'Voedingsindustrie maakt te weinig gezonde en betaalbare producten'

Grote internationale dranken- en voedingsconcerns doen te weinig aan het gezonder, goedkoper en dus toegankelijker maken van hun producten. Dat blijkt uit een langlopend internationaal onderzoek dat door een Nederlandse stichting wordt uitgevoerd.
Het onderzoek rangschikt 22 bedrijven in de drank- en voedingssector op basis van wat ze doen om een zwakke gezondheid als gevolg van een slecht voedingspatroon terug te dringen. De bedrijven zetten jaarlijks gezamenlijk ongeveer 425 miljard euro om.
De onderzoekers analyseerden ruim 23.000 producten in negen landen en letten daarbij op onder andere zout, suiker en verzadigde vetten. Minder dan een derde van de producten was gezond.
De bedrijven doen veel aan marketing voor ongezonde producten voor kinderen, zegt ATNF-directeur Inge Kauer. Wel zijn ze sinds de vorige index van 2016 beter hun best gaan doen. Dat deden ze bijvoorbeeld door het voedzamer maken van producten, het geven van meer informatie over ingrediënten, voedingswaarde en gezondheid van producten en het ondersteunen van voorlichtingsprogramma's. Negen bedrijven scoren vijf of hoger op een schaal van tien, in 2016 waren dat er maar twee. De gemiddelde score steeg van 2,5 naar 3,3, maar blijft volgens de onderzoekers laag.
Stijgers en dalers
Het grootste voedingsmiddelenconcern van de wereld heeft het de afgelopen twee jaar het beste gedaan. Het Zwitserse bedrijf Nestlé voert de ranglijst aan, omdat het bovengemiddeld presteert op alle gebieden die de index in kaart brengt. Nestlé scoort 6,8 uit 10. Het Nederlands-Britse Unilever, vorig jaar nog eerste, is nu tweede in de ranglijst. Het Nederlandse Friesland-Campina, de nummer vier van de index, is de grootste stijger in de lijst.
De Friese zuivelgigant heeft dat te danken aan een nieuwe bedrijfsstrategie, aldus de index. Kern daarvan is het wereldwijd verbeteren van de voeding. Tegelijk wil het bedrijf de prijzen zodanig in de hand houden, dat de producten voor iedereen toegankelijk zijn, maar de boeren toch een goed inkomen hebben.
Enorme kosten
Wereldwijd lijdt één op de drie mensen aan overgewicht of ondervoeding, schrijven de onderzoekers. Bijna twee miljard mensen hebben overgewicht of zijn obees. Ruim achthonderd miljoen mensen lijden dagelijks honger. Verder hebben ook twee miljard mensen een gebrek aan essentiële vitaminen en mineralen.
De kosten die samenhangen met slechte en te weinig voeding zijn enorm. Volgens de Wereldvoedselorganisatie FAO bedragen die jaarlijks zo'n 3000 miljard euro. Daarvan zijn 1530 miljard euro het gevolg van ondervoeding en gebrek aan essentiële vitaminen en mineralen.
Effectief
Investeren in het verbeteren van voeding levert veel op in termen van gezondheid en economische groei. Elke euro die geïnvesteerd wordt, zou volgens de auteurs van de index uiteindelijk 45 euro aan waarde opleveren. Juist het rendement van die investeringen heeft ervoor gezorgd dat gezondere voeding een belangrijk onderdeel vormt van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen die de Verenigde Naties eind 2015 overeenkwamen.

De meeste bedrijven in de wereld doen nog niet genoeg om gezonde voedselproducten aan te bieden die ook nog goed betaalbaar zijn. Dat valt op te maken uit de resultaten van een analyse van 23.013 producten. Minder dan een derde daarvan kan echt als gezond worden aangemerkt, meldt de Access to Nutrition Foundation. Deze organisatie moedigt bedrijven aan om de toegang tot gezonde producten te verbeteren.
 'Voedingsindustrie maakt te weinig gezonde en betaalbare producten' (nos.nl)

Grote internationale dranken- en voedingsconcerns doen te weinig aan het gezonder, goedkoper en dus toegankelijker maken van hun producten. Dat blijkt uit een langlopend internationaal onderzoek dat door een Nederlandse stichting wordt uitgevoerd.

 Nog te weinig gezond en betaalbaar voedsel (rd.nl)

De meeste bedrijven in de wereld doen nog niet genoeg om gezonde voedselproducten aan te bieden die ook nog goed betaalbaar zijn. Dat valt op te maken uit de resultaten van een analyse van 23.013 producten. Minder dan een derde daarvan kan echt als gezond worden aangemerkt, meldt de Access to Nutrition Foundation. Deze organisatie moedigt bedrijven aan om de toegang tot gezonde producten te verbeteren.

Nieuwsgrazer

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden onderdeel , mineralen , suiker , zout , gezond , gezondheid , marketing , voedselproducten , rendement , voedsel , unilever , fao en inkomen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!