Minister Schultz wil snel besluit over testlocatie hyperloop

Minister Schultz wil eind deze maand of begin volgende maand een besluit nemen over een testlocatie voor de hyperloop in Nederland, een vacuümbuis waarin treinen extreem snel kunnen rijden. Hoe lang de testlocatie moet worden, is niet duidelijk. Als mogelijke plek wordt aan Flevoland gedacht.
Schultz deed geen toezegging over subsidies. Ook moet er nog worden gekeken naar de haalbaarheid van zo'n project. Schultz moet extra terughoudend zijn omdat ze als demissionair minister weinig harde toezeggingen kan doen.
Ze was in Amsterdam aanwezig bij de presentatie van Hyperloop One, een Amerikaans bedrijf dat in diverse Europese landen hyperloop-verbindingen wil bouwen.
De TUDelft is ook bezig met de ontwikkeling van een testlocatie voor de hyperloop. Die moet 30 meter lang worden. Hyperloop One wil een veel langere locatie, van 15 tot 50 kilometer. De testlocatie waar de minister naar kijkt zou door meerdere bedrijven gebruikt kunnen worden.
"Als alles meezit, staat in 2021 de eerste werkende hyperloop-verbinding in Nederland", zei TU-student Tim Houter vorige week tegen NOS op 3. Hyperloop One denkt dat het ook tegen die tijd verbindingen klaar kan hebben.
6275 kilometer door Europa
Als het aan Hyperloop One ligt komt er uiteindelijk 6275 kilometer aan hyperloop-lijnen in Europa te liggen. In Nederland gaat het om een cirkel met een lengte van 428 kilometer. De speciale trein moet Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem en Lelystad. Andere lijnen zouden bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Frankrijk moeten komen.
Tijdens de presentatie zei Schulz dat ze zich op termijn een verbinding tussen Schiphol en de luchthaven van Lelystad kan voorstellen. Hiermee ontstaat er één luchthaven, verdeeld over twee steden.
Vraagtekens
Ondanks het enthousiasme van Schultz en de bouwers zelf, zijn er ook deskundigen die het idee temperen. Carlo de Weijer, directeur smart mobility van de technische Universiteit Eindhoven en werkzaam bij TomTom, voorziet meerdere problemen, schrijft hij in een opinie-artikel in de Volkskrant.
Allereerst wijst De Weijer op het capaciteitsprobleem van de treinen. "Je zult vijf tot tien Hyperloops nodig hebben om de capaciteit van een trein- of bus-systeem te halen."
Daarnaast vergelijkt De Weijer de hyperloop-treinen met een achtbaan. Deze vergelijking wordt door Hyperloop One tegengesproken. "Het zit lekkerder dan een vliegtuig", zegt Hyperloop One-topman Rob Lloyd tegen de NOS.
Maar De Weijer vreest ook voor een veiligheidsprobleem. "Google "hyperloop busted" en vind een behoorlijk goede onderbouwing waarom een hyperloop Al Qaeda's natte droom is: een gat ergens in de buis kan dodelijk zijn voor iedereen die zich in het systeem bevindt." Wel op te lossen, denkt De Weijer, "maar niet zonder gigantische kosten te maken".

Supersnel transport door een buis zonder luchtweerstand. Het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One is even in Nederland om de beste Europese route te kiezen.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
0