Kwaliteitskeurmerk moet mestfraude voorkomen
Het plan is gemaakt op verzoek van minister Schouten, nadat NRC Handelsblad vorige maand had geschreven dat mestfraude aan de orde van de dag is.
Veehouders mogen maar een deel van hun varkens- en koeienmest uitrijden om ervoor te zorgen dat er niet te veel fosfaat en stikstof in de grond terechtkomen. De rest moet worden afgevoerd, maar dat gebeurt niet altijd. Dat kost namelijk 1000 euro per vracht. Samen met transporteurs en verwerkers doen veehouders alsof ze de mest vervoeren. Op papier wordt alles kloppend gemaakt, maar in de praktijk rijden vrachtwagens leeg heen en weer.
Verantwoordelijkheid
Minister Schouten had de boeren en andere betrokkenen tot half december de tijd gegeven met een plan te komen. De minister is blij dat de sector nu zelf met een kwaliteitskeurmerk is gekomen. Ze noemt het een eerste stap. "Ik ben blij te zien dat zij deze verantwoordelijkheid nemen", zegt ze. De minister hoopt dat veel bedrijven het kwaliteitskeurmerk zullen ondertekenen.
Het ministerie draagt zelf ook bij aan de aanpak van de mestfraude. Zo zal het toezicht worden versterkt, worden de mestregels vereenvoudigd en krijgen frauderende bedrijven geen subsidie meer.
Bron
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's mest , fraude , keurmerk , stikstof , fosfaat , grond , veehouders , uitrijden , 1000 en mestfraude geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Ja hoor alle veehouders hebben een mestoverschot.
voor uitgerangeerde bestuurders, er komen weer wat toezichtfucties bij.
nieuweoogst.nu/nieuws/2017/…