose nourishing by nature invullen.
Marktgericht zijn door de diversiteit binnen het ledenbestand optimaal te benutten
Méér marktgericht werken betekent méér flexibiliteit én bijzondere melkstromen. Dit betekent een forse investering van de onderneming in logistieke flexibiliteit en de supply chain. We gaan aparte groeimogelijkheden toekennen aan melkstromen die een marktbehoefte invullen (bijv. regionale stromen) of stromen met specifieke kenmerken (bijv. VLOG). Als we meerwaarde kunnen realiseren in de markt, is het streven om investeringen op het erf, die bestemd zijn voor deze bijzondere stromen, te compenseren met een plus op de garantieprijs.
Waarde voor het collectief beschermen en bouwen aan langetermijn waardecreatie voor alle leden door gebalanceerde groei te bevorderen
We staan achter ons voorstel aan u met betrekking tot de gebalanceerde marktgerichte groei voor de lange termijn door een inhouding op het geleverde individuele melkvolume (t.o.v. het individuele vergelijkingsvolume) in het geval het collectieve melkaanbod harder groeit dan de marktvraag. Omdat de melkaanvoer over 2018 lager is dan in 2017 is er een kans op per saldo meer collectieve groeiruimte. Dat is goed nieuws.
Dit zijn pas de eerste stappen. Er is nog een lange weg te gaan. We zijn er van overtuigd dat we een solide basis leggen voor de komende decennia en kijken er naar uit om hier samen met u op verder te bouwen.
Met vriendelijke groet,
Namens Koninklijke FrieslandCampina N.V.,
Hein Schumacher
Chief executive officer
Jaska de Bakker
Chief financial officer
What the fuck? Wat een gehoerzak op niks weer. Beetje slim kijken en wat Engelse termen gebruiken zodat het interessant klinkt zodat je onderdanen het niet begrijpen maar wel denken dat ze een slimmerik als topman hebben.
Schandalig dat FC zich niet overeind kan houden.Hein nog even het voordeel van de twijfel geven, maar over een half jaar geen verbetering = wieberen.