Dierenbescherming Kalveren moeten minimaal 28 dagen op het melkveebedrijf blijven.

Dierenbescherming werkt aan het aanscherpen van de voorwaarden voor het Beter Levenkeurmerk voor vleeskalveren. Kalveren moeten dan minimaal 28 dagen op het melkveebedrijf blijven.

Dierenbescherming denkt dat de sector nog winst op dierwelzijn kan behalen op het gebied van luchtwegaandoeningen, transport en huisvesting. Om luchtwegaandoeningen terug te dringen en het transport te verbeteren zouden kalveren minimaal 28 dagen oud moeten zijn als ze het melkveebedrijf verlaten. Oudere kalveren zijn sterker en blijven daardoor gezonder.

Op het gebied van transport valt winst te halen door de transportduur sterk in te korten. Dat zou neer komen op het alleen nog maar opzetten van kalveren uit Nederland, Duitsland, België en Noord-Frankrijk.

Op het gebied van huisvesting ziet de Dierenbescherming graag dat alle kalveren op een vloer met een rubber toplaag worden gehouden en dat de kalveren meer ruimte krijgen, 2,2 vierkante meter in plaats van de nu geldende 1,8 vierkante meter.

boerderij.nl/Rundveehouderij/Nieuws/…

Deel dit topic

Reacties

+5
m uut m
Voor veel kalfjes zou het beter zijn dat ze dezelfde dag nog van het melkveebedrijf vertrokken.
van Ittersum
@m uut m leg uit
m uut m
@van Ittersum
Er zijn nog steeds veel bedrijven waar de kalfjes niet de aandacht krijgen die ze moeten hebben. En dan breng ik het voorzichtig.
kanniewaarzijn
@m uut m Ja, dat is wel heel politiek correct.
Porky
@m uut m klopt als een bus, als ik het zo hoor ,en zie is het godgeklaagd hoeveel boeren nog niet eens in staat zijn om een nuchter kalf de voeding te geven die ze nodig hebben om te groeien, met warm weer geven ze dan " ook nog maar beetje water " sorry maar daar is nog nooit iemand groot mee geworden. Hier drinken ze naar behoefte, emmer melk met Plm 8 liter, s,avonds leeg, emmer GOED schoonmaken, en weer vullen, dan groeien ze.
+2
MARTIJN G
@m uut m Wat een vertrouwen in jouw collega's. Gelukkig is jouw BIO bedrijf een voorbeeld voor de sector. Bij jouw huppelen alleen maar dikke belgjes van 4 weken en ouder van het erf af.
m uut m
@MARTIJN G
Kijk eens om je heen.
Bij mij gaan de bb kruisingen weg als ze 14 dagen zijn.
De jersey stiertjes de eerst volgende maandag.
Wij besteden veel aandacht aan de kalfjes.
Dat houdt in dat we de kalfkoeien enten met rotavec.
Het kalfje gaat gelijk na de geboorte in een 1ling boxje en krijgt 1,5 liter biest de overige biest wordt in de koelkast bewaard en wordt verdeeld over twee dagen.
De kalfjes worden 3 keer daags gevoerd.
Dit resulteert in een uitval van 0% na 24 uur en we nagenoeg geen antibiotica.
pieta
Quote Reactie van @m uut m:
Dat houdt in dat we de kalfkoeien enten met rotavec.

Dit klinkt echt biologisch. 😁
+1
m uut m
@pieta
Super biologisch de afweer omhoog brengen via een enting ipv de kalfjes vol antibiotica duwen.
pieta
@m uut m Wij noemen dat kunstgrepen. Ent je je koeien ook al tegen mastitis?
+1
m uut m
@pieta
Wij noemen dat een verzekeringspremie.
Staat garant voor werkplezier en beste kalveren.
Kalfje bij de koe houden gaf teveel problemen met crypto.
+2
m uut m
@pieta
Startvac vindt ik een beetje discutabel.
Wat betreft rotavec liever alle koeien enten a 15 euro dan 1 dood kalfje.
+1
pietjepuk
Quote Reactie van @m uut m:
Wat betreft rotavec liever alle koeien enten a 15 euro dan 1 dood kalfje.

Dat ben ik niet met je eens. Maar dan moet ook alleen dat ene kalf het probleem zijn.
m uut m
@pietjepuk
Als er een kalf doodgaat aan rota dan weet je ook wel hoe het met de rest gaat.
jan w
@pietjepuk
Een rota-enting is de beste investering die je kunt doen. Dat zegt onze veearts Jan Dijkhuizen tenminste. En het is ook zo.
christo
@jan w Hij zei dat mij ook. En terecht.
+3
Noorderling
@jan w
De beste investering is een stoomcleaner en per 10 koeien een verrijdbaar kunststof eenlingboxje.

Als de ziektedruk laag is hoef je ook niets te onderdrukken. Die veearts zal er vast geen 5euro per enting op toe leggen.
+2
vrije boeren
@MARTIJN G Een hele hoop boeren moeten zich schamen hoe ze met hun stierkalveren omgaan .
Afval product is het voor hun . Vooral nu nu de melk duur is ,
+1
Porky
@MARTIJN G Maakt geen zak uit, als je BB niet voert beur je ook niks, je zou om je te overtuigen eens bij een opvang centrum moeten gaan kijken wat daar voor puinhoop aangevoerd word, die boeren zouden dr ogen uit hun kop moeten schamen dat ze zo een beest mee durven geven,en dan klagen dat ze niks beuren, ja als je niks meegeeft krijg je ook niks terug.
+3
kanniewaarzijn
Dit is geen dierbescherming maar (Van)Driebescherming.
van Ittersum
@kanniewaarzijn wie betaald bepaald. De gedachte dat iedereen toch maar voor het goedkoopste gaat klopt deels, alleen in combinatie met kwaliteit. Daar moeten we stevig aan wennen en dat geeft stress, waar ligt het kantelpunt van het doen en het nog wel kunnen
kanniewaarzijn
@van Ittersum Sorry, maar ik begrijp je hele verhaal niet. Wat probeer je nu te zeggen?
Quote Reactie van @kanniewaarzijn:
Sorry, maar ik begrijp je hele verhaal niet.

Ach ja, hij kraamt wel vaker wartaal uit, maar aan de andere kant: een fiets heeft ook geen deuren en daar ben je dan toch ook wel weer snel vanaf 😃
van Ittersum
@Ян де веехоудер van die wartaal... helemaal waar.... collega😉
+1
Weidezicht
@kanniewaarzijn nou ja. Als er dan ook geen nuka s uit Polen en omstreken deze kant op mogen komen moeten ze hier wat beter de best doen.
+1
Porky
@kanniewaarzijn ja je kan dr een mening over hebben,maar het zijn wel ondernemers, en die v drie senior is ook met niks begonnen, had ook gn stuiver toen ie moest trouwen, en reed ook in een kever met de gaten dr in, toch knap wat ie heeft gepresteerd en neergezet, heeft kansen gezien ,EN gepakt.
Jan S
😀
+1
Porky
@Jan S wat een domme opmerking, "over de rug van een ander " v Drie heeft uit het niets een wereld zaak opgebouwd waar je trots op kan zijn, de man kon niet eens zn trouwboekje betalen, met lef doorzettings vermogen en zakelijk inzicht de grootste geworden, en niet gaan zeggen " hij had de tijd mee " jij leeft toch ook in zelfde tijd? Deze man heeft in begin v carrière ook slapeloze nachten ge kent vanwege tegenslagen ,dierziekte e.d. Ken m van dichtbij ,zeeeer zakelijk ,recht door zee ,maar altijd menselijk gebleven, maar het ook niet cadeau gekregen.
jan.1
Gaan deze dierenvrienden dat contant betalen aan de veehouder of is het de bedoeling dat er nog een zwik (kleine)veehouders gaan stoppen om deze onzinnige bemoeienis.
Zou zeggen voor elke dag een vergoeding van 5 euro ex 9 % btw,afdragen voor het kalf de dam afgaat,Lotto heeft geld zat...
+1
van Ittersum
@jan.1 gaat niet uit de markt komen , dat gaat de norm worden. Maar de DB zet gewoon hoog in om uiteindelijk op 21 dagen uit te komen of zo. Kwestie van media, aandacht, de boeren de boom in jagen zodat ze onderling gaan discussiëren.
+4
jan.1
Quote Reactie van @van Ittersum:
gaat niet uit de markt komen , dat gaat de norm worden. Maar de DB zet gewoon hoog in om uiteindelijk op 21 dagen uit te komen of zo. Kwestie van media, aandacht, de boeren de boom in jagen zodat ze onderling gaan discussiëren.

