FC verwacht dat na de zomer ‘enkele honderden’ veehouders zullen starten met gentechvrij voeren

Na een omschakeling van drie maanden kunnen ze dan aan het eind van dit jaar VLOG-gecertificeerde melk leveren voor de productie van kaas voor export naar Duitsland.

veeteelt.nl/economie/nieuws/…

Deel dit topic

Reacties

+1
BSboer
Kunnen we ons daar voor aanmelden of moet je daarvoor worden gevraagd? Had onlangs excursie van duitsers die daar hun heil in zagen als nieuw criteria waar je aan moest voldoen. Heb toen maar gezegd dat we hier streven naar gentechvrije weidemelk om nog wat extra te kunnen aanbieden.
+1
dewittemotor
@BSboer Als je graag weer voor niets werkt en er weer extra regeltjes bij krijgt wel ja.

De extra cent gaat volledig op aan extra kosten, als het niet meer is
+1
arie.j
Quote Reactie van @dewittemotor:
@BSboer Als je graag weer voor niets werkt en er weer extra regeltjes bij krijgt wel ja.De extra cent gaat volledig op aan extra kosten, als het niet meer is

Ben je toch vrij in? Elk nieuw product begint voorzichtig.
Wanneer een groep consumenten hier meer voor wenst te betalen moet je ze vooral niet tegenspreken maar gewoon kijken of er een kans ligt
dwers
Quote Reactie van @dewittemotor:
Als je graag weer voor niets werkt en er weer extra regeltjes bij krijgt wel ja.De extra cent gaat volledig op aan extra kosten, als het niet meer is

En als het een succes is, dan hoef jij de prestatie toeslag niet.
robbies
@dewittemotor Dit is de bediening van een marktsegment dat groeiende is. RFC is aan haar status verplicht hierbij aan te sluiten en een goede zaak dat hierin geïnvesteerd wordt.
klein kritiekpuntje: Joosten gaf aan dat de claim op A2-melk niet wetenschappelijk onderbouwd is. Toch geloven daar hele volksstammen in. VLOG-melk is van hetzelfde laken een pak. Een beetje concurrent zonder VLOG-melk kan Joosten met zijn uitspraken onder de neus wrijven
+4
pieta
@robbies Tja, zelfs KPN maakt reclame met klimaatneutraal internet en mobiel. Verbonden met de natuur. Het is toch ongelofelijk wat ze de consument wijs proberen te maken.
+1
robbies
@pieta jij ontkomt er ook niet aan. je wordt net zo goed misleidt, net als ik. Daarom vind ik dat je ook geen oordeel moet hebben als je concurrent een markt probeert open te breken. Zeg dan gewoon dat het niet de prioriteit heeft of dat RFC meer heil ziet in andere markten, zoals VLOG. Ik vond het toen een beetje laag bij de grond van Joosten.
arie.j
Quote Reactie van @pieta:
@robbies Tja, zelfs KPN maakt reclame met klimaatneutraal internet en mobiel. Verbonden met de natuur. Het is toch ongelofelijk wat ze de consument wijs proberen te maken.

Bij biologisch heb ik dat aanvankelijk ook zo bekeken.Maar uiteindelijk produceer je voor de consument en dan gaat het er om waar die geld voor wil geven.
Natuurlijk moet het niet tegen je eigen gevoel en principes ingaan (zo zou ik geen tabak willen telen, en ook niet op een biologisch-dynamische manier) maar voor de rest is de afnemerd baas.
+1
pieta
Quote Reactie van @arie.j:
maar voor de rest is de afnemerd baas

