Adblue

Ben een leek op dat gebied maar zal er binnenkort toch gedwongen kennis mee moeten maken. Hoe gaan jullie ermee om. Wat is de verhouding, hoe koop je het in, hoe is de verbruik, wat gebeurt er als de adblue tank leeg is , tips en tricks enz.

nl.m.wikipedia.org/wiki/AdBlue

De prijzen variëren 10 liter rond de 10-13 euro

Deel dit topic

Reacties

adriaan33
Adblue is ureum is stikstofkunstmestprijs
pietjepuk
Ben ook een leek op dat gebied. maar van wat ik gehoord heb mors niet met dat spul. blijf je altijd zien.
cjw73
Als het goed is neemt hij niet veel adblue hoor. Die van mij is nu bijna leeg na ruim 100 draaiuren, bij veel vermogen neemt hij meer.
+1
grös
Kan ook nog bevriezen en over de datum raken, misschien kun je het beter bij een loonwerker of oliehandel tanken. Ik geloof dat sommige merken (o.a. JD) nog zonder AD blue kunnen door een EGR. In het algemeen maar weer een boel storingsgevoelige onzin zeker voor een voertrekker die je hele winter gebruikt lijkt me een ramp.
van Ittersum
@grös de aangekochte trekker zit nog in de 3 jarige garantie, dus eerst maar netjes aan de voorgeschreven regels houden
pietjepuk
@van Ittersum Tank nooit adblue in je dieseltank. wat er dan gebeurt kun je zien op facebook bij amt autotechniek.
+3
nhmonteur
@pietjepuk daar kan ik ook over meepraten. Heb al 2 motors los gehad omdat ze ad blue in de dieseltank hadden getankt en de motor laten lopen. Beide keren bijna 10000 euro schade.
Dus als je per ongeluk ad blue tank in je diesel. Direct je motor uit of als hij al uit is nooit starten!

Verder doen de ad blue systemen op de New Holland tractoren het prima. Eigenlijk zeer weinig tot geen storingen gehad bij alle ad blue tractoren die we hebben lopen.
Als een trekker relatief makkelijk werk heeft zoals bv spuiten dan verbruikt de motor veel meer ad blue dan wanneer de trekker op vol vermogen aan het ploegen is.
RobDeutz104
@nhmonteur Alleen tractoren die weinig vermogen gebruiken bij lage toeren, hoor ik meerdere storingen over
nhmonteur
@RobDeutz104 klopt. Daarom ook het advies om ze zo bu en dan ff flink te laten werken. Als er inderdaad met weinig vermogen en toeren word gewerkt, dan komt het uitlaat systeem niet goed op temperatuur waardoor de ad blue zich kan gaan af zetten op onderdelen in het uitlaat systeem. Daardoor krijg je verkeerde waarde en ga je storingen krijgen.
Dus zet ze zo nu en dan maar ff voor de mestmixer bijvoorbeeld.
RobDeutz104
@nhmonteur Valt alleen niet mee, als de 7.210 1000 uur achter elkaar met de Herder draait
930triplemaaier
@RobDeutz104 zit er dan nooit een klepelbak aan?
RobDeutz104
@930triplemaaier Nee, alleen sloten
nhmonteur
@RobDeutz104 ja maar met een herder er aan komt de motor ook wel goed op temperatuur. Het gaat meer om trekkers die dagelijks een kuilblokje snijden en dat soort werk
DANOONTJE POWERR
@nhmonteur
Klopt het dat de trekker ook meer ad blue gaat gebruiken als het kouder is?
Meestal tank ik één op vijf tanks ad blue bij maar afgelopen week na twee dagen al leeg.
nhmonteur
@DANOONTJE POWERR weet ik eigenlijk niet maar het kan goed zijn. De buitentemperatuur is natuurlijk vrij laag waardoor de motor/uitlaat temperatuur ook lager is waardoor de verbranding anders zou kunnen worden waardoor de uitstoot ook anders word. En er dus meer ad blue ingespoten gaat worden.
baksborculo
@DANOONTJE POWERR als in deze koude dagen de trekker bijvoorbeeld maar 2 uur gebruikt word, voor bijvoorbeeld alleen voeren of snel een klein klusje, gebruikt de trekker geen ad blue. De trekker moet eerst goed warm zijn bij koud weer voordat het wat gebruikt. Boer die ik ken kon met zijn voorlader trekker die hij gebruikte voor voerladen een hele winter op een adblue tank terwijl hij wel gewoon normale hoeveelheid diesel verbruikte.
DANOONTJE POWERR
@baksborculo
Oké, maar wij maken altijd wel uren met de trekker, weinig kleine klusjes.
+1
stannetje96
Quote Reactie van @nhmonteur:
Als een trekker relatief makkelijk werk heeft zoals bv spuiten dan verbruikt de motor veel meer ad blue dan wanneer de trekker op vol vermogen aan het ploegen is.

Mijn ervaring is juist andersom. Bij werk waarbij trekker geen vermogen hoeft te leveren verbruikt het amper adblue en bij zwaar werk gaat deze veel sneller leeg.
George
John Deere is inmiddels ook aan de AdBlue. EGR hebben ze allemaal maar AdBlue hebben ze schijnbaar nodig om die stikstofoxide (NOX) uitstoot te beperken.
+5
Nico96
Ik heb een 1000 litertank voor de diesel, en de dieselleverancier levert kannetjes adblue van 10 liter als ik daarom vraag, gaat prima.
+1
jelle-boonstra
Wij kopen de adblue altijd bij onze loonwerker, 40 cent per liter volgens mij. Trekker neemt vooral adblue bij zwaar werk zoals maaien. Op jaarbasis hebben we aan 130 liter wel genoeg (500 draaiuren)
van Ittersum
@jelle-boonstra bedankt, een paar kannetjes is dus genoeg om op voorraad te hebben. Geen verschillende soorten waar ik nog om moet denken?
cjw73
@van Ittersum volgens mij zijn er geen verschillende soorten. Haal het ook gewoon bij de loonwerker.
jelle-boonstra
@van Ittersum Nee voor zover ik weet zijn er geen verschillende soorten. De prijzen verschillen wel heel veel, ik denk dat je bij de loonwerker het goedkoopst uit bent of je moet zelf een vat van 1000 liter op je erf hebben willen staan 😜
van Ittersum
@jelle-boonstra nou, nee🚜
fastrac3155
@van Ittersum het is iig zeer verstandig om tijdig te tanken, bij NH is het zo dat onder de 5%je vermogen gaat inleveren en bij 0 %is het einde oefening en stopt de zaak gewoon met vermogen leveren, dit kun je 3x doen, en dan kun je de dealer gaan bellen voor un reset van het systeem
pieter p
@jelle-boonstra Bij ons in Bretagne kun je adblue kopen vanaf 38cent/liter ex.
+1
MF 2725
Bij vrachtwagens is het verbruik ongeveer 100 liter Adbleu op 3000 / 4000 liter diesel. Dat verbruik zal bij tractoren ongeveer hetzelfde zijn, denk ik. Bij zwaarder werk verbruikt de motor meer diesel en dus ook meer Adblue. Even voor de duidelijkheid: Adblue wordt in de uitlaat ingespoten om de uitlaatgassen te reinigen. De motor zelf gebruikt het Adblue niet. Alleen wordt zoals eerder beschreven de motor vaak "geknepen" als er teweinig of geen Adblue aanwezig is.
adriaan33
@MF 2725 dit is het kromme, eigenlijk moet je bij gebruik van Adblue ook een luchtwasser monteren
930triplemaaier
@MF 2725 bij de euro 6 vrachtwagens is het adblue verbruik 5 tot 7% van het dieselverbruik. bij euro 5 vrachtwagens is dit nog iets lager
MF 2725
@930triplemaaier Dat klopt. Hoe hoger de Euronorm hoe hoger het AdBlue verbruik.
+1
930triplemaaier
@MF 2725 bij motoren met egr in combinatie met adblue is de onderhoudsinterval ook korter dan bij motoren met alleen adblue. Bij de nieuwe volvo vrachtautos die egr in combinatie met adblue hebben is de onderhoudsinterval max 100000km of 1x per jaar en bij de iveco stralis die alleen adblue heeft is de interval 150000km of 1x per anderhalf jaar.
Bij alleen adblue heb je een wat lager brandstofverbruik maar een wat hoger adblueverbruik ten opzichte van egr in combinatie met adblue.
Als ik kan kiezen kies ik voor de adblue only oplossing omdat je bij egr ook een zwaardere koeling nodig bent omdat er warme uitlaatgassen en roetdeeltjes weer terug de motor in gaan. Doordat er warme roetdeeltjes weer terug de motor in gaan heeft de olie in de motor ook meer te lijden met kortere onderhoudsintervallen tot gevolg
+1
MF 2725
@930triplemaaier Dat klopt helemaal. Ik zou ook voor SCR only gaan, dat is beter voor de motor.
+1
Koeien boertje
Een honderd of 6 dacht ik voor een kastje ertussen
Hoef je nooit meer Ad Bleu te tanken
rommert14
@Koeien boertje hebben wij ook over nagedacht maar je bent dan wel illegaal bezig.
+1
RobDeutz104
@Koeien boertje Totdat je een keer tegen de lamp loopt, en dat gaat zeker een keer gebeuren.
merijn4755
Wij hebben boven de dieseltank een zolder op 3.5meter hoogte. Daar ligt zo een blauwe ton op van 200 liter met adblue. gewoon slang eraan zonder pompje e.d. ertussen. Bij onze zelfrijdende spuit gaat er 30 liter adblue in op 3 tanks diesel. (30:900 = 1:300)
Tip; mors niets, het is enorme troep en als je wat morst gelijk schoonmaken!
MF 2725
@merijn4755 De verhouding zou dan 1:30 zijn i.p.v. 1:300. Dat is ongeveer dezelfde verhouding als die ik eerder noemde.
merijn4755
@MF 2725 je hebt inderdaad gelijk !
edwin-hensbergen
Hoezo tanken zoveel mensen het ergens anders in? Daar is zon pistool voor die alleen opengaat als hij in een adblue tank zit toch?... wij nu thuis 1500 uur gedraaid op 100 liter adblue denk ik, niks geen last van.
Stier69
Bij veel tankstations kun je ook adblue kopen.Kost ongeveer 65 ct. Tip: houdbaarheid is een half jaar, daarna kan het ontmengen.
jehan
Vorst vrij en niet in zonlicht bewaren..koop geen grote hoeveelheid zoals al eerder gezegd..verhouding is bij ons ongeveer 1:30..een keer pompje kapot gehad ..tijdens ploegen ..het vermogen was er helemaal uit ..trekker kon niet harder dan 2 km per uur ..en zoals ook al gezegd wees voorzichtig met vullen ..knoei niet met dat spul ..zeer schadelijk goedje voor de lak..we hebben zelfs al tegen de dealer gezeg haal de prutel dr maar af ..maar dat doen ze niet ivm garantie...zijn bedrijven die het wel doen en dan de trekker helemaal opnieuw instellen..kost ongeveer 700 euro..
+1
oliofiat
@jehan Dit word bij vrachtwagens gezien als een milieu en economisch delict
+2
fastrac3155
@oliofiat je pleegt idd een milieu en economisch delict, en van beide categorieën wordt je alles behalve vrolijk van de boetes
hobbyboer
@fastrac3155 Zijn er al landbouwvoertuigen gecontroleerd/beboet?

