Welk onderwerp profiel werkstuk?

Beste mede tractorfanners,

Ik moet een profielwerkstuk maken voor school samen met een vriend van mij. Wij hadden in gedachten de agrarische sector, het mag alles zijn, trekkers, melkproductie, etc. Wat lijkt jullie een interessant onderwerp? Wij volgen een NT/NG profiel, dus hebben alle scheikundige en biologische vakken.

Bij voorbaad dank,
Leon Koiter & Jorn van de Wouw

Deel dit topic

Reacties

+1
friesboertje
Fosfaat is wel een onderwerp waar je heel veel over kunt schrijven.
+1
weideboer
Niet onbelangrijk, wat ga met je gekozen profiel doen. Maar mijn jongste had het over smartfarming. Hoofdvraag en deelvragen kun je zelf zo breed en uitgebreid maken/bedenken als je zelf wilt. Tis maar welke richting je aanspreekt .succes!!!!

Tip begin echt zo vroeg mogelijk, de tijd wordt je vijand vooral omdat je straks in je examenklas zit
+1
JohnDeere5085
@weideboer Bij mij was het niet zo zeer dat ik geen tijd had, maar veel te laat begon! @Koiter volg het advies van @weideboer op en maak niet mijn fout!

Zorg ook dat nasat jullie zelf ook je begeleider je onderwerp interessant vind en er enthousiast over is, hij/zij hoeft het niet te begrijpen of er ervaring mee hebben, maar in elk geval een positieve instelling naar jullie onderwerp is een must. (spreek ook hier uit ervaring!)
Koiter
+1
bouwe
Ik ga het doen over groenbemesters, en de invloed daarvan op grond. Is dit Misschien ook een idee?
+1
hoest
Mooi dat je zelf vrij kan kiezen, wij mochten uit een aantal dingen kiezen dus dat werd het maken van een batterij 😬
+1
-NEW-HOLLAND-
Drones in de landbouw
Boertjuhmark
Ik heb het zelf gedaan over dieselolie verbruik bij trekkers onder verschillende omstandigheden denk aan het gebruik van eco aftakas, meer vermogen voor hetzelfde werk, gebruik van gps lijdt tot brandstofvermindering, gebruik van vario
+1
Sjon
De invloed op het milieu van al dat zwavelzuur wat in luchtwassers gebruikt word.

Kan misschien wel eens erger zijn dan de lagere NH4 uitstoot
+1
NHPowersz
Effecten van spuiten op gewassen (en dan kijkend wat dit doet met de gezondheid van de mens) door dit te vergelijken met biologische gewassen?
+1
JJ
Stijgende kostprijs ten opzichte van de marktwaarde productie/producten.
+1
Koiter
@JJ @NHPowersz @Sjon @Boertjuhmark @-NEW-HOLLAND- @bouwe @weideboer @friesboertje @JohnDeere5085 Allemaal hartelijk bedankt voor de suggesties en de tips! wij gaan het doen over het effect van de ''eco-stand'' op de aftakas op het brandstofverbruik. nogmaals bedankt voor de suggesties en tips 😄
+1
JohnDeere5085
@Koiter Veel succes en begin op tijd!! 😄
Koiter
@JohnDeere5085 Dankje, zit er nu al midden in 😄 bedoeling is om een mini dieseltank te fabriceren van ong 5 liter, om zo makkelijker te kunnen meten
+2
houthandel1056
@Koiter sommige fabrikanten van tractoren leveren tegenwoordig ook eco stand op frontaftakas, misschien ook een puntje om mee te nemen
Koiter
@houthandel1056 dankjewel! altijd handig om t weten
+1
Gerron
@Koiter Ik ben wel benieuwd wie hier met eco maait. Als je een poll daarover houdt dan kan je vergelijken welk werk met vol vermogen of eco gedaan wordt. Ter vergelijking: Bij vrachtwagens wordt het volledig vermogen alleen gebruikt bij een zware klim. Als je nou rekent dat bijv. inkuilen met ladewagen ook zo'n korte maximale belasting is dan zou het gewone rijden maaien kunnen zijn. Wat scheelt het in brandstof en levensduur van de motor? Het zou best wel eens kunnen dat maaien met 2 maaiers op ecostand dan goedkoper is dan maaien met een tripple op vol vermogen.
Koiter
@Gerron dankjewel! nog meer stof om over na te denken, ga ik zeker gebruiken 😄
JohnDeere5085
@Gerron Wij maaien met eco, mag ook wel met Vicon 240 schijvenmaaier met kneuzer en de john deere 5085m ervoor 😀
Gerron
@JohnDeere5085 Hoeveel pk heeft die trekker?
JohnDeere5085
@Gerron is nog standaard dus 85 pk
Arrie94
Quote Reactie van @Gerron:
Als je een poll daarover houdt

Ik had hier 5 jaar geleden een link neergezet naar een enquete over het gebruik van schudders, ook voor m'n pws. Was 100x ingevuld!
Gerron
@Arrie94 Ik denk dat vrijwel iedereen dit onderwerp interessant vind.
Arrie94
@Gerron Zeker!
Sjon
Bij de nieuwere trekkers zit een verbruiksmeter ingebouwd in de boordcomputer, hiermee kan je heel simpel het verbruik vergelijken.
Mijn ervaring is dat bij normaal tot zwaar aftakaswerk het verbruik bij 540 of 750 geen ruk uitmaakt. Een 4cyl motor kan er bij 1400rpm ook makkelijk 10ltr per uur doordraaien.
De vaak gebruikte stelregel is 5pk is 1ltr per uur.
Gerron
@Sjon Ik denk dat je dan (ongemerkt?) vol gas heeft bij de ecostand. Als ik een vergelijking maak met een auto die 110 op de snelweg rijdt dan beweer jij dus eigenlijk dat het dan niets uitmaakt voor het brandstofverbruik of je in de vierde of de vijfde versnelling rijdt.
Het is ook maar net wat jij normaal aftakaswerk noemt.
Sjon
@Gerron Bij gelijk toerental van de aftakas, dit staat digitaal op het dashbord.
Een maand geleden heb ik dit nog eens een keer getest voor de beregeningspomp.
+1
Gerron
@Sjon Er vanuit gaande dat die trekker die pomp makkelijk kan doen denk ik dat je ergens een probleem hebt dat het hoge brandstofverbruik verklaart.
Sowieso zou ik nooit een nieuwere trekker voor zoiets gebruiken omdat je erbij weg loopt.
Koiter
@Sjon dat klopt inderdaad, maar school verwacht van ons als leerling dat we zepf metingen moeten gaan doen, niet aflezen van de boordcomputer
+1
Arrie94
@Koiter Je zou prima de boordcomputer kunnen gebruiken. Dan kun je veel experimenten doen. Bovendien hoef je niet nauwkeurig de tijd en liters bij te houden. Scheelt je ook weer een hoop brandstof en kunt alles mooi in grafiekjes zetten.

Ook het verschil tussen verschillende trekkers kun je zien, evt 4 en 6 cilinders. Bijvoorbeeld dat je met een 6 cilinder van normaal naar de ecostand meer % zuiniger bent als met 4 cilinder van normaal naar eco om maar wat te zeggen. Als je een hoop metingen doet kom je vaak achter een hoop leuke feitjes
+1
Gerron
Volgens mij hebben de grote kniktrekkers op banden ook veel vermogen over t.o.v. wat ze aan de grond kunnen brengen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0