Dat is maar gedeeltelijk waar. Het enige wat de ondernemer moet doen is op een dusdanige manier reclame maken dat ze zijn product willen kopen. Kijk maar eens naar de modewereld. Je zet een sterk merk in de markt, hip, je hoort erbij blablabla. Vervolgens laat je de kleding met kinderarbeid produceren. En je verkoopt aan de lopende band. En toch zijn de meeste afnemers van het eindproduct tegen kinderarbeid.
robbies
@pieta essentieel verschil is dat je met kleding status koopt. Met voedsel niet
pieta
@robbies Dat betwijfel ik ten dele. Ook bij voedsel heb je verschil. Koop je voor door de week of voor als je vrienden/familie komen iets extra's.
robbies
@pieta de vraag is niet wat je koopt, maar waar. Een volle winkelkar bij de Lidl en bij de AH scheelt in de beurs een paar briefjes, maar in kwaliteit nauwelijks. Sterker nog: de Lidl hier in de omgeving wordt geroemd om zijn kwaliteit en is geen schande om daar gezien te worden. Dat is bij kleding nog niet zover. Men loopt nog altijd liever in de spijkerbroeken van Levi's, Boss of Diesel dan in de spijkerbroeken van van Cranenbroek of de Zeeman.
+1
pieta
Quote Reactie van @robbies:
Een volle winkelkar bij de Lidl en bij de AH scheelt in de beurs een paar briefjes, maar in kwaliteit nauwelijks

De ene super met de andere vergelijken. Wij doen altijd huisslachtingen. Oooit is het net wat eerder op als dat het nieuwe er is. En dan neemt mijn vrouw wat mee uit de supermarkt. Dan weet je wat kwaliteitsverschil is.
robbies
@pieta het gaat er niet om wat jij ervan vindt. Jij vindt jouw vlees beter en de Primark troep. Ik ben het met jou eens, maar de consument blijkbaar niet. Die weet niet beter en is bereid om ervoor te betalen. Idem geldt voor de Aldi's, Bristol en Action. Als jij denkt dat je de consument kunt overtuigen van jouw gedachten, ga vooral je gang. Ik denk dat je van een koude kermis thuiskomt
pieta
@robbies De meeste consumenten willen goed vlees niet betalen. Als je niet anders dan het vlees in de supermarkt gewend bent smaakt het misschien ook nog wel. Maar als je dan de vergelijking gaat trekken tussen twee supers dan vergelijk je hetzelfde en door de markt/merkpositie kan de ene het duurder verkopen dan de andere.
Groen1
@pieta Doordat winkels zoals H&M, ZARA en PRIMARK jaarlijks regelmatig hun collecties vernieuwen en deze kleding voor weinig geld in de winkel hangt, bestaat hun klandizie vooral uit consumenten die voor weinig geld er "hip" erbij willen lopen.

Wat kost een spijkerbroek.
npo.nl/de-rekenkamer/28-11-2013/…
pieta
Quote Reactie van @Groen1:
PRIMARK

Daar ben ik één keer geweest en dat is gewoon rommel.
arie.j
Quote Reactie van @pieta:
Dat is maar gedeeltelijk waar. Het enige wat de ondernemer moet doen is op een dusdanige manier reclame maken dat ze zijn product willen kopen. Kijk maar eens naar de modewereld. Je zet een sterk merk in de markt, hip, je hoort erbij blablabla. Vervolgens laat je de kleding met kinderarbeid produceren. En je verkoopt aan de lopende band. En toch zijn de meeste afnemers van het eindproduct tegen kinderarbeid.

Genvrij is geen merk maar en heeft daar niets mee te maken
Het is een dezelfde soort gedachten als achter bio/
En in dit geval namelijk zonder (wat men ziet) als kunstmatige griezelige ingrepen in de erfelijkheid van planten waarbij soms ook nog volveld roundup wordt gebruikt.
Kun je van alles over vinden, maar dat moet je niet met een merk gaan vergelijken.
pieta
@arie.j Ik had het over de afnemer bepaalt. De afnemer bepaalt niet alles maar je laat hem in sommige gevallen denken dat ie bepaald.
MARTIJN G
@robbies Als de afnemer het vraagt, gaat FC gewoon leveren. Dit zal ook met A2 melk gebeuren.
robbies
@MARTIJN G dat weet ik niet. Maar het ging mij vooral om de manier waarop Joosten het vorig jaar onder t tapijt schoof.
diezel
Quote Reactie van @robbies:
Dit is de bediening van een marktsegment dat groeiende is. RFC is aan haar status verplicht hierbij aan te sluiten en een goede zaak dat hierin geïnvesteerd wordt.