Voor chippen/opvoeren geldt inprincipe hetzelfde, heb nog niet gehoord dat dat weleens beboet is.
+3
fastrac3155
@hobbyboer nog niet dat ik heb gehoord, maar ik ben bang dat het in de nabije toekomst niet geheel ondenkbaar is dat het weldegelijk gaat gebeuren.

Persoonlijk ben ik van mening, het is rommel, maar het doet wel degelijk iets, misschien niet zichtbaar voor ons, maar net als een roetfilter zaag hem maar eens aan 2 kanten open, en dan zie je toch wel hoeveel roet zo'n ding eruit filtert.

Gooi het gewoon op een akkoordje met iemand in de buurt en dan heb je het spul voor ongeveer een 30 CT per liter, daar ga je niet van dood, ik heb zelf in tankpas van het transportbedrijf aan het einde van de straat en dat gaat prima.

Er zijn meer dan genoeg dingen waarmee je veel meer geld kunt besparen dan op die paar euro Ad blue
walker1
@hobbyboer Wordt nu niet of nauwelijks op gecontroleerd, maar binnen paar jaar hebben we kentekens en apk plicht voor trekkers en als er dan met EGR en ad blue systeem geknoeid is, dan komt de trekker simpelweg niet door de keuring.
Koeien boertje
@walker1 worden vrachtwagens die zo'n Ad Bleu kastje ertussen hebben ook afgekeurd?
Nee, is niet van belang bij keuring en wordt gewoon goedgekeurd
walker1
@Koeien boertje zover ik het weet worden bij een apk toch ook de uitlaatgassen gemeten.
+1
fastrac3155
@Koeien boertje ga er maar op rekenen dat ze software gaan uitlezen met de toekomstige keuringen, als ze dan zien dat er gerotzooid is dan heb je een probleem, uitstoot is een hot item tegenwoordig, dat gaan ze echt niet ongemoeid laten.

Eerste egr kleppen kon je nog een plaatje voor de klep zetten, de generatie erna hadden ze er alweer een extra sensor opgebouwd die ook achter de klep meet, dus ze zijn er echt wel mee bezig
RobDeutz104
@Koeien boertje Daar zijn de meningen over verdeeld
radium45
@jehan Nadeel is ook dat wanneer de adblue is uitgeschakeld middels de software deze nooit meer is in te schakelen. Dit kan in de toekomst problemen geven bij eventuele inruil. Een bekende software tuner uit het oosten des lands raadde dit dan ook af om tedoen. (hadden de adbluepomp van een vrij nieuwe Jaguar kapot en deze moest ff uit duitsland komen)
jehan
@radium45 lijkt mooi allemaal dat adbleu ..maar als ik zie wat de kosten allemaal zijn ..spul per liter kost geen dreet ..maar heb je storing dan ben je weer tijd en monteurs kosten kwijt en wat misschien wel het ergste is de ergenis
+1
radium45
@jehan Klopt, door die adblue storing zowat 2 dagen stil gelegen eer ze er achter waren wat het was. En het rotte is gewoon dat het totaal niks bijdraagt aan de capaciteit of hakselkwaliteit.. Het zit er op en je hebt er niks aan. Het brengt je financieel gewoon niets.
jehan
@radium45 ik heb zo ook bijna 2 dagen totaal stil gestaan al met al ...en dan zit je int voor jaar de drukste tijd van het jaar..man man ik was des duivels ..achteraf bleek een stekkertje niet goed te zitten
rommert14
