Hulp bij extra hydrauliekfilter op trekker bouwen gevraagd.
Heeft er iemand ervaring met een extra filter op de achterbrug bouwen van een trekker?
In het verleden heb ik weleens een extra filter op een NH gezien.
Naar mijn idee zou met een goed micro filter veel (transmissie)problemen voorkomen kunnen worden.
Is hier een bestaand systeem voor met een eigen pompje als bypass-systeem of tussengelust op de trekker zelf?
Tips misschien?
Groet,
Wim
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden olie , hydrauliek , hydrauliekventiel en ntz geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik moet wel zeggen dat bij een 1455 de achterbrug gebruik word als reservoir voor de hydrauliek , ik weet niet of dat bij jou trekker ook zo is .
kramp.com/shop-be/nl/…
Sowieso is het een bypass filter, dus een deel van de rommel van remvoeringen en dergelijke gaat nog steeds door je systeem, en daar zitten al 3 filters op bij de meeste trekkers van de laatste 25 jaar, en deze vangen de Voeringresten enzo ook gewoon op, zodra je remvoeringen of lamellen pakketten echt gaan slijten dan merk je dit gauw genoeg omdat je filters dicht gaan zitten (krijg je meteen melding, en dus een hint dat er iets loos is).
Naar mijn mening is zo'n micro filter gewoon schijnveiligheid en geldverspilling, pleeg gewoon op tijd en goed onderhoud, heeft 10x meer nut dan dat hele filter
de t6030 range command ( 7 jaar oud) heeft geen micro filter, en heeft ernstig viezere olie als de oude tm.
We vervangen ze standaard ieder jaar. Of het uit kan? Moeilijke vraag, als je 1 reparatie kan voorkomen door het gebruik van een Ntz filter heb je al genoeg verdiend lijkt me.
We hebben een keer de achterbrug olie laten testen bij de leverancier. Was zuiverder dan nieuwe olie uit het vat, alleen de smeerbaarheid was iets minder. (1400 u) dus het werkt wel.
Ik werk bij NTZ/NTF Filter.
De standaard filters op een tractor zijn vaak rond de 10 micron maar de spelingen bij de kleppen zijn 5 micron. Dus dit kan voor problemen gaan zorgen, verklevende kleppen of blokkerende kleppen. De fabrikanten weten dit ook, maar hier verdienen ze ook veel geld mee (met reserve onderdelen).
Ik raad aan om rond de 1000uur het filter te wisselen en af en toe even voelen aan het filter huis of die nog warm word. Het kan zijn dat het filter vol met water zit en zal dan niet meer filteren.
Het wissel filter is ook niet duur rond de 20€ in vergelijking met de andere filters en de standaard filters kunnen ook verlengt worden om dat de bak veel schoner is en er minder vuil hoeft opgevangen worden.
Als er een nieuw filterhuis geïnstalleerd word op een oude en helemaal een nieuwe tractor of andere machine raad ik wel aan om het eerste filter te wisselen na ongeveer 200 uur om dat er heel veel vuil uit het systeem word gehaald daarna na 1000uur.
De stand tijd van je olie kan makkelijk verdubbeld of verdriedubbeld worden, maar adviseer wel een olie monster te laten doen kosten ongeveer 50€ toch een beste besparing een olie wissel overslaan voor 20+50=70€ in plaats van 100 liter olie wisselen. Er zijn zelfs grote loonbedrijven die alleen nog maar olie bijvullen en niet meer olie verversen (Denneman BV). Als je dit doet laat wel altijd een olie monster nemen viscositeit van de olie kan wel veranderen door oververhitting.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Ja ik heb kort geleden nog meerdere testen hiervoor gemaakt. De foto's hier boven zijn wel van 2 verschillend tractoren. Maar je kan heel makkelijk zien aan het peilglas hoe schoon de olie is met en zonder filter kijk maar is bij een tractor met NTF / NTZ filter.
ik zal hier onder 2 verschillende Deeltjes telling testen plaatsen. Hier in kan je zien wat er met de reinheids klasse van de olie gebeurd (ISO Class vroeger NAS).
De gewenste ISO class van tractoren is ISO 19/16/13 geen enkele fabrikant haalt deze reinheid is een fijt. Vaak komen die rond de ISO 21/19/13, je ziet dat het laatste cijfer wel goed is dit zijn de 14 micron deeltje die worden er wel uitgefilterd door het standaard filter van 10 Micron.
Eerste test is bij van Vliet in Ter Aar erg groot Loonbedrijf heeft nu bijna al zijn tractoren ook uitgerust met het NTF filter.
Tweede test is in Duitsland bij New Holland zelf.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Wij hebben diverse NTZ filters opgebouwd en vooral met trekkers met veel draaiuren ga je merken dat de binnenkant van de versnellingsbak en achterbrug huizen schoner zijn dan de trekkers waar ze niet op zitten.
Veel wisselingen van machines geeft ook vuil en slijtage van remmen en lamellen pakketten geven een zwarte aanslag en vervuiling wat bij montage van een NTZ filter vele malen minder is.
Het is nooit verkeerd om het te monteren , de keus ligt bij de klant.
Olie en filters verversen blijf je dien bij de normale aangegeven vervangings termijn.
(klik om te vergroten)