Is toch enkel een verdringingsmarkt.
Het predicaat " weidemelk" is b.v. toch totaal nietszeggend meer.
Bij ons krijgen de katten 's morgens "weidemelk" voorgeschoteld van 0,55 ct/liter ( Lidl). Is nu gewoon de onderkant van de markt geworden.
robbies
@diezel dat is de markt. Die staat nooit stil
robbies
@diezel dat is de markt. Die staat nooit stil
diezel
Quote Reactie van @robbies:
dat is de markt. Die staat nooit stil

Of de consument voelt zich als Gekke Henkie behandeld met dat weidemelk-logo.
arie.j
Quote Reactie van @diezel:
Of de consument voelt zich als Gekke Henkie behandeld met dat weidemelk-logo.Men jaagt wat jongvee en droge koeien op een kaal veldje bij de weg, en de melk is weidemelk?

Brabantse afkeer van weidemelk weten we onderhand.
robbies
@arie.j Brabant staat hier buiten Arie
arie.j
Quote Reactie van @diezel:
Is toch enkel een verdringingsmarkt.Het predicaat " weidemelk" is b.v. toch totaal nietszeggend meer.Bij ons krijgen de katten 's morgens "weidemelk" voorgeschoteld van 0,55 ct/liter ( Lidl). Puur op prijs.

Afkraken van weidemelkis een zéér afgesleten plaat . helpt toch niet.
Genvrij gaat overigens naar Duitsland en leeft echt niet langer dan bij afzet voor meerprijs.
diezel
Quote Reactie van @arie.j:
Afkraken van weidemelkis een zéér afgesleten plaat

Vind het gewoon bijzonder treurig en jammer dat een meerwaarde-product als "weidemelk" in zo'n korte tijd tot stunt-product bij palletschuivers als Aldi/Lidl geworden is.
En dat komt m.i. enkel door de ongeloofwaardige oprekking van de definitie "weidegang" door vooral de zuivelautoriteiten om er op exportmarkten even mooie sier mee te maken.
Zal bij jullie in de omgeving misschien totaal anders zijn.
arie.j
@diezel Inderdaad hier totaal anders. Van 14 á 15 melkveehouders in het dorp is er misschien 1 waar ze binnen blijven.(een prikker)
Verder staat op het pak duidelijk minimaal 120 dagen 6 uur.
Daar zit dus niet de melk van die boer met alleen droge koeien bij en ook niet van boeren met deelweide gang
Boeren die dat denken moeten blijkbaar wat bijgeschoold worden.
Even uit de voorwaarden van stichting weidegang
""--Weidezuivel is zuivel gemaakt van boerderijmelk afkomstig van melkveebedrijven waar melkveehouders in hun normale bedrijfsvoering gedurende minimaal zes uur per dag en ten minste 120 dagen per jaar (of het alternatief: minimaal 720 uur en minimaal 120 dagen per jaar) alle daarvoor in aanmerking komende melkgevende koeien laten grazen op een weide met voldoende grasaanbod, zodat de dieren voortdurend hun natuurlijk graasgedrag kunnen uitoefenen.
Weidezuivel wordt in een gescheiden keten van andere zuivelproducten geproduceerd."--
En
"Een dag telt als een weidedag wanneer minstens 90% van alle melkgevende koeien minimaal
1 uur geweid heeft.(uitgezonder de eerst 14 dagen na kalven)"-
Lees het maar na
stichtingweidegang.nl/images/downloads/…
Overigens als jij het een wassen neus vind dan moet de toeslag zeker naar een stuiver 😉
Voer jij je katten maar weidemelk, biologisch zal misschien ook nog in de aanbieding komen.
Maar probeer als Brabants zandboer een beetje bij te blijven ook al zit je bijna in het buitenland 😉
robbies
@arie.j jij hebt wel een erg grote hekel aan Brabanders, is het niet?
arie.j
Quote Reactie van @robbies:
grote hekel aan Brabanders

Hoezo?, Als het over echter over weidegang gaat dan blijft een behoorlijk gedeelte daar stug doen alsof ieder die er in geloofd gek is, en proberen ze zoveel ze kunnen het onderuit te halen en belachelijk te maken.
diezel
Quote Reactie van @arie.j:
Maar probeer als Brabants zandboer een beetje bij te blijven

Ik durf gerust toe te geven dat ik niet de snuggerste ben Arie.
Jij weet alles altijd zo goed. Dan mag ik vast wel één heel simpel vraagje stellen waar je enkel JA/NEE op hoeft te beantwoorden.