@jehan ja hier een keer een week gereden met een kapotte temperatuur sensor, constant vermogen verlies, sensor was zomaar weer gefixt maar je kan gwn de hele trekker niet gebruiken.
+1
RobDeutz104
@radium45 En wat daarbij komt, als er een keer een software update van de fabriek komt, heb je ook een probleem
+5
Frans Z.
Zo te lezen is de volgende sjoemelaffaire al weer geboren@sommigen leren het nooit.
Mensen waar zitten we nu midden in?
weurding
@Frans Z. Zelfde gebeurt met chippen. Trekker wordt iets zuiniger krijgt meer vermogen maar voldoet niet meer aan de norm.
+1
Frans Z.
(EGR)klep houden.
+1
930triplemaaier
@Frans Z. Jij vreet je eigen stroomt toch ook niet weer op? Door de egr klep doet een motor dat dus wel en die vindt dat ook niet lekker
Frans Z.
@930triplemaaier Rustig maar,heb t ook niet allemaal verzonnen jonge.
walker1
@Frans Z. tja, mensen die niet met moderne techniek overweg kunnen zullen er altijd blijven. zo'n 30, 40 jaar geleden waren er ook genoeg lieden te vinden die niks moesten hebben van turbo's. Tegenwoordig is een turbo al bijna standaard.
+1
Frans Z.
@walker1 MF 5610 met turbo en EGR klep.
Ik bedoel te zeggen:de IenR ,,fraude,, is nog niet afgewerkt of men begint al weer over trekkersjoemelen.Als we ieder jaar naar de APK moeten is prikkbord weer te klein.
+1
rommert14
@Frans Z. daar zit wel wat in 😂
walker1
@930triplemaaier beetje stomme vergelijking, een menselijk lichaam is iets anders als een verbrandingsmotor.
GD tuning Garyp
@walker1 Maar het komt wel op hetzelfde neer 😛
+1
walker1
@GD tuning Garyp Puur theoretisch verbrand een mens ook niet alles wat hij op eet en zit er in poep zeker nog wel voedingswaarde. het is ook niet voor niets dat veel dieren weer de poep van andere dieren eten. In uitlaatgassen zitten ook nog niet (volledig) verbrande deeltjes die dus heus nog wel alsnog verbrand kunnen worden.
Tja het is allemaal wel wat complexere en gevoeliger techniek geworden, dat vraagt gewoon om netjes werken bij bv tanken van diesel en ad blue en ook netjes de onderhoudsintervallen volgen. Helaas zijn er genoeg rauwdouwers die dat niet begrijpen. Met een trekker van 40 jaar geleden, zonder turbo, zonder intercooler, zonder boordcomputer, motormanagement systeem, etc, ja daar kan je nog wel eens een keer diesel in gooien uit een vuile jerrycan, de net iets andere olie als voorgeschreven bijvullen en rustig een paar 100 uur doordraaien terwijl die volgens het boekje al lang een onderhoudsbeurt had moeten hebben.
GD tuning Garyp
@walker1 Ik ken een paar mensen die de egr van hun auto hebben afgedopt, inlaattraject schoongemaakt, etc. Na een jaar rijden alles van binnen nog brandschoon, terwijl het voorheen gewoon zwart was. Daarnaast veel mooier lopen, minder storing, etc. Maarja, als fabrikant moet je natuurlijk iets...
walker1
@GD tuning Garyp ik rijd al 7 jaar een dieselauto met egr en roetfilter, alles zit er nog op en werkt probleemloos.
+3
hobbyboer
Quote Reactie van @930triplemaaier:
Jij vreet je eigen stront toch ook niet weer op?

En jij laat wel ureum in je darm injecteren?
😉
930triplemaaier
@hobbyboer in de endeldarm dan he 😉
verwijderd
+1
radium45
@GD tuning Garyp nee, technisch is het niet meer te gebruiken, alle sproeiers en sensoren vervuilen en dienen te vervangen te worden.
GD tuning Garyp
@radium45 aha op die manier.
voortman
Ad Blue is ammoniak dat we in de uitlaat bijspuiten voor een beter milieu, we bouwen ook luchtwassers om de uitstoot van een "schadelijke" stof te verminderen, deze stof is......
+3
walker1
@voortman Jammer dat je er niet bij verteld dat adblue niet als ammoniak de uitlaat verlaat.
jd4050
@walker1
Bij de laatste generatie niet meer, bij de 4a trekkers nog wel.
walker1
@jd4050 kan je dat uitleggen? als het goed is komt er met adblue alleen stikstof en water uit?
+3
jd4050
@walker1

bij cnh tractoren is er bij de laatste generatie een extra reinigingskatalysator ingebouwd om de eventuele ammoniak die vrijkomt te neutraliseren. bij deze trekkers is ook een extra sensor opgebouwd die de ammoniakuitstoot meet. met de waarde van die sensor kan het adbleu systeem de inspuitingshoeveelheid aanpassen en daardoor de hoeveelheid ammoniakuitstoot naar minimum brengen.

bij de oude systemen werd een berekende waarde ingespoten, deze waarde kon teveel zijn(dan krijg je ammoniakuitstoot). er was geen goede naregeling.
nhmonteur
@jd4050 klopt helemaal!
nhmonteur
@jd4050 klopt helemaal!
cs-agrar
Adblue uit laten zetten
casexl956
Ik tank om de 4 dagen ad blue dat is 40 liter op 700 liter ongeveer ik tank het gewoon aan een tankstation ( total hier)
Onze bandenkraan heeft nu ook ad blue dus overweeg wel om een vat te zetten
+1
cjw73
@casexl956 lekke tank ofzo?
casexl956
@cjw73 een collega heeft er ook last van . Volgens de dealer ligt het eraan hoe hard hij moet trekken .
+1
Valtrapowerr
In de verreiker gaat ook adblue nu met 200 uur een can gebruikt.
groot vat werd afgeraden omdat dat te lang blijft staan en een kleiner vat moet weer een pomp en alles bij dan is een can van 20 liter zeker zo makkelijk.
Is erg afhankelijk van hoeveel uren met welke motorbelasting je maakt.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
87
DEELNEMERS
35
WEERGAVES
0