Illustratie van:

New Holland 7840 - Helft versnellingen werkt niet

Hallo,

Onze new holland heeft een probleem met de versnellingsbak. Versnelling 3, 4, 7 en 8 doen het niet. Callibreren en alles heeft niet gewerkt en de reperateur zegt dat de lamellen stuk zijn. Zou dit het probleem zijn of is het iets anders? En hoe werkt dit precies? Is dit een veel voorkomend probleem?

Deel dit topic

Reacties

+4
nhmonteur
3,4 en 7,8 zijn inderdaad dezelfde versnellingen. Ik lees dat er gecalibreerd is. Waren de waarden van bepaalde koppelingen heel hoog?
Is het trouwens een 7840 met een wit dak of met een blauw dak?

De transmissie werkt doormiddel van 4 koppelingen ofwel genoemd c1 c2 c3 en c4.
Per versnelling zijn er altijd 2 koppelingen geschakeld. Als ik het goed heb is versnelling 1 c2 en c3, bij overschakelen naar 2 word c2 losgelaten en c1 gekoppeld.
Van 2 naar 3 worden worden c1 en c2 weer gewisseld en c3 en c4. Van 3 naar 4 worden c2 en c1 weer gewisseld.
Zo heb je 4 versnellingen. Als versnelling 3/4 7/8 het niet doen, dan is er een probleem in koppeling C4, omdat deze in beide versnellingen gebruikt word.

Hier kunnen een aantal oorzaken zijn. (ook afhankelijk welk bouwjaar de trekker heeft)
Het kan zijn dat er een PWM klep defect is zodat de koppeling niet op druk komt. Of de aansturing er van vanaf de computer is niet goed. Of het zit in de koppeling zelf. bv een afdichting die eruit ligt op plaatjes die zijn versleten.

Als je wat meer informatie over de trekker geeft zoals boven gevraagd dan kan ik je wat meer vertellen.
@nhmonteur de trekker is een new holland 7840 sle, dus met blauw dak. Bouwjaar is 1997. Sle zegt genoeg over het type transmissie. Wanneer ik van 2 naar 3 schakel voel je hem uit de versnelling gaan maar vervolgens gaat hij niet in zn 3. Dit geldt ook voor de andere niet werkende versnellingen. Ik denk persoonlijk niet dat het een computer probleem is gezien het feit dat de computer wel de versnelling aangeeft en je ook voelt dat er iets gebeurt in de bak
+1
nhmonteur
@bernard-vant-klooster En 7840 had je ook met wit dak. Dit waren de eerste 40 series en hadden een SLE transmissie die anders werd aangestuurd dan de latere modellen.
Maar je hebt een blauw dak dus dat betekend dat je een transmissie hebt die met 4 gelijke PWM kleppen aangestuurd word.

Wat gebeurde er met calibreren? Als er een probleem zit in een van de koppelingen dan komt dit vaak met calibreren naar boven. Je hebt dan of een hele lage waarde of een hele hoge waarbij je vaak een foutcode krijgt die zegt dat de waarden buiten bereik liggen.

Als het aan de kleppen ligt, dan kun je proberen om de kleppen te wisselen en kijken of het probleem zich gaat voor doen in een andere versnelling. Doet hij dit dan niet, dan kan je er van uit gaan dat de kleppen goed zijn en het probleem in de koppeling zit.
Om het echt dan zeker te weten kan je nog druk meten op de koppeling. Dit moet rond de 16/18 bar zitten wanneer hij gekoppeld is. Is de druk goed maar rijd hij nog niet dan slipt de koppeling. Is de druk te laag dan is er een afdichting stuk waardoor het pakket niet goed gekoppeld meer kan worden en dus gaat slippen.

Zit het probleem in een van de koppelingen dan laat hem maar repareren door iemand die er verstand van heeft want sommige dingen in deze transmissie komen aardig secuur bij het in elkaar zetten. Vooral het repareren van c3 en c4 is een aardige klus, want hierbij moet de volledige transmissie worden uitgebouwd en uit elkaar gehaald worden.
C1 en c2 zijn te repareren door de trekker over midden te halen.