Kan de melk van deelnemers aan RFC-deelweidegang (min. 25% rundvee, 120 dagen/jaar in wei) uiteindelijk het predicaat "WEIDEMELK" krijgen?
pieta
@diezel Het antwoord is nee. Weidemelk is melk afkomstig van melkkoeien die minimaal 120 dagen per jaar 6 uur per dag in de wei lopen.
diezel
@pieta
Bedankt. Zal mijn mening bijstellen.
arie.j
Quote Reactie van @diezel:
Kan de melk van deelnemers aan RFC-deelweidegang (min. 25% rundvee, 120 dagen/jaar in wei) uiteindelijk het predicaat "WEIDEMELK" krijgen?

Hoe snugger je bent en je voor wenst te doen maak je zelf maar uit.
Waarom je echter een vraag stelt waar het antwoord op duidelijk in de link stond die ik gaf weet ik niet, te lui om met het warme weer te lezen?
Bovendien had ik een stukje eruit gekopieerd om je te laten lezen daarin stond als voorwaarde voor weidezuivel dat het weiden "alle melkgevende koeien" moest betreffen
Toch geen last van zonneblindheid 😄
Hier nogmaals de link, en dan het rapport van vorig jaar 2016
stichtingweidegang.nl/images/downloads/…
weideboer
@dewittemotor halve cent aan extra voerkosten. Natuurlijk is dat verschillend per bedrijf. Ze staan hier in zw-fryslan in de rij daarvoor. Heb je weiden en past het logistiek dan mag je erbij
weurding
@dewittemotor krijgen straks 1.5 he
Jaap40
@weurding interessant wordt het hoe de voer industrie met veranderende vraag naar soja om zal gaan. Gewone duurzame soja is niet geschikt voor dit systeem. Of met andere woorden:

De duurzame schroot uit humane sector is niet geschikt voor dit systeem. Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.
Eigenlijk zou de consument vlog soja moeten willen, dan is de schroot ok voor vlog melk.
verwijderd
arie.j
Quote Reactie van @Rondhus:
@robbies goede reclame is machtiger dan wat de consument wil. Consument heeft geen eigen wil. Consument koopt waar hij zich goed bij voelt en hoe gevuld de beurs is. Retailt is heel goed om de consument te misleiden en verleiden. Het lukt ze zelfs om hun aanleverende partijen waaronder boeren te misleiden om heel makkelijk te zeggen dat de consumt het zo graag wil hebben

Omdat jij de consument niet begrijpt ga je van alles over hem verzinnen.
Daarbij vergeet je dat dat behalve melk jij en je vrouw ook gewoon bij die consumenten horen.
En zeg je dus dat ook jij en je vrouw je blind laat leiden en misleiden door alle reclame. En dat jij en je vrouw geen eigen wil hebben als ze naar de winkel gaan.
Het is maar dat je het weet 😉
Of zou het misschien toch allemaal iets genuanceerder zijn ?
pieta
@arie.j Het zal wel wat genuanceerder liggen maar op hoofdlijnen zal ie er vast niet ver naast zitten. De meeste consumenten hebben over veel zaken slechts beperkte kennis. Op basis van die kennis beslist hij wel.
arie.j
Quote Reactie van @pieta:
@arie.j Het zal wel wat genuanceerder liggen maar op hoofdlijnen zal ie er vast niet ver naast zitten. De meeste consumenten hebben over veel zaken slechts beperkte kennis. Op basis van die kennis beslist hij wel.

