Cumela: kentekenplicht landbouwvoertuigen

Er moet een kentekenplicht komen voor landbouwvoertuigen. Daarvoor pleitte brancheorganisatie Cumela met zeven andere organisaties donderdag in de Tweede Kamer.

Deel dit topic

Reacties

+1
Pluto
Ze willen alleen maar legaal met zwaar spul de weg op !!. Hier komt geen cumela lid meer het erf op !. Ze kunnen zich beter richten op zwaar en logistiek transport en de landbouw over laten aan de loonwerkers die wel met de twee benen op de grond staan en met respect met de bodem omgaan !!.
Porky
@Pluto hoeveel "loonwerkers" rijden er met tractoren en kranen in de bouw,en hebben een lange file achter zich tussen 4 en 6 in de middag?, vind je conclusie wel erg kort door de bocht, en niet zeggen valt wel mee,want WIJ kunnen niet op normale manier v t erf om over te steken,zo,n file er rijd, oorzaak ? Er rijd een mobile kraan of tractor met kipper voorop.
overstekend wild
Idem, als die loonwerker lid is van deze vos in schaapskleren hoeft hij hier niet meer te komen
+1
matt
@overstekend wild als overstekend wild moet je natuurlijk,altijd alert zijn op de vos...
Porky
@overstekend wild dan zal t moeilijk worden om dr Eén te vinden, denk dat 99,9% lid is.
overstekend wild
@Porky geen probleem dan die 0.1% maar zien te vinden (btw ik geloof er niks van vele schijnen het niet zo breed te hebben). En anders verder opschalen in eigen mechanisatie. De extra kosten voor kenteken en keuring zijn dan immers al gemaakt, en zullen verdunnen in de extra uren.
Maar als die loonwerkers zo graag willen concurreren met de transportsector, kunnen ze vrachtwagens aanschaffen. Die zijn immers ontworpen voor hoofdzakelijk gebruik op de (hoofd)wegen. Trekkers zijn hoofdzakelijk voor gebruik in het land.
+1
Wat een hufters zijn dat die cumela ze zadelen de boeren weer op met hoge kosten , apk,wegenbelasting,die gaan er allemaal komen in de toekomst,zodra je een kenteken heeft,wacht maar af!Boeren zeg je lidmaatschap op die dit verzinnen van de genoemde organisatie,s
weurding
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl europese maatregel. Kan er alleen maar voor zijn. Erger me soms groen aan de rommel bij de weg wat niet traceerbaar is. En kostenverhogend? Peanuts vergeleken met de invoer van P rechten klw en andere troep wat we over ons heen krijgen
jpls
@weurding ben zelf 60+ en kan met mijn 4 tractoren en 2 shovels op leeftijd nog wel tot mijn pensioen doorploeteren, als alles APK gekeurd moet worden zal ik alles naar polen (ook een E-U land) moeten verkopen en al het werk voortaan aan de loonwerker moeten overlaten.
daarom snap ik wel wat cumela daarmee wil bereiken, puur eigenbelang.
+3
weurding
@jpls vindt het niet zo verkeerd met de huidige verkeersdrukte dat er eisen gesteldt worden. En het is alleen boven de 40km . Dus oudere trekjers en erftrekkers zijn vrij. . Dat handjevol 40 km trekkers die niet veilig zijn op de straat moeten er dan maar voor zorgen dat ze het wel worden
Porky
@weurding mee eens
jpls
@weurding mijn melkfabriek begon ook met een paar regeltjes, moet je kijken hoeveel 't er nu zijn, daar ben ik 45 jaar geleden geen boer voor geworden, de jongere generatie groeit er mee op, maar ik heb geen opvolger,en moet nog wel een jaar of 6 mee.
kortom cumela komt nu met dit,en als ze alles op de rit hebben komt de volgende categorie.
overstekend wild
@jpls apk wegenbelasting
Wat een hufters zijn dat die cumela ze zadelen de boeren weer op met hoge kosten , apk,wegenbelasting,die gaan er allemaal komen in de toekomst,zodra je een kenteken heeft,wacht maar af!Boeren zeg je lidmaatschap op die dit verzinnen van de genoemde organisatie,s
+2
de jonge
Cumela en lto zijn een wangedrocht voor de nederlandse landbouw
pieter p
In Frankrijk is het al jaren kenteken op trekkers, sinds kort alles wat een trekhaak en wielen heeft ookal een kenteken(zelfs een voermengwagen)
Elk kenteken is weer 95€ lichter
weurding
@pieter p tot zover ik weet hebben ze in frankrijk op trekkers geen tuv of mrb. Alleen dld kent een kenteken met keuringsplicht en groen of zwart kenteken ivm steuerpflicht
+1
Pluto
Het gaat hier over landbouw verkeer, ik bedoel een trekker met een landbouw inrichting er aan of achter om van het bedrijf naar het te bewerken perceel te rijden om daar de rest van de dag of nog langer te blijven !!. Het argument van cumela behelst bedrijven met een infra tak en dat zijn er heel veel die de hele dag op de weg liggen met extreem zwaar materiaal wat never nooit niet bij een landbouwer op een perceel wordt toegelaten , combinaties die dik door de 50 ton gaan .
Door beargumenteren dat snel fietsers en bromscooters ook een kenteken hebben kan ik alleen melden dat deze niet worden ingezet om te ploegen en of zaaien . [ behalve in Bangladesh maar dat ligt bij mijn weten buiten de EU.]
Het verhaal alleen trekkers die 40 kunnen rijden krijgen een kenteken plicht , dat is dus 90 % van alle tractoren!!. Er zijn nog te veel wegen waar deze snelheid niet mogelijk is puur omdat de toestand van het wegdek dit niet toelaat!.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's tweede kamer en landbouwvoertuigen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
18
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0