Kom op zeg ,het heeft helemaal nix met gezondheid van het kalf te maken,luchtwegen en transport,wat een kul zeg!Nergens aangetoond en jij loopt er gelijk achteraan....
Werkelijke probleem in dit land is dat dieren overmatige aandacht krijgen (om te scoren!! )en de zorg en oude van dagen schandalig te kort komen.
+1
van Ittersum
@jan.1 was weidegang beter voor de koe dan... nee. Maar voor de maatschappelijke acceptatie MOESTEN we wel meedoen. Ik loop er niet achteraan, feit is dat de maatschappij achters denkt. Ook in mijn plattelandsdorp sta ik tegenwoordig meer te verdedigen dan te promoten, dat is vreemd toch. daadwerkelijke misstanden (veetransporten, slachthuizen, veeverwaarlozing) worden gebruikt door organisaties om hun extreme gedachtes nog meer te uiten. Nu de vraag hoe komt het toch dat die groep zo hard groeit en wij wekelijks in de verdediging worden gedrukt, hoe kan dat? Antwoord: wij lopen constant achter de feiten aan, onze sector is zoekende dwalende en mist elke vorm van maatschappelijke affiniteit gecombineerd met landelijke en sectorloze leiderschap.

Jullie zullen me nu wel een linkse braaksel vinden maar deze mening krijg je vanzelfs als je constant tussen de “ burgers, boeren en buitenlui” bevindt en dan bedoel ik niet na 5 potten lauw bier aan de bar ofzo. Ik zou graag het ook anders zien, komt wel. Over 10 jaar zijn we allemaal wat we nu nog biologisch noemen, helaas!!!!
+4
jan.1
Quote Reactie van @van Ittersum:
was weidegang beter voor de koe dan... nee. Maar voor de maatschappelijke acceptatie MOESTEN we wel meedoen. Ik loop er niet achteraan, feit is dat de maatschappij achters denkt. Ook in mijn plattelandsdorp sta ik tegenwoordig meer te verdedigen dan te promoten, dat is vreemd toch. daadwerkelijke misstanden (veetransporten, slachthuizen, veeverwaarlozing) worden gebruikt door organisaties om hun extreme gedachtes nog meer te uiten. Nu de vraag hoe komt het toch dat die groep zo hard groeit en wij wekelijks in de verdediging worden gedrukt, hoe kan dat? Antwoord: wij lopen constant achter de feiten aan, onze sector is zoekende dwalende en mist elke vorm van maatschappelijke affiniteit gecombineerd met landelijke en sectorloze leiderschap.Jullie zullen me nu wel een linkse braaksel vinden maar deze mening krijg je vanzelfs als je constant tussen de “ burgers, boeren en buitenlui” bevindt en dan bedoel ik niet na 5 potten lauw bier aan de bar ofzo. Ik zou graag het ook anders zien, komt wel. Over 10 jaar zijn we allemaal wat we nu nog biologisch noemen, helaas!!!!

Het zijn een paar schreeuwers die jou proberen een poot uit te draaien,de burgers vinden het over algemeen wel prima,die hebben wel andere zaken aan hun hoofd...
Zou je toch moeten weten als je veel tussen de burgers zit!
Je heb toch ook ogen en oren in je hoofd,het zijn de extremen die door extremen worden gebruikt...
Stop met verdedigen,maar promoot je sector en vertel hoe goed je het doet dat werkt beter.
Hier doe ik alleen maar aan promotie .
campercontact.com/nl/nederland/…
Pluto
Kalveren uit Denemarken zijn minder lang onderweg dan Nederlandse ra ra ???.
Als de kalveren die het melkvee bedrijf verlaten worden gezien als rest product heeft de dieren bescherming hellemaal gelijk.
Er is ook nog een kleine sector die de stierkalveren afmest tot 19 maand de rubberen toplaag is er binnen de kortste keren af deze dieren krijgen alles kapot !!!. En deze worden bij ons de eerst 4 maand op stro opgefokt 150 m2 per 10 kalveren, misschien niet het intensieve wat iedereen zo graag ziet maar het werkt plezierig !.
de jonge
Is dit een nieuwe regel straks in samenwerking met rfc???????? daar willen ze ook meer actie op kalversterfte in een bedrijf. tsja hoe langer ze op het bedrijf moeten blijven hoe meer kans je hebt op sterfte
huub
@de jonge in principe heb je gelijk, maar hoe hoog is de sterfte ná 14 dagen?
j h p
Dus afleveren tussen 28 en 35 gdn, wordt lastig met kerst en oud en nieuw.
jan w
Ze hebben niet aan de gezondheid van de vervoerder gedacht. Nu zijn de meeste kalveren die op 14 dagen weggaan al zo rond de 60 kg. moeten we ze nog 14 dagen houden, dan gaan ze richting de 80 kg. Arbeidstechnisch een zeer slechte zaak.
+1
de jonge
@jan w breng ze maar niet op ideeen,straks moeten er 2 man de kalveren tillen ivm arbo. compleet doorgeslagen zijn ze geworden. we kunnen dan die laatste paar maanden de kalveren ook wel zelf houden,mesten we ze zelf af,ala kringloop
cjw73
@jan w de kalveren van mij kunnen lopen, weet niet hoe dat bij jou is.
Ze tillen hier nooit een kalf.
jan w
Quote Reactie van @cjw73:
Ze tillen hier nooit een kalf.

Dat staat ook niet in mijn tekst. Maar die oudere kalveren zijn ook meer mans.
pietjepuk
@jan w bij cjw lopen de kalveren recht richting de veewagen. weet soms niet wat zwaarder gaat het kalf optillen of er mee vechten omdat hij de andere kant op wil.
cjw73
@pietjepuk de koopman heeft hem meestal bij de staart en stuurt alleen de goede kant wat op. En klaar is het.
+1
de jonge
@cjw73 en hij hoeft geen klep op oid?? of dat het kalfje dat ook allemaal uit zichzelf,bijzondere kalveren heb je dan
cjw73
@de jonge dat doe ze hier tegenwoordig met een hydraulische klep meneer. Ze laden ook 2 lagen kalveren dus die bovenin kun je er anders ook niet krijgen.
de jonge
@cjw73 ja en dus huppelt jou kalfje naar de klep,gaat er op staan en de handelaar drukt op zn knopje de klep omhoog en het kalf kiept zo bij de rest van de kalveren?? jij schetst een beeld dat het bij jou allemaal vanzelf gaat, even sturen aan de staart en het kalf doet alles vanzelf, nou echt niet en niet iedere handelaar heeft een auto met dubbele laag en hydraulische klep,misschien even verder kijken dan je neus lang is
cjw73
@de jonge heb het vroeger zelf wel gedaan dus weet er genoeg van hoor.
Maar als de veerijder nog wat langer van zijn rug gebruik wil maken. Lijkt het mij zeer onverstandig om elk kalf meer dan een meter omhoog te moeten tillen voor hij er in kan. Die hier komt heeft soms wel 80 -90 kalveren erin gedaan als hij hier is.
+1
KOC1981
Denk dat VanDrie het graag ziet gebeuren, weer 14 dagen minder voer, uitval, mest,... en nog altijd dat kalf opladen voor goed 100€ want die boertjes moeten er toch vanaf.
+1
John Spithoven
Als de dierenbescherming of maatschappij dit wil zal er betaald moeten worden. Het beter leven keurmerk breng veel geld in het laatje bij de dierenbescherming. Ik zou zeggen als je dit wil is dat 14 dagen extra voeren. En de andere 7 dagen die er een paar jaar geleden bij gefietst zijn moeten ook nog betaald worden. Dus voorstel 100 euro per kalf, wat de dierenbescherming gaat betalen aan de melkveehouders. Van Drie niet in deze discussie mengen, die betaald toch niet. Door deze tegenreactie worden ze van zelf mak ipv tegen te zijn en ons allen uit elkaar te laten spelen! Het motto met dit soort zaken moet zijn u vraagt, wij leveren, maar u betaald de rekening.
pietjepuk
RFC is de roete van de ton al aan het dicht timmeren.
m uut m
Wettelijke is 10 dgn oud voor een reis van meer dan 100 km .
Binnen 100 km kan met 2 dgn oud.
vedder
Dat wordt €600 voor een blauwe stier...
lkool
Slinkse manier om weer minder koeien in NL te krijgen, je moet toch weer P rechten hebben voor die 14 daag extra 😉
+2
arjankok
@lkool ja straks worden de kalveren al 2 weken voor de geboorte aangemeld
de hoef
@arjankok straks
Pluto
Kalveren die op de 22 ste levensdag bij de mester worden aangevoerd realiseren een hogere daggroei met minder gezondheids problemen dan kalveren die op de 34 ste levensdag zijn aangevoerd. Het kalfvolg systeem brengt dingen aan het licht waar menig melkveehouder nog nooit rekening mee heeft gehouden . Bijvoorbeeld kalveren die aangezuurde melk hebben gehad en bij de mester die deze voorzieningen niet hebben kampen met kalveren die niet drinken en uiteindelijk dood gaan .

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
56
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
0