Consumenten heb je in grote verscheidenheid, en zijn net zo verscheiden als de hele bevolking.
Daar moet je niet te veel grote algemeenheid op los laten. En zeker ook niet doen of ze allemaal een gaatje in het hoofd hebben omdat ze niet doen wat jij als producent graag zou willen.
Proberen met reclame te leiden en soms misleiden is overal.
Elke winkel heeft om te beginnen zijn uitverkoop en periodieke prijs aanbiedingen, dat om de prijsgevoelige klant.in de winkel te krijgen
Er zijn tal van trucs om te proberen te verkopen, dat is er met auto's, fietsen, witgoed enz. net zo goed. Ieder kent ook de makelaars trucs die niets dan droomhuizen verkoopt en toch blijft men er gevoelig voor.
Ook zijn er een flink aantal consumenten trend en modegevoelig.
Voor velen moet tegenwoordig alles duurzaam heten en in harmonie met de natuur
Weer anderen zijn altijd op zoek naar altijd weer iets nieuws.
Maar er zijn ook tegenkrachten zo als bv. een consumentenbond. En wie het met reclame te bond maakt krijgt het deksel op de neus.
Je kunt bij dit alles beter proberen een graantje mee te pikken dan je mateloos ergeren.
pieta
@arie.j Dan klopt op hoofdlijnen toch wat rondhus zegt. Ik zeg toch ook telkens dat als RFC een andere strategie had gekozen mbt marketing ze ook wel hadden kunnen verkopen.
+1
arie.j
Quote Reactie van @pieta:
@arie.j Dan klopt op hoofdlijnen toch wat rondhus zegt. Ik zeg toch ook telkens dat als RFC een andere strategie had gekozen mbt marketing ze ook wel hadden kunnen verkopen.

De maatschappelijke trend vergeet ik te noemen, en die weten we met allemaal.
Alles moet duurzaam heten. Vergeet Wakker Dier en de Partij van de Dieren niet.
Boeren vooral veehouders verklaren die lieden voor gek , maar ze hebben onder burgers flink wat aanhang en sympathie en die groeit nog steeds.
Daar hoort ook koe in wei en biologisch bij.
Minder vlees en vegetarisch begint zelfs wat in de mode te raken.
Niet mee willen met die trend en er zelfs tegenin gaan is commercieel zeer gevaarlijk.
Daar kan geen reclame aan helpen.
robbies
@Rondhus klopt wat je zegt. Alleen is er niet 1 zuivelverwerker, dus om in de gunst van de consument te komen zoeken de zuivelverwerkers naar onderscheidend vermogen. Dat was weidemelk, en nu VLOG. Straks wordt het VLOG-weidemelk en zo probeert men elkaar telkens te overtreffen. Vroeger moest je bijbetalen voor airco op je tractor. Dat is tegenwoordig standaard. Over een paar jaar is GPS standaard. Dat is de dynamiek van marktwerking
+1
pieta
@robbies Je kunt het ook zien als een ratrace waarin we elkaar proberen te blijven overtreffen. En dat vind ik net zo'n zielige ratrace als die van de laagste kostprijs. 😁 Maar je hebt wel gelijk.
Jack Rijlaarsdam
Quote Reactie van @robbies:
Straks wordt het VLOG-weidemelk

Nu al kunnen alleen weiders deelnemer worden van het VLOG-project van RFC.
Jaap40
verwijderd
arie.j
Quote Reactie van @Rondhus:
@arie.j ik en mij vrouw worden ook misleid. Dat onken ik niet want klopt alles wat er op de verpakking staat? En ja de beurs is ook bepalent wat er in het karretje komt. Jij maakt de fout en velen met jou dat je de maatschappij en consument door elkaar heen haalt. De maatschappij wil graag buiten lopende koeien zien op het platteland en daar heeft fc een draai aan gegeven. Maar nu naar al die jaren kan je concluderen dat de consument nog steeds niet iets meer wil betalen voor "weidem

Kun je voor het grootste deel van de melk in de winkel helemaal niet zeggen, want melk die geen weidemelk predikaat heeft is in een Nederlandse winkel vrijwel niet af te zetten , en niet kunnen verkopen is nog erger dan minder krijgen. Weidemelk, dat is de nieuwe standaard.
De weinige consumptiemelk die nog te koop is zonder weidemelkpredikaat in Nederlandse winkels zit duidelijk in het allerlaagste prijs segment, ga maar kijken
En als jij denkt dat de consument een andere is dan die van de maatschappij heb je het mis.
pieta
Quote Reactie van @arie.j:
En als jij denkt dat de consument een andere is dan die van de maatschappij heb je het mis

Ze zijn niet geheel verschillend maar ook zeker niet gelijk. En weidemelk is inderdaad de standaard. Maar je hebt bij de keuringsdienst van waarde toch ook wel gezien dat de exact zelfde melk in een pak niet gegarandeerde weidemelk werd gestopt. De vraag die dan opkomt is verkoopt nou bijvoorbeeld het merk Campina of maakt het merk niets uit en gaat het om weidemelk.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
51
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0