Hopelijk ben je wat wijzer geworden.
@nhmonteur de waarden van callibreren weet ik zo niet meer. Ik zal hem morgen opnieuw callibreren en kom dan met meer informatie.
T6040
@nhmonteur jij schrijft:
Als versnelling 3/4 7/8 het niet doen, dan is er een probleem in koppeling C4, omdat deze in beide versnellingen gebruikt word.

Is dit wel waar? Is niet de c1 of c2 kapot? C3 is toch voor de even versnellingen en c4 voor de oneven versnellingen.
jammermaarhelaas
@T6040

Dat klopt volgens mij wat je zegt. Dat zou dan betekenen dat het probleem in C1 zit.
Zou dus het PWM ventiel van de C1 kunnen zijn, of de C1 koppeling zelf. Wanneer het de bedrading is krijg je denk ik een foutcode in het middelste scherm?

C1 is gekoppeld/bekrachtigd voor de versnellingen 3, 4, 7, 8. C2 voor 1, 2, 5, 6.
nhmonteur
@jammermaarhelaas @T6040 klopt helemaal. Had het schakelschema uit het hoofd gedaan maar wist niet zeker of het goed was.
Hier onder een foto van welke koppelingen gekoppeld zijn bij welke versnelling. Het kan dus goed zijn dat c1 ligt te vervelen

(klik om te vergroten)

T6040
@jammermaarhelaas Hoe is het met de versnellingen 11,12,15 en 16?
@T6040 11, 12, 15 en 16 werken ook niet.
jammermaarhelaas
@T6040

Dan staat de bak in de hoge groep, power shift gedeelte doet dan weer hetzelfde als in de lage groep.
Hallo. Ik heb de trekker gecallibreerd en bij c3, c4 en c1 bleven de waarden met constante snwlheid oplopen totdat er een U code in beeld kwam. De volgende U codes zijn in beeld gekomen: U28, U30 en U33. C2 was de enige koppeling waarbij de waarde bij 202 niet meer opliep. Die heb ik dus ook opgeslagen op die waarde.
+1
nhmonteur
@bernard-vant-klooster ik denk dat toch dat er iets aan de hand is in je C1 koppeling. C1 word namelijk ook gekoppeld als je c3 en c4 wil calibreren. Maar omdat deze hoogstwaarschijnlijk kapot is zijn C3 en C4 niet te calibreren.
Je zou nog de kleppen kunnen wisselen om te kijken of dit wat veranderd.
Anders zou toch je trekker over midden moeten en de c1/c2 pakket eruit halen.
@nhmonteur oke, en aan wat voor bedrag moet ik denken bij deze reperatie?
T6040
@bernard-vant-klooster Als alleen de voering van de koppeling versleten is ben je een paar honderd euro aan plaatjes kwijt. daar komt arbeid nog bij. Moet je ook ventielen en dergelijke gaan vervangen loopt het bedrag snel op.
jammermaarhelaas
@bernard-vant-klooster

Reken sowieso maar ergens tussen de € 1750 en € 3500, afhankelijk van wat men onderweg allemaal tegenkomt.
Een dag werkloon, werkplaats en wat ditjes en datjes zit zo op € 1000, binnen 1 dag red je zoiets niet en dan komen er de duurdere onderdelen nog bij.

Afhankelijk van jou plannen met deze tractor kun je overwegen of het misschien beter is meteen de andere koppelingen ook na te laten kijken/reviseren, de boel ligt nu toch los. Maar dat is uiteraard aan jezelf!
rommert14
@jammermaarhelaas hier koste nieuwe koppelingsplaten van een mf 6180 ook een vermogen... Heeft een week daar gestaan.
@jammermaarhelaas trekker blijft maar wordt niet meer ingezet voor zwaar werk, een paar andere dingen zijn ook wel aan vervanging toe en zouden we graag mee willen laten repareren, want technisch verkeerd de trekker niet in een slechte staat. Motor loopt nog steeds als een zonnetje en op wat lekkage na doen de olieventielen hun werk nog goed. Pto heeft echter veel lekkage en draait altijd doordat die ook versleten is van binnen
Ik heb nog even een andere vraag: hoe heet die isolatierand die om je ruit heen zit? Achterruit heeft een nieuwe nodig.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland 7840 en hebben de trefwoorden kapot en versnellingsbak geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN