Antwoorden van RVO op veelgestelde vragen

Enkele kalverhouders hebben contact kunnen krijgen met RVO. Hieronder staan meerdere vragen met de letterlijke antwoorden van RVO.

Er zijn 8 kalveren op ons kalverhouderijbedrijf geblokkeerd, 4 daarvan zijn slachtrijp en moeten volgende week weg, hoe krijg ik zo snel mogelijk de blokkade van deze kalveren?
RVO: De blokkade kan er alleen af op basis van DNA onderzoek en bewijs van geboortedatum. Je dient zelf als houder dit onderzoek aan te vragen bij VHL genetics. Hierbij zijn haarmonsters van het kalf en de moeder nodig. Geboortedatum moet bewezen worden op basis van inseminatiegegevens of gegevens van de melkgift van de moederkoe. Wanneer deze gegevens van alle geblokkeerde kalveren binnen zijn, kan dit worden ingediend bij RVO.

Ik ben kalverhouder, hoe kom ik aan een haarmonster van de moeder?
RVO: Vervelende situatie, je dient zelf contact op te nemen met desbetreffende veehouder om het onderzoek op te starten.

Wat als de melkveehouder niet mee werkt, of verkeerde gegevens aanlevert?
RVO: Dat is mogelijk. In dat geval blijft de blokkade van kracht.

Ik neem aan dat de melkveehouder waarvan wij de geblokkeerde kalveren hebben staan, zelf ook een blokkade heeft. Stel dat hij voor zijn eigen runderen de DNA gegevens verzameld en zo vrijkomt, en niet meewerkt aan ons probleem.
RVO: Ja, dat is volgens mij mogelijk. Vervelende situatie.

Heeft u een indicatie van de kosten?
DNA onderzoek weet ik niet. Kosten voor herstelmelding RVO zijn normaal gesproken 10,- euro per herstelmelding. Het is mogelijk dat hier nog wijzigingen in worden gebracht. Ik kan me voorstellen dat u de kosten wilt verhalen bij de melkveehouder, niet elke melkveehouder heeft gefraudeerd.

De nieuwsvoorziening rondom de I&R-fraude op deze site is een gezamenlijk initiatief van VVK en de vakgroep Kalverhouderij van LTO Nederland.

Bron: dekalverhouder.nl/
Grasbaal

Laatste  |  

Reacties

+3
pietjepuk
De advocaten lopen weer binnen. werk voor heel het jaar.
Nick83
Onvoorstelbaar. Wat een puinhoop maakt de RVO ervan.
+3
pietjepuk
Als kalverhouder zo snel mogelijk de geblokkeerde dieren aan rendac meegeven. dan ben je weer vrij.
+1
Nick83
@pietjepuk Dat dacht ik ook, maar ik dacht: laat ik het niet zeggen ...

Is waarschijnlijk een stuk goedkoper en sneller.
van Ittersum
Of de boeren die de kalveren hebben afgeleverd. Stel: dat de haarmonster niet overeenkomt met de koe die op de kaart staat, wie is dan fout, wie moet dan voor de schade opdraaien enz, enz.
Denk dat veel boeren vanaf nu zelf wel de oornummers en op tijd indrukken
pietjepuk
@van Ittersum strak heeft van 3 helemaal geen nederlandse kalveren meer nodig en haalt hij ze allemaal uit het buitenland.
van Ittersum
@pietjepuk maar stel....zijn dan alle prikkers die nu zo klagen dan ook thuis? Heel simpel antwoord geven ja of nee.

Wat van ver komt is onbekend, maar is dat ook beter? Dan had Van3 dat dan allang gedaan
cjw73
@pietjepuk kwaliteit van de kalveren uit polen en verder die kant uit valt de laatste tijd goed tegen zei buurman kortgeleden nog tegen mij.
En hij import kalveren voor alpuro/denkafit dus die weet er genoeg van af.
+4
demelkboer
Aan de antwoorden van rvo is te zien dat het plan van aanpak bij rvo nog niet klaar was toen de blokkades werden ingesteld. Naast treurig ook erg kwalijke zaak.
« Terug naar discussielijst

Deze site